Vitamin B12

Olika vitaminer har olika funktioner men när det kommer till B12 handlar det om precis varenda cell i precis hela kroppen. Utan B12 skulle våra celler inte kunna arbeta och våra röda blodceller inte ens existera, och vi har mycket att tacka ämnet för. Det gör också att brist på B12 kan få mycket allvarliga konsekvenser.

B12 har många funktioner och är ett ämne som vi måste få i oss i tillräcklig mängd, och det finns ett stort antal livsmedel som innehåller tillräckligt höga halter. Alla människor får dock inte i sig så mycket som de behöver, och vad det beror på, vad som händer och hur det kan undvikas eller behandlas är bara några av de intressanta aspekterna runt detta livsviktiga ämne.

Vad är B12?

B12 kallas också för kobalamin och är en av de åtta B-vitaminer som kroppen behöver för att ge cellerna föda och energi från det vi äter och dricker. Processen är allmänt känd som metabolism, och varje typ av B-vitamin har sin funktion. När det kommer till B12 så finns det framförallt tre huvudfunktioner: att producera myelin, att skapa röda blodkroppar och att tillverka DNA.

  • Myelin: Myelin behövs för att nervceller och deras signaler ska kunna fungera ordentligt, då det fungerar som en slags beskyddande isolering runt nervsignalernas nätverk med små hål där signalerna kan ”hoppa” från plats på plats. Man skulle kunna jämföra ämnet med det isoleringsmaterial som omger en elkabel vars funktion det är att skydda och underlätta strömtillförseln så att den hamnar på rätt plats. Om myelinet förslits kan det leda till en allvarlig neurologisk skada eller sjukdom, och det mest kända exemplet är Multipel Skleros (MS), men även problem med synen och olika mentala funktioner.
  • Röda blodkroppar: Vårt blod består av många beståndsdelar, och de kändaste är de vita och de röda blodkropparna som har olika uppgifter. Medan de vita kropparna bildas i benmärgen och är kopplade till kroppens immunförsvar, framförallt för att bekämpa inflammationer, så är de rödas uppgift att transportera runt syre till kroppens celler liksom ”slaggprodukten” koldioxid, som bildas i dem efter att de förbrukat syret, till lungorna där gasen sedan andas ut. Utan röda blodkroppar får vi blodbrist, eller anemi, vilket kan leda till mycket allvarliga konsekvenser som du kan läsa mer om här nedan.
  • DNA: DNA kallas ibland för kroppens informationskälla och är så att säga den arkitektoniska planen för hela vår organism. Häri ligger all information om saker som vilken ögonfärg vi har och hur långa vi är, men också vilka sjukdomsanlag vi har och om vi har några allergier. Det finns till och med forskare som har teorier om att DNA bär på ett slags ”minne” från generation till generation som lär oss att klara oss i livet. Det är DNA som ”instruerar” olika proteiner att bildas, till exempel hormoner, och vitamin B12 är en av ingredienserna här. Genom att tillföra B12 till sin kropp kan den egna DNA sekvensen skicka de nödvändiga information och se till att den nödvändiga celldelning sker för att olika proteiner ska kunna bildas.

Övriga funktioner

Det finns även många andra kroppsfunktioner som där B12 behövs som är minst lika viktiga som de redan nämnda. Kroppen är ju ett intrikat system där minsta spårämne är en viktig länk i hela kedjan, och B12 hör till de ämnen som kan ”krascha” hela systemet med sin frånvaro. Forskning visar att B12 påverkar vårt humör och våra mentala energinivåer, och genom att låta de röda blodkropparna transportera tillräckligt med syre till hjärnan hålls den i toppform. Det leder i sin tur att risken för demens minskas, liksom allvarligare mentala problem som ångest och hallucinationer.

Om man är atlet eller om man tränar mycket kan B12 supplement hjälpa till för man ska orkar ge det där lilla extra. Man har sett att ett enkelt kosttillskott med vitaminen kan höjda både konditionen och uthålligheten; båda värdefulla i träningssammanhand.

För gravida kvinnor är B12 av särskild vikt, både för dem själva och för fostret, då vitaminen är så nära kopplat till utvecklingen och det goda tillståndet i blod, nerver och DNA. De kvinnor som tar extra B12 under sin graviditet sänker risken för att barnet ska födas med fosterskador, särskilt de som påverkar ryggraden och hjärnan.

En video med fokus på vitamin b12-brist 

Upptäckten av B12

Så som många andra vitaminer så var det just bristen på B12 i individer som ledde till upptäckten av den. Under 1800-talets första hälft så började vetenskapsmän intressera sig allt mer för det som allmänt kallas för blodbrist. Man konstaterade att vissa människor, särskilt barn, var av svag konstitution, vilket yttrade sig som blekhet, andfåddhet och allmän orkeslöshet. Alla möjliga teorier presenterades, men det var först på 1900-talet som en forskare vid namn George Whipple insåg sambandet mellan kost och blodbrist. Genom att ge anemiska hundar lever kunde han få dem att bli friska, och detta ledde så småningom till slutsatsen att det var vitamin B12 som var den undergörande komponenten och ett Nobelpris år 1934.

Hur mycket behöver man?

Hur mycket B12 en person behöver beror bland annat på dennes kön, ålder och aktivitetsnivåer, men enligt Livsmedelsverket så behöver vuxna ungefär 2µg om dagen, medan barn behöver ungefär hälften. Om man ammar kan man tillfälligt behöva upp till 2.6µg dagligen.

Så innebär det att man måste äta den här mängden varje dag? Nej, till skillnad från andra ämnen som kroppen gör sig av med vid överskott så kan levern lagra en viss mängd B12 i flera år. Det betyder att det räcker med att hålla en normal och varierad kost för att inte behöva oroa sig för brist.

Var finns det B12?

B12 hittas framförallt i animalisk kost, som kött, fågel, ägg och diverse mejeriprodukter och det beror på att vitaminen formas naturligt i djurs tarmflora. Det finns även vissa vegetabiliska produkter som är berikade med B12, framförallt mjölksorter som havre- och mandelmjölk, liksom vissa typer av frukostflingor och müsli.

Bland de animaliska livsmedel som innehåller höga halter av B12/100g är de följande:

  • Lever och njure från kyckling, gris, nöt och lamm: mellan 20-110µg
  • Löjrom, ostron och musslor: 18-19µg
  • Varmrökt böckling och makrill: 13µg
  • Kokt sill, krabba och rökt lax: 9-10µg
  • Ägg: 1.7µg

Vegetabiliska produkter:

  • Flingor, vällingpulver & barngröt: 0.8µg
  • Mannagrynsvälling: 0.5µg
  • Veteskorpor: 0.2µg
  • Ärt- eller morotssoppa: 0.02µg

Som framgår av de ovanstående exemplen så är animaliska produkter en överlägsen källa till B12 och därför är det extremt viktigt att vegetarianer, men framförallt veganer, får i sig tillräckliga mängder så att de inte drabbas av bristens allvarliga konsekvenser.

Kosttillskott med B12

Det är mycket farligare att inte få i sig tillräckligt med B12 än för mycket, och om du ligger i riskgruppen för att få brist är det en bra idé att både se över dina kostvanor men också att ta kosttillskott. Det finns en hel del produkter att välja på, inklusive tabletter och multivitaminer, och medan vissa är till för att ge allmänt bra vitaminnivåer inriktar sig andra mer specifikt åt personer som exempelvis är veganer, har en kronisk sjukdom eller är äldre. Det finns produkter med enbart B12 men också en hel del med andra B-vitaminer, folsyra eller D-vitamin som alla hjälper kroppen att stärka sitt immunförsvar, få hjärnan och humöret piggare och främja en normal celldelning och produktionen av röda blodkroppar.

För personer som inte gillar att ta kapslar eller tabletter, eller om man av någon anledning behöver en så lättabsorberad produkt som möjligt så är B12 i flytande form ett utmärkt alternativ. Här tar man helt enkelt några droppar direkt i munnen eller genom att man blandar ut dem med vatten eller saft. Allra bäst upptag sker om man tar dropparna under tungan och har kvar dem där en liten stund innan man sväljer.

B12 brist

trott tjej

Känner du dig trött och hängig? Då kanske du har brist på vitamin B12

Att lida av brist på B12 kan få mycket allvarliga konsekvenser för en människa, och går det för långt kan den till och med leda till döden. Bristen kommer ofta smygande, och de första symptomen brukar vara att man känner sig lite trött och hängig och kanske upplever stickningar eller domningar i fötterna. Många gånger bortförklaras detta med att man har mycket att göra, är stressad eller har varit förkyld, men det här är en allmän slags orkeslöshet som inte går bort och som gradvis blir värre. Allteftersom bristen fortsätter kan man få yrsel och få svårt att koncentrera sig, och så småningom yttrar sig den i att man lätt blir andfådd, får hjärtklappningar och susningar i öronen. Andra vanliga symptom är återkommande huvudvärk, en röd och slät tunga men också depression.

Det som händer i kroppen vid B12-brist är att man får anemi, också känt som blodbrist, det vill säga att produktionen av röda blodkroppar avtar, men också att man kan få problem med det centrala nervsystemet, spasmer, försämrad tankeförmåga och minne, hallucinationer eller infertilitet för män.

Med ett enkelt blodprov kan man mäta hur det står till med blodkroppshalten och ett normalt värde för en vuxen kvinna är 0.35-0.46/L för en vuxen man 0.40-0.50/L. Variabler på det här kommer från saker som kroppsvikt, levnadsförhållanden och hur aktiv man är. Ibland väljer läkare också att göra en gastroskopisk undersökning för att se hur det står till med magens slemhinnor, och i vissa fall behöver man också ta benmärgsprov.

Hur behandlas B12-brist?

Om det inte har hunnit gå så långt att man fått regelrätt anemi så kan det räcka med att ändra på sina kostvanor, ta kosttillskott eller vitaminer vid de första symtomen. Efter en tid brukar problemen försvinna och hädanefter är det extra viktigt att man håller bra kostvanor. Om man å andra sidan blivit svårt sjuk eller om man av någon annan anledning förlorat förmågan att ta upp B12 i kroppen så behöver man ta regelbundna B12 sprutor för resten av livet, vanligtvis ungefär fyra gånger om året.

Vem behöver extra B12

veganska biffar

Äter du vegansk mat bör du se över ditt vitamin b12-intag

Det finns framförallt två grupper i vårt samhälle som löper särskilt hög risk för att drabbas av brist på B12. Den mest omtalade gruppen är veganer, då de inte konsumera några som helst livsmedel eller produkter som är animaliska. Även om veganers främsta motivation för detta är av humana skäl för att djur ska slippa lida, så är det även många som anammar den veganska livsstilen för att minska på sitt karbonavtryck eller att leva hälsosamt. Till stor del är det nyttigt att äta veganskt och man kan få i sig det mesta från växtriket, men med B12 är det en helt annan femma.

Den andra mest drabbade gruppen är äldre personer som inte äter ordentligt. Tyvärr är det ganska vanligt då många äldre antingen inte kan förse sig med tillräcklig kost på grund av fysiska eller mentala svårigheter, eller då de tappat matlusten. Det finns också många äldre som förlorar förmågan att ta upp B12 från det de äter som en naturlig del av åldrandeprocessen.

Vissa sjukdomar kan leda till att kroppen får det svårare eller helt tappar förmågan att ta upp B12 från kosten. Magkatarr och Crohns sjukdom är typiska sådana men också allmänna problem med mage och tarmar då vitaminen tas upp i tunntarmen som måste vara frisk och fungera normalt. Även personer som genomgått operationer där delar av tarmen tagit bort kan få brist, liksom människor som undergår långvarig eller permanent medicinering, som till exempel diabetiker.

Biverkningar

Vid försök på människor som har fått konsumera mer än 100gr B12 om dagen har inga biverkningar konstaterats. Eftersom ämnet är vattenlösligt försvinner det med nästa badrumsbesök om man fått i sig en för stor mängd.

Publicerad: 2019-11-06 12:55:33
Senast Uppdaterad: 2019-11-06 13:42:31
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5
Ge din syn på Vitamin B12
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu