Crosstrainer

En crosstrainer är en träningsmaskin med vilken du tränar hela kroppen på ett skonsamt sätt. Den kan liknas vid en blandning av ett löpband, motionscykel och en trappmaskin. På en crosstrainer får du både konditionsträning och muskelträning.

De här maskinerna är särskilt användbara om du vill träna utan att slita på knän och leder. Om du har någon form av skada är crosstrainern mycket bättre än exempelvis löpbandet. Det finns en del att tänka på innan du skaffar en crosstrainer. Det finns olika varianter med diverse funktioner och finesser. Vi ska gå igenom vad du bör känna till innan du köper en crosstrainer.

Vad är crosstrainern bra för?

De flesta gym har en crosstrainer nu för tiden. Ibland misstas de för att vara en trappmaskin, men det är egentligen en helt annan typ av träningsutrustning.

Lågintensiv konditionsträning som inte sliter

På en crosstrainer tränar du så kallad elliptisk träning. Det innebär att fötterna inte lämnar pedalerna. Därmed utsätts inte fötter, vader, leder och knän för stötar. Man kan säga att crosstrainern ger dig en bättre helkroppsträning än trappmaskinen men med en rörelse som liknar den som du utövar på ett löpband.

När du använder en crosstrainer står du med fötterna på två rörliga pedaler. Armarna håller i två handtag som rör sig. Rörelsen liknar den rörelse du gör när du springer. Stegen blir naturliga. Fötterna rör sig i en elliptisk rörelse.

Varför inte bara ta på sig joggingskorna och gå ut och springa? Även om du springer regelbundet utomhus har crosstrainern fördelar som vanlig löpning eller jogging inte har. Den gör att du kan träna intensivt utan att belasta lederna. Du kan fortfarande justera motstånd och lutning för att få det att efterlikna löpning i backar eller svår terräng.

Håll igång även om du har en skada

man pa crosstrainer

Träning med crosstrainer är en rekommenderad ergonomisk träningsform

Om du återhämtar dig från en stressfraktur eller annan skada kan crosstrainern vara ett bra sätt att hålla igång tills du känner dig tillräckligt frisk för att börja löpträna igen. Och om du har kronisk ledvärk eller annat som gör det svårt att springa kan du givetvis använda crosstrainern för din regelbundna träning.

Alla kan använda en crosstrainer – både de som vill komma i form och toppidrottsmän. Även om du helst tränar med vikter är crosstrainern bra all-round-träning eller för att värma upp inför gympasset.

Det underlättar för intervallträningen

Intervallträning har visat sig ha många fördelar för hälsan. Istället för att slita i samma tempo en halvtimme kan du variera träningen genom att köra i intervaller. Högintensiv intervallträning, eller HIIT som den kallas, är ett utmärkt sätt att bygga upp konditionen och förbränna fett. Även den enklaste crosstrainern har en klocka som hjälper dig att hålla koll på dina intervall.

De mer exklusiva varianterna av crosstrainers har förprogrammerade intervallträningsprogram. I de här programmen ökas respektive minskas motståndet och/eller lutningen under olika delar av träningspassen. Om du tränar intervall är en sådan crosstrainer ett smart val.

 

Vad bör jag tänka på när jag köper en crosstrainer?

Det finns ett stort utbud från olika tillverkare. Att bestämma sig för vilken crosstrainer som är bäst kan vara svårt. Det finns mängder med alternativ att välja bland. Först och främst måste du förstås utgå från din budget. De dyraste maskinerna är ofta också de bästa, men det finns riktigt bra crosstrainers som inte kostar en förmögenhet.

Här är några av de saker du bör tänka på innan du bestämmer dig för vilken crosstrainer du ska köpa:

Steglängd

De flesta crosstrainers anpassar sig helt och hållet efter din naturliga steglängd. På vissa modeller går det att utöka steglängden ännu mer. Vissa tillverkare anger den maximala steglängden, andra gör det inte. Om du har möjlighet är det alltid bäst att testa olika maskiner för att se vilken som känns mest naturlig för just dina steg.

Pulsmätare

De flesta crosstrainers har den här funktionen, men inte alla. Vissa mäter pulsen via sensorer på handtagen, andra gör det genom klämmor som sätts utanpå tröjan. Det maskiner där du kan ställa in önskad pulshastighet under varje träningspass. Om den crosstrainer du funderar på att köpa inte har pulsmätare kan du alltid mäta pulsen med en pulsklocka istället.

Förprogrammerade träningspass

På några av de enklaste maskinerna går det bara att ställa in motstånd och lutning manuellt. De flesta modeller har emellertid åtmistone några förprogrammerade träningsprogram. I programmen ändras motstånd och lutning automatiskt under träningen. Maskinen ökar motståndet vid ”uppförsbackar” och minskar det vid ”nedförsbackar”. Andra vanliga träningspass innefattar hastighetstest, stadig lutning och slumpvisa intervall.

Justerbar lutning och motstånd

Justerbart motstånd finns på de flesta maskiner, men det är inte alla maskiner som låter dig ställa in lutningen. Om du vill kunna ställa in lutningen bör du kontrollera hur stor maxlutning de olika maskinerna erbjuder. Talet visas ofta i procent. Precis som när det gäller steglängd, kan det vara klokt att först besöka någon butik som säljer maskinerna. Ibland anges motståndet i nivåer och dessa skiljer sig mellan olika tillverkare (det finns ingen universell standard).

Inbyggd underhållning

Det är här många av prisskillnaderna kommer in – oftast går det att hitta en enkel men ändå helt funktionsduglig crosstrainer hyfsat billigt. Under senare år har crosstrainers och andra träningsmaskiner börjat säljas tillsammans med diverse prylar för underhållning: TV, uttag för mobil, hållare för surfplatta med mera.

Sådant kan vara häftigt, men i ärlighetens namn är denna typ av finesser oftast onödiga. De flesta av oss nöjer oss med musik på stereon eller i hörlurarna. Du kan alltid ha crosstrainern i TV-rummet så får du automatiskt underhållning på det sättet. På så vis kan du spara en ganska stor slant.

Så tränar du med en crosstrainer

Crosstrainern passar fint oavsett om du är nybörjare eller har hållit på ett tag med din träning. Här följer några av de vanligaste träningsmetoderna:

  • Styrketräning: Det här är precis vad det låter: att träna under längre perioder för att bygga upp styrka. Vissa föredrar att justera motståndet under träningen, andra vill ha samma motstånd rakt igenom.
  • Intervallträning: Som redan nämnts kan intervallträning handla om såväl avstånd- som tidsintervall. Oftast kör du hårt när det gäller antingen hastighet eller motstånd under en viss tid eller en sträcka, för att därefter köra långsammare/med mindre motstånd under nästa intervall.
  • Pulsträning: Den här sortens träning kan öka konditionen rejält. Du väljer en pulszon som du vill hålla dig i och ställer sedan in motståndet. Maskinen anpassar därefter motstånd och/eller tempo för så att du ligger inom zonen. Du kan även skifta mellan olika pulszoner för att får variation i träningspasset.

En genomgång av ett intervallspass med en crosstrainer

FAQ – Vanliga frågor och svar om crosstrainers

Nedan följer vanliga frågor och svar gällande crosstrainers.

Hur hittar jag ett träningsprogram som passar?

De flesta crosstrainers har förprogrammerade träningsprogram. Prova dig fram och se vad som känns bäst. Intervallträning är en form av träning som alla har nytta av. Här är ett förslag på intervallträning: Sikta på att få upp pulsen till runt 85 procent av din maxpuls och kör på i en minut. Därefter kör du ett lugnare tempo i en minut. Pulsen bör då ligga på runt 65 till 75 procent av maxpulsen. Öka sedan tempot igen så att pulsen går upp.

Går crosstrainern att ha som enda träning?

Oftast är det bäst att blanda olika träningsformer. Crosstrainern är dock så allsidig att det är helt okej att använda den här maskinen som sin enda träning. Detta gäller särskilt ifall du varierar träningspassens intensitet och utformning.

Hur kan jag kombinera crosstraining med min övriga träning?

Om du har en crosstrainer kan du enkelt ta med den i ditt vanliga träningspass. Du kan till exempel springa en minut på crosstrainern och sedan göra armhävningar och därefter köra krysshopp.

Var köper man en crosstrainer?

De här maskinerna går att köpa i olika butiker på nätet, men man hittar dem också i träningsbutiker. Våra favoriter är Träningspartner och Gymgrossisten.

Publicerad: 2019-09-13 13:06:10
Senast Uppdaterad: 2019-09-17 09:36:01
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5