Gåstavar

Gåstavar är ett par stavar som används föra att förvandla den vanliga promenaden till effektiv träning. Aktiviteten kalls då helt enkelt för stavgång eller Nordic Walking som det heter på engelska. Gåstavar kallas bland annat även för gångstavar, träningsstavar och promenadstavar.

Det finns även fjällstavar och vandringsstavar vars funktion är att göra det lättare för dig att bära packning, minska belastningen på knäna samt hantera ojämnheter och utmaningar i terrängen.

Fördelar med stavar

Stavgång är ett av de enklaste sätten att komma i form lite snabbare. Det enda du behöver är gåstavar och ett par sköna skor. Här är de främsta fördelarna:

  • Enkelt: Det är enkelt att börja träna stavgång. Vem som helst, oavsett ålder, kan lära sig stavgång. Tänk bara på att du ändå behöver fokusera på tekniken i början så att du inte tränar fel.
  • Billigt: Ett par stavar behöver inte kosta mer än några hundralappar. Om du är beredd att lägga ut 400 kronor eller mer kan du få riktigt sköna ergonomiska gåstavar. Vem som helst har råd med stavgång!
  • Träning för hela kroppen: Med stavgång tränar du 90 procent av kroppens muskler på en gång. När du använder gåstavar engageras kroppens överdel mycket mer än vid en vanlig promenad. Du tränar bland annat biceps, triceps, core och axlar på ett sätt som du annars inte gör under en vanlig promenad. Är det inte lite fascinerande att en promenad kan bli till ett så effektivt träningspass?
  • Vetenskapligt bevisat: Det finns flera vetenskapliga studier som visar att stavgång ökar styrkan i överkroppen, förbättrar konditionen och leder till ökad flexibilitet jämfört med vanliga promenader.
  • Bra träning för äldre: Det är viktigt att träna genom hela livet. För äldre är det extra viktigt att hålla igång men tyvärr tar det emot för många att träna. Övningarna på gymmet kanske känns för jobbiga eller miljön för stökig. Gåstavar är därför ett perfekt träningsredskap för dig som är lite äldre som vill hitta ett enkelt och trevligt sätt att träna på.
  • Skonsamt: Leder och knän belastas inte alls lika mycket av stavgång jämfört med löpning eller jogging.
  • Ett bra stöd: Om du köper gåstavar för skogsvandring eller fjällturer är deras främsta funktion att ge dig stöd. De avlastar knän, korsrygg, höfter, vadmuskler och anklar. Dessutom hjälper de dig i både uppförsbackar och nedförsbackar.

Ingbritt Ekman visar hur man kommer igång med gåstavar

Typer av gåstavar

Det finns flera olika typer av gåstavar. Den vanligaste indelningen är gåstavar med eller utan justerbar längd, men det finns även fjällstavar:

  • Gåstavar med fast längd: Denna typ av gåstav har en bestämd länd som inte kan justeras. Fördelen med gåstavar med fast längd är att de är lätta. Tumregeln är att du bör välja en stavlängd som är 70 procent av kroppslängden. Alternativt ska de nå upp till armbågarna.
  • Gåstavar med teleskopfunktion: Om ni är flera i hushållet som ska använda samma gåstavar är det praktiskt om de har teleskopfunktion. Då kan ni lätt justera längden på stavarna. En annan fördel med teleskopstavar är att du lättare kan fästa dem på ryggsäcken om du har en sådan. Nackdelen är att denna typ av stav är lite tyngre än de med fast längd.
  • Fjällstavar: En fjällstav har en annan funktion än de stavar som används för stavgång eller Nordic Walking. Fjällstavens syfte är att vara till stöd och fördela vikten jämnare, inte att träna överkroppen. Fjällstavar bör kunna justeras så att du kan ställa in önskad längd efter terrängen. Exempelvis är det bra att kunna fälla ut längden ifall du behöver vada.

Att tänka på vid köp av gångstavar

man med gastavar

Det finns en hel del att tänka på innan du väljer gåstavar

Det finns fler saker att fundera över än vad man skulle kunna tro när det gäller att välja gångstavar. Här är de vanligaste valmöjligheterna:

  • Längd: Vissa träningsstavar har justerbar längd så att du kan ställa in stavarna för att få en höjd som passar dig. Längden varierar från 90 till 140 cm.
  • Vikt: De flesta stavar väger mellan 170 och 300 gram per stav. Hur mycket staven väger påverkar din träning. Här är det syftet som måste få styra. För gåstavar som du tar med ut för en timmes stavgång kanske det inte är lika viktigt med vikten som för ett par fjällstavar. Samtidigt bör inte heller vanliga promenadstavar vara för tunga så att de skapar fel typ av belastning.
  • Fot / spets: När du kör stavgång på asfalt eller sten bör du ha gummihatt eller gummifot på staven. Ifall du promenerar på andra underlag brukar ståltagg fungera bäst. Vissa stavar har utbytbar spets. Använd inte ståltagg på asfalt eller sten eftersom du då lätt slinter med staven!
  • Remmar / ögla: Kontrollera ifall remmarna är justerbara. Vissa stavar har en specialfunktion som gör att remmen fälls ut vid fall.
  • Fjädring: Det finns stavar som har inbyggd fjädring eller dämpning. Det kan vara bra om du ofta går på hårda underlag. Ofta går det att stänga av dämpningen vid behov. Fjädringen har även funktionen att ge motstånd. Tryck ner staven i marken så att fjädern får jobba så får du ut mer av träningen. Det finns motstånd från 4 till 10 kg.
  • Handtag: Det finns handtag i plast, kork och kolfiber. Prova gärna olika varianter för att se vad du tycker känns skönast!

FAQ – Vanliga frågor och svar om gåstavar

Vad är gåstavar bra för?

Gåstavar är bra för att överkroppen ska tränas mer när du promenerar. Genom att använda gåstavar stärker du överkroppens muskulatur avsevärt jämfört med om du går utan stavar. Dessutom ökar du pulsen vilket gör träningen mer effektiv.

 

Kan jag använda skidstavar som gåstavar?

Nej. Skidstavar är olämpliga för Nordic Walking och stavgång. De är för långa, stumma och tunga. Dessutom har de en spets som inte alls är lämpad för asfalt och andra hårda underlag. Handremmen passar inte heller för stavgång och handtagets ergonomi är inte anpassat efter denna typ av träning.

 

Hur långa stavar ska man ha?

Gåstavar ska vara 70 procent av din längd eller nå upp till armbågen.

 

Hur använder man gåstavar?

Tekniken är viktig när du använder gåstavar. Du bör hålla en så kallad ”stolt” hållning när du tränar med stavar. Samtidigt ska axlarna vara sänkta. Staven ska luta bakåt och du ska inte sätta i den i marken allt för långt framför dig. Tryck ifrån ordentligt efter att du satt den i marken.

 

Hur ställa in gåstavar?

Om du köper en teleskopisk gåstav kan du ställa in längden på den. Tumregeln är att staven ska vara 70 procent av din längd. I början kan du prova att ställa in den något kortare (5 till 10 cm) så att du lättare kan träna in rätt teknik.

 

Vad kostar gåstavar?

De billigaste gåstavarna kostar under 200 kronor. Dessa brukar vara ganska så basic utan något motstånd eller dylikt. Går du istället upp ett par hundra kronor så brukar man kunna ställa in längd på staven och även få med en fjädring med motstånd. Vi rekommenderar att man köper en stav man är nöjd med från början istället för att snåla in på de sista hundralapparna. 

 

Publicerad: 2019-09-17 15:29:41
Senast Uppdaterad: 2019-10-07 16:20:32
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5
Ge din syn på Gåstavar
Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu