Balansplatta

Balansplattor (eller balansbrädor som de också kallas) är ett redskap som kan förbättra din övriga träning och som dessutom inte kostar särskilt mycket att köpa. En balansplatta kan, som namnet antyder, hjälpa dig att träna upp din balans och koordination. Dessutom kan den hjälpa dig att träna upp musklerna genom statisk träning. Ännu en fördel med balansplattor är att de är små och lätta att ta med sig.
Vi ska titta på vad balansplattor / balansbrädor är, hur de används och hur du hittar en lämplig modell att köpa.

Vad är en balansplatta?

En balansplatta är ett litet träningsredskap som används vid idrottsträning för att träna upp koordination och balans. Den populäraste varianten ser ut som en disk med en liten sfär undertill. Det vanligaste är att man står på balansplattan och försöker hålla balansen så att plattans kanter inte nuddar i golvet.

Balansbrädor och balansplattor används ofta inom rehabilitering av idrottsskador och andra åkommor. Balansplattan hjälper till att bygga upp alla små muskler och leder i benet som gör att det fungerar som det ska.

Balansplattan kan med fördel användas i förebyggande syfte. Särskilt om du idrottar inom bollsport, cykling, hockey, skidåkning, skridsko och liknande sporter där du använder benen intensivt. Med hjälp av en balansplatta minskar du risken för skador och ökar dessutom precisionen i dina muskler.

Äldre personer kan också ha nytta av att använda en balansbräda. Muskler och leder försvagas med tiden, men detta kan bromsas och fördröjas genom träning. Genom att träna på en balansplatta förbättras inte bara muskulaturen utan även balanssinnet, vilket motverkar onödiga fall som kan orsaka skador.

Olika slags balansplattor

2 kvinnor pa balansplatta

Det finns mängder av olika sorters balansplattor

Det finns ett stort utbud av balansplattor på nätet. Vissa är riktigt dyra och är gjorda för proffs. Egentligen behöver en balansbräda inte kosta så mycket, men undvik gärna de billigaste varianterna.
Det finns flera olika slags balansbrädor på marknaden. Skillnaderna ligger i allt från storlek och form till lutningsvinkel och tillverkningsmaterial.

Wobble Board – Rund balansplatta med fast klot

Denna balansplatta har ett halvt klot/kupol eller sfär under plattan som man försöker balansera på. Detta är den vanligaste typen av balansplattor som säljs i Sverige. Materialet är vanligtvis plast men det finns balansplattor i metall och trä.

Rocker Board – Gungande balansbräda

Gungande balansbrädor består av en platt bräda som är rundad undertill. Din uppgift är att balansera på den och hålla den rak. Du kan gunga antingen i sidled eller vrida plattan och gunga fram och tillbaka. Den vanligaste formen är rektangulär men det finns även runda rocker boards. Denna balansplatta passar extra bra för äldre personer eftersom den inte kräver lika bra balans som en wobble board.

Roller Board – Gungande rullande balansbräda

Gungande rullande balansbrädor liknar gungande balansbrädor (Rocker Board) men istället för en fast rundning undertill balanserar man på en rörlig cylinder vilket gör det hela en aning svårare. Om du surfar eller åker snowboard kan denna typ av balansbräda vara perfekt för att träna balansen och känslan!

Justerbar balansbräda

Det finns balansbrädor som är justerbara. Genom att justera höjden kan du variera svårighetsgraden. Ju högre höjde, desto svårare blir det att balansera.

Fördelar med att använda balansbräda

En balansbräda är prefekt för att förbättra dina idrottsprestationer och träning men även vardagsaktiviteter. Här följer fyra skäl till varför balansbrädor är bra.

  • Förbättra din balans och finmotorik: Balansen spelar stor roll i allt det vi gör till vardags. Att förbättra motoriken kan få dig att prestera bättre i olika sammanhang. Om du idrottar är det särskilt nyttigt att ha en god balansförmåga. Det ökar din precision och din finmotorik i allt det du gör. En fotbollsspelare som tränar med balansplatta kan exempelvis uppleva bättre precision i sparkarna.
  • Förbättrad reaktionsförmåga: Reaktionsförmågan är en reflex som kan tränas upp. Genom att använda en balansbräda regelbundet skärper du dina sinnen och minskar reaktionstiden. Snabbare reflexer kan hjälpa dig att prestera bättre inom idrotten men även till vardags.
  • Snabbare läkning av skador: Genom att träna med en balansbräda hjälper du de muskler som stabiliserar större muskelgrupper att utvecklas. Detta förebygger skador och främjar läkning om du drabbats av en skada.
  • Jämna ut obalanser: Om du tränar på gym och mest använder vikter kan en balansbräda hjälpa dig att jämna ut eventuella obalanser i kroppen. Det gör att din precision ökar vilket med tiden kan leda till att du förbättrar dina resultat.

Så väljer du rätt balansplatta

Svårighetsgraden varierar mellan olika balansplattor. Om du precis börjat kanske du vill testa en wobbleboard (rund balansbräda med sfärsik underdel – den vanligaste varianten på marknaden). När din balans blivit bättre kan du fortsätta med lite mer krävande brädor.

Välj gärna en balansplatta med lite större diameter om du är nybörjare. De är lättare att hålla balansen på. I takt med att din förmåga förbättras kan du köpa mindre och mindre balansbrädor för att öka svårighetsgraden gradvis.

Säker användning

För de flesta är det relativt riskfritt att använda en balansbräda. Vi vill ändå dela med oss av några säkerhetstips som kan vara bra att tänka på när du ska träna med balansplatta.

  • Använd skor som ger dig ett stadigt grepp mot underlaget så att du inte glider av brädan.
  • Se till så att det inte finns en massa saker runt omkring det ställe där du använder din balansplatta. Vissa väljer att ha någon form av träningsmatta som underlag.
  • Om du är lite äldre och använder en balansbräda eller om du är drabbad av benskörhet kan det vara en god idé att använda skyddande kläder.
  • Det är inga problem för barn att använda en balansbräda. Ge dem rätt instruktioner och övervaka dem gärna när de använder balansplattan.

Genomgång av stabilitetsövningar på balansbräda


FAQ – Vanliga frågor och svar om balansplattor

Nedan har vi samlat ett antal olika frågor och svar gällande balansplattor.

Kan en balansbräda ge bättre styrka i mage och rygg?

Balansbrädor är mycket bra som komplement till övrig träning av mage och rygg. Den aktiverar alla viktiga muskler, bland annat de stabiliserande musklerna omkring magen och i ryggen.

Är balansbrädor bra för att gå ner i vikt?

Du förbränner inte särskilt mycket kalorier av att bara använda en balansbräda. Däremot finns det en indirekt effekt på fettförbränningen. Genom att använda en balansplatta kan du successivt öka svårighetsgraden i övrig träning. Det gör att du får bättre precision, kan ta i mer och därmed förbränna fler kalorier.

Är balansbrädor skadliga för knän och fötter?

Nej. Balansbrädor är bra för att stärka knäna och fotlederna. Om du har knäproblem eller problem med fotlederna bör du ändå rådgöra med din läkare eller sjukgymnast så att du kan få hjälp att göra de övningar som du har mest nytta av.

Är dyrare balansplattor bättre?

Det finns en stor variation i pris mellan olika tillverkare. I grund och botten är de flesta balansplattor ganska enkla konstruktioner. Du behöver inte lägga en förmögenhet på att få en bra balansplatta. Utgå från vilka funktioner du vill ha. Undvik gärna de billigaste tillverkarna för att hitta en kvalitet som är tillräckligt god.

Publicerad: 2019-09-12 10:30:38
Senast Uppdaterad: 2019-09-12 13:12:12
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5