Tranbärskapslar och dess hälsofrämjande effekter

Visste du att tranbär innehåller en av de högsta koncentrationerna av antioxidanter av någon frukt och bär? De är bland de frukter, bär och grönsaker som är rikaste i hälsofrämjande antioxidanter, vilket skyddar våra celler från fritt radikala skador. Tranbär finns således ofta på många människors köplista av många skäl, inklusive deras förmåga att minska kroppslig inflammation, öka immunitet och mycket mer. Vi listar ett par riktigt bra tranbärskapslar här på sidan. 

Tranbär i allmänhet och tranbärskapslar i synnerhet är fenomen som har blivit alltmer populärt på senare tid. Kanske har detta sin grund i att människor blir mer och mer hälsomedvetna och aktivt söker olika sorters hälsofrämjande preparat. Allra bäst är naturligtvis de extrakt och kosttillskott som bygger på och innehåller hundra procent naturliga ingredienser och så lite tillsatser som möjligt. Här ligger tranbäret och dess särpräglade egenskaper högt på listan över önskvärda och lättillgängliga inhemska produkter som effektivt ger goda resultat som upplevs som positiva för hälsan.

De allra flesta har hört talas om tranbär och var de kommer ifrån men många möter dem kanske för första gången i exempelvis en hälsokostaffär. Tranbären är nämligen kända för sina hälsofrämjande effekter och det är inte bara människor som uppskattar de röda små bären. Även fåglar dras till denna ljungväxt som tillhör samma familj som lingon och blåbär.

Eftersom tranor är väldigt förtjusta i de röda och syrliga bären tror man att tranbären fått sitt namn efter dem. Alternativa tolkningar menar att vindens spel i blad och bär påminner om hur en trana ser ut.

Tranbär växer hur som helst på köldtåliga låga ris som trivs allra bäst på fuktiga marker i kärr och på myrar och mossar över hela Sverige. I fjälltrakterna samt på Öland och Gotland är det hälsosamma bäret dock mindre vanligt. Enligt de flesta tranbärskännare bör bären bli frostnupna innan skörden för smakens skull. Eftersom de klarar sig över vintern kan man hitta dessa dyrgripar även till våren när snön smält bort.

Bären kan naturligtvis lika gärna ätas färska eller förtäras i torkad form. Det går att göra allt möjligt av dessa finurliga bär som till exempel gelé, sylt eller juice. Tranbärsjuice säljs både i välsorterade livsmedelsaffärer och i hälsokostinriktade butiker om man inte själv känner för eller har tid att göra egna produkter. Själva juicen har fått landsomfattande gott rykte som husmorskur mot urinvägsinfektion. Den dracks inom folkmedicinen helst nypressad och osockrad. Juicen är dock även numera populär som måltidsdryck men är då ofta sötad med olika sötningsmedel.

När det gäller just att safta och sylta tranbär behövs heller inga extra konserveringsmedel då bäret liksom till exempel rönnbär och lingon innehåller bensoesyra. Hållbarheten blir i och med den tillräckligt lång ändå. I fråga om alla sorters bär och särskilt hälsosamma sådana är det bara fantasin som sätter gränserna för dess olika användningsområden. Tranbär passar till exempel alldeles utmärkt att göra hemgjord likör av. Många människor uppskattar även att göra hälsosamma smoothies med färska tranbär.

Man kan också använda sig av tranbär i olika sorters bakverk, desserter och pajer. Smaken påminner till viss del om lingon men är något starkare, kärvare och mer fyllig. I torkad form är detta nyttiga bär mycket uppskattat i müsli men kan också ätas på liknande sätt som russin och är ett uppskattat och hälsosamt snacks. Tranbär kan användas i brödbak och ger samma härliga känsla i bröd som lingon.

Boost för immunsystemet

tranbaerskapslarFrämst framhålls tranbären inom hälsokost med tanke på det höga innehållet av antioxidanter. Många menar att den kraftigt röda färgen talar för och indikerar att tranbären består av flera olika sorters antioxidanter varav polyfenoler, katekiner, antocyaniner och reservatrol påvisats. Det är därför inte så konstigt att bären ibland kallas superbär då de har en mångsidig positiv effekt på både kropp och hälsa. Polyfenoler är kända för att bland annat verka inflammationshämmande och stärka immunförsvaret. Antioxidanter överlag sägs även bromsa åldrandet. Immunförsvaret får en rejäl boost genom tranbärets alla positiva egenskaper som sammantaget gör att man känner sig både piggare och starkare.

Enligt några samtida amerikanska studier kan tranbärsjuice även minska riskerna för olika sorters hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes och stroke. De högintressanta studierna i fråga gick ut på att undersöka hälsoeffekterna av regelbundet intag av tranbär. Hälften av deltagarna fick under åtta veckor dricka tranbärsjuice två gånger om dagen och resterande hälft drack en placeboliknande dryck. Forskarna undersökte sedan bland annat blodtryck och blodsocker samt olika nivåer av inflammationer i kroppen. De som hade druckit tranbärsjuice hade förbättrade värden på alla testerna. Risken att drabbas av stroke och hjärtsjukdomar minskade med upp till 10 procent. Man menade också att faktorn som låg till grund för de förbättrade värdena var tranbärens höga halt av polyfenoler.

 

Andra hälsofrämjande effekter

Det finns mängder av andra anledningar att äta tranbär. Detta lilla mirakelbär har även visat sig vara behjälpligt för viktnedgång samt för att kunna bibehålla vikten. Som med allting annat finns det dock inga snabbkurer och sunt förnuft, motion och goda matvanor måste alltid ingå som en naturlig del av varje sund viktnedgång.

Vidare innehåller de röda bären bland annat höga halter av A vitamin vilket behövs för att huden ska må bra och hålla sig smidig. Även synen påverkas av brist på detta vitamin och mörkerseendet kan försämras. Brist på A vitamin kan också ge märkbart inflammerad och problematisk hy. Tranbär innehåller utöver det rejält med C vitamin som bland annat hjälper järnupptaget från maten. C vitamin är ett av kroppens viktigaste vitamin som behövs till både brosk, benvävnad och blodkärl. Allvarlig brist öppnar för envisa infektioner och sår som aldrig läker. Lindriga varianter ger utmattning och trötthetskänslor. Bäret underlättar järnupptag samtidigt som det också i sig är en utmärkt järnkälla. Järn är dessutom oerhört viktigt för blodets förmåga att både transportera och ta upp syre. Järnbrist bland såväl unga som äldre kvinnor är väldigt vanligt och här kan tranbäret vara behjälpligt på mer än ett sätt.

Det många kanske inte vet är att tranbär också är en viktig kalciumkälla. Skelett och tänder har behov av detta mineral och brister kan i värsta fall leda till problem med både tillväxt och benskörhet. De flesta barn uppskattar frukt till mellanmål och här kan tranbär som kalciumkälla vara ett både roligt och gott alternativ tillsammans med till exempel nötter. Som vuxen får man också balansera sockerintaget och hålla koll på innehållet så att inte det nyttiga mellanmålet visar sig göra mer skada än nytta.

En annan hälsofrämjande effekt som tillskrivs tranbär är dess förmåga att även verka positivt för skadligt kolesterol inte minst genom att vara såväl en källa till fiber som ett livsmedel med låg fetthalt. Det är ingen nyhet att fiberrik mat balanserar blodfetterna samtidigt som mättnadskänslan ökar. Här bidrar tranbären även till att förebygga tröga magar. Det är dessutom aldrig fel för hälsan att välja livsmedel med lägre fettinnehåll. Inte minst kan det på sikt bidra till minskad risk för överviktsrelaterade sjukdomar.

För att göra listan på hälsofrämjande effekter ännu längre innehåller de också ämnen som kanske kan bromsa både cancer och åldrande genom att bland annat sakta ner både utveckling och spridning av tumörer. De motverkar inte bara urinvägsinfektioner utan tros också bära ämnen som kan skrämma magsårsbakterier på flykten. Det kemiska ämnet i tranbär som besitter dessa magiska egenskaper heter proanthocyanidin och förkortas PAC. Detta ämne är ett exempel på en väldigt kraftfull variant av antioxidant. Många menar att detta ämne hindrar en hel del bakterier från att få fäste och fritt tillträde till kroppen. Detta är en upptäckt som i sin tur skulle kunna minska användandet av antibiotika vid exempelvis återkommande urinvägsinfektioner hos kvinnor men kanske först och främst i förebyggande syfte. PAC sägs också skydda tänderna mot plack.

Med andra ord är de små tranbären inte bara superbär utan rena mirakelbär.

 Innehåller mer näringsämnen än broccoli

Hälsofördelarna med tranbär är bevisligen många fler än man från början kan tänka sig eller ens känner till. Man blir bevisligen pigg och får i sig mängder av nyttiga vitaminer och mineraler på köpet. En del menar till och med att man med dessa små bär får i sig mer näringsämnen än i exempelvis både broccoli och spenat. Om inte detta är revolutionerande nog för att testa så kan alla de andra hälsofrämjande och förebyggande egenskaperna vara nog så lockande. En till två kapslar om dagen alternativt ett glas juice kan bidra till att öka såväl välbefinnande som hälsa. Finner man juicen för söt eller för sur kan man med fördel använda den i smoothies istället eller helt enkelt späda med vatten. De som har god tillgång till färska bär ska naturligtvis se till att maximera intaget då alla näringsämnen, vitaminer och mineraler håller absolut prima kvalitet och fräschör.

Prismässigt finns det en hel del varianter och nivåer att välja bland. Det viktigaste är att man som kund gör sin research och provar sig fram. Att botanisera i naturens skafferi är dessutom gratis. Bären kan med fördel förpackas och frysas för att tas fram och beredas vid behov.

Tranbärskapslar är ett både billigt och pålitligt alternativ för den som bor långt ifrån allt vad kärr och tranbärsris heter. Hållbarheten är dessutom inte att förakta. Må superbra med det nygamla superbäret som tål att upptäckas om och om igen.

Tranbärskapslar som kosttillskott

Tranbärsextrakt är mycket populärt inom hälsokostindustrin och marknadsförs ofta med fokus på dess positiva inverkan på just urinvägsinfektioner. Tranbär tros minska tillväxten av bakterier genom att skapa en sur miljö som bakterierna helt enkelt inte trivs i. Det finns dock en hel del andra positiva effekter som påverkar hälsan. Tranbär är nämligen rikt på både antioxidanter, c-vitamin och olika mineraler. Bären innehåller också bland annat B-vitaminer, järn, fosfor, zink, magnesium och kalcium.

Om tranbär och särskilt tranbärsjuice verkligen hjälper mot urinvägsinfektioner och dess symtom och problematik är omstritt och inte helt vetenskapligt belagt. Det har inte genomförts tillräckligt omfattande studier för att rent medicinskt kunna påvisa dessa positiva effekter. En två månader lång teststudie har dock genomförts på människor med upprepade och återkommande problem med urinvägarna bestående av en testgrupp och en kontrollgrupp där testgruppen dagligen intog tranbärsextrakt medan kontrollgruppen lämnades obehandlad. Resultatet visade att testgruppens obehag minskade markant. Fler och noggrannare studier behöver dock utföras för att kunna göra några som helst allmänna påståenden eller antaganden om hur tranbär faktiskt påverkar symtomen vid urinvägsinfektioner. Människors frekventa användning och känsla av positiv effekt får i nuläget tala för sig själv. Beprövade huskurer fungerar ofta på något plan och bär nästan alltid en kärna av sanning.

Man kan dessutom köpa tranbär som kosttillskott i olika former alltefter tycke och smak. Det finns till exempel i pulverform, kapslar eller som tabletter. Det finns även tranbär i brustablettform, som juice, juicekoncentrat, te, proteinbar, ekologisk fruktpuré för både vuxna och barn, alternativt som bär i färsk eller torkad form. När det gäller kosttillskott ska man som konsument alltid se till att följa rekommendationerna gällande dagligt intag, samt i de fall det finns anledning, undvika att kombinera kosttillskottet med specifika mediciner. Många använder kapslar och juicer i förebyggande syfte och upplever att de har stor hjälp av detta. Tranbär kan även användas vid graviditet och skadar inte fostret. Man ska dock alltid rådgöra med sin mödravårdcentral innan man använder några som helst preparat.

Tranbär är ett av Sveriges absoluta superbär och finns relativt lättillgängligt i form av kapslar, pulver och torkad variant både i butik och online. Som kapsel är tranbärsextraktet både lätt att förvara och väldigt hållbart till skillnad från färska bär som behöver ätas upp ganska snart innan de förlorar sin fräschör. Det är dock ganska ovanligt med färska bär i butik vilket ofta har med hållbarheten att göra.

I torkad form och som pulver bör tranbär förvaras mörkt, torrt och svalt. Som med de flesta livsmedel är det att rekommendera att öppnade fruktförpackningar förvaras i kylskåp. Ett bra tips för de som vill se upp med sockerintaget när det gäller både torkade bär och juicer är helt enkelt att kolla upp vad som står på innehållsförteckningen. En del varianter kan nämligen innehålla stora mängder socker men ibland används alternativa sötningsmedel istället.

Som konsument kan man själv googla sig till fördelar, nackdelar, bästa pris samt hälsofrämjande effekter och resultat för att hitta den bästa produkten. Det finns gott om prisjämförelsesajter att använda sig av och man har rätt att vara både kräsen och snål. Bor man i närheten av härliga skogar med kärr och myrar finns det inget som hindrar att man ger sig ut i den friska luften på jakt efter detta åtrådda och ibland svårplockade bär.

 

Kosttillskottguiden och våra partners kan få en del av vinsten om du köper något via länkarna här ovan. Varför?