Gummiband

Gummiband är minst sagt underskattade som träningsredskap. Kan du tänka dig en maskin som får plats i fickan, knappt väger något och kan användas till att träna i princip vilken muskel som helst i kroppen? Givetvis finns det inte någon sådan träningsmaskin men enkla och prisvärda gummiband för muskelträning matchar exakt denna profil. Gummiband kallas även för powerbands.

Det finns gummiband för muskelträning, stretchning och för rehabilitering från diverse skador. De kan även användas som assistens för att förbereda musklerna för tyngre träning senare.

Vi har sammanställt en liten guide om träning med gummiband. Här går vi igenom vilka typer av gummiband som finns, hur de används och vad du behöver veta för att hitta rätt gummiband för din träning.

Så fungerar gummiband som träningsredskap

Med ett gummiband använder du din egen kropp som träningsredskap. Gummibandet fungerar som motstånd eller så kan du använda det för att hjälpa till i en viss rörelse. Du kan trä gummibandet över en eller bägge fötterna. Hålla det mellan händerna eller fästa det i en stolpe. Gummibandet har ett motstånd som inte är linjärt, vilket innebär att motståndet blir större och större mot slutet av rörelsen. Du utgår i princip från gummibandets längd och motstånd för att hitta ett som passar just den övning du tänker göra.

Fördelar med att använda gummiband i träningen

Det finns flera fördelar med att använda gummiband när du tränar. Vissa använder uteslutande gummiband i sin träning. Andra använder dem som ett komplement till andra träningsredskap eller på gymmet.

  • kvinna anvander gummiband

    Det finns många fördelar med att träna med gummiband, bland annat är det ergonomiskt

    Lätt att ta med: Ett gummiband väger inte många gram. Det får lätt plats i ryggsäcken, väskan eller till och med i fickan. Vi kan inte komma på något träningsredskap som är lättare att ta med sig än ett gummiband!
  • Billigt: Ett kort gummiband kostar inte mer än några tior. Ett långt gummiband får du för någon hundralapp. Yogaband och rehab-band är inte heller dyrare än så. Ett flerpack kan du hitta för några hundra upp till runt 1 500 kronor. Det är med andra ord mycket billigt att träna med gummiband.
  • Mångsidigt: Du kan använda gummiband för att träna i princip vilken muskel eller muskelgrupp i kroppen som helst. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. Det kan fungera som assistens för att göra en övning lättare eller som resistens för att bjuda på extra motstånd. Dessutom är de ett perfekt redskap för att du ska återhämta dig efter en skada.
  • Låg skaderisk: Gummiband är förknippade med en mycket låg skaderisk. Intensiteten i träning med gummiband är vanligtvis inte lika stor som när du lyfter vikter eller tränar i maskin på ett gym. Dessutom känns motståndet i gummibandet naturligt. Elasticiteten gör att dina muskler skonas i det ögonblick då de är som mest känsliga, det vill säga i utdraget läge.
  • Jämna ut belastningen: Gummiband är ett bra komplement i gymmet. De kan användas för att tillföra en extra utmaning för muskeln i slutet av en rörelse. Gummibandets motstånd blir nämligen större ju mer uttöjt det är. Därför är gummiband en bra följeslagare i vissa övningar på gymmet.

Typer av gummiband

Det finns gummiband av olika längd. Längden avgör hur du kan använda gummibandet – till vilken typ av träning och till vilka muskler. Bandet har även olika motstånd eller viktklass så att du kan öka svårighetsgraden allteftersom. Bredden varierar mellan olika gummiband. Dessutom finns det specialgummiband för rehab eller gummiband med handtag.

  • Långa gummiband: Dessa gummiband har en längd på över 200 cm och passar fint för både stretchning och träning. Du kan använda ett lite bredare långt gummiband som assistens på gymmet, t.ex. när du kör dips, pull-ups eller chins. I hemmet kanske du klarar dig med ett smalare band.
  • Korta gummiband: Den typiska längden för ett kort gummiband är 60 cm. Bredden varierar. De korta gummibanden passar främst för att träna rumpa och ben. Det finns även andra övningar där du kan använda kort gummiband. Motståndet är betydligt lägre jämfört med de långa gummibanden. Vanligtvis ligger motståndet på något eller några kg men det finns korta gummiband med över 20 kg motstånd.
  • Rehab-gummiband: Dessa gummiband har lågt motstånd och används för att rehabilitera musklerna efter en skada för att de ska återfå sin rörlighet, funktion och stabilitet. Genom att träna återfår musklerna snabbare sin kapacitet. Samtidigt är det viktigt att träna försiktigt i början. Här hjälper ett rehab-gummiband dig att träna musklerna och öka belastningen gradvis.
  • Gummiband med handtag: Om du vill träna överkroppen med gummiband kan ett som har handtag göra träningen lättare. Längden brukar ligga på en dryg meter men tjockleken varierar.
  • Yogaband: Ett yogaband är egentligen inget gummiband men hamnar ibland i samma kategori. Yogabandet hjälper dig att genomföra svåra rörelser och kan vara till hjälp i din stretching.

1. Better Bodies Resistance Mini Band

Better Bodies Resistance Mini Band
Kvalitet 9.5
Pris 9.1
Hållbarhet 9.7
Totalt 9.5
Bästa pris
249 kr

Better Bodies Resistance Mini Band är ett smidigt set med tre gummiband med olika motstånd.

Tillverkaren Better Bodies uppmanar oss att aldrig döma en bok efter dess omslag. Man syftar här på att dessa gummiband för träning ser simpla ut men att de är otroligt mångsidiga. Det är en enkel men genialisk konstruktion. Better Bodies har lagt ner mycket tid på att ta fram träningsband av gummi som ger en perfekt träningskänsla.

Det är en kort typ av gummiband som passar till en mängd olika övningar. Dessa gummiband passar perfekt för att göra olika former av benövningar, träna biceps, triceps och axlar. Det är egentligen bara din uppfinningsrikedom som sätter gränserna!

Gummibanden har tre motståndsnivåer:

  • Mörkgrön färg: Lätt motstånd, 15 kg
  • Grå färg: Mellan motstånd, 25 kg
  • Grön färg: Tungt motstånd, 35 kg

Den enkla konstruktionen är en fördel. Gummibanden väger nästan inget alls. Du kan lätt ta med dig dem till gymmet eller på resan. När du köper Better Bodies Resistance Mini Band får du en praktisk liten påse med på köpet. Den kan du försluta med en rem och den får lätt plats i ryggsäcken eller gymväskan.

Enligt vissa kunder är Better Bodies Resistance Mini Band det bästa gummibandet att ha med sig i väskan. Eftersom de är så lätta att ta med sig är det många som låter de följa med hela tiden. Får du en stund över kan du lätt köra ett träningspass!

Du kan använda banden för att få extra motstånd när du tränar vissa övningar på gymmet. I andra övningar kan de fungera som stöd. Många väljer att göra de viktigaste övningarna endast med denna typ av gummiband. Du kan med andra ord få en intensiv träning utan att behöva använda vikter! Gummibanden ger mer motstånd och är mer flexibla än vad många anar!

Gummibanden från Better Bodies är tillverkade i 100 procent latex. Det är ett slittåligt material som ger perfekt motstånd i dina övningar.

Better Bodies är en populär tillverkare av träningskläder, träningsutrustning och accessoarer. Tillverkaren har sitt ursprung från New York. Där var Better Bodies på 1980-talet det första seriösa gymmet som välkomnade alla som var intresserade av gym och fitness. Det blev snart kultförklarat och har än idag ett mycket gott rykte i gym- och träningskretsar.

2. Abilica Exertube Träningsband

Abilica Exertube Traeningsband
Kvalitet 9.3
Pris 9.1
Hållbarhet 9.5
Totalt 9.3
Bästa pris
199 kr

Abilica har utvecklat en serie med gummiband för helkroppsträning. Dessa gummiband är mycket mångsidiga och kan användas för ett flertal olika övningar.

Abilica ExerTube är av typen mellanlånga träningsband. De finns i två längder: 120 cm och 140 cm. Om du är över 170 cm passar troligtvis det längre gummibandet bäst, men det beror på vilken typ av övningar du har tänkt köra. Dessa gummiband passar bra för träning av både underkropp och överkropp.

Abilicas gummiband finns i tre olika motstånd:

  • Lila färg: Lätt motstånd, 3,5 – 14 kg
  • Grå färg: Mellan motstånd, 5 – 18 kg
  • Svart färg: Tungt motstånd, 6 – 23,5 kg

Vilket motstånd ska man välja? Om du precis börjat träna rekommenderas det lättaste gummibandet. Har du tränat ett tag kan du nog välja bandet med mellan motstånd. Är du vältränad får du störst utmaning med det tunga motståndet. Tänk på att du köper gummibanden ett och ett – detta är alltså inget gummibandsset!

Gummibanden har kraftiga handtag med förstärkning vilket gör att du kan träna många övningar som annars inte är lika lätta att göra med gummiband utan handtag. Ett exempel är bröstövningar där du fäster gummibandet vid en påle och trycker öglorna framför dig. Det liknar något i stil med stående kabelpress eller bröstpress.

Om du vänder dig om och drar handtagen emot dig fungerar gummibandet som en slags stående rodd.

Gummibanden fungerar utmärkt för att göra diverse benövningar. Knäböj gör du lätt genom att stå axelbrett på bandet, greppa handtagen och låta bandet vila mot armarnas baksida. Därefter gör du knäböj. Bandet ger ett skönt och elastiskt motstånd.

Axlarna kan du träna genom att stå på bandet med ena eller bägge fötterna, låta bandet korsa sig själv och därefter dra armarna uppåt till axelhöjd. Du kan även träna biceps, triceps, mage, axelpress och mycket mer med dessa mångsidiga träningsband.

Ifall du styrketränar eller utövar någon sport går det även utmärkt att använda ExerTube gummiband för att värma upp. Elasticiteten i gummibanden är skonsam för musklerna. Det gör att du kan värma upp på ett mjukt sätt och undvika träningsskador.

Abilicas gummiband är ett perfekt val om du är miljömedveten. Materialet är till 100 procent naturgummi, ett helt naturligt och nedbrytbart material. De är tillverkade i gummins hemland, Thailand. Kvaliteten i tillverkningen garanteras genom rigorös kvalitetskontroll.

3. Abilica RubberBand

Abilica RubberBand
Kvalitet 8.6
Pris 9.7
Hållbarhet 9.4
Totalt 9.1
Bästa pris
149 kr

Abilica RubberBand är ett mångsidigt träningsband som är lätt att ta med sig. Varje förpackning innehåller två stycken gummiband med en särskilt motstånd.
Gummibanden finns i tre olika motstånd:

  • Gul färg: Lätt motstånd, 4,5 – 18 kg
  • Orange färg: Mellan motstånd, 6 – 24 kg
  • Blå färg: Tungt motstånd, 8 – 30 kg

Vilket motstånd som passar dig bäst beror bland annat på hur vältränad du är och vilka övningar du tänker göra. Om du precis börjat träna rekommenderar vi de lätta gummibanden (gul färg). Har du tränat ett tag kan du prova med mellan motstånd (orange färg). Är du vältränad kan du säkert välja det tyngsta motståndet på gummibanden (blå färg).

Du kan använda dessa gummiband till en lång rad olika övningar. Trä dem över benen strax under knähöjd för att göra knäböj med extra motstånd. Du kan stärka sätesmuskulaturen genom att fästa gummibandet vid knäna och göra sidledsgång.

Om du vill få ett långt gummiband kan du lätt fästa de två gummibanden vid varandra för att få dubbel längd. Praktiskt! När du gör det kan du till exempel göra en sittande rodd genom att trä ena änden över fötterna och ro med hjälp av armarna och ryggen.

Armhävningar med motstånd gör du genom att fästa ihop gummibanden och lägga dem över axlarna. Kör därefter armhävningar som vanligt. Andra övningar som du kan göra med Abilica RubberBand är höfthäv och sidolyft, bara föra att nämna ett par.

Abilica RubberBand är ett gummiband av helt naturligt material. Det tillverkas av 100 procent naturgummi och innehåller inga syntetiska material. Naturgummi bryts ned av naturen och det finns inga plastrester som kan bli kvar. Ursprungslandet är Thailand som många anser är naturgummits hemland. Abilica garanterar en mycket god kvalitet genom en gedigen kvalitetskontroll i fabriken där gummibanden tillverkas.

4. MammaFitness MiniBand

MammaFitness MiniBand
Kvalitet 8.9
Pris 9.3
Hållbarhet 8.5
Totalt 8.9
Bästa pris
98 kr

MammaFitness MiniBand är ett gummiband för effektiv träning från omtyckta Olga Rönnbergs träningskollektion.
MammaFitness MiniBand finns i två motstånd:

  • Orange färg: Lätt motstånd
  • Grön färg: Mellan motstånd

Vilket motstånd är bäst? Det lättaste bandet (orange färg) är bra för dig som precis börjat träna. Det är också bra ifall du endast vill ha lite extra motstånd till dina vanliga övningar. Skillnaden mellan det lätta bandet och bandet med mellanstort motstånd (grönt band) är ganska stor. Det gröna bandet ger cirka 2,5 gånger större motstånd än det orangea.

Tänk på att du väljer vilket motstånd du vill ha när du köper gummibandet. Det är alltså inte ett set med gummiband.

Dessa gummiband är utformade för att träs över knäna. Den typiska övningen är knäböj, men gummibanden kan även användas för sidosteg, höfthäv och sidolyft.

Gummibanden är tillverkade i naturgummi. Det är ett miljövänligt material som bryts ner på naturlig väg.

Det finns många fördelar med att använda MammaFitness MiniBand. De är bredare än många andra gummiband på marknaden. Med en bredd på hela 7,5 cm känns de aldrig påfrestande mot kroppen. Trycket mot huden blir mindre vilket gör att du kan fästa full fokus på övningen utan att besväras av bandet. Gummibandets omkrets är 30 cm.

När du tränar med MammaFitness MiniBand varierar motståndet under övningen. Det leder till en flexibel och mjuk rörelse. Det är skonsamt för musklerna och minskar risken för skador. Detta träningsband är också bra för rumpans muskler som får sig en extra utmaning. Gummibandet passar även för dig som har knäproblem.

Olga Rönnberg är en personlig tränare som upptäckte att det vara många nyblivna mammor som ville ha tips och råd om hur de kunde träna på bästa sätt. Då grundade Olga MammaFitness för att kunna erbjuda produkter till kvinnor som vill skapa sig ett hälsosammare liv.

5. Casall Exetube

Casall Exetube
Kvalitet 8.5
Pris 8.9
Hållbarhet 8.7
Totalt 8.7
Bästa pris
189 kr

Casall Exetube har utvecklat ett mångsidigt gummiband som passar bra för att träna både överkropp och underkropp. Genom de elastiska rörelserna tränar du lätt de större musklerna samtidigt som stabiliteten i varje liten muskel byggs upp.

Detta gummiband har två sköna handtag som gör att du kan få ett bra grepp. Kunderna uppskattar att greppet förblir gott även när man blir svettig.
Detta gummiband finns i tre motståndsnivåer:

  • Lätt motstånd, 3 kg
  • Mellan motstånd, 5 kg
  • Tungt motstånd, 7 kg

Vilken motståndsnivå ska man välja? Utgå från det lättaste gummibandet ifall du nyss har börjat träna. Sedan kan du successivt arbeta dig uppåt. Vissa väljer att köpa flera gummiband och använder olika band för olika övningar. Med tanke på det låga priset är det ändå ingen stor investering.

Med Casall Exetube kan du utföra flera utmanande men skonsamma muskelövningar. Längden är 120 cm. Genom att kliva på ena sidan av gummibandet och greppa det ena handtaget med bägge händerna och dra det uppåt i en roterande rörelse kan du träna både mage och axlar. Justera motståndet genom att välja var på bandet du sätter ner foten.

Du kan göra en kombinerad benböj och axelpress genom att stå på bandet axelbrett, föra handtagen uppåt medan du böjer på benen.

Roddövning gör du lätt genom att snurra bandet runt fötterna tills det får önskad längd. Greppa handtagen och dra dem mot dig.

Eftersom Casall Exetubes gummiband är så pass litet är det mycket lätt att ta med sig, till exempel när du är ute och reser. Tänk dig att alltid kunna ha med dig gymmet vart du än åker! Gummibandet väger endast 0,20 – 0,25 kg beroende på motstånd!

Gummibandet är tillverkat i latex, NBR gummi och polypropen.

Olika motstånd, olika färg

Tillverkarna brukar använda sig av olika färger för att skilja på det motstånd som gummibandet ger. Motståndet mäts i kg och varierar från något kg upp till runt 100 kg. Därmed finns det ett gummiband som passar nästan varje person.

En intressant detalj som många glömmer är att det går att kombinera olika gummiband för att få exakt det motstånd du behöver. Det innebär också att du kanske inte behöver köpa ett nytt gummiband för att uppnå ett visst motstånd utan kan klara dig med dem som du redan har. Tipset är att köpa ett flerpack med gummiband för att kunna kombinera fritt.

Vanliga övningar med gummiband

Det går att utföra ett helt träningspass enbart med hjälp av gummiband som ”vikt”, eller snarare motstånd. Skaffa dig ett set med gummiband. Tre stycken räcker långt för de flesta. Här är några förslag på övningar:

Träna ben och rumpa med gummiband

Sätt gummibandet runt vaderna och gör sidosteg. Nedgångarna ska vara djupa. Denna övning tränar underkroppen samtidigt som rumpan också får viss träning.

Rygg och axelns baksida

Sätt dig på golvet och håll ihop benen. Trä gummibandet över bägge fötterna. Sitt med rak rygg, greppa gummibandet med ena handen. Dra det bakåt genom att använda ryggmusklerna. Sikta mot midjan. Håll kvar i tre sekunder innan du återgår till ursprungsläget med en kontrollerad rörelse. Du bör även spänna magmusklerna under denna övning.

Utsidan av lår, höft och rumpa

Lägg dig sidledes och fäst gummibandet mellan vaderna. Ta stöd av den ”undre” armbågen i matten. Du kan luta huvudet i handen. Den andra handen kan fungera som stöd/balans genom att du håller den mot golvet. Lyft det övre benet så mycket du kan. På väg tillbaks håller du tillbaks så att rörelsen får ta lite tid.

Tricepsträning med gummiband

Håll fast gummibandet med den ena handen bakom ryggen. Med den andra handen greppar du gummibandet ovanifrån. Använd dina triceps för att ”dra ut” den övre armen uppåt så att armen blir rak. Därefter återgår du till ursprungsläget med en kontrollerad rörelse.

Bicepsträning med gummiband

Träna biceps genom att trä bandet över fötterna när du står upp. Greppa bandet med en eller bägge händerna. Bandet ska vara sträckt när biceps är i avslappnat läge. Justera avståndet mellan fötterna för att få rätt motstånd. Gör en bicepscurl genom att böja armbågen. Endast överarmen ska röra på sig. Utför rörelsen långsamt och kontrollerat och återgå därefter till startposition på samma sätt.

En genomgång av olika övningar med gummiband

FAQ – Vanliga frågor och svar om träning med gummiband

Varför är träning med gummiband bra?

Med hjälp av gummiband får du en mångsidig träning. Du kan träna nästan alla muskler i kroppen och skaderisken är låg. Att köpa ett set med gummiband kostar inte mycket och du kan ta med dig din ”träningsutrustning” var du än åker. Du kan kombinera olika gummiband för att få önskat motstånd. Du kan även ge ett och samma gummiband olika motstånd genom att spänna det, till exempel genom att variera bredden mellan fötterna.

 

Hur ofta kan jag träna med gummiband?

Riktlinjen är att dina muskler bör vila i minst 72 timmar (tre dygn) efter ett träningspass. Det innebär att du kan träna samma muskel 2 till 3 gånger per vecka. Om du vill träna mer intensivt kan du dela upp träningen så att du under ett pass till exempel kör överkropp och under nästa tränar underkroppen.

 

Vilket gummiband ska jag välja?

Om du vill träna hela kroppen bör du köpa både korta och långa gummiband. De korta gummibanden är främst bra för rumpa och lår medan de längre fungerar för övriga muskler och stretching. Se till att även köpa gummiband med olika motstånd eftersom du är olika stark i olika övningar. Köp gärna ett flerpack för att få ett antal gummiband med olika motstånd.

 

Räcker det att träna med gummiband?

I princip ja. Du kan träna nästan alla muskler i kroppen med gummiband. På så vis är det ett mycket versatilt träningsredskap. Givetvis behöver du komplettera muskelträningen med konditionsträning också. Du kan även använda gummiband som komplement och stöd till annan träning, till exempel på gymmet.

 

Senast Uppdaterad: 2019-11-13 10:42:53

Ge din syn på Gummiband
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu