A-Vitamin för synen och huden

Antioxidanter som vitamin A är också ansvariga för att bygga starka ben, reglera genreglering, upprätthålla en sund klar hud, underlätta celldifferentiering och stödja immunfunktion. Några av de bästa källorna till vitamin A är ägg, mjölk, lever, morötter, gul eller apelsingrönsaker som squash, spenat och andra gröna grönsaker.

Som första bokstav i alfabetet och som en viktig ingrediens i den vardagliga maten, hör A-vitaminer. Det är inte för inte som denna vitamin har fått bokstaven A som namn. Den är nämligen grundläggande för vår utveckling och tillväxt redan som embryo när vi ligger i mammas mage. Därför är det mycket viktigt att gravida kvinnor äter mycket A-vitamin för att fostret skall få den näring det behöver. En fördel med A-vitamin är att det är mycket svårt att få ett underskott av den. Den förekommer i stort sett i större delen av kosten och vi får vanligtvis i oss den dagligen i normal dos i västra delen av världen.

I andra delar av världen är A-vitaminbrist dock ett förekommande problem och har man riktig otur kan man drabbas av nattblindhet eller svåra infektioner då A-vitamin hjälper till att motverka just detta. För att motverka cancer ska man också se till att få i sig vitamin A och det är även bra för hjärt- och kärlsjukdomar. Precis som vitamin E, hjälper vitamin A till att producera testosteron som är det manliga könshormonet och i samarbete med vitamin E, hjälper det till att öka på fertiliteten. Vitamin E och A är en mycket bra kombination. Även zink förbättrar upptaget av just vitamin A.

A och O för synen

För att utveckla en fullgod syn redan som liten, krävs det mycket A-vitamin. Om mamman inte äter tillräckligt med A-vitamin under graviditeten, är det vanligt att fostret drabbas av blindhet och det är också den största orsaken till blindhet i hela världen idag. Dock är det mycket ovanligt i Sverige. Anledningen är att kroppen är fenomenal på att lagra just vitamin A i levern och tar bara av depåerna om kroppen inte skulle ha fått i sig vitaminet den senaste tiden. Levern kan lagra A-vitamin i flera månader så det krävs verkligen en dålig kosthållning om man skulle få brist på A-vitamin.

Dagligt intag samt överdoser

vitamin AVitamin A ska inte intas mer än 1 milligram om dagen för gravida och 800 mcg för vanliga vuxna. För stora doser kan orsaka skador och problem. Eftersom vitaminet är så pass lätt att lagra, behöver vi som äter en vanlig svensk kost inte alls oroa oss för att vi skulle ha brist på det. Därför är kosttillskott av A-vitamin inte särskilt nödvändigt i dessa delar av världen. Om du istället skulle behöva A-vitamin som kosttillskott kanske du borde fundera över hur din kost verkligen ser ut i övrigt. Om man skulle behöva äta mer A-vitamin än 1 mg om dagen, ska det helst föreskrivas av läkare först. 

A-vitamin förekommer i stora doser i lever och äter man för mycket av denna vara kan man få ett alldeles för stort intag av vitaminet. A-vitaminet som finns i levern, lagras också i människans lever när man ätit det och vid för stort intag så överbelastas levern. Värt att nämna är att detta måste ske under en längre tid för att din lever ska ta skada. Om man mot förmodan skulle ha fått för stora doser av vitamin A, kan detta ge symptom som stark huvudvärk, illamående, trötthet och irritation. Man kan också få dubbelseende och problem med huden. För stora doser av vitamin A hos barn kan hämma tillväxten.

Även om ett för stort intag av vitamin A brukar ske över lång tid, så kan man få en akut överdosering som kan leda till akut förgiftning. En akut överdosering brukar ske vid 200-300 mg och då bär det av direkt till sjukhus. Förgiftning som sker under lång sikt brukar innebära att man äter över 4 mg per dag ända upp till 10 000 mg. Barn är extra känsliga för ett överintag och även äldre människor som kan få benskörhet som leder till höftledsfrakturer. Vitamin A innehåller retinol, vilket ofta förekommer i hudbehandlade mediciner mot exempelvis psoriasis eller acne och även för stor användning av dessa preparat kan vara farligt både för huden och för kroppens insida. Dessa mediciner är också farliga för fostret och ska därmed inte användas av gravida eller ammande kvinnor.

Gravida kvinnor som äter vitamin A i kosttillskott, rekommenderas att välja preparat som inte innehåller mer än 1 mg. Detta måste följas noga om inte läkare har ordinerat annorlunda. Kvinnor som är med barn bör dessutom undvika fiskleverolja eller lever, då ett stort intag kan övergå till fostret. Leverpastej går däremot bra att äta eftersom doserna inte är så stora. Gravida bör äta lite mer vitamin A än vuxna överlag, men de ska dock vara noga med att inte ta för mycket.

Rökare bör vara extra försiktiga med ett stort intag av vitamin A, då det har visat sig att de istället får en ökad risk för lungcancer då ämnet i tobaken motverkar vitamin A och dess effekt.

Var finns vitamin A?

Denna vitamin hittar man som ovan nämnt i lever och inälvsmat, men det finns också en hel del i ost och ägg samt fet fisk som ål eller lax. Betakaroten omvandlas till vitamin A i kroppen så därför får man i sig det dagliga intaget av vitamin A genom att äta grönsaker och rotfrukter. Då brukar man dock kalla det provitamin A eftersom det inte förekommer någon retinol vid omvandlingen. Så som du säkert förstår, efter att ha läst detta, behöver du inte äta lever för att få i dig vitamin A. Ost, ägg och rotfrukter räcker gott och väl för att få det dagliga intaget och fet fisk eller spenat och persilja, innehåller också stora mängder karoten som ombildas till vitamin A efteråt. Karoten bidrar till en speciell färg på grönsaker och frukter och inte sällan är de röda eller orangea. Dock finns det också i gröna grönsaker som broccoli, persilja och spenat samt bönor och du behöver således inte vara orolig att du inte får i dig tillräckligt med vitamin A, trots att du är vegan eller vegetarian. 

Retinol mjukar upp din hud

Inom hudvården förekommer vitamin A eftersom det hjälper till att bygga upp huden. Det är retinolet man främst vill åt för att mjuka upp och strama till huden. Just i anti-rynkkrämer är vitamin A en vanlig ingrediens och det motverkar även rynkor och solskador. Om du ser namnet retinol i en ansiktskräm, betyder detta att den innehåller vitamin A. Vissa människor kan dock vara lite känsliga för denna typ av ämne, så testa en bit på huden först innan du applicerar krämen på hela ansiktet. Olika krämer innehåller olika typer av vitamin A. En del kallas också a-vitaminsyra och fungerar generellt bättre mot rynkor än vanlig A-vitamin.

Kosttillskott

Om man bor i I-länderna är det mycket ovanligt att människor behöver kosttillskott för att de inte får i sig tillräckligt med vitamin A. Däremot förekommer vitamin A i olika former som t. ex. betakaroten och retinol som vi skrivit om ovan. Det är oftast på grund av de egenskaperna som retinol och karoten har, som folk tar ett kosttillskott. Det har ofta med skönhet att göra, eftersom man även kan behandla hud och rynkor inifrån. Tillskott i form av karoten gör att man får en finare solbränna, då färgen på huden blir brunare. Det är ju allmänt känt att personer som äter mycket morötter som just innehåller detta ämne, får en brunare färg. Dock har det uppkommit flera studier som visar att dessa typer av tabletter inte alltid håller vad de lovar och att det är bättre att äta mer grönsaker som just innehåller betakaroten som bidrar till färgen. Tillskott av vitamin A ingår annars i de flesta multivitamin-cocktails som Mivi Total eller multivitaminer. Enskilda kosttillskott som enbart innehåller vitamin A förekommer i stort sett inte och om du äter just denna typ av kosttillskott ska du se till att du samtidigt intar din kapsel med en måltid, eftersom vitaminet behöver fett för att upptas korrekt av kroppen. 

En rejäl antioxidant

Många vitaminer är antioxidanter. Det innebär att de avväpnar fria syreradikaler genom sina elektroner. Dessa fria radikaler bildas hela tiden i och med att vi lever i en syrerik miljö och tar upp syre. Ca 1 % av dessa partiklar som vi dagligen andas in, omvandlas till fria radikaler. De mest kända och omtalade antioxidanterna är E-vitamin, C-vitamin och A-vitamin.

De fria radikalerna är ofta orsaken till sjukdomar som hjärtkärl, cancer eller stroke och dessa radikaler kan även gå in i huden genom att vi ständigt omges av dem. Därför tillverkar man också numera hudkrämer med dessa vitaminer som ska skydda huden utifrån. Då det redan på 50-talet blev känt att dessa antioxidanter motverkade de fria radikalerna och skyddade oss mot allehanda problem, växte sig kosttillskottsindustrin stor. 

Dock är kosttillskott inte bra för alla. Som tidigare nämnt är A-vitamin i form av kosttillskott farligt för rökare och detta gäller även kosttillskott i form av andra vitaminer. Då talar vi om stora doser generellt och inte det vanliga dagsintaget. Som många kanske förstår, tjänar det ingenting till att ta kosttillskott för att sedan misshandla kroppen ytterligare genom rökning eller annan dålig kost. Det är nämligen synergin som är positiv och antioxidanter som kommer i kontakt med farliga ämnen, jobbar istället febrilt med att hämma dessa. Då gör de istället ingen nytta för kroppen och kan i slutändan till och med förstöra mer än de bygger upp. Man har länge trott att rökare som intog en stor dos betakaroten som vanligtvis motverkar cancer, skulle må bättre av ett kosttillskott. Dock blev resultatet det omvända. Rådet till alla rökare är således att sluta röka innan man börjar bygga upp sin hälsa. 

Hur ser innehållet av vitamin A ut i kosttillskott?

När man har gjort studier på olika kosttillskott som innehållit vitamin A, har man hos många preparat kommit underfund med att det finns för stora doser än vad som rekommenderas för en vanlig vuxen. Inte sällan förekom vitamin A i 5-7- högre doser än vad som behövs. Även andra vitaminer och antioxidanter som vitamin E och vitamin C förekom i betydligt högre doser som kunde vara rent livsfarligt. E-vitamin kunde förekomma i upp till 300 ggr mer än den dagliga dosen. Ett problem är också att många mjölkprodukter i världen är berikade med A-vitamin och då svenskarna är ett mjölkälskande folk som gärna ger sina barn mjölk från början, kan detta påverka oss. Även smörgåsmargarin är berikat med A-vitamin och det är det många som konsumerar rejält varje dag. Mjölkprodukter som är bearbetade är därför tveksamma och bör intas med försiktighet. Trots detta fortsätter produkterna att säljas som aldrig förr. Om man jämsides med dessa produkter även tar en multivitamintablett varje dag, har man fått i sig en dubbel dos A-vitamin. Tänk även på att inte ge barn en massa kosttillskott om de verkligen inte behöver det.

Välj hellre mat än tabletter

Man har sett att vitaminer i kosttillskott tas upp mer av kroppen än vad de gör via maten. När man äter ett mål mat, får man i sig den dos som kroppen faktiskt behöver om man äter en förhållandevis nyttig måltid vill säga. Detta har också att göra med huruvida tabletterna är syntetiskt tillverkade eller om de är gjorda av wholefood som vanligtvis är bättre. I födan existerar även dessa antioxidanter ihop med fibrer, mineraler och andra livsviktiga ämnen som gör att allt flyter på som det ska. I ett kosttillskott är detta inte alltid fallet. Kosttillskott löses också upp snabbare än vitaminerna via maten då födan blandas med fibrer som gör att maten stannar kvar i tarmen längre. Då finns de också kvar en längre tid för att ta itu med fri radikaler som kommer in via luften och syret medans man äter eller andras. Detta förekommer inte i lika hög utsträckning med kosttillskott. Som du förstår lönar det sig alltså att äta mat som är varierad och som kompletterar varandra. Om du vet med dig att du äter ganska näringsfattig kost och inte kan göra annat under en viss tid, bör du ta kosttillskott, men just vitamin A kan kroppen lagra i upp till 3 månader innan den behöver påfyllning. 

Kosttillskottguiden och våra partners kan få en del av vinsten om du köper något via länkarna här ovan. Varför?