Träningsbälte

Med ett träningsbälte kan du som tränar på gym få ut mer av din träning. Gymbältet ökar trycket i bålen och buken vilket ger dig större kraft i dina lyft. Träningsbälte kallas även bland annat för lyftarbälte, gymbälte och tyngdlyftarbälte.

Vi har sammanställt våra bästa tips för dig som ska köpa träningsbälte, vad du bör tänka på och vilka typer av bälten som finns på marknaden.

Fördelar med att använda ett träningsbälte

Träningsbältets främsta funktion är att stärka upp bålen och bygga upp ett buktryck. Det ger dig ökad stabilitet att kunna genomföra tyngre lyft. Om du tränar på gym men inte har använt ett gymbälte tidigare kommer du att märka en stor skillnad i träningen. Det är inte omöjligt att du kommer att kunna lyfta tyngre redan från första dagen som du använder ett bälte.

En annan fördel med träningsbälte är att det skyddar ryggkotorna om du lyfter tungt. Däremot är tyngdlyftningsbältet inte till för att motverka ryggont i sig. Har du ont i ryggen av träningen kan det hända att du lyfter fel eller att du behöver hjälp av en läkare eller träningsexpert.

Träningsbälte är inget som rekommenderas för personer som nyss börjat träna på gym. För dessa är det bättre att börja lite lättare till dess att tekniken övats in. Om du har tränat i minst ett år på gym kanske det kan vara dags att fundera på att köpa ett lyftarbälte.

Träningsbälten rekommenderas speciellt för de fyra vanligaste tyngdlyftarövningarna:

  • Knäböj
  • Bänkpress
  • Marklyft
  • Axelpress

Att börja träna med tyngdlyftningsbälte innebär att du tar träningen till nästa nivå. Samtidigt är det inte alls något som endast de som tävlar i tyngdlyftning har nytta av. De flesta som använder träningsbälten har aldrig tävlat i tyngdlyftning och avser inte heller göra det.

Typer av träningsbälten

Som med allt annat i gym- och träningsvärlden finns det många valmöjligheter när det gäller träningsbälten. Det är främst följande egenskaper som skiljer de olika lyftarbältena:

  • Bredd: Varierar mellan olika träningsbälten. Maxbredden vid tävling är 10 cm.
  • Tjocklek: De flesta gymbälten är mellan 10 och 15 mm tjocka.
  • Form: Vissa gymbälten är smalare i fram för att det ska vara lättare att göra djupa knäböj.
  • Öglor: En del tyngdlyftarbälten har öglor som kan användas för att fästa extra vikter, t.ex. när du gör pull-ups. Detta är dock ganska ovanligt.
  • Material: Läder är det vanligaste materialet, men det finns även träningsbälten i konstläder och olika textilvarianter.

Så använder du ett gymbälte

man som goer marklyft

Träningsbälten används ofta vid marklyft

Om du börjar använda ett träningsbälte har du säkert redan gott om erfarenhet från att träna på gym. Du bör som sagt ha tränat i minst ett år innan du kör igång med träningsbälte för att kroppen ska hinna bygga upp en bra grundstyrka.

Om du har gott om erfarenhet kan det räcka att köpa ett gymbälte och prova sig fram. Du kommer snart att märka i vilka övningar du har nytta av bältet och hur hårt du ska spänna det.

Experttipset brukar vara att inte använda lyftarbältet i alla övningar utan endast där det verkligen behövs. Det finns ingen anledning att bära ett tyngdlyftarbälte för lätta övningar. Många tyngdlyftare använder sig av en viktgräns för när träningsbältet åker på.

Generellt sett brukar följande rekommendationer för styrkebälten gälla:

  1. Spänn fast träningsbältet strax ovanför naveln.
  2. Du bör börja med att spänna bältet lätt – bara så pass spänt att det inte glider av.
  3. Ställ dig med fötterna axelbrett. Gå ner som i knäböj.
  4. Bältet kommer att röra på sig lite. Spänn fast det i det läget så att det sitter bra.

Gymbältet ska vara tillräckligt spänt för att ge ett gott stöd. Samtidigt får du inte spänna det för hårt eftersom du då inte har full styrka och kontroll över magmusklerna.

När det är dags att lyfta stabiliserar du bålen ytterligare genom att spänna magmusklerna efter att ha dragit in luft.

Hur man använder viktbälten visas i filmen ovan

FAQ – Vanliga frågor och svar om träningsbälten

Borde jag köpa ett träningsbälte?

Om du tar styrketräningen på allvar och har tränat i minst ett år kommer du utan tvekan att ha glädje av ett styrketräningsbälte. Med hjälp av ett gymbälte kommer du att kunna ta träningen till nästa nivå.

Vilken storlek på gymbältet ska jag köpa?

De flesta träningsbälten finns i olika storlekar. Vanligtvis finns de i storlekarna S/M (runt 70-95 cm) till XXL (cirka 100-120 cm). Tänk på att storkelsskalan varierar mellan olika tillverkare. Kontrollera därför storlekarna innan du köper lyftbälte.

Varför köpa styrkebälte?

Ett styrkebälte ger dig extra tryck i buken och bålen, vilket gör att du får bättre kraft och kan lyfta tyngre och bättre.

När ska man använda lyftarbälte?

Det bästa är att ta på sig lyftarbältet inför de tyngre övningarna. Det finns ingen poäng med att bära träningsbältet under hela gympasset.

Finns det skötselråd för träningsbälten?

Det finns träningsbälten i flera olika material. Hur du ska sköta ditt bälte beror på materialet. Ett läderbälte mår bra av lädervård då och då. De flesta textilbälten klarar maskintvätt. Alla de bälten som vi tipsar om kommer från erkända tillverkare som brukar skicka med tydliga skötselinstruktioner för sina träningsbälten.

Senast Uppdaterad: 2019-10-07 16:20:34

Ge din syn på Träningsbälte
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu