Handledsskydd

Värker det i handleden när du försöker utföra enkla sysslor som att skriva eller diska? Får du ont när du tränar och ska göra armhävningar eller lyfta tyngder? Vaknar du av att det smärtar i handleden eller upplever du domningar? Då kan det bero på att du har en skada eller en inflammation och då gäller det att agera så att problemen inte blir värre!

Handledsskydd är ett av de enklaste och bästa sätten att undvika värkande leder och att kunna utföra de rörelser man vill, trots eventuella problem. Det finns många olika modeller på marknaden men det gemensamma syftet är alltid av att avlasta leden och att motverka svullnad och smärta.

Vad orsakar handledssmärta?

Handledssmärta kan drabba alla människor och i Sverige har antalet fall ökat under de senaste årtiondena. Besvären brukar bero på tre huvudsakliga orsaker:

  • Skada – man har stukat handleden eller slagit sig.
  • Överbelastning – man har utfört för tunga eller repetitiva rörelser.
  • Sjukdom – man lider av artros eller någon annan ledsjukdom.

Oavsett vilken orsak som ligger bakom din smärta så är det viktigt att ta itu med problemet omgående, och man kan antingen gå till läkare eller naprapat för att få sin diagnos och behandlingsplan. I vissa fall kan det handla om sjukgymnastik och specifika övningar medan andra kräver vila och värme. I de flesta fall handlar det om båda två, och handledsskydd passar nästan alltid!

Handledens anatomi

Handleden är en mycket flexibel led där armen och handen möts; den kan vicka upp och ner, vinka sidledes och rotera runt-runt och tack vare det kan vi människor utföra massor med rörelser och handlingar med våra händer. En frisk handled är också stark och hjälper oss att lyfta och rubba saker, och vissa atleter, till exempel badminton- och handbollsspelare är extra noga med att träna och stärka det här partier av kroppen.

När det kommer till handledens anatomi så är det den smala delen där underarmens två ben, armbågsbenet och strålbenet möter handloven, och genom ett antal ligament hålls allt samman på ett ganska invecklat sätt. Eftersom handleden ofta utsätts för repetitioner och tyngder är det inte ovanligt att vissa delar inflammeras och slits, och det är också relativt vanligt med vrickningar och stukningar då människor som faller tar emot sig med händerna i de flesta fallen.

Vissa människor har allmänt svaga handleder och det kan bero på att man antingen inte har tillräckligt starka muskler i den här delen av kroppen eller att man har ett underliggande problem som exempelvis en axelskada eller en viss sjukdom. Här är det viktigt att utreda vad svagheten beror på då det i stället för ett handledsskydd snarare kan vara bättre att börja träna lederna med specifika övningar.

Vem får problem med handleden?

Precis alla människor i alla åldrar kan få problem med sina handleder på grund av till exempel idrott och fall, men när det kommer till repetitions- eller överbelastningsbesvär så är det framförallt kvinnor och äldre som drabbas. Personer som har vibrerande eller repetitiva arbetsuppgifter, till exempel fabrikspersonal, kassabiträden, frisörer och de som använder tangentbord ligger i en högre riskzon än andra. Sysslar man med specifika hobbys kan man också få smärta i handlederna, exempelvis om man stickar, virkar eller spelar dataspel alltför mycket.

Det finns också ett antal hälsoskäl till att man kan få problem med handleden, till exempel överviktiga, diabetiker och människor med artros och i vissa fall drabbas även gravida. Ytterligare en grupp vars leder kan börja värka är styrketränare, vilket framförallt beror på att de utsätter sina kroppar, inklusive knän och handleder, för tunga vikter och hårda övningar.

Vad gör ett handledsskydd?

hand med handledsskydd

Handledsskydd verkar stabiliserande och förebygger skador

Ett handledsskydds främsta uppgift är att stabilisera handleden och avlasta den stress som den utsätts för när dess ägare lyfter, vrider och rör på sig i allmänhet. Det sitter som en tät socka och är gjort i ett elastiskt material som tillåter rörelse av fingrarna, samtidigt som det verkar lite begränsande om bromsande på själva handleden. Förutom själva den stabiliserande effekten så kan ett handledsskydd även motverka vätskeansamlingar och svullnader, och det fungerar också på ett psykologiskt plan då det påminner bäraren om att inte utföra vissa rörelser eller att lyfta för tungt. Har man drabbats av en skadad handled så kan det ta ganska lång tid att rehabilitera den, men med hjälp av övningar och handledsskydd kan man komma en god bit på vägen.

Vill man förhindra skador och stukningar så kan det vara en bra idé att ha på sig ett handledsskydd när man tränar eller arbetar som en avlastande assistent. Har man inga direkta problem eller om man bara har aningar till ett begynnande problem så bör man däremot inte ha det på sig för ofta eftersom handleden då vänjer sig vid att alltid ha yttre hjälp och med det kan bli försvagad. I de allra flesta fallen så är den bästa lösningen att träna handleden regelbundet, men att då och då hjälpa den lite på traven.

Olika typer av handledsskydd

Lider du av artros, har du råkat ut för en skada eller har du fått problem efter att ha rört handleden på ett visst sätt för länge? Tränar du tungt och mycket? Då kanske ett handledsskydd hjälpa dig men det gäller att du får rätt typ. I samråd med en läkare eller sjukgymnast kan du få precis den typ av skydd du behöver i kombination med ett bra övningsprogram. Här kommer beskrivningar på några av de vanligaste typerna av handledsskydd.

Enkelt vristsstöd

Den allra vanligaste typen av handledsskydd ser ut som en liten tubsocka i elastiskt material som man antingen enkelt drar över handleden eller virar runt leden och fäster med kardborrband. De här skydden kommer i olika färger och storlekar, och det är alltid viktigt att de varken sitter för löst eller för hårt. Tanken är hela tiden att de ska ge en känsla av stöd och stabilitet, och fungerar utmärkt i många sammanhang, till exempel vid träning eller om man skriver mycket på datorn.

Den här sortens stöd fungerar också som en kompressionsstrumpa, det vill säga den håller om handleden och motverkar på så sätt svullnad och ger leden värme; alla viktiga faktorer för att handleden ska vara så frisk som möjligt.

Enkla vriststöd är ofta mycket tunna, bara några millimeter, och fungerar även som påminnare om att man ska vara försiktig med sina handleder. Inför ett riktigt tungt lyft eller en rad armhävningar, till exempel, kan den här typen av skydd dels ge support, dels fungera som en liten varningslampa att den som bär det ska värna om sina handleder.

Gustaf Ollas går igenom handledsskydd

Handledsbandage

Boxare och andra atleter har länge virat in sina händer och handleder i bandage för att ge styrka och stabilitet åt dem, och det finns till och med bilder på antika idrottare som gjorde just det. Idag behöver man inte längre stå och linda in sig vid varje träningstillfälle, utan istället kan man ta på sig handledsbandag som sitter enligt samma princip.

Det här handledsskyddet sitter framförallt om två områden: handleden och diagonalt över själva handen, samtidigt som det lämnar tummen och fingrarna fria. Ett fäste gör att man kan anpassa storleken efter sina egna mått, och som alltid är det viktigt att skyddet inte sitter för löst eller för hårt.

Den här typen av handledsskydd passar särskilt bra när olyckan har varit framme och man nu är inne i rehabiliteringsfasen. Då skyddet tillåter rörelse kan man utföra de övningar som man behöver göra, samtidigt som rörelsen till viss del hindras så att man inte gör illa sig igen. Kompressionen motverkar den svullnad som inflammationer ofta innebär, stimulerar blodtillförsel och ger bäraren en skön och trygg känsla.

Handledsstöd med skena

Ett mycket stabilt och bra skydd för den som har allvarligare problem med handleden och verkligen behöver hålla allt på plats. Skyddet ser ut som en lång handske som börjar en bit upp på armen och slutar mitt på handen, strax under fingrarna och man tar det på sig genom att vira det runt handen.

De som framförallt får hjälp av den här typen av skydd är de som håller på att återhämta sig efter en svår stukning eller har karpaltunnelsyndrom men samtidigt behöver ha rörliga fingrar. Skenan, som är löstagbar, gör att handleden hålls helt rak och därför passar den även personer som fått problem efter att hela tiden hållit sina händer i en viss vinkel när de exempelvis skriver på datorn. Allteftersom handleden blir starkare genom en kombination av vila och övningar kan man ta bort skenan och på så sätt få större rörelsefrihet, utan att man för den delen saknar stöd.

handledsvarmare

Handledsvärmare används mer för att de är sköna än i rehabiliteringssyfte

Handledsvärmare

Om du inte har något allvarligt problem med handlederna utan snarare känner dig lite trött, kall eller öm just där så kan handledsvärmare vara svaret för dig! De här skydden ser ut som långa, mjuka vantar med hål för tummen och fingrarna och de är tillverkade i material som tillåter full rörelsefrihet, samtidigt som de ger en viss kompression.

Jättesköna skydd som kan användas hemma eller på jobbet och som göra allt lite enklare. De här skydden bör inte användas i medicinskt syfte utan här handlar det snarare om lite lätt lindrig vid mindre besvär samt att det är mycket skönt.

Några typiska handledsbesvär

Alla människor kan få problem med sina handleder men det finns vissa, specifika besvär som är vanligare än andra. Har man till exempel brutit sig eller stukat sig allvarligt efter ett fall så får man räkna med en ganska lång rehabiliteringsperiod där man successivt bygger upp handleden igen, med hjälp av övningar, handledsskydd och eventuellt medicinering. Det finns också några typiska problem som tusentals människor drabbas av varje år.

Karpaltunnelsyndrom

Ett av de vanligaste hand- och handledsproblemen idag som tyvärr blivit allt vanligare beroende på det rörelsemönster som den moderna livsstilen idag innebär. Syndromet drabbar framförallt människor som hela tiden sitter med sina händer i en viss vinkel, till exempel vid datorn, eller de som upprepar rörelser som till exempel att scanna varor i kassan, att jobba vid radband eller att lyfta barn många gånger om dagen. Överviktiga människor och personer med diabetes eller artros ligger också i riskzonen för det här vanliga handledsproblemet.

Symptomen på karpaltunnelsyndrom brukar vara att man får smärta eller domningar i tummen och i de andra fingrarna och många patienter upplever att de har svårt att greppa om saker. Syndromet är inte egentligen muskulärt utan beror på en klämd nerv i den så kallade karpaltunnel som sitter längst ned i handen, men däremot kan musklerna drabbas efter en tid då de långsamt försvagas. De vanligaste behandlingsmetoderna är att ha på sig handledsskydd, ändra på sitt rörelsemönster och att utföra specifika övningar.

Artros

Oerhört många människor lider av artros, en ledsjukdom som innebär att det skyddande brosket runt skelettet där benen möts i lederna, slits ner och orsakar smärta. Ett typiskt symptom för denna sjukdom är att man får ont mitt i natten eller om man varit stilla för länge, och smärtan brukar lindras eller upphöra om man rör på sig en stund. Ett handledsskydd kan inte bota artros men däremot ger den stimulerande kompressionen och värmen en skön känsla, som i sin tur kan underlätta de övningar som är så bra att göra vid detta tillstånd.

Inflammation

Om du upplever att det värker eller hettar i handleden så kan det bero på att du fått en inflammation i senorna eller de omkringliggande musklerna. Orsakerna kan bero på allt från en gammal skada som inte läkt ordentligt eller att du utför vissa rörelser allt för ofta och länge, till exempel om du virkar eller trycker på en musknapp, och här kan ett enkelt handledsskydd vara till stor hjälp.

Publicerad: 2019-10-20 09:36:34
Senast Uppdaterad: 2019-10-21 10:15:39
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5
Ge din syn på Handledsskydd
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu