Träningsbänk

Med en träningsbänk hemma kan du utföra mängder med olika övningar. Träningsbänkar används för såväl hantelövningar som träning med skivstång. Du kan även utföra rygg- och magövningar på bänken.

Det finns mycket billiga träningsbänkar, men tänk på att kontrollera maxvikt och byggkvalitet! Vi har utsett de bästa träningsbänkarna. Här går vi även igenom olika typer av träningsbänkar, några vanliga övningar och saker som du bör tänka på när du ska köpa träningsbänk.

Olika slags träningsbänkar

Det finns ett stort utbud av träningsbänkar på marknaden. Först och främst har de olika utformning. De vanligaste varianterna är den ställbara och den plana träningsbänken. Det finns även hopfällbara träningsbänkar för dig som vill spara plats. Dessutom finns det specialbänkar så som situpsbänken, ryggträningsbänken, bänkpressbänken och bicepscurlbänken.

Innan du köper en träningsbänk bör du kontrollera vilken vikt den tål. Tänk på att den måste tåla din vikt plus de vikter som du tänker lyfta. En för klen bänk kan innebära livsfara! Satsa på kvalitet och ta med i beräkningarna att både du och dina vikter kommer att bli tyngre med tiden. Vi tycker att ett minimikrav borde vara en bänk som tål 150 kg. Det kan fungera om du är ganska lätt och inte tränar så hårt. Annars rekommenderar vi att du väljer en bänk som tål mycket mer än så.

Här har vi listat de vanligaste typerna av träningsbänkar:

Ställbar träningsbänk

Den vanligaste typen av träningsbänk både i hemmet och på gymmet. Eftersom ryggstödet kan justeras är denna träningsbänk mycket flexibel och passar för de flesta övningar. Nackdelen med denna typ av träningsbänk är att den har rörliga delar som kommer att slitas med tiden. Dessutom är maxvikten inte lika hög som för en plan träningsbänk i samma prisklass. Därför behöver du satsa på en ställbar bänk hav hög kvalitet.

Plan träningsbänk

Om du vill hitta en billig träningsbänk som ändå håller en hög kvalitet kan du leta efter en plan träningsbänk (även kallad fixerad träningsbänk). Eftersom bänken inte kan justeras är alla fogar svetsade vilket ger hög styrka för ett lågt pris. Många övningar kan utföras på en plan träningsbänk, men du kan givetvis inte utföra till exempel lutande hantelpress.

Hopfällbar träningsbänk

Om du har brist på plats hemma kan en hopfällbar träningsbänk vara ett bra val. Tyvärr är många hopfällbara bänkar svagare än både de plana träningsbänkarna och de ställbara träningsbänkarna och maxvikten är lägre. Om du inte lyfter särskilt tungt och om du vill spara plats kan en sådan bänk ändå vara att föredra.

Bänkpressbänk

Detta är en variant av den plana / fixerade träningsbänken. Den främsta skillnaden är att bänkpressbänken har en ställning som du lägger ifrån dig skivstången på. Tack vare säkerhetsstopp kan du lyfta tungt utan att ständigt ha någon som passar.

Situpsbänk

En magträningsbänk eller situpbänk är optimerad för att träna magmusklerna. Lutningen är negativ för att ge största möjliga fokus på magmuskulaturen. Ibland går det att justera bänken till plant läge. Kontrollera så att magträningsbänken har kuddar som du kan låsa fast fötterna i.

Situpsbänk med vikter

Detta är en lite mer avancerad variant av magträningsbänken. Med hjälp av justerbara vikter kan du öka intensiteten i träningen. Denna träningsbänk kan nästan klassas som en träningsmaskin.

Ryggträningsbänk

Det finns plana och lutande ryggträningsbänkar. Du märker främst skillnad i hur intensiv träningen blir. Denna typ av träningsbänk har kuddar för att låsa fast fötterna med.

Bicepscurlbänk

Denna träningsbänk är gjord för en enda typ av övning: bicepscurl. Bänken består av en sittdyna och två bänkar med lutning där du placerar överarmarna. Tack vare lutningen belastar du inte armbågarna och lederna så mycket när du kör bicepscurl.

Övningar med träningsbänk

Själva träningsbänken är ett mycket enkelt redskap. Trots sin enkelhet kan den hjälpa dig att utföra en stor mängd olika övningar. Vi har sammanställt några av de vanligaste övningarna på träningsbänk:

Hantelpress

Hantelpress är ett bra alternativ till bänkpress med skivstång. Du kan inte lyfta lika tungt med hantlar, men fördelen är att du isolerar rörelserna på varje sida om bröstmuskeln. Det gör att rörelsen blir naturligare jämfört med bänkpress.

Lägg dig på träningsbänken med en hantel i vardera hand. Svanka lite med ryggen och låt rumpa och axlar vila mot bänken under hela övningen. Sträck ut armarna utan att låsa armbågarna. Sänk hantlarna långsamt tills de är i höjd med bröstkorgen. Du ska hålla dem vid sidan av bröstkorgen, inte ovanför den, när du är i bottenläget. Spänn därefter bröstmusklerna och för hantlarna uppåt i en kontrollerad rörelse. Tänk på att hålla tillbaks axlarna. Hantlarna ska röra vid varandra i slutet av rörelsen och – åter igen – du ska inte låsa armbågarna. Andas in när du sänker hantlarna och andas ut i uppåtrörelsen.

Lutande hantelpress

Om du har en träningsbänk som är ställbar kan du ställa in den så att den lutar uppåt. Genom att göra lutande hantelpress belastar du bröstmuskeln i en annan vinkel. Speciellt övre delen av bröstet tränas då lite extra.

Principen är densamma som för hantelpressövningen med skillnaden att bänken lutar. Ställ in lutningen någonstans mellan 15 och 45 grader. Prova dig fram vilken lutning som passar dig bäst. Olika lutning gör att övningen tar olika högt upp på bröstmuskulaturen.

Ta en hantel i varje hand och för dem uppåt mot varandra. Axlarna ska du hålla bakåt under övningen. Fokusera på att spänna bröstmusklerna. För hantlarna tillbaks nedåt till sidan av bröstkorgen i en kontrollerad rörelse och upprepa övningen.

Pullover med hantel

Denna övning kan utföras på både plan och ställbar träningsbänk. Om det är en ställbar bänk ska du ställa in den i plant läge. Med denna övning tränar du triceps, stora bröstmuskeln, breda ryggmuskeln och stora runda muskeln.

Lägg dig på träningsbänken. Greppa en hantel med båda händerna. Sträck upp händerna ovanför huvudet. Sänk hanteln i en kontrollerad rörelse bakom huvudet. Du ska ha en lätt böjning på armbågarna. Återgå till startläget.

Koncentrerad curl

En träningsbänk har en perfekt höjd för att du ska kunna göra en koncentrerad curl. Detta är en hantelövning där du sitter på träningsbänken med särade ben (bägge på ena sidan om bänken). Greppa hanteln med handflatan uppåt. Luta dig lätt framåt men håll ryggen rak. Låt den andra handen vila mot det andra låret. Placera armen som håller i hanteln så att armbågen vilar mot låret. Lyft hanteln till brösthöjd och återgå sedan till utgångläget.

Platt hantelfly

Med en platt träningsbänk kan du utföra en platt hantelfly. Lägg dig på bänken med en hantel i varje hand. Höj hantlarna så att armarna är raka (men inte låsta) och armbågarna pekar utåt. Sänk hantlarna nedåt i en båge. Återvänd upp till startposition. Denna övning tränar bröstmuskulaturen.

FAQ – Vanliga frågor och svar om träningsbänkar

Vad kostar en träningsbänk?

Vad en träningsbänk kostar beror på dess funktioner (t.ex. justerbar, plan eller specialutformad bänk), vilken vikt den tål, kvalitet och tillverkare. De billigaste träningsbänkarna kostar under 1 000 kronor, men är sällan ett bra val. Det finns många bra träningsbänkar i prisintervallet 1 500 till 3 000 kronor. De dyraste träningsbänkarna kostar över 7 000 kronor.

Vilken träningsbänk är bäst?

Vilken träningsbänk som är bäst beror på dina behov. Om du är ganska lätt, lyfter små vikter och har ont om plats då kan en hopfällbar träningsbänk vara bäst. Ifall du vill ha full flexibilitet är förmodligen en justerbar träningsbänk av hög kvalitet det bästa valet. Ifall du lyfter mycket tungt men inte vill lägga ut så mycket pengar på din träningsbänk då är en plan/fixerad bänk bäst.

Vad finns det för övningar för träningsbänk?

Det finns mängder med övningar för träningsbänkar. Till de vanligaste övningarna hör diverse hantel- och skivstångsträning. Det går även att utföra mag- och ryggövningar på träningsbänk.

Vilken vinkel ska man ha vid lutande hantelpress?

Vinkeln på träningsbänken bör vara mellan 15 och 45 grader vid lutande hantelpress.

Vilken vinkel ska man ha vid lutande bänkpress?

Vinkeln på träningsbänken bör vara mellan 30 och 45 grader vid lutande bänkpress.

Publicerad: 2019-09-10 17:16:57
Senast Uppdaterad: 2019-09-10 17:19:55
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
0 röster, Genomsnitt: 0 / 5