Viktväst

En av de absolut hetaste träningstrenderna är att ge det där extra med en så kallad viktväst. Precis som namnet antyder är det frågan om en väst som är belastad med olika vikter och med det ger ökad muskelansträngning när man tränar saker som armhävningar, löpning eller till och med enkel gång.

En så simpel sak som att gå upp för ett par trappor blir ju rena styrketräningen om man samtidigt bär på en matkasse i vardera handen, och med en viktväst har man höjt svårighetsgraden ytterligare lite grann.

Varför styrka?

All träning kan lätt plana ut på en relativt kort tid om man inte hela tiden ger sig själv nya utmaningar. Våra kroppar är så genialt utformade att de hela tiden söker en bra balans och jämvikt, och när det kommer till våra muskler vill kroppen ha exakt den styrka som den behöver, varken mer eller mindre. Om den har för mycket muskler bränner den ju en massa extra energi på ingenting, då muskelmassa kräver energi, och har man inte tillräckligt kan kroppen inte klara av sin vardag.

Ett bra exempel för att illustrera hur det här fungerar är vårt dagliga gående. De flesta människor spenderar varje dag energi och styrka på att promenera till jobbet, ta sig upp och ner för trappor, gå och handla och ta sig runt i hemmet eller på kontoret. Om det vore så att benmusklerna hela tiden tränades när man gjorde det skulle vi till sist se ut som broilers med helt enorma ben i relation till våra överkroppar. Och det vore knappast någon höjdare!

Vill man bli starkare är det därför viktigt att utmana kroppen så att den måste prestera över sin vardagskapacitet, och det är här tillbehör som en viktväst kommer in. Genom att bära extra tyngder måste musklerna jobba mer för att ta sig framåt, uppåt eller neråt och med det kommer muskelmassan att gradvis ökas. Kroppen vill som sagt fungera optimalt och får nu signalen att den behöver mer styrka och uthållighet. Blir man starkare bränner man fler kalorier om dagen, får ökat muskulärt skydd runt ben och leder och får en allmänt bättre hållning.

Hur ska man träna med viktväst?

man med viktväst

Chins kombinerat med viktväst blir en riktig tung och gynnsam övning.

En viktväst är till för att öka belastningen på den typ av träning man sysslar med och är därför populär både bland dem som gillar att vara aktiva inomhus och utomhus. Om man sysslar mycket med styrketräning kan viktvästen vara ett fantastiskt komplement till de övningar som kräver djupa lounges, hopp och lyft av den egna kroppen som vid knäböj, dips och armhävningar för bröstmuskler, rygg, biceps och triceps. Västen gör det också enkelt att träna utan utrustning, till exempel hemma eller på jobbet, då den ger det där extra motståndet som krävs vid resistensträning.

Om man vill använda viktvästen när man springer eller går ger den ett naturligt motstånd som gör varje steg lite jobbigare, vilket i sin tur kräver mer prestation och energiförbränning. På samma sätt funkar det om man hoppar hopprep eller gör Jumping Jacks, tar sig fram över en hinderbana eller dansar i vardagsrummet.

 

Hitta rätt viktväst

Det finns ett antal olika modeller på marknaden och det är viktigt att hitta den som passar den egna formen och träningen. Om man planerar att springa med viktvästen måste den sitta tätt runt kroppen så att den inte hoppar upp och ner, och den måste även "andas" då man svettas en hel del under löprundan. Eftersom löpträning är ganska enformig vad gäller rörelsemönstret är det däremot inte lika viktigt att man har maximal rörelseförmåga för armar och överkropp.

Om man i stället vill ta på sig viktvästen på gymmet eller när man gör styrkeövningar i hemmet är mobiliteten extra viktig, det vill säga att man fortfarande kan röra på armarna och överkroppen för att utföra övningarna. En bra viktväst är jämt fördelad så att man både kan göra plankan och bakvända armhävningar utan att det blir för mycket belastning åt varken det ena eller det andra hållet.

Ta inte i för hårt

Hur spännande det än kan kännas med en ny viktväst så gäller det att vara förståndig när man börjar träna med den. Om du till exempel vill springa ett längre avstånd så räcker det med en mycket lätt väst för att det snart skall bli jobbigt medan en för tung väst till och med kan skada knän och leder. Eftersom västen sitter på överkroppen så bör man springer rakryggad så att vikten fördelas jämt och inte belastar rygg och axlar för mycket.

Genomgång av olika övningar hemma med viktväst

Viktväst för motivation

Viktvästen är också en utmärkt accessoar för den som jobbar på att gå ner i vikt. Har man till exempel tio kilo som mål kan man försöka träna med tio kilo i västen för att verkligen förstå hur mycket man belastar sin kropp genom att bära omkring på den extra vikten. Om man redan har gått ner tio kilo kan man på exakt samma sätt ta på sig denna vikt för att inse hur mycket man skonat kroppen från. På så sätt kan viktvästen fungera som en riktig hejaklack!

Tre bra viktvästar

Om du funderar på att skaffa dig en viktväst så kan du här jämföra tre olika modeller och prisklasser för att se vad som passar dig allra bäst. Målet är att du på ett säkert och bekvämt sätt skall få ut maximalt av din träning.

Abilica WeightVest Flexi

En mycket flexibel viktväst som är gjort av det mjuka gummimaterialet neopren, som man även tillverkar våtdräkter och fodral till surfplattor och laptops med. Västen tillåter att man lägger till mellan 1,25 till 10kg, och är därför utmärkt för den som vill börja försiktigt och sedan successivt öka på svårighetsgraden. Passar såval löpare som styrketränare.

Iron Gym Weight Vest

En snyggt designad viktväst som särskilt passar i hemmet eller på gymmet och som kan ta mellan 1 till 10 kg. Västen tillåter fri rörelse och är så mjuk att man till och med kan använda den på bar hud, vilket är särskilt välkommet om man tränar under varma förhållanden. Västen är utformad för maximal rörlighet så att man kan utföra saker som lounges, lyft, hopprep och squats och armarna har total frihet åt alla håll.

Casall Weight Vest

En smidig väst som sitter extra tätt intill kroppen tack vare två breda, elastiska kardborreband, vilket gör den här viktvästen perfekt både för den som utför mycket rörliga övningar, som till exempel burpees och för den som sysslar med löpning och därmed behöver en bra passform. Västen kan justeras från 0 till 8 kg och passar både män och kvinnor.

Publicerad: 2019-07-03 16:53:59
Senast Uppdaterad: 2019-10-07 16:20:24
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
2 röster, Genomsnitt: 4.5 / 5
Ge din syn på Viktväst
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu