Studsmatta

En studsmatta är ett fantastiskt sätt att kombinera kul med träning och är något som uppskattas av stora som små. Vilka barn gillar inte att hoppa upp och ner och vem frestas inte att hoppa på i en studsmattas närhet? Sportfåne eller kostymnisse, dansare eller headbangare, ung eller gammal; en studsmatta är bland det roligaste som finns och medan man hoppar bränner man kalorier i rasande fart!

Många tror att man måste bo i villa och ha trädgård för att kunna använda sig av en studsmatta, men faktum är att det idag finns massor av modeller som fungerar i olika sammanhang. Här ska vi berätta om studsmattans uppkomst, undersöka några olika modeller, se vad man kan göra med dem och vad man bör tänka på vid inköp.

Vad är en studsmatta?

En studsmatta kallas också för trampolin och är enligt en gammal legend uppkallad efter en fransk cirkusartist som på 1800-talet ska ha uppfunnit det skyddande studs-nät som fortfarande används vid cirkusföreställningar. Ingen vet om berättelsen är sann och om Trampoline, som han ska ha hetat, verkligen existerade men faktum är att skyddsnät började användas av brandkåren på slutet av 1800-talet.

Idén bakom en studsmatta är enkel: genom att spänna upp ett elastiskt nät runt en befjädrad ram kan användare använda den energi som bildas när man hoppar upp och ner och med det komma upp i högre höjder på ett lättare sätt än om man skulle stå på marken och hoppa. Det finns olika typer av studsmattor och även själva elasticiteten kan variera. En studsmatta med stor elasticitet har en hög studsförmåga som gör att man kan komma mycket högt, vilket tillåter olika trick som volter och hoppande piruetter. Det innebär samtidigt ökade risker, då fallet blir högre om man skulle hamna snett eller landa illa. En kortare, mer spänd studsmatta möjliggör inte lika höga hopp och är därför säkrare och kan användas på mindre ytor. Många studsmattor kommer med ett omgivande skyddsnät, vilket förhindrar att den som hoppar kan hamna utanför, och det är alltid mycket viktigt att kanten är väl skyddad och vadderad så att man inte kan slå sig på den.

En räddare i nöden

hoppa studsmatta

Studsmatta är en kul form av träning för både stora och små

De äldsta modellerna av studsmattor användes för att skydda folk från höga fall, och det var just därför som de framförallt var populära hos brandkåren och bland trapetsartister och lindansare. Poängen var dock inte att man skulle hoppa upp och ner, utan snarare att man skulle dämpa fallet om en person hoppade från ett högt hus som stod i brand eller föll ner från sin högt uppspända lina.

Själva påhittet om att hoppa upp i luften med hjälp av ett nät eller skynke kom förmodligen från inuiter som firade vissa festivaler genom att låta individer kastas upp i luften medan omkringstående deltagare höll i ett stort skinn. Återigen så var det dock inte riktigt som de moderna versionerna, då den som ”hoppade” i själva verket kastades upp och ner av andra personer.

Den moderna studsmattan uppfanns av två amerikanska gymnaster och underhållare på 1930-talet och de använde den både för att roa och att leka. Det blev snabbt populärt bland akrobater att hitta på olika sorts hopp och kullerbyttor i underhållningssyfte, och man sysslade också med olika typer av bollsporter där deltagarna skulle hoppa.

Sedan 60-talet finns det regelrätta mästerskap i trampolinhoppning och sedan år 2000 är det en gren i de Olympiska spelen. Deltagarna utför rutiner och olika figurer poängsätts, inte olik konstskridskoåkning eller simhopp. Det finns grenar både för enskilda individer och för flera som utför synkroniserade rutiner, och en avklarad serie måste innehålla 10 olika figurer eller formationer.

Hur hoppar man?

Att hoppa trampolin är relativt enkelt. Man ställer sig i mitten och börjar helt enkelt hoppa; allteftersom blir hoppen högre tills man kommer till en maxhöjd som beror på saker som den egna kroppsvikten och hur spänd studsmattan är. Man kan landa på fötterna, rumpan eller ryggen men man bör aldrig landa på huvudet.

Svårigheten med att hoppa på en studsmatta ligger framförallt i balansen, då det gäller att kunna kontrollera var och hur man landar. Är du nybörjare är det därför bäst att bara göra mindre, kortare hopp på en och samma plats, gärna med armarna utsträckta vid sidorna och ju mer stadig och balanserad du känner dig kan du hoppa högre. Har du en minimatta kan du också ta hjälp av ett räcke som du kan hålla i medan du hoppar.

De som är mycket skickliga hoppare kan utföra olika tricks, som till exempel att snurra runt och göra spagat i luften. Som amatör gör man bäst i att låta bli sådant, då man kan skada sig illa om man landar fel. Däremot så kan man leka med saker som rytm och hastighet, och det är mycket bra motion.

Övningar på studsmatta för nybörjare

Olika modeller

Det finns många typer av studsmattor och inför ett inköp bör man bland annat ta med följande faktorer i beräkningen:

  • Ålder. Ska mattan vara till vuxna användare eller barn?
  • Kroppsvikt. Olika studsmattor lämpar sig för olika vikter.
  • Syfte. Vill du träna med studsmattan eller är den bara till för att ha lite kul?
  • Utrymme. Var ska mattan stå – den behöver utrymme både runtom och till höjden.
  • Pris. Det finns trampoliner för alla plånböcker med ju mer avancerad modell du vill ha desto mer kostar det.

Minitrampoliner

En minitrampolin är den absolut bästa studsmattan för den som vill komma i form. De här trampolinerna är både små och låga, och kan därför användas inomhus, förutsatt att det finns utrymme för den. Om du har plats att hoppa hopprep på ett ställe så har du också plats att hoppa minitrampolin, är en bra måttstock.

Minitrampoliner står ungefär 30cm i höjd från golvet och de brukar vara ungefär en meter i bredd. Själva mattan har en dämpad studs vilket gör att du inte kan hoppa för högt, och den är ofta utrustad med ett räcke eller ett slags handtag som man kan använda för att hålla balansen. Det finns en rad sätt att motionera på den här typen av trampolin förutom att hoppa jämfota; man kan till exempel jogga, göra knäböj, utföra balansövningar eller hoppa med hantlar.

Utomhus-studsmatta

Om du har en trädgård eller bakgård med tillräckligt med utrymme så kan du skaffa dig en större trampolin med omgivande skyddsnät. Den här modellen är särskilt populär bland barn men kan också användas av vuxna med stor behållning. Då trampolinen är större, ofta runt 3 meter i bredd, kan man hoppa högre än med en minitrampolin, och det är just därför som det alltid är att rekommendera att också ha ett skyddsnät så att man inte trillar av. Även den här typen av studsmatta lämpar sig för träning men här handlar det mer om hopp än att stå och jogga på plats. De flesta utomhusmodeller är runda till formen då de tar mindre plats, men det finns också rektangulära.

Ska du installera studsmattan själv är det mycket viktigt att du följer instruktionerna till punkt och pricka. Stolparna som omger mattan sta stå helt fast till ett bestämt avstånd, nätet ska ”dra in” mot mitten och det omgivande skyddsnätet ska sitta tätt och vara av rätt höjd. Om barn ska hoppa bör de ha endast ha tillgång till mattan under en vuxen persons uppsikt.

Nergrävda trampoliner

Ja, det låter kanske lite märkligt, men det finns faktiskt trampoliner som man gräver ner i marken till ett djup så att själva nätet ligger parallellt med marknivån. Tänk dig att du ska installera en swimmingpool men istället för att fylla den fyrkantiga gropen med vatten så täcker du den med en studsmatta och omger den sedan med skyddsnät. Fördelen med den här typen av trampolin är just att den saknar den traditionella höjd som studsmattor normalt har och därmed är risken lägre för att man skall trilla av och skada sig. Nackdelen är naturligtvis kostnaden och tiden som det innebär att gräva en stor grop och göra den här typen av installering.

Hälsofördelar

Att hoppa på studsmatta är en fantastisk form av konditionsträning som man både blir stark och glad av. Mätningar har visat att det är effektivare än löpträning, samtidigt som det är skonsammare mot knäna och ryggen. Det är också mycket enkelt att ha en minimatta hemma då man slipper tänka på saker som väder och vind, gymkort och att hinna komma iväg när man inte har tid eller ork. Nej, tio minuter på studsmattan kan vara värt en halvtimme i löpspåret, samtidigt som du får upp balansförmågan och koordinationen.

Träning med trampolin

På många gym runtom i Sverige finns det idag trampolinpass där man hoppar i grupp precis som under ett aerobic pass. Här finns det minitrampoliner uppställda för alla deltagare, och det är en både rolig och intensiv motionsform. Att hoppa trampolin kan bränna mer än dubbelt så många kalorier som att jogga, och man får upp konditionen i ett huj. Dessutom är det kul!

Om du planerar att träna själv i hemmet och aldrig har gjort det förr kan det ändå vara en bra idé att först gå på några pass så att du får se hur det hela går till men också ställa frågor till instruktören. Föredrar du att börja direkt på egen hand så finns det bra instruktionsvideos på internet, liksom artiklar och litteratur.

Som med all träning är det viktigt att värma upp innan man börjar sitt pass så att man inte sträcker eller skadar sig. Du kan stå och trampa på golvet eller göra mindre hopp på trampolinen och det brukar ta 5-10 minuter att bli varm och få upp pulsen litegrann. Sedan är det dags att få upp intensiteten och då kan du göra olika sorters hopp och övningar. Här kommer ett förslag på ett pass som varar i ungefär en halvtimme.

  1. Spring med höjda knän. Med rak rygg hoppar du som om du springer och ju högre knäna kommer desto jobbigare blir det. Kör omväxlande lätta springsteg i en sekvens om 2x1 minut i 3 omgångar = 9 min.
  2. Lägg dig på mattan och gör två sorters sit-ups, först den klassiska varianten där du lyfter överkroppen mot knäna och sedan enbart lyfter underkroppen. Gör varje övning 10ggr (20 sit ups) och vila i 30 sek mellan omgångarna x 5 = 5 min
  3. Jumping Jacks. En gammal klassiker där du omväxlande hoppar jämfota med fötterna ihop och bredbent, samtidigt som du flaxar med armarna. Kör i en minut, och växla sedan med att trampa bredbent i en minut. Repetera 5ggr = 10min.
  4. Varva ner genom att hoppa lite lätt och sedan stå och trampa i ungefär 5 minuter.

Allteftersom du blir starkare och får bättre kondition kan du köra om passet en gång till eller öka på tiden du gör de individuella övningarna. Du kan också lägga till fler övningar som till exempel de följande.

  • Framåtspark. Du lyfter fötterna omväxlande framför dig medan du hoppar.
  • Bakåtspark. Om du har ett räcke att hålla i dig kan du också sparka bakåt.
  • Tå-hopp. Gör mindre, kortare hopp på fotens yttre kant – tränar vadmuskler rejält.
  • Vridhopp. Medan du hoppar vrider du överkroppen och armarna från sida till sida.

Styrketräning på trampolin

Även om studsmattor framförallt är associerade med konditionsträning så kan du göra bra och utmanande styrkeövningar på dem också. Du kan till exempel göra sit-ups och armhävningar, du kan göra biceps curls med hantlar medan du hoppar och du kan göra squats genom att stå med den ena foten på mattan och den andra på golvet. Gör bakvända armhävningar genom att hålla i räcket medan fötterna är framför dig på golvet för att träna triceps – håll armbågarna så nära midjan som möjligt för bästa resultat.

Man får vad man betalar för

Som med allt annat här i livet så innebär en dyr studsmatta bättre kvalitet än en billig. När det kommer till studsmattor så finns det vissa saker som man kanske kan spendera mindre på medan andra bör vara av bästa kvalitet, men till syvende och sist är det upp till köparen själv vad han eller hon är ute efter.

Material

Studsmattor består av ett nät, en metallram, fjädrar och själva ställningen som de står på. Om mattan är av bra kvalitet består den ofta av ett UV-skyddat nylonmaterial som för att nätet håller längre och inte slits av solljuset om det står utomhus. Ramen och fjädrarna bör helst vara av rostfritt material, liksom själva anordningens som det hela står på, inklusive skruvar och bultar. Allt hårt som ramen och stolparna bär vara väl täckta och vadderade så att man inte kan slå sig på dem.

Skyddsnät

Ett av de vanligaste problemen med billiga skyddsnät är sättet de sluts till med. Medan kvaliteten i sig kan vara likvärdig ett dyrare nät, så brukar budgetvarianter stängas och öppnas med blixtlås som lätt går sönder och därmed måste nätet klippas upp. Resultatet blir att man plötsligt har en farlig öppning i skyddsnätet som ökar risken för att man faller ut. Bättre nät brukar i stället ha andra anordningar som tillåter användaren att komma in och ut genom en ”lucka” eller ”springa” som hålls samman med kraftig kardborre.

Hoppduk

Hoppdukar kan variera ganska rejält beroende på materialet de är tillverkade av och hur mycket friktion de har. Om duken är glatt så har den låg friktion, och det innebär att den som hoppar mycket lätt halkar, medan en mycket hög friktion innebär att det inte är något glid alls. En annan variation från modell till modell har att göra med antalet stygn som duken är fäst utmed kanten med. Ju fler stygn desto bättre, då det innebär att tyngden är mer jämt fördelad och därmed håller trampolinen desto längre.

Garanti

Alla studsmattor kommer med någon form av garanti och i de allra flesta fallen har olika delar av anordningen olika tidsgarantier. Medan ramen kanske har 5 eller 10 års garanti så kan ramen och fjädrarna ha 2 år och så vidare, så håll ett öga på hur lång tid varje beståndsdel har.

Vikt

Anledningen till att det är så viktigt att bestämma vem som ska använda studsmattan är att olika trampoliner har olika maxvikt, samt att detta påverkar själva studsandet. De flesta stora studsmattor har en maxvikt på 100-150kg medan mindre modeller kan ha hälften. Minimattor brukar å andra sidan ha hög vikttålighet då de för det mesta används i träningssammanhang av vuxna människor.

Accessoarer och finesser

Om du planerar att träna med din studsmatta så finns det modeller som kommer med en display där du kan se saker som tid, studsfrekvens och hur många kalorier du bränner. Går också att köpa till i många fall. Andra accessoarer som passar träningspass på matta är hantlar eller armband med vikt, liksom trådlösa hörlurar om du vill lyssna på musik när du kör ett pass. Om du inte har mycket plats för din matta så finns det hopfällbara modeller som du enkelt kan skjuta under soffan eller sängen när du inte tränar. Vissa tillverkare erbjuder också träningsvideos för dem som vill träna hemma.

Att tänka på

Även om trampoliner är utrustade med omgivande skyddsnät och vadderade kanter så kan man skada sig ganska illa om man inte är uppmärksam på vissa faktorer. Att landa fel kan innebära stukade fot- och armvrister, allvarliga nackskador osv. Var därför förnuftig när du hoppar och ge dig inte in på en massa figurer och tricks om du inte är helt säker på vad du gör.

Den som hoppar bör också alltid göra det på egen hand. Det kan vara frestande att hoppa flera i taget, särskilt för barn, men då önskar skaderisken avsevärt då man kan slå in i varandra. Man behöver inte ens hoppas särskilt högt för att kunna göra både sig själv och andra illa om man krockar. Av exakt samma anledning är det viktigt att det inte ligger några lösa föremål på trampolinen när man ska hoppa.

 

Publicerad: 2019-10-23 10:05:28
Senast Uppdaterad: 2019-10-23 10:50:29
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
11 röster, Genomsnitt: 4.4 / 5
Ge din syn på Studsmatta
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu