Gummiband

Gummiband är minst sagt underskattade som träningsredskap. Kan du tänka dig en maskin som får plats i fickan, knappt väger något och kan användas till att träna i princip vilken muskel som helst i kroppen? Givetvis finns det inte någon sådan träningsmaskin men enkla och prisvärda gummiband för muskelträning matchar exakt denna profil. Gummiband kallas även för powerbands.

Det finns gummiband för muskelträning, stretchning och för rehabilitering från diverse skador. De kan även användas som assistens för att förbereda musklerna för tyngre träning senare.

Vi har sammanställt en liten guide om träning med gummiband. Här går vi igenom vilka typer av gummiband som finns, hur de används och vad du behöver veta för att hitta rätt gummiband för din träning.

Så fungerar gummiband som träningsredskap

Med ett gummiband använder du din egen kropp som träningsredskap. Gummibandet fungerar som motstånd eller så kan du använda det för att hjälpa till i en viss rörelse. Du kan trä gummibandet över en eller bägge fötterna. Hålla det mellan händerna eller fästa det i en stolpe. Gummibandet har ett motstånd som inte är linjärt, vilket innebär att motståndet blir större och större mot slutet av rörelsen. Du utgår i princip från gummibandets längd och motstånd för att hitta ett som passar just den övning du tänker göra.

Fördelar med att använda gummiband i träningen

Det finns flera fördelar med att använda gummiband när du tränar. Vissa använder uteslutande gummiband i sin träning. Andra använder dem som ett komplement till andra träningsredskap eller på gymmet.

  • kvinna anvander gummiband

    Det finns många fördelar med att träna med gummiband, bland annat är det ergonomiskt

    Lätt att ta med: Ett gummiband väger inte många gram. Det får lätt plats i ryggsäcken, väskan eller till och med i fickan. Vi kan inte komma på något träningsredskap som är lättare att ta med sig än ett gummiband!
  • Billigt: Ett kort gummiband kostar inte mer än några tior. Ett långt gummiband får du för någon hundralapp. Yogaband och rehab-band är inte heller dyrare än så. Ett flerpack kan du hitta för några hundra upp till runt 1 500 kronor. Det är med andra ord mycket billigt att träna med gummiband.
  • Mångsidigt: Du kan använda gummiband för att träna i princip vilken muskel eller muskelgrupp i kroppen som helst. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. Det kan fungera som assistens för att göra en övning lättare eller som resistens för att bjuda på extra motstånd. Dessutom är de ett perfekt redskap för att du ska återhämta dig efter en skada.
  • Låg skaderisk: Gummiband är förknippade med en mycket låg skaderisk. Intensiteten i träning med gummiband är vanligtvis inte lika stor som när du lyfter vikter eller tränar i maskin på ett gym. Dessutom känns motståndet i gummibandet naturligt. Elasticiteten gör att dina muskler skonas i det ögonblick då de är som mest känsliga, det vill säga i utdraget läge.
  • Jämna ut belastningen: Gummiband är ett bra komplement i gymmet. De kan användas för att tillföra en extra utmaning för muskeln i slutet av en rörelse. Gummibandets motstånd blir nämligen större ju mer uttöjt det är. Därför är gummiband en bra följeslagare i vissa övningar på gymmet.

Typer av gummiband

Det finns gummiband av olika längd. Längden avgör hur du kan använda gummibandet – till vilken typ av träning och till vilka muskler. Bandet har även olika motstånd eller viktklass så att du kan öka svårighetsgraden allteftersom. Bredden varierar mellan olika gummiband. Dessutom finns det specialgummiband för rehab eller gummiband med handtag.

  • Långa gummiband: Dessa gummiband har en längd på över 200 cm och passar fint för både stretchning och träning. Du kan använda ett lite bredare långt gummiband som assistens på gymmet, t.ex. när du kör dips, pull-ups eller chins. I hemmet kanske du klarar dig med ett smalare band.
  • Korta gummiband: Den typiska längden för ett kort gummiband är 60 cm. Bredden varierar. De korta gummibanden passar främst för att träna rumpa och ben. Det finns även andra övningar där du kan använda kort gummiband. Motståndet är betydligt lägre jämfört med de långa gummibanden. Vanligtvis ligger motståndet på något eller några kg men det finns korta gummiband med över 20 kg motstånd.
  • Rehab-gummiband: Dessa gummiband har lågt motstånd och används för att rehabilitera musklerna efter en skada för att de ska återfå sin rörlighet, funktion och stabilitet. Genom att träna återfår musklerna snabbare sin kapacitet. Samtidigt är det viktigt att träna försiktigt i början. Här hjälper ett rehab-gummiband dig att träna musklerna och öka belastningen gradvis.
  • Gummiband med handtag: Om du vill träna överkroppen med gummiband kan ett som har handtag göra träningen lättare. Längden brukar ligga på en dryg meter men tjockleken varierar.
  • Yogaband: Ett yogaband är egentligen inget gummiband men hamnar ibland i samma kategori. Yogabandet hjälper dig att genomföra svåra rörelser och kan vara till hjälp i din stretching.

Olika motstånd, olika färg

Tillverkarna brukar använda sig av olika färger för att skilja på det motstånd som gummibandet ger. Motståndet mäts i kg och varierar från något kg upp till runt 100 kg. Därmed finns det ett gummiband som passar nästan varje person.

En intressant detalj som många glömmer är att det går att kombinera olika gummiband för att få exakt det motstånd du behöver. Det innebär också att du kanske inte behöver köpa ett nytt gummiband för att uppnå ett visst motstånd utan kan klara dig med dem som du redan har. Tipset är att köpa ett flerpack med gummiband för att kunna kombinera fritt.

Vanliga övningar med gummiband

Det går att utföra ett helt träningspass enbart med hjälp av gummiband som ”vikt”, eller snarare motstånd. Skaffa dig ett set med gummiband. Tre stycken räcker långt för de flesta. Här är några förslag på övningar:

Träna ben och rumpa med gummiband

Sätt gummibandet runt vaderna och gör sidosteg. Nedgångarna ska vara djupa. Denna övning tränar underkroppen samtidigt som rumpan också får viss träning.

Rygg och axelns baksida

Sätt dig på golvet och håll ihop benen. Trä gummibandet över bägge fötterna. Sitt med rak rygg, greppa gummibandet med ena handen. Dra det bakåt genom att använda ryggmusklerna. Sikta mot midjan. Håll kvar i tre sekunder innan du återgår till ursprungsläget med en kontrollerad rörelse. Du bör även spänna magmusklerna under denna övning.

Utsidan av lår, höft och rumpa

Lägg dig sidledes och fäst gummibandet mellan vaderna. Ta stöd av den ”undre” armbågen i matten. Du kan luta huvudet i handen. Den andra handen kan fungera som stöd/balans genom att du håller den mot golvet. Lyft det övre benet så mycket du kan. På väg tillbaks håller du tillbaks så att rörelsen får ta lite tid.

Tricepsträning med gummiband

Håll fast gummibandet med den ena handen bakom ryggen. Med den andra handen greppar du gummibandet ovanifrån. Använd dina triceps för att ”dra ut” den övre armen uppåt så att armen blir rak. Därefter återgår du till ursprungsläget med en kontrollerad rörelse.

Bicepsträning med gummiband

Träna biceps genom att trä bandet över fötterna när du står upp. Greppa bandet med en eller bägge händerna. Bandet ska vara sträckt när biceps är i avslappnat läge. Justera avståndet mellan fötterna för att få rätt motstånd. Gör en bicepscurl genom att böja armbågen. Endast överarmen ska röra på sig. Utför rörelsen långsamt och kontrollerat och återgå därefter till startposition på samma sätt.

En genomgång av olika övningar med gummiband

FAQ – Vanliga frågor och svar om träning med gummiband

Varför är träning med gummiband bra?

Med hjälp av gummiband får du en mångsidig träning. Du kan träna nästan alla muskler i kroppen och skaderisken är låg. Att köpa ett set med gummiband kostar inte mycket och du kan ta med dig din ”träningsutrustning” var du än åker. Du kan kombinera olika gummiband för att få önskat motstånd. Du kan även ge ett och samma gummiband olika motstånd genom att spänna det, till exempel genom att variera bredden mellan fötterna.

 

Hur ofta kan jag träna med gummiband?

Riktlinjen är att dina muskler bör vila i minst 72 timmar (tre dygn) efter ett träningspass. Det innebär att du kan träna samma muskel 2 till 3 gånger per vecka. Om du vill träna mer intensivt kan du dela upp träningen så att du under ett pass till exempel kör överkropp och under nästa tränar underkroppen.

 

Vilket gummiband ska jag välja?

Om du vill träna hela kroppen bör du köpa både korta och långa gummiband. De korta gummibanden är främst bra för rumpa och lår medan de längre fungerar för övriga muskler och stretching. Se till att även köpa gummiband med olika motstånd eftersom du är olika stark i olika övningar. Köp gärna ett flerpack för att få ett antal gummiband med olika motstånd.

 

Räcker det att träna med gummiband?

I princip ja. Du kan träna nästan alla muskler i kroppen med gummiband. På så vis är det ett mycket versatilt träningsredskap. Givetvis behöver du komplettera muskelträningen med konditionsträning också. Du kan även använda gummiband som komplement och stöd till annan träning, till exempel på gymmet.

 

Publicerad: 2019-09-17 14:26:57
Senast Uppdaterad: 2019-10-07 16:20:32
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5
Ge din syn på Gummiband
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu