Biotin

Biotin kallas även för vitamin B7 och är ett ämne som främjar hud och hårtillväxt samtidigt som det bidrar till bättre energiomsättning och förbättrad kvalité på både ögon och lever. De flesta som tar biotin gör det för skönhetens skull och faktum är att det förr i tiden till och med kallades vitamin H för att det ansågs vara så pass bra för just hår och hud. Biotin kan tas som enskilt kosttillskott men ingår även i andra preparat som en del. Det blir allt mer populärt att inta biotin för att förbättra sitt hår och sin hud, både hos kvinnor och män.

Så upptäcktes biotin

Biotinet upptäcktes först 1924 som tillväxtfaktor hos mikroorganismer. Den fick då namnet Bios II som är en av två växtfaktorer. De övriga tu fick heta vitamin H och co-enzym R. Dock tog det inte så lång tid förrän man förstod att alla dessa tre var ett och samma ämne.

Biotin för kroppens inre

B-vitamin är en viktig del i processen när kolhydrater ska omvandlas till glykos i kroppen. Detta är viktigt för att kroppen ska kunna tillverka energi och därför kan det rekommenderas att tas för atleter eller idrottsutövare som behöver lite extra energitillskott.

Biotin produceras annars naturligt av alla våra tarmbakterier och spelar också en stor roll i fettsyra-omsättningen, nervsystemet och immunförsvaret för att alla dessa bitar ska kunna fungera normalt. Dock är det inte bara människan som drar nytta av biotinets fördelar - även hästar, hundar och nötkreatur kan ta detta tillskott för att få en finare päls, starkare hovar och klor och en bättre hud. Biotinet klarar värme och är vattenlösligt men om man konserverar mat med biotin eller tillagar den med mycket hetta, så minskar effekterna av ämnet. Det har också en känslighet för alkali och oxidation. Helst bör man inta det precis som det är, i rå kost.

Biotinbrist

havregryn

Havregryn innehåller rikligt med biotin

Det är mycket ovanligt att man inte får i sig tillräckligt med biotin eftersom det både finns i maten och tillverkas av våra egna tarmbakterier i magen. Om man emellertid skulle ha oturen att få brist på biotin så märks detta genom att man ofta drabbas av håravfall, sömnsvårigheter, trötthet, torra ögon, sprickor i mungiporna, svullen tunga, torr och fjällig hud samt depression. När biotinbrist inträffar så är det oftast för att man lider av någon sjukdom i övrigt som gör att kroppen har svårt att ta upp biotinet eller att tillverka det själv i tarmarna. Vanligtvis kan man drabbas om man äter långa antibiotikakurer, får intravenös föda eller går igenom svåra och långa medicinska behandlingar av olika slag som också påverkar tarmfloran.

Var alltid försiktig med att ta för mycket antibiotika då det kan ta flera månader för tarmen att återhämta sig. Penicillin bör endast tas om man inte har något annat val. Speciellt barn som genomgår kurer med antibiotika riskerar att få viss biotinbrist, likaså äldre, anorektiker, rökare och epileptiker. Även överstressade människor ligger mer i riskzonen än andra. Biotinbrist och dess symptom liknar i mångt och mycket samma symptom man får när man har brist på vitamin B1.

Det man ska tänka på då är att äta extra mycket av gröna grönsaker, havregryn, äggulor och vetegryn samt kycklinglever, öljäst, sojaprodukter och nötter för att ge kroppen en extra biotinboost, och för de som vill få i sig ämnet naturligt via kosten, är dessa råvaror viktiga att hålla utkik efter i matvarubutikerna. De flesta kosttillskott av biotin brukar innehålla från ca 45 mikrogram och uppåt, vilket är mer än välbehövligt. Dock finns inga kända biverkningar om man tar extra mycket biotin så man kan vanligtvis inta en större dos om man vill, såvida den inte är överdriven. Ät dock inte äggvitan rå eftersom den innehåller ett ämne som hämmar biotinet i gulan. Mer om detta längre ned i artikeln.

Biotin i tabletter som kosttillskott

Om du märker att du börjar få spruckna naglar, livlöst hår och en trist hy, så bör du ta en kur av biotin, gärna i form av kosttillskott som säljes lite överallt i både hälsokostbutiker, på internet och i vissa stormarknader. En varierad kost ger ca 40 mikrogram biotin och den dagliga rekommenderade dosen ligger runt den siffran också, enligt forskare. Normalt brukar maten ge oss den dosen så ett kosttillskott är mer för skönhetens skull - dvs för den som vill ha ett starkare hår och en vackrare hy m.m.

Tänk dock på att den allra bästa effekten får man om man äter en balanserad kost där rätt mängd biotin och övriga vitaminer och mineraler m.m ingår. Att endast lita till kosttillskott är inte en bra rekommendation, vilket förmodligen de flesta vet. Det är också viktigt att poängtera att man alltid bör rådfråga läkare om man ammar, är gravid eller sjuk, innan man lägger till med kosttillskott.

Funktion hos biotin

Biotin behövs när aminosyror som serin, asparaginsyra och treonin är i nedbrytningsprocessen. Det är också inblandat i frigörande av insulin. Insulinkänsligheten blir större och bidrar till en förbättring av användningen av socker i kroppen. Det påverkar leverns kontroll av sockerintaget och frigör glukokinas - ett enzym som har mycket att säga till om i detta stadium.

Biotinet agerar även co-enzym under ämnesomsättningsprocessen och alla dess reaktioner samtidigt som det också behövs för den normala kedjan av omsättningen hos proteiner, fetter och B-vitamin. Den förbättrar B-cellsfunktionen som i sin tur ansvarar för produktionen av antikroppar.

Här följer även en lista på vad biotinet motverkar och vad det hjälper till med:

  • Motverkar candidasvamp och lindrar redan uppstående problem
  • Motverkar bildning och kolonisering av dåliga tarmbakterier
  • Hjälper till vid diabetes och motarbetar en låg insulinkänslighet
  • Främjar talgkörtlarna
  • Bra för produktion av könshormon
  • Rekommenderas för patienter som lider av svåra njurproblem

 

En video som går igenom fördelar, nackdelar och övrig information om Biotin

 


När biotinets effekt uteblir

Tänk på att höga mängder intag av vitamin B5 kan ställa till det så att biotinet minskar i kroppen istället. Även folk som konsumerar mycket alkohol eller råa ägg kan få problem med biotinet. Om man får höga insulindoser så kan det också rekommenderas att man tar extra tillskott i form av biotin.

De övriga B-vitaminerna

Biotin ingår som bekant i vitamin B-gruppen och sammanlagt finns det 8 stycken av dessa. De benämns som B1 eller Tiamin, B2 eller riboflavin, B3 eller niacin, B5 eller pantotensyra som också är perfekt om man vill ha fin hy, B6 eller pyridoxin, B7 eller biotin, B9 eller folsyra samt B12 eller cyanokobalamin. Vi ska kortfattat gå in på vad alla dessa vitaminer gör, förutom biotinet som beskrivs ingående i artikeln.

  • B1 är speciellt viktigt för inlärningen och nervsystemet samt ämnesomsättningen. Om man är alkoholist eller ligger i riskzonen och kan drabbas av nervskador, behövs en betydlig dos av B1.
  • B2 hjälper till att förbränna fett, kolhydrater och protein och spelar roll för syn, hår, naglar och hud precis som biotinet. Förutom i kött, ägg och lever finns B2 i hälsosam yoghurt, fil och mjölk.
  • B3 är essentiell när det kommer till att minska på det dåliga kolesterolet och höja det goda. Om man har brist på B3, kan man drabbas av sjukdomen Pellagra som man finner i vissa u-länder. Symptomen består av demens, dermatit och till sist - döden.
  • B5 sägs kunna lindra acne markant och därför är det många människor med svår acne-benägen hy som tar kosttillskott i form av pantotensyra eller B5. Dock är det inte tillräckligt bevisat för att få ett recept enbart på B5 vid ett läkarbesök om man lider av finnig hy.
  • B6 behövs för proteinomsättning och nervfunktionen. Det är väldigt ovanligt att få brist på denna vitamin eftersom den finns i de flesta livsmedel. Drabbas man dock av det så är vanliga symptom hudförändringar runt ögon, mun och näsa samt kramper och blodbrist.
  • B9 eller folsyra är viktigt för gravida kvinnor för att inte drabbas av anemi eller blodbrist som det också kallas. Har man brist på folsyra och är havande kan barnets ryggmärg få problem. Man bör få i sig ca 500 mikrogram per dag av B9 och kost som vitaminet hittas i är bl.a frukt och grönsaker, fullkornsprodukter, baljväxter, fil, yoghurt och leverpastej.
  • B12 är särskilt viktigt att få i sig om man är vegan då det främst figurerar i kött, ägg, fisk och skaldjur samt mjölk och ostar. Därför bör ett kosttillskott av B12 intas av strikta veganer.

"Vitaminbjörnar" och biotin

vitaminbjornar

Vitaminbjörnar är ett vanligt vitamintillskott i bland annat USA

Från USA har ett nytt vitamingodis, kallat vitaminbjörnar börjat att säljas. Det ser ut som vanliga goda gummibjörnar men påstås vara fullspäckade av biotin och B-vitamin. Normalt sett har de tillverkats för barn eftersom många barn inte är speciellt förtjusta i allt vad vitaminer och mineraler heter. Denna lilla gimmick ska ge sockerälskande barn en dos biotin men faktum är att de har fått utstå ganska tuff kritik eftersom de sägs innehålla en del socker på samma gång. Godisbjörnarna har dock blivit rejält uppskattade och finns numera även med omega 3 och kalcium i smaker som hallon, tuggummi och surt.

Den aktiva ingrediensen i dessa söta björnar är en blandning av vitaminer med biotinet i centrum. Enligt tillverkarna ska björnarna ge en dos av nästan 1700 mikrogram biotin, vilket kan anses som lite högt för ett barn. Många experter menar istället att det är bättre att äta mat med biotin eller annan B-vitamin. Godiset säljs även i Sverige.

Det går även att få tag på vitamindrycker där B-vitaminer och biotin m.m ingår. Även här finns det läge för debatter då många menar att dessa drycker inte är lika nyttiga som de påstår. Några av dem har emellertid fått relativt bra kritik om de inte innehåller tillsatt socker och andra tillsatser, vill säga.

Råa eller kokta ägg med biotin

Biotinet finns i äggulan men det tåls också att nämn att i äggvitan förekommer det ett ämne vid namn avidin som hämmar upptaget av biotin, varpå folk som gärna äter råa ägg kan få biotinbrist i värsta fall. Samtidigt ger hetta och tillagning av mat med biotin, en nedsatt effekt av dess fördelar så frågan är om man ska äta rå äggula eller koka äggen helt för att slippa avidinet i äggvitan. Avidinet försvinner när man kokar ägget men samtidigt minskar biotinet en aning.

Slutsatsen är att man antingen kan äta rå äggula om man är 100% säker på att ägget är helt friskt, annars går det bra att koka ägget men kanske äta fler av den varan.

Biotin som kosttillskott

Eftersom det finns så många fördelar med bra nivåer av Biotin rekommenderas vitaminet åt vuxna människor som misstänker att de har brist eller vill bättra på kroppens styrka och försvar. De här produkterna är rika på Biotin och garanterar glada celler, men om du är gravid eller ammar bör du konsultera läkare innan du ger dig in på nya kosttillskott. Tänk alltid på att kosttillskott inte ersätter vanlig mat, utan är tänkta som komplement till annars bra och balanserade matvanor.

1. Healthwell Biotin 5000

Healthwell besviker oss aldrig! Med sin Biotinprodukt Biotin 5000 får vi en rejäl dos av det värdefulla vitaminet som man kan ta en gång om dagen med frukost, lunch, mellanmål eller middag. För att ämnet skall fördelas så jämt som möjligt är det bra att alltid ta kapseln vid samma tillfälle men det spelat ingen som helst roll vilken tid på dygnet man föredrar.

Fräsch och stark

Det här är en produkt som särskilt passar aktiva människor som antingen känner sig stressade i allmänhet eller tränar mycket men som ända vill ha fräsch hud och starkt, tjockt hår och känna energidepåerna fyllas på. Styrka som både syns och känns!

2. Great Earth Vitamin B7

En av fler anledningar till att vi gillarden här Biotinprodukten är att den har så kallad Time Release funktion, vilket innebär att den har en fördröjd utsöndring som ger en mycket jämn fördelning över dygnet, trots att man bara behöver ta en tablett om dagen.

För hår och hud

Biotin hjälper cellerna att bildas och att hålla sig starka och med Great Earth Vitamin B7 sätts hud, hår och naglar i fokus. Resultaten märks vid en kort tids användning och ger en nyfunnen energi åt den som har bra Biotinnivåer, och produkten räcker för två månader.

3. Solgar Biotin 5000 ug

En högkoncentrerad produkt som inte innehåller salt, socker, gluten, jäst eller stärkelse och som är helt vegetabilisk och därmed utmärkt för veganer. Förutom att ge glänsande och starkt hår, fina naglar och ungdomlig hud så stimulerar produkten även energinivåerna på ett mycket positivt sätt.

Inte bara Biotin

Produkten innehåller även fosfat, kisel och kalcium för starka ben och ett förbättrat immunförsvar, och man behöver bara ta en kapsel om dagen till vilken måltid man vill. Ett fantastiskt val om man är trött och stressad men vill få tillbaka lystern både i själen och utseendet.

Sammanfattning

Biotinet är en del av de många B-vitaminerna som alla har sina fördelar på organismen. Det är mycket ovanligt att inte få i sig tillräckligt med biotin, eftersom de finns i många livsmedel och tillverkas dessutom på egen hand i tarmarna. Biotin är vattenlösligt och är det ämne man bör få i sig om man vill ha tjockare hår, snyggare naglar eller en jämn och slät hy. Ett stort intag av biotin har ännu inte bevisats ge negativa påföljder men som alla andra ämnen och livsmedel så ska man akta sig för att få i sig en alltför stor dos då man egentligen inte vet vad som kan hända.

I dagsläget går det att hitta produkter med en mycket stor mängd biotin, bl.a i vitamingodis och vissa drycker, men experter menar att dessa även kan innehålla skadliga ämnen som för mycket socker. Biotin kan annars köpas som ekologiskt kosttillskott i många butiker på nätet eller i fysiska mataffärer och är i så fall ett bättre alternativ till de sötare exemplen som just beskrivits.

Publicerad: 2019-04-16
Senast Uppdaterad: 2019-08-26 15:46:33
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
126 röster, Genomsnitt: 4.4 / 5