Spirulina

Spirulina är ett naturligt "algpulver" (cyanbacteria) som är oerhört proteinrikt och en bra källa till antioxidanter, B-vitaminer och andra näringsämnen. När det skördas korrekt, från icke-förorenade dammar och vattendrag, är det ett av de mest potenta näringsämnena som finns tillgängliga på jorden. Det består till stor del av protein och essentiella aminosyror och rekommenderas även till vegetarianer på grund av dess höga naturliga järnhalt.

Ibland räcker inte intaget av vanlig föda till för att ge kroppen den näring och energi som man behöver. Det kan vara av olika anledningar som det dagliga matintaget inte är tillräckligt och kan bero på både yttre omständigheter men också obalans i kroppen. När detta händer kan man alltså behöva hjälpa kroppen lite på traven med att få tillräckligt med näring (gäller vitaminer och mineraler) och energi för att uppnå de nivåer som man har behov utav. För att hjälpa kroppen med detta finns det ett brett utbud av olika kosttillskott att ta för att komplettera den vardagliga kosten.

Kosttillskott är vitaminer och mineraler i en koncentrerad form och finns i olika utföranden så som pulver, kapslar eller tabletter. Det är dock inte bra att äta kosttillskott om man inte har behov utav det, då kan det inte bara vara onödigt utan direkt farligt. Det finns både kemiskt framställda kosttillskott men också de som är framtagna av naturliga ingredienser. Kosttillskott ska aldrig ersätta riktig föda utan ska ses som ett komplement till detta.

Vid olika skeden i livet kan man behöva olika typer av tillskott då kroppens behov förändras hela tiden. Även behoven mellan kvinnor och män skiljer sig åt där man till exempel ser en tydlig skillnad i behovet av järn som är ett exempel på kosttillskott som är vanligt för kvinnor att äta. Man kan ha olika behov om man tränar mycket, vilket skede i sin menscykel som man befinner sig i, om man har några sjukdomar som påverkar kroppens funktioner, om man vill blir gravid eller är gravid. Men det gäller också att hitta rätt kosttillskott för just sitt behov för att uppnå önskad effekt.

 

Allt du behöver veta om Spirulina

Spirulina är ett allsidigt kosttillskott som snabbt har blivit väldigt populärt och har spridit sig bland tusentals användare världen över, detta på grund av dess egenskaper och det nästintill magiska innehållet. Det här kosttillskottet tillhör gruppen cyanobakterier som är en blågrön mikroalg som naturligt finns i både sötvatten och saltvatten men numera odlar man dock denna alg i dammar på sötvatten då efterfrågan är så pass stor som den är och man måste bemöta efterfrågan med ökad tillgång. Algerna odlas hela året och skördas när det är ett grönt geléaktigt täcke på vattenytan. Oftast finns dessa odlingsdammar i mer tropiska klimat och helst belägna på öar.

Det är tack vare att cellväggarna på de här algerna är så pass mjuka som de är som gör att det är mycket lätt för kroppen att ta upp all den näring som finns i den och att kroppen därmed kan tillgodose sig tillskottet. Spirulina klassas som världens mest näringsrika växt och födoämne med sitt innehåll på över 100 olika näringsämnen. 50 olika arter av algen spirulina har upptäckts men den absolut vanligaste är Spirulina Platensis, även kallat Arthrospira Platensis och det är den arten som vi kan köpa i hälsokostbutiker och på apotek. De allra flesta välsorterade hälsokostbutiker och apotek erbjuder idag Spirulina i någon form. Spirulina är receptfritt och kan köpas i butiker både på nätet och i fysiska butiker.

Då Spirulina är en alg och odlas i vatten så är det en stark smak av just "hav", fisk och skaldjur. En stark smak som kan vara svår att dölja och som gör att många inte klarar av att inta kosttillskottet.

I USA har algen använts flitigt de senaste 3 decennierna och nu har populariteten även spridit sig över Atlanten och landat här i Sverige.

 

Vad innehåller Spirulina?

Detta kosttillskott har blivit så populärt som det är idag för att det är det enda kosttillskottet som man behöver, det finns över 100 olika näringsämnen i denna växt och kallas därför för "allt-i-ett"-växten. Spirulina bjuder på alla de essentiella aminosyror som finns och som är livsnödvändiga men som inte vår kropp själv kan producera utan måste intas via födan. Genom den här växten får vi också i oss alla olika typer av B-vitaminer, även B12 som annars är svårt att få tag på och det är ett ämne som många har brist på. Spirulina innehåller också mineraler som magnesium, järn, zink och koppar som de alla har en stor och viktig betydelse för kroppens olika funktioner och immunförsvar. Utöver det ger Spirulina också ett tillskott av protein som finns i växten , krom, kalium, kalcium, tiamin, A-vitamin, SOD, niacin, riboflavin, klorofyll, karotenoider, fykocyaniner och GLA.

Det är tillexempel tre gånger så mycket protein i Spirulina jämfört med nötkött och tio gånger mer järn i tillskottet än i lever.

Spirulina hjälper oss alltså att få i oss alla de näringsämnen som kroppen behöver och i tillräcklig mängd för att fungera som den bör.

 

Spirulinapulver och spirulinatabletter

Spirulina finns både som tabletter och pulver vilket gör det lätt att inta och förtära trots sin något speciella smak. Pulvret är populärt att blanda i smoothies eller göra en nyttiga näringsshots utav och vi har sett det på otaliga sociala medier med stora influencer där de har visat upp spirulina i shots, smoothies, bowls eller gröt. Det fungerar även utmärkt att använda tillskottet i annan matlagning så som i soppor, grytor och dressingar. Spirulina har en väldigt speciell smak vilket gör att man gärna blandar i citron i shoten eller blandar i Spirulina i andra drycker med stark smak. Många som använder tillskottet har både spirulinapulver och tabletter hemma för att enkelt kunna variera om man vill ha ett snabbt intag av kosttillskottet i form av tablett eller om man har lite extra tid och kan använda sig utav spirulinapulver i en smoothie eller i matlagningen. Det går alltså bra att variera mellan de bägge formerna.

 

Spirulina för hela familjen

Spirulina är ett kosttillskott som kan användas både till barn och vuxna och även till familjens husdjur, så det är verkligen ett tillskott för hela familjen. Därför är det extra tacksamt att det finns spirulinapulver då det är enkelt att blanda i smoothies eller gröt till småbarn för att få bort smaken men också enkelt att blanda i det blöta fodret till djuren.

Spirulina används ofta som kosttillskott vid hårdträning när man vill hjälpa kroppen att bygga muskler och för att lättare återhämta sig mellan träningspassen. Denna alg har nämligen en förmåga att främja tillväxten av muskler samtidigt som den ökar ämnesomsättningen och är bidragande vid viktminskning.

Det finns dock två tillfällen i livet som man inte bör inta spirulina varken som pulver eller tablett och det är när man är gravid eller när man ammar. Detta kosttillskott har en stark utdrivande förmåga för att rensa kroppen på gift vilket kan ge oönskade effekter vid en graviditet eller vid amning. Däremot är det inte helt fel att boost kroppen med Spirulina inför en kommande graviditet för att ge en extra, sista push för kroppen till det som komma skall då en graviditet är en stor påfrestning för kroppen och hälsan.

Det här tillskottet har blivit väldigt populärt bland både vegetarianer och veganer att förtära då dessa grupper vanligen har svårt för att få en allsidig kost där alla vitaminer och mineraler skall ingå. Med Spirulina försäkrar de sig om att inte behöva lida av någon vitamin- eller mineralbrist trots sin alternativa kost.

Doseringen skiljer sig givetvis beroende på i vilket syfte man tar tillskottet men också om det är barn, vuxna eller djur som ska inta Spirulina. Det är viktigt att läsa doseringsangivelserna noggrant för att undvika oönskade effekter och biverkningar.

 

Effekter och biverkningar av spirulina

Spirulina är en mycket tacksam växt och har en god påverkan på våra kroppar. Vår hälsa påverkas positivt med alla de hälsofrämjande egenskaper som växten besitter. Växten har bland annat ett energitillskott som är väldigt lättupptagligt för våra kroppar och den har en förmåga att få oss att känna en mättnadkänsla samtidigt som vårt blodsocker stabiliseras och sockertoppar undviks. Spirulina har en utdrivande effekt och används därför ofta vid detox-kurer för att rensa kroppen på gift. Så även om tillskottet är lättsmält så kan man få vissa problem med mage och tarm som dock är övergående när kroppen har vant sig.

Den här algen innehåller också flera kraftfulla antioxidanter som hjälper att stärka vårt immunförsvar och därmed har vi lättare att stå emot sjukdomar som sprids. Men antioxidanterna kan också hjälpa oss att få en bättre kroppslukt både när det kommer till svett och andedräkt.

Sammansättningen av särskilda kolhydrater och protein gör tillsammans att kroppens bindväv stärks, koncentrationen av fetter i blodet sänks och den här kombinationen verkar också inflammationsdämpande i kroppen.

Man kan även äta Spirulina om man upplever måttliga till svåra besvär vid PMS, om man har torr hud och lider av eksem eller andra hudutslag och även vid bröstsmärtor.

Forskning visar också att det finns cancerbehandlande egenskaper hos denna växt och man har testat behandlingen på hamstrar med gott resultat.

Men som många läkemedel, såväl naturläkemedel och kemiskt framställda, så finns det alltid risker för olika biverkningar som dessutom kan skilja sig från person till person. Därför bör man som alltid vid nya läkemedel börja med en låg dos och sedan trappa upp successivt. Typiska biverkningar är illamående och huvudvärk. Ofta är dessa biverkningar snabbt övergående och man kan fortsätta öka dosen. Men återkommer biverkningarna bör man minska dosen igen, alternativt avsluta behandlingen. Det förekommer också biverkningar i form av allergiska reaktioner som kan visa sig genom klåda och utslag, täppt näsa eller rinnande näsa och även nysningar. Dessa biverkningar är vanliga och förekommer ofta.

Man bör alltid rådgöra med läkare innan man börjar använda Spirulina om man har underliggande sjukdomar som är autoimmuna eller om man kontinuerligt tar mediciner som blodförtunnande eller ämnesomsättningsreglerande.

Det finns alltså flertalet hälsofrämjande effekter som både förebygger och motverkar olika sjukdomar men också som kan bota sjukdomar och skynda på läkeprocessen. Man har till exempel sett helande effekter vid sjukdomar som kronisk trötthet, diabetes magsår och hepatit. Dessutom har man sett att algen har egenskaper som verkar föryngrande för kroppen.

Flera studer har gjorts som också visar att Spirulina kan hjälpa till att reglera blodtryck hos både kvinnor och män utan att man gör någon övrig förändring på kosten.

 

Dosering av spirulina

Som alltid när man ska börja använda ett nytt tillskott i form av kosttillskott eller läkemedel gäller det att börja med en låg dos för att se hur kroppen reagerar och sedan öka dosen successivt. Man kan välja att inta tillskottet antingen som tabletter, kapslar eller spirulinapulver och det går bra att variera sig från dag till dag bara man har kontroll på sitt intag och sin dosering.

Rekommenderad dos att börja med för en vuxen är 3-5 gram per dag och det går utmärkt att sprida ut denna flera gånger om dagen om man tycker att det blir allt för koncentrerat och att smaken kanske inte är tillfredsställande.

Vid tabletter är rekommenderad dos 3 - 6 tabletter upp till 1 - 2 gånger om dagen för att få önskade effekter.

Det är rekommenderat att öka sitt intag av vatten under tiden som man använder sig av tillskott av Spirulina. Detta för att hjälpa kroppen att ta upp tillskottet så att det absorberas i kroppen.

 

Inspirerande recept för smoothies

Då det som tidigare nämnts finns en stark smak av fisk, skaldjur och "hav" i spirulinapulver eller tabletter så är det många som har svårt för att inta kosttillskottet som en ren shot eller en ren tablett. Därför är det populärt att blanda i den i olika smooties för att dölja smaken och ersätta med andra smakrika ingredienser. Här är tips på några populära sammansättningar av smoothies som innehåller spirulinapulver:

  • Banan, kakao och kokosmjölk
  • Blåbär, avokado, banan, apelsin
  • Apelsin, hallon, bladspenat