Knäskydd

Artros, stukningar, inflammationer och lösa menisker är bara några få exempel på knäproblem som kan hindra en persons rörelsefrihet och träningsmöjligheter. Våra knän är komplicerade strukturer som består av olika delar som ben, ligament och brosk och deras jobb är både att bära vår vikt och att låta oss gå, springa, klättra och sitta i olika positioner. Det är därför ganska naturligt att många människor lider av olika problem i just detta känsliga och utsatta område som kan vara orsakade av saker som övervikt, för hård eller repetitiv träning och diverse sjukdomar.

Har du problem med det ena eller båda knäna så finns det en rad olika metoder att bota problemet på eller åtminstone lindra besvären. Medan vissa knäskador kräver att man först vilar benet tills allt har läkt så brukar de flesta problem avhjälpas genom en kombination av övningar, bra kost och ibland medicinering. En annan stor hjälp är knäskydd och det finns ett flertal modeller som både kan hjälpa läkningsprocessen och förhindra framtida skador.

Knäets anatomi

För att förstå varför ett knä gör ont, är inflammerat eller skadat kan det vara hjälpsamt att förstå knäets anatomi och se vilka delar är särskilt utsatta. Knäet är en led där lårbenet och underbenet möts. För att de inte ska gnida direkt mot varandra finns där skyddande brosk i två skålformade skivor, så kallade menisker, där en sitter på utsidan och den andra på insidan. Allt hålls samman med olika ligament, tjocka senor som är elastiska och tillåter rörelse, och på framsidan sitter knäskålen som fungerar som en slags sköld. Inne i knäet finns också ledvätska som fungerar som en smörjande ”olja” som ser till att leden fungerar fint och mjukt, inte olikt ett välsmort gångjärn.

Varför får vi problem med knäna?

Ont i knät

Ett knäskydd kan lindra smärtan när du har ont i knät

Eftersom knäet består av så många olika delar och samtidigt används så mycket av oss människor så är det ganska vanligt med olika skador och problem. Särskilt utsatta personer är de som tränar mycket, är överviktiga eller äldre och över lag brukar kvinnor drabbas oftare av knäsmärta än män.

Man kan få problem med sina knän om man har på sig fel sorters skor, om man har genetiska förutsättningar för vissa ledsjukdomar, om man skadat sig eller om man tränar hårt och regelbundet. När det kommer till sport och idrott är det framförallt de aktiviteter där man utsätter knäna för upprepade rörelser, som vid löpning, eller om man håller på men en explosiv sort som kräver att man både springer och stannar plötsligt liksom rör sig sidledes, hoppar och hukar.
Sporter som till exempel handboll, fotboll och badminton är bland de värst drabbade av förklarliga skäl. Vidare kan även personer som sysslar med mer stillastående träningsformer som tyngdlyftning få skador då knäna påfrestas extremt mycket. Mindre troligt att få knäskador är om man håller på med simning eller yoga.

Knäproblem kan handla om att man gjort illa själva skelettet, att man fått förslitet brosk eller att ligamenten stukats eller inflammerats och det är viktigt att man får en bra behandling och rehabilitering så att problemen inte blir permanenta. Eftersom vi använder våra knän så mycket är det svårt att vila upp dem, och det är just här som knäskydd kan komma som en räddare i nöden.

Vad kan ett knäskydd göra?

Själva poängen med ett knäskydd är att göra precis det som namnet uppger: att skydda knäet. Det här kan fungera på olika sätt beroende på vilket slags problem bäraren har. Det kan till exempel handla om en enkel sak som lite värk efter en gammal skada som särskilt känns när vädret slår om, och då kan ett lätt, elastiskt skydd fungera värmande och lindrande både när man är stilla eller ute och går eller springer.

Har man artros eller en allvarligare skada så kan ett riktigt stadigt knäskydd bli en viktig del i rehabiliteringen och här är dess främsta uppgift att fungera avlastande så att knäleden kan få stöd och läka. Det kan jämföras med ett plåster som å ena sidan inte läker såret men däremot låter det få återställa sig i fred. Det finns knäskydd som ser till att allt håller sig på plats eller motverkar vätskeansamlingar och det finns skydd som är skräddarsydda för specifika skador.
Vidare fungerar knäskydd bra för den som vill förebygga problem och många atleter väljer därför att använda skydd trots att de aldrig haft knäbesvär. Längre ner i artikeln kan du läsa mer om olika knäskydd och vilka specifika problem de passar bäst för.

Olika typer av skador

Här ska vi ta en titt på olika typer av skador, hur de orsakas och hur de yttrar sig. Om du har ont i knäet så bör du alltid uppsöka läkare för en omedelbar diagnos och behandling men om du bara har vissa känningar så finns det sätt att motverka dem. Några av de vanligaste knäproblemen är de följande:

Meniskproblem

menisk

Meniskproblem är vanligt vid knäont

En skada som är vanlig bland dansare, fotbollsspelare och alla som sysslar med snabba och ”ryckiga” aktiviteter då den orsakas av att man vrider till knäet. Typiska symptom på att menisken farit illa är att man upplever att knäet låser sig och även om man kan återhämta sig efter den här typen av skada så har man ofta en tendens att vricka knäet igen efteråt. Vid meniskproblem kan man behöva operation eller åtminstone en hel den sjukgymnastik, och att ha ett knäskydd upplevs av de flesta som en enorm hjälp, dels så skyddet håller knäet på plats, dels då det påminner bäraren att inte göra sneda eller plötsliga rörelser.

Löparknä

En annan ”klassiker” som inte bara drabbar löpare men också skidåkare, rullskridskoåkare och cyklister och som har som typiskt symptom att man inte har ont när man börjar träna men efter den första kilometern börjar komma smygande. Springer man långsamt känns det extra mycket än om man springer snabbt, och håller man på med backträning blir värken extra svår. Det som gör ont är en sena som sitter utanpå knäet och den bästa behandlingen är att vila knäet, träna musklerna runtom knäet och att dra ner på den intensiva träningen tills det gått över. Att ha ett knäskydd hjälper inte själva tillståndet i det här fallet, men däremot brukar det kännas skönt att ha något som sitter om knäet, eller alldeles ovanför för att avlasta senan.

Korsbandsskada

En mycket vanlig skada som framförallt drabbar människor som sysslar med intensiva lagsporter och som blivit extra vanlig bland yngre personer. Det här är en akut slitskada som gör riktigt ont och knäet brukar svullna rejält efteråt. Genom att lägga is på skadan i intervaller kan man hjälpa den initiala smärtan men den är så pass allvarlig att man kan behöva operation. Ett knäskydd blir en del av rehabiliteringen som kan ta lång tid och hjälper knäet genom att ge stöd och att motverka vätskeansamling.

Belastningsskador

Det här är ett samlingsnamn för de skador som orsakas av att man utsatt sitt knä för så stor belastning att man får värk, antingen då senorna farit illa eller då partiet mellan lårbenet eller knäskålen fått stryk. Den här typen av skador kräver framförallt vila och träningsexperter brukar rekommendera att man istället fokuserar på området runt skadan för att ge mindre belastning och här ger ett stadigt knäskydd en viss lättnad.

Artros

Artros är ett av de vanligaste knä- och ledproblemen och drabbar väldigt många människor varje år. Kvinnor över 40 ligger i den största riskzonen men även män och yngre drabbas. I motsats till löparknä så är den typiska symptombilden för artros att man har ont i vilande läge, till exempel under natten eller när man vaknar på morgonen, och att smärtan avtar om man börjar röra på sig.
Riktigt vad det är som orsakar artros är fortfarande något av ett mysterium; kanske är sjukdomen genetisk, kanske orsakas den av felaktiga skor eller upprepande rörelser eller kanske rentav är det frågan om gamla skador. Kanske är det en kombination av alltsammans. Däremot vet man hur sjukdomen påverkar lederna då det enkelt går att se på röntgen hur det skyddande brosket i knäleden slitits ner och exponerat benytorna mot varandra så att de nu gnuggar och skrapar emot varandra, vilket gör ont.

Den främsta terapin mot artros är allt som har med avlastning att göra, och sjukgymnaster brukar bland annat lära ut passande träningsrutiner liksom rekommendera viktnedgång. Genom att bygga upp musklerna runt knäna kan man ge dem stöd och om man rör på sig mycket dagligen, till exempel genom att simma eller att cykla med utsträckta ben, kan man stimulera tillförseln av nytt brosk. Ett knäskydd kan inte bota artros men däremot kan ett stadigt och välstrukturerat knäskydd ge ytterligare avlastning, vilket i sin tur uppmuntrar den drabbade att fortsätta röra på sig.

En recension av Rehband knäskydd

Olika sorters knäskydd

Eftersom just knäproblem är så vanliga har det utvecklats ett stort antal typer av knäskydd som antingen lindrar generellt eller är utformade för speciella problem. Saker som idrottsskador, belastningsproblem och artros ser alla ut på olika sätt, och därför är det viktigt att man använder det knäskydd som är mest lämpligt för situationen. Här kan du läsa om några olika sorters knäskydd men kom ihåg att det alltid är bäst att konsultera sin läkare eller sjukgymnast för att kunna skaffa det mest passande skyddet.

Kompressionsskydd

Ett kompressionsskydd ser ut som en elastisk tub som man helt enkelt drar över knäet. Det sitter åt litegrann, vilket ger en känsla av stöd och värme, utan att det är stort och bökigt. De bästa skydden i den här kategorin är anatomiskt utformade och är gjorda av material som inte upplevs som störande, och de brukar komma i olika storlekar då de varken ska sitta för hårt eller för löst. Passar bra för människor som har lite allmän värk i knäet, som återhämtar sig från mildare former av löparknä eller som vill motverka vätskebildning och svullnad.

Knäskydd med hål

Det här är en större och lite mer invecklad typ av knäskydd som täcker ett större parti och har ett hål för knäskålen, vilket ger den stöd och avlastning. Ett mycket bra skydd för personer som håller på att återhämta sig efter en skada liksom de som lider av ett inflammerat eller svullet knä. Hålet tillåter bäraren att fortsätta röra på sig fritt, samtidigt som hela konstruktionen underlättar aktiviteten, och därför är det extra populärt bland dem som tränar regelbundet.

Band

Om man inte tycker sig behöva ett regelrätt, heltäckande knäskydd så kan ett mindre band passa bättre. Det finns olika modeller som antingen sitter ovanför eller under knäet, beroende på vilket typ av skada eller problem man lider av. Har man till exempel löparknä är den bästa modellen den som sitter ovanför knäleden då den avlastar senan som kruxar, medan ett band som sitter över eller under knäet kan avlasta knäskålen på ett skönt sätt.

Bra att tänka på

Vid köp av knäskydd så finns det några saker som kan påverka dess effektivitet:

  • Typ av problem. Olika knäproblem kräver olika modeller för att skyddet ska vara så effektivt som möjligt.
  • Passform. Ett knäskydd ska sitta stabilt och inte får hårt eller för löst.
  • Material. Det är viktigt att knäskyddet är tillverkat av ett material som inte irriterar huden eller känns obehagligt i knäveckets känsligare parti.

Om du tränar regelbundet är det smart att ha alla typer av knäskydd till handa, och många atleter använder skydd för att förebygga skador. En så enkel sak som att ha på sig ett vanligt kompressionsskydd kan hålla den som tränar extra uppmärksam på rätt form vid träning, liksom ge skön värme och support.

Publicerad: 2019-10-18 10:25:20
Senast Uppdaterad: 2019-10-22 15:04:45
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
20 röster, Genomsnitt: 4.3 / 5
Ge din syn på Knäskydd
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu