Hopprep

Hopprep av olika varianter har funnit med i många tusen år och det kan nästan verka lite svårt att föreställa sig att antikens egyptier, kineser och greker sysslade med detta, men så är det. Då som nu betraktades hopprepet både som ett lek- och träningsredskap, och även om man på den tiden tillverkade det av bambu så var hopptekniken i princip den samma.

Att hoppa hopprep är ett alldeles utomordentligt sätt att komma i form på och det är ingen slump att det är boxarens främsta träningsredskap. Genom att hoppa ofta och använda olika tekniker får man upp ett fantastiskt fotarbete, en bra balans och en extremt god kondition. Därför använder även badminton- och bordtennisspelare gärna hopprep, liksom löpare och styrketränare som vill få upp flåset eller köra intervaller. Det är också en fantastisk kaloriförbrännare, med hela 12 kalorier i minuten om man hoppar på en medelnivå. Man kan i princip hoppa när som helst och var som helst och man kan lätt ta med sig repet i väskan vart man än ska. Stor som liten, gammal som ung; ett hopprep är vägen mot ett friskare och starkare liv.

Hur ska man hoppa?

Det grundläggande och absolut enklaste sättet att hoppa rep på är att stå på en platt yta och hoppa jämfota. Det är mest skonsamt för knäna och höfterna att hoppa på den främre delen av fötterna, och många föredrar att hoppa med ett litet "gung" i knäna för att dämpa stötarna. Man kan börja med att hoppa i en lugn och stadig takt och allteftersom man blir säkrare kan man öka hastigheten och lära sig andra tekniker.

Den andra tekniken, som också är mycket vanlig, är att man hoppar på omväxlande fötter och det är framförallt det sättet som proffsen väljer för att slipa på fotarbetet. Vid tävlingar är det också den föredragna metoden och man kan få upp en riktigt snygg och snabb teknik med lite träning. Ju snabbare och självsäkrare man blir kan man också börja "leka" med olika metoder, till exempel att köra två varv med repet på hoppet eller att korsa armarna lite då och då. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun, men går, det gör det!

En genomgång av olika tekniker när du hoppar hopprep

Hoppa i grupp

Även om grundprincipen med hopprep är att man gör det på egen hand så finns det även oändliga möjlighet att hoppa i grupp. Särskilt i USA är det extremt populärt att hoppa rep på skolgårdar och gator, och där står två personer med ett rep i vardera handen, höger mot höger och vänster mot vänster, och vevar på repen i olika mönster och takter. De som ska hoppa står vid sidan om och "hoppar in" i repen med olika tekniker och rytmer.

Det moderna hopprepets historia

Trots att olika varianter av hopprep fanns redan för flera tusen år sedan så var det holländarna som "uppfann" den moderna metoden att hoppa på. I Holland började man hoppa och samtidigt sjunga sånger under 1600-talet och det var framförallt barn och ungdomar som sysslade med aktiviteten. När många emigrerade till USA tog holländarna med sig sina hopprep i bagaget, och även om de till en början blev retade av andra emigranter så brukar man fortfarande tala om "Double Dutch" när tre personer hoppar.

En folkrörelse för ungdomar

Anledningen till att hopprep blev så oerhört populärt i framförallt USA på mitten av 1900-talet var dels att boxare sysslade med träningsformen, och därmed var det coolt, liksom att regelrätta hoppreps-kampanjer med tonåringar i problemområden som målgrupp genomfördes. Man kallade kampanjerna för saker som "Rope, not Dope", det vill säga "Rep, inte knark" och fick med sig tusentals ungdomar att tävla i lag och med det öka gemenskapen. Därifrån spred sig sedan hoppandet tillbaka till Europa och idag är det något de flesta svenskar tar för givet.

En het trend

militär hoppar hopprep

Hopprep som träningsform används av bland annat militären runt om i världen

Hopprep må med andra ord inte vara en direkt nyhet i sig, men med den rådande träningstrenden har de kommit tillbaka med storm. Tuffa atleter och glada amatörer står i gym och hem och får upp konditionen till max, och för dem som sysslar med HIIT träning är redskapet optimalt. Hoppandet tränar inte ben och kondition utan också armar, axlar, rygg, core, balans och kroppshållning.

Ett typiskt pass

När man fått in en någorlunda teknik så kan man köra regelrätta pass där man kombinerar kombination och styrka genom att till exempel hoppa hopprep och göra övningar med vikter eller den egna kroppstyngden. Ett typiskt pass kan se ut så här:

  1. 100 lugna hopp för uppvärmning
  2. Omväxlande 10 armhävningar framåt och 30 hopp x 3
  3. Omväxlande 10 situps och 30 hopp x 3
  4. Omväxlande 10 armhävningar bakåt och 30 hopp x 3
  5. 100 lugna hopp som avslutning

Ju starkare man blir desto fler hopp och övningar kan man introducera, och kör man detta varannan dag får man riktigt rejält med motion.

De bästa hopprepen

För att ett hopprep skall vara bra krävs att det är lätt att hantera och att det har en längd som passar den egna kroppsbyggnaden. Här kommer tre olika hopprep som har sina egna, unika egenskaper.

Abilica NatureRope Hopprep

Ett smidigt, klassiskt hopprep med polerat trähandtag som gör det mycket enkelt att hoppa med då det inte skapas någon resistens. Man kan justera repets längd och produkten är mycket lätt och passar därför att ta med sig i väskan var man än befinner sig. Ett billigt och bra alternativ för den som vill komma igång med hoppandet.

Iron Gym Adjustable Speed Rope

Ett snyggt designat hopprep i svart som både ser tufft ut och som verkligen gör jobbet för den som tar sin träning på allvar. Det smidiga handtaget underlättar greppet och repets längd kan anpassas efter den som hoppar upp till hela tre meter. En fantastisk genomkörare för kondition, muskler och kaloriförbränning.

Iron Gym Speed Rope Elite

En nyhet på marknaden där man designat ett unikt, slimmat hopprep som endast är 2.4mm tjockt, hälften av det normala repet, som gör redskapet både lättare och snabbare. Ett snyggt och smidigt alternativ för den som vill få upp kondition, styrka och balans på en och samma gång.

Att tänka på

Som med alla former av träning så finns det vissa saker man bör tänka på om man ska hoppa hopprep regelbundet. Tekniken är viktigare än vad man kanske tror och benen bör vara så mjuka och "studsiga" som möjligt när man kör igång. Det är också viktigt att hoppa på ett bra underlag med lite mjukhet, och helst inte stenhårda betonggolv, liksom att ha mjuka skor med vaddering som kan fungerar stötdämpande.

Publicerad: 2019-08-08 10:02:07
Senast uppdaterad: 2019-08-12 12:40:08
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5