Glycin

Alla levande organismer består av ett stort antal ämnen som tillsammans formar och bygger upp deras kroppar. Ett av de allra viktigaste är protein, som därmed ofta kallas för kroppens byggsten. Olika proteiner återfinns i precis alla delar av kroppen och de hjälper cellerna att göra saker som att reparera skador, bygga ben och muskler, skydda leder och organ, föra vidare nervsignaler och att rensa hela systemet och utan dem skulle vi inte klara oss eller ens existera.

Proteinerna består i sin del av ett antal beståndsdelar som man kallar för aminosyror, och en sådan är glycin som är den minsta av dem alla. Trots sin storlek så är detta lilla ämne extremt viktigt då det bland annat hjälper kroppen att bli av med gifter, att bygga kollagen och att hålla hjärtat i form. Viktigast av allt är dock att glycin hjälper till med återhämtningsprocessen på flera olika plan. Många uppgifter för en så liten beståndsdel! Om aminosyrorna vore en skolklass med 20 elever skulle Glycin vara den lilla spelevinken som alltid tillför skratt och ett gott humör vid alla tillfällen!

 

Var hittas glycin?

Glycin är en av de aminosyror som kan bildas naturligt i kroppen men man hittar även ämnet naturligt i en hel del födoämnen. Bland de vanligaste är kött och fågel, och det är framförallt i benen och skinnet som man hittar de allra högsta glycinansamlingarna. Där dietister i övrigt avråder folk från att äta kycklingskinnet då det är fett och kaloririkt, så är det samtidigt en av de bästa källorna för glycin. Andra animaliska produkter som är bra är fisk och mejeriprodukter, men vegetarianer och veganer kan också få i sig ämnet via olika baljväxter, särskilt sojabönor, och förutom de andra värdefulla ämnena som de innehåller, inte minst protein, så är de en bra källa för glycin.

Man hittar stora mängder glycin i benvävnader, och därför finns det extra höga halter i icke-vegetariskt gelatin. Är man orolig för att man inte får i sig tillräckligt mycket via kosten så finns det ingen anledning till det då ämnet även kan bildas av sig självt. Även om det är ovanligt med ren brist på glycin så kan det dock vara fördelaktigt att konsumera extra om man till exempel tränar hårt eller lider av sömnsvårigheter, då denna aminosyra har många unika funktioner som både har med hämning och stimulans att göra.

 

Hud och vävnader

Genom att stimulera produktionen av bland annat kollagen ger glycinet en människas hud, hår och naglar en bättre kvalitet. Kollagen bryts ner naturligt med åldern, men även yttre faktorer som sol, rökning och dåliga kostvanor kan påverka produktionen allvarligt. Ju mer kollagen man förlorar desto mindre elastisk blir huden, med torrhet, ett insjunket utseende och rynkor som naturliga konsekvenser. Även invärtes påverkas kroppens många vävnader och man skulle kunna jämföra glycinet med ett slags naturligt smörjningsmedel.

 

Glycin och sömn

Det pågår för närvarande en hel del forskning runt glycinets många funktioner och med stor trolighet finns det ett direkt samband mellan kroppens glycinnivåer och sömn. Än idag vet man inte med säkerhet exakt vad sömn är annat än att det är ett sätt för kropp och sinne att vila och att förnya sig. Detta märks inte minst hos människor som sover dåligt då de långsamt bryts ner både fysiskt och mentalt och ofta känner sig som zombifierade versioner av sig själva, något som alla med små barn eller kattungar kan intyga! Även om man inte direkt lider av sömnsvårigheter så räcker det med en eller ett par oroliga nätter för att man skall känna sig helt slutkörd.

Vad forskare har märkt är att människor som har bra nivåer av glycin tycks få en lugnare och därmed mer kvalitativ sömn. Ju bättre man sover desto mer återhämtar sig kroppen och hjärnan, och individen känner sig piggare och mer energisk. Detta påverkar inte bara humöret utan också minnet, då personer som sover efter att de lärt sig något nytt kommer ihåg bättre än de som inte gör det. Som i så många andra fall visar denna fantastiska lilla aminosyra hur den kan fungera som en dämpande faktor men samtidigt stimulera. En person som äter en bra och varierad kost brukar konsumera ungefär 2gr glycin om dagen, men höjer man intaget med så lite som 1gr brukar man genast kunna märka en ökad kvalitet vad gäller sömnen.

 

Glycin och psykisk ohälsa

psykisk ohälsa

Glycin sägs hjälpa mot stress och psykisk ohälsa

Glycinets lugnande kvalitet tycks också fungera mot oro och stress, och därför är det något man kan ta för att hålla en mentalt jämnare nivå. Glycin hjälper hjärnan att skicka signaler till kroppens olika delar på ett ganska unikt sätt. Medan andra ämnen får hjärnan att jobba snabbare och skicka ut fler signaler fungerar glycinet hämmande och gör flödet mer regelbundet som ett slags filter. Det är just detta samband mellan ämnet och det centrala nervsystemet som är så viktigt.

Man bedriver därför forskning inom psykiatrin då det verkar som att glycinet kan hjälpa mot så allvarliga saker som schizofreni och OCD, liksom epilepsi och Parkinsons. Det alla dessa tillstånd har gemensamt är att patientens signalsubstanser och nerver påverkats på ett sätt att de överstimuleras och leder till ett nervöst beteende, både psykiskt och fysiskt, och här verkar glycinet vara både rogivande och stimulerande.

Just stress är något som många människor lider av, vilket i sin tur kan påverka sömn och allmän livskvalitet. Stress och sömnbrist är en dålig och rent skadlig kombination som kan påverka immunförsvaret och hindra den nödvändiga återhämtningsprocess som både kropp och hjärna behöver. Då glycinet låter hjärnan och kroppen vila ut ordentligt ger det hela organismen en chans att reparera eventuella skador, filtrera bort gifter och att lindra inflammationer och på så sätt kunna fungera på ett så optimalt sätt som möjligt. Principen är den samma som hos människor som tränar mycket och ofta; utan de nödvändiga vilodagarna får man inte samma resultat!

 

Glycin som läkemedel

Vid vissa trauman och sjukdomstillstånd tillsätts glycin för att hjälpa bland annat lever och njurar att avgifta sig. Ett typiskt exempel är akut alkoholförgiftning där levern helt enkelt inte klarar av att bryta ner de stora mängderna alkohol för egen hand, varav glycinet blir en ovärderlig assistent. Genom att påverka blodflödet förhindrar aminosyran den giftiga alkoholen att spridas för mycket och för snabbt, och det fungerar även vid överdoser av droger. Man har också sett att glycin kan förhindra blodtillförseln till vissa tumörer, och det finns särskilda salvor med glycin som man kan använda om man lider av olika typer av sår.

 

Vilken är den bästa glycin-produkten?

Det finns ett stort antal kosttillskott på marknaden som tillför glycin och viket som passar bäst beror en hel del på vem man är och vad man har för livsstil. En person som rör på sig mycket behöver av förklarliga skäl mer än en stillasittande människa rent fysiskt, samtidigt som den som inte motionerar kanske lider av sömnproblem och därför har ett ökat behov på grund av detta. Ju äldre man blir desto vanligare blir det att man behöver hjälp med att skydda ligament och leder, och då är glycin ett av de viktigaste ämnena att få i sig - både för att skjutsa på reparationsprocessen men också i förebyggande syfte. Här kommer en liten lista på tre olika kosttillskott med glycin som vi särskilt vill rekommendera och som alla har sina unika egenskaper, både vad gäller form och innehåll.

1. Healthwell Glycin

healthwell glycin
Pris 9.4
Kvalitet 9.3
Smak 9.7
Totalt 9.5
Bästa pris
99 kr

Ett kosttillskott som passar mycket bra för vegetarianer och veganer då det är helt vegetabiliskt och som är enkelt att svälja då det produceras i små kapslar. Kapslarna säljs i tre olika förpackningar med 120, 240 och 360st. respektive. Det innebär att den minsta förpackningen räcker i ungefär två månader medan den största täcker ett halvårs behov.

Sussa så gott

En vuxen människa rekommenderas att ta två om dagen, helst alldeles innan läggdags, så att ämnet i lugn och ro sprider sig i kroppen under natten och hjälper återhämtningen, liksom förbättrar sömnen. Att sova gott är nära nog en lyx för många och det extra tillskottet ger en fin och jämn sömnrytm.

2. Core glycin

core glycin
Pris 9.2
Kvalitet 9.2
Smak 9.7
Totalt 9.4
Bästa pris
59 kr

Detta kosttillskott är en favorit hos människor som tränar regelbundet eller i allmänhet är mycket fysiskt aktiva. Eftersom glycinet hjälper återhämtningsprocessen är Core Glycin perfekt om man anstränger sig tungt och ofta och i det här fallet kommer ämnet i pulverform.

Enkel dosering

Den rekommenderade dosen för en vuxen person är två skopor om dagen, en på morgonen och en på kvällen, som man kan blanda i sin dryck eller med vanligt vatten. Många föredrar den här typen av intag då det är så lätt att svälja, liksom att man kan ta det med i princip vilken vätska som helst. En ytterligare fördel är att man mycket exakt kan mäta upp den dos man behöver.

3. Thorne Glycin

thorne glycine
Pris 9.3
Kvalitet 8.9
Smak 9.1
Totalt 9.1
Bästa pris
289 kr

Ett kosttillskott med glycin som tas flera gånger om dagen i form av kapslar. Även detta är ett vegetabiliskt alternativ och passar bra för människor som i allmänhet vill hålla sitt glycin på en jämn och bra nivå.

Lugn och harmoni

Passar särskilt för dem som har problem med sömnen eller känner sig stressade, vilket är mycket vanligt hos alla människotyper. Allt fler lider av att känna sig överarbetade eller att tiden aldrig räcker till, och det går lätt ut över sömnen och livskvaliteten. Genom att man tar tillskottet vid ett flertal tillfällen håller man en balanserad nivå och kan njuta av glycinets välgörande effekter.

 

Publicerad: 2019-04-08 20:23:21
Senast uppdaterad: 2019-04-17 18:29:25
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
121 röster, Genomsnitt: 4.5 / 5