Trappmaskin

Trappmaskiner efterliknar rörelsen av att gå i trappor. Att gå uppåt i en trappa är faktiskt en av de bästa övningarna man kan göra för att gå ner i vikt och förbättra konditionen. Det ger dessutom bra ben- och rumpträning.

Se hela testet

Att börja ta trapporna istället för hissen är en bra start för att få lite extra träning då och då till vardags. Om det inte finns så mycket trappor där du bor eller arbetar eller om du vill träna lite intensivare är en trappmaskin perfekt. Den ger precis samma effekt som riktiga trappor.

Trappmaskiner är en av de bästa träningsutrustningarna på marknaden – oavsett om du tränar på gymmet eller hemma. Andra vanliga benämningar är stegmaskin, stepmaskin och gåmaskin.

 

Så fungerar en trappmaskin

En trappmaskin är byggd för att efterlikna hur det är att gå i en vanlig trappa så mycket som möjligt. Den största skillnaden mellan en trappmaskin och en trappa är att stegen på maskinen aldrig tar slut. Trappmaskinen får dig att fortsätta klättra uppåt så länge som programmet varar eller tills du inte orkar mer.

Det är lätt att börja träna med trappmaskin. De allra flesta börjar med att helt enkelt bara sätta igång och ställa in maskinen på nybörjarnivån. Därefter finns det mängder med möjligheter att utöka träningen gradvis och göra den allt mer intensiv.

Det går snabbt att bli van vid maskinen och känna sig bekväm med den. När du känner dig hemma med träningen och funktionerna kan du öka kraven på dig själv och ändra dina klättringsvanor så att du inte blir uttråkad. De flesta trappmaskiner har olika program som du kan använda för att skapa variation i träningen.

Efter ett tag kan du kanske släppa taget om handtagen för att göra träningen ännu intensivare. Då får dina benmuskler arbeta hårdare och din form och hållning förbättras ytterligare. Det leder till större stabilitet och bättre balans. Dessutom förbränner du mer kalorier då.

Såhär använder man en trappmaskin på bästa sätt

Stora fördelar med en trappmaskin

Trots att trappmaskiner bygger på en så enkel idé som att gå i trappor finns det flera fördelar med denna typ av träning:

  • Enkel att använda: Det är enkelt för vem som helst att använda en trappmaskin. Även om du aldrig satt din fot i ett gym förut kommer du snabbt igång utan risk för att skada dig.
  • Skonsam för kroppen: Ett träningspass med en trappmaskin sliter inte på rygg och ben. Du kan träna intensivt utan att lederna tar skada. Detta är en viktig skillnad mot exempelvis löpning eller joggning.
  • Effektiv träning: En halvtimme på trappmaskinen räcker för att förbränna kalorier och stärka nederdelen av kroppen – bland annat knän, sätesmuskler (rumpan), lårmuskler och vaderna. Till och med magmusklerna tränas när du använder en trappmaskin.
  • Tar liten plats: Trappmaskinen är betydligt mindre än de flesta andra träningsmaskiner som man kan ha hemma, som till exempel motionscyklar och löpband.
  • Flexibel: Du kan alltid ändra hastighet och intensitet inför eller under träningspasset.
  • Flera träningsprogram: Trappmaskiner är ofta förprogrammerade med flera olika träningspass. På displayen ser du hastighet, avstånd och antal steg du tagit. Det är roligt och ökar motivationen!

Så väljer du rätt trappmaskin

ministepper

Har du ont om plats för stora träningsmaskiner är en ministepper ett utmärkt val

Trappmaskiner är enkla att installera och är lätta att förvara hemma. Det finns ett antal olika varianter, som dock har mycket gemensamt. De har alla samma syfte: att efterlikna trappor. I huvudsak finns följande typer av trappmaskiner:

Trappmaskin med pedaler

Trappstegsmaskiner med pedaler är den vanligaste varianten. Den passar bra för hemmabruk eftersom den inte tar så stor plats. På de här maskinerna trycker du ner stegen medan du håller kroppen relativt stilla. Det finns olika hastighet och motstånd så att du kan få variation och olika svårighetsgrad på din träning. Du kan ofta också ställa in höjden på stegen.

Ministepper

En ministepper tar nästan ingen plats alls. Det är också en av de absolut enklaste trappmaskinerna. Vissa modeller har handtag för att du lättare ska kunna hålla balansen när du tränar. En del ministeppers har vajrar så att du lättare kan sätta armarna i arbete.

Vertikal trappmaskin

En vertikal trappmaskin försöker med hjälp av de speciella arm- och benrörelserna efterlikna känslan av att klättra i berg. Den här trappmaskinen är någon halvmeter hög och du står på en utdragen stång med handtag att hålla i. De här maskinerna är faktiskt ganska krävande och de är vanligare på gym än hemma.

Stepmill

Den maskin som kallas stepmill liknar en rulltrappa och påminner väldigt mycket om att gå i vanliga trappor. Med den här maskinen kan du anpassa hastigheten när du tränar och du kan ta mer än ett steg i taget. Denna typ av trappmaskiner är ofta mycket dyra och därför återfinns de oftast mest på gym.

1. Corestep 360

corestep 360
Pris 9.2
Funktion 9.5
Kvalitet 9.6
Totalt 9.5
Bästa pris
999 kr

Corestep 360 är en liten trappmaskin för dig som vill träna runt 30 till 45 minuter per dag. Det är fullt tillräckligt för de flesta. Trots sin lilla storlek ger Corestep 360 bra träning för core-muskulaturen. Det innebär att ryggmusklerna och de sneda magmusklerna tränas vid sidan av benmuskulaturen. Denna varierade träning är det inte alla stepmaskiner som erbjuder.

Om du tränar med fitnesshantlar kan du uppnå en ännu högre effektivitet i träningen med denna trappmaskin. En dator håller koll på tid, hastighet, kaloriförbrukning och antal steg. Detta är en av våra favoriter bland trappmaskinerna med en bra balans mellan pris och funktion. Tänk bara på att maxvikten endast är 100 kg.

2. Master Ministepper S10

master ministepper s10
Pris 9.1
Funktion 9.5
Kvalitet 9.4
Totalt 9.3
Bästa pris
990 kr

Master Ministepper S10 är en stabil trappmaskin som tar lite plats. Till skillnad från många andra mini steppers har denna maskin ett rejält handtag som gör att du kan känna dig säkrare i din träning.

Trappmaskinens motstånd består av hydrauliska kolvar. Pedalerna når 24 cm från golvet. Den är även utrustad med en så kallad twistfunktion för varierad träning av rumpa och lår.

Master Ministepper S10 är en praktisk maskin som passar för dig som inte väger mer än 100 kg.

3. Ministep 2.0

ministep 2 0
Pris 9.4
Funktion 8.8
Kvalitet 8.9
Totalt 9.1
Bästa pris
799 kr

Om du vill ha en liten men robust trappmaskin som lätt får plats i garderoben eller kanske till och med under soffan är MiniStep 2.0 ett bra val. Den väger endast 9 kg. Steghöjden är 18 cm.

Motståndet består av två hydraulpumpar. Trappmaskinen har en dator som visar antal steg, tid, hastighet och kaloriförbrukning. Här kan du även växla mellan maskinens olika funktioner.

Trappmaskinen passar dig som väger upp till 100 kg och som tränar upp till 45 minuter per dag. Det är en enkel och prisvärd trappmaskin som förvandlar tv-tittandet till ett effektivt träningspass.

4. Sole SC 200

sole sc 200
Pris 8.2
Funktion 9.9
Kvalitet 9.8
Totalt 8.9
Bästa pris
7990 kr

Om du är ute efter en riktigt seriös trappmaskin som har många funktioner och som erbjuder varierad träning är Sole SC 200 ett mycket intressant val. Denna trappmaskin har utvecklats för att ge en effektiv träning av både underkropp och överkropp samtidigt som belastningen på knäleder och höfter blir minimal. Tillverkarens idé var att skapa en maskin för intensiva och relativt korta träningspass.

Trappmaskinen väger 75 kg, vilket gör den till en av de mest stabila maskinerna för hemmabruk. Två rörliga handtag för tankarna till en crosstrainer, men det är fortfarande en trappmaskin det handlar om. Handtagen gör att du lättare kan hålla balansen och det förbättrar träningen av överkroppen.

Den inbyggda datorn har 10 olika träningsprogram i 20 motståndsnivåer. Med Sole SC 200 kan du träna intervallträning, fettförbränning och pulsträning. Du byter lätt program genom den bakgrundsbelysta displayen.

Pulsen kan du mäta via maskinens handtag eller genom att koppla in ett pulsbälte (säljs separat). Trappmaskinen har även finesser som hållare för vattenflaska, hylla för surfplatta eller bok, fläkt och högtalare.

Allt som allt gillar vi denna avancerade trappmaskin, som dessutom har fördelen att den tar en användarvikt på upp till 135 kg.

5. Abilica Stepcross

abilica stepcross
Pris 7.9
Funktion 8.9
Kvalitet 8.8
Totalt 8.5
Bästa pris
3490 kr

Abilica StepCross är en trappmaskin som nästan är som en crosstrainer. Den har ett svänghjul på 13 kg som gör att du kan träna med ett mycket jämnt tryck. Motståndet ställer du in manuellt. Personer på upp till 110 kg kan använda denna trappmaskin.

Trappmaskinen ger god träning för lår, säte och ben. Tack vare flera justeringsmöjligheter känns träningen varierad och skonsam. Det är vår uppfattning att även hyfsat vältränade personer får ut en hel del av denna trappmaskin. Tack vare det mjuka transporthjulet går det lätt att flytta Abilica StepCross när du inte använder den.

Övningar med trappmaskiner

På de flesta trappmaskiner finns det en hel del inställningar för att skapa variation i övningarna. Dessutom kan du själv anpassa dina steg på olika sätt för att påverka vilka muskler som tränas. Här är några tips på hur du kan påverka din träning i trappmaskinen:

  • Om du trycker med hälen när du tar nästa steg på maskinen stärker du musklerna på benets baksida.
  • Lårmusklerna tränar du genom att trycka ner trampdynorna istället för hälen.
  • Om du har en trappmaskin med grepp kan du hålla i greppet och testa att “sparka” upp ena benet bakåt efter att du tagit ett steg. Håll det uppe någon sekund innan du tar nästa steg. Upprepa rörelsen med det andra benet.
  • Det finns en träning för trappmaskiner som kallas dubbelsteg. Det innebär att du hoppar över ett trappsteg för varje steg du tar. Denna övning ger mer träning för rumpan och muskulaturen kring knäna. Går dock inte att utföra på alla trappmaskiner.
  • Med korsstegsträning rör du dig sidledes med ett ben över det andra varje gång du tar ett steg.

FAQ – Vanliga frågor och svar om trappmaskiner

 

Kan man skada lederna när man använder en trappmaskin?

Det är inte särskilt troligt, men om du inte har rak hållning kan det hända att du belastar kroppen fel.

Vilken hastighet bör jag ha när jag tränar trappmaskin?

Du kan gå hur snabbt eller långsamt du vill. Med en snabbare takt får du mer konditionsträning. Ett ganska vanligt tempo är 60 till 80 steg per minut. För optimal fettförbränning kan du använda en pulsmätare och följa något av fettförbränningsprogrammen som maskinen har.

Kan man få ont i knäna av att hela tiden gå i trappor?

Det kan du, men då har du överdrivit träningen. Generellt sett är ont i knäna förknippat med att gå ner för trappor, inte upp. Eftersom alla trappmaskiner efterliknar hur vi klättrar i trappor (det vill säga uppåt) är risken för knäskador minimal.

Kan en trappmaskin träna överdelen av kroppen lika bra som underdelen?

Trappmaskinen tränar främst rumpa, lår- och benmuskler samt vader. Med det sagt går det också att få viss magträning i en trappmaskin. Svanken tränas också. Om du undviker att hålla i dig när du går tar träningen mer i magregionen.

På vad sätt är trappmaskiner bra för hjärtat?

Trappmaskiner innebär lågintensiv träning vilket är utmärkt träning för hjärta och lungor oavsett ålder.

Hur får jag ut det mesta av en trappmaskin?

Se till så att du går med rak rygg. Luta dig inte framåt. Knäna får inte komma längre fram än tårna. Håll en jämn takt i stegen och följ gärna något av de träningsprogram som finns i maskinen för att hålla disciplinen.

Är trappmaskin och crosstrainer samma sak?

Nej. En trappmaskin försöker efterlikna trappor. En crosstrainer har ett mer vågrätt fotarbete och involverar armarna mer. Trappmaskin och crosstrainer är två utmärka träningsredskap som har lite olika funktion. Du kan med fördel träna med bägge eller välja den maskin som passar dig bäst.

Senast Uppdaterad: 2019-10-16 15:17:44

Ge din syn på Trappmaskin
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu