Roddmaskin

Genom att träna på roddmaskin uppnår du en perfekt mix av konditionsträning och styrketräning. Denna träningsmaskin efterhärmar den naturliga rörelse som det innebär att ro, vilket ger dig god träning utan att slita på lederna. Vi ska gå igenom hur roddmaskiner fungerar, vilka fördelar de har och vad du ska tänka på innan du köper en.

Varför ska man träna med roddmaskin?

Trots att denna typ av träningsutrustning länge funnits på marknaden är utformningen i stort sett oförändrad. Handtagen och kablarna erbjuder motstånd medan det glidande sätet kräver att du använder hela kroppen vid varje årtag.

Medan någon hoppar på crosstrainern för att konditionsträna och sedan går över till styrketräning, får du båda dessa typer av träning samtidigt med en roddmaskin. För dig som vill träna crossfit är roddmaskinen perfekt eftersom den både tränar styrka och uthållighet.

Vissa tror att roddmaskiner bara används av idrottare, men så är det inte. Vem som helst kan använda och ha nytta av de här maskinerna. Oavsett om du tränar lite då och då eller förbereder dig inför triathlon kommer roddmaskinen att vara till nytta.

Det finns många olika slags träningsutrustning på marknaden. De flesta redskap fungerar bäst i kombination med andra redskap och maskiner. Roddmaskinen däremot ger dig en så pass omfattande träning att du inte behöver särskilt många andra övningar. Beroende på dina mål med träningen kan det räcka att varva med armhävningar, situps och andra lättare övningar.

Så hittar du en roddmaskin som passar

tränar med roddmaskin

Att välja rätt roddmaskin är A och O

Om du ska köpa roddmaskin finns det ett antal saker som du bör fästa särskild uppmärksamhet vid. Dessa är de vanligaste funktionerna som du kan fundera kring:

Svänghjul med luftmotstånd

Den vanligaste typen av roddmaskin på gym har ett svänghjul som det uppstår ett luftmotstånd i vid varje årtag. Det mekaniska motståndet anpassas efter dina årtag vilket bidrar till en smidig rörelse. Det är bra för din träning, men det kan vara bra att känna till att denna typ av roddmaskiner kan upplevas som något högljudda. Ljudet är inte så högt så att det stör under normala omständigheter, men om du vill kunna träna helt tyst är det ett mindre bra val.

Vattenmotstånd

Roddmaskiner med vattenmotstånd är inte lika vanliga på grund av att de är dyrare. Vattenroddmaskiner ger rörelser som liknar motståndet vid riktigt rodd. De är tystare än roddmaskiner med svänghjul men är samtidigt större och klumpigare. De kräver också visst underhåll av vattenmekaniken. Denna typ av roddmaskin lämpar sig bäst för dig som är en riktigt seriös roddare eller vill satsa på bästa möjliga roddträning.

Roddmaskiner med magnetiskt motstånd

Om du vill ha mer allsidighet i motståndet när du ror passar kanske den magnetiska mekanismen bäst. De här roddmaskinerna är populära för hemmagym eftersom de är tysta och kostar mindre än både roddmaskiner med vattenmotstånd och de med svänghjul. Här ligger fokus på att ge en allsidig träning snarare än att efterlikna ”riktig” rodd. Tack vare att det är magneter som kontrollerar motståndet kan du lätt öka och minska det för att få en roddträning som passar dina förutsättningar och mål.

Hydraulisk roddmaskin

Om du har ont om plats hemma kan en hydraulisk roddmaskin vara ett bra val. De är ofta utformade för att kunna vikas ihop och är både kompakta och tysta. Här är det kolvar som gör jobbet att kanalisera det luftflöde som uppstår vid varje årtag. Hydrauliska roddmaskiner är också de mest prisvärda av alla roddmaskiner. Däremot ger de inte en verklighetstrogen känsla av att ro.

Hur du kommer igång med din roddträning

När du köpt en roddmaskin på nätet och fått den hemlevererad är det dags att sätta igång och träna. Det finns ett antal saker att tänka på. Vi ska titta på de viktigaste punkterna:

  • Först och främst, som vid all sorts träning, är det viktigt att värma upp innan du kör igång. Innan du sätter igång och ror bör du se till att fötterna vilar bekvämt på pedalerna. Se till så att du hittar rätt teknik innan du börjar ro. Var noga med att inte ta för långa årtag utan låt istället kroppen följa med naturligt och känn efter hur motståndet fungerar.
  • När du värmt upp och kommit in i en behaglig roddtakt kan du börja med den riktiga träningen. Utgå gärna från intervallträning. Tre minuters rodd och därefter lite stretchövningar kan till exempel vara bra för att få upp pulsen. När du känner dig bekväm med treminutersintervallen kan du öka dem till fyra minuter, fem minuter o.s.v.
  • Rodd fungerar perfekt tillsammans med cirkelträning och kan kombineras med andra övningar (armhävningar, knäböj med mera) i korta intervaller. Du kan dela upp ditt roddpass efter tid (t.ex. kör 60 sekunder, vila i 60 sekunder) eller efter antal årtag (till exempel 25 tag åt gången).
  • Avsluta roddpasset med att varva ner så att du inte slutar abrupt med hög puls och spända muskler.

Janne från Malkars går igenom hur man använder en roddmaskin på bästa sätt.

FAQ – Frågor och svar om roddmaskiner

Kan roddträning skada rygg och axlar?
Om man värmer upp tillräckligt och ror på rätt sätt – och inte tar i mer än vad man bör – då är det minimal risk för skador.

Kan jag roddträna när jag är gravid?
Man bör alltid rådfråga läkare innan man börjar träna när man är gravid, men så länge du upplever det som bekvämt så är det ingen fara med roddträning.

Vad betyder den digitala avståndsmätaren på roddmaskinens skärm?
Vad som visas på displayen varierar mellan olika roddmaskiner. De flesta visar tidsåtgång och roddfrekvens. Ibland visar displayen ditt roddbeteende och ger insikter i hur ditt träningspass fortlöper. Magnetiska roddmaskiner visar även inställningar för dämpning och motstånd.

Är en roddmaskin bättre än en träningscykel eller ett löpband?
All sorts träning är bra för hälsan. Till roddmaskinens fördelar hör att den tränar hela kroppen och samtidigt är skonsam för lederna. Det är en ganska oslagbar kombination, särskilt för personer som har problem med knäna.

Kan man träna rodd om man är lång eller storvuxen?
De flesta roddmaskiner har generöst med utrymme och passar de flesta kroppsstorlekar.

Kan en roddmaskin skada ett trägolv?
De flesta roddmaskiner är skonsamma mot golvet. Om du vill vara helt säker kan du lägga en matta under roddmaskinen.

 

Publicerad: 2019-09-09 09:37:39
Senast Uppdaterad: 2019-09-09 12:48:18
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
9 röster, Genomsnitt: 4.4 / 5