Taurin

Taurin är en aminosulfonsyra, men det refereras oftast som en aminosyra, en kemikalie som är en nödvändig byggsten av protein. Vissa människor tar taurintillskott som läkemedel för att bland annat behandla hjärtsvikt (CHF), högt blodtryck, högt kolesterol (hyperkolesterolemi) och cystisk fibros. Andra användningsområden inkluderar epilepsi, autism, ADHD, ögonproblem (störningar i näthinnan), diabetes och alkoholism. Det används också för att förbättra den mentala prestandan och som en antioxidant. Vill du veta mer kan du läsa mer nedan. Vi har även passat på att lista några av marknadens bästa taurintillskott.

Vad är taurin?

taurinTaurin upptäcktes först av de två tyska forskarna Friedrich Tiedemann och Leopold Gmelin år 1827. De gav sin upptäckt namnet taurin just för att det var i gallan från en tjur de upptäckte det och på latin benämns tjur "taurus". Taurin är en aminosyra som är helt ofarlig, den är bland annat bra för hjärtat och blodsystemet. 

Många djurarter, däribland människan, bildar själva taurin i kroppen, men inte alltid  i tillräcklig mängd. Vissa djur, till exempel katter, klarar inte av att skapa eget taurin utan måste få i sig det via födan, därför är det oftast tillsatt taurin i  producerad kattmat. Om du har katt kan du dela med dig av ditt taurininköp. Katter som inte får i sig tillräcklig mängd taurin löper risk att bli blinda.

Taurin finns naturligt i animaliska produkter, främst i rött kött, fisk och mejeriprodukter.

Även vissa vegetabilier innehåller taurin, men det är i så små mängder att det svårligen klarar att fylla dagsbehovet hos en människa. Den som äter en normaldiet, får i sig cirka 40 - 400 mg taurine per dag, men i studier av kosttillskott har man testat med doser upp till 6000 mg utan problem.

De flesta så kallade sportdrycker, eller energidrycker innehåller taurin som mest verkande komponent. Föregångaren, den thailändsktillverkade Red Bull antyder det till och med i namnet, bull, tjur, taurus, taurin och logon. Kanske det är därför det uppstått ett rykte som cirkulerar ibland, att taurin skulle vara framställt av urinextrakt från tjurar. Så är det inte. All taurin som säljs som kosttillskott och i energidrycker är syntetiskt framställd.

Många personer tar taurin som kosttillskott, antingen av medicinska skäl eller som prestationshöjare för idrottsutövare. 

 

Fördelar med taurin

Taurin hittas i ett flertal olika organ och det har ett ganska brett funktionsområde.

  • Skapa rätt hydraterings- och elektrolytbalans i kroppens celler.
  • Bilda gallsalter, som spelar en viktig roll i matsmältningsprocessen.
  • Reglera mineraler som till exempel kalcium inne i cellerna.
  • Hjälpa till med generella uppgifter i centrala nervsystemet och ögonen.
  • Reglera immunsystemets hälso- och antioxidantsfunktion.

 

Taurins medicinska effekter

Eftersom taurin är en essentiell, det vill säga en nödvändig, aminosyra för våra funktioner, kan kroppen hos friska individer själv producera det minimimala dagsbehovet. Högre doser kan dock behövas för en del personer under vissa omständigheter.  Det kan till exempel gälla personer med hjärt- eller njur-problem eller prematura, det vill säga för tidigt födda barn som sondmatats under en längre tid. Studier har visat att när en brist uppkommer under själva utvecklingsfasen kan allvarliga symtom som nedsatt hjärnfunktion och diabetes uppstå.

 

Taurin kan även minska blodsockerhalten hos diabetiker, samt minska risker för hjärtats cardiovaskulära sjukdomar.  Vetenskapliga undersökningar har visat ett samband mellan hög taurinnivå och signifikant minskning av antalet dödsfall orsakade av hjärtsjukdomar.

Även minskade kolesterolhalter i blodet har kunnat påvisas liksom minskning av blodtrycket. I det sistnämnda fallet är orsaken något oklar ännu, men mycket pekar på att det är två faktorer som påverkar. Dels att taurin minskar blodkärlsväggarnas motstånd mot blodflödet, dels att det påverkar de nervimpulser i hjärnan som får blodtrycket att stiga.

I en studie lät man individer med diabetes typ 1 under två veckor få tillskott av taurin. En signifikant uppmjukning av blodkärlens styvhet kunde konstateras. Detta, ansåg man, skulle öka hjärtats möjligheter att pumpa runt blodet i kroppen. 

I en annan studie lät man en grupp överviktiga individer få 3 gram taurin per dag i sju veckor. En viktminskning kunde konstateras och dessutom minskade risken för flera hjärtsjukdomsfaktorer.  Studier har också visat på en minskad risk för inflammation och åderförkalkning, något som också minskar risken för hjärtsjukdomar.

 

taurin styrketraningHos människor visar sig en minskad taurinproduktion oftast som hjärtklappning, men den påverkar även leverfunktionen. Taurin verkar även i nervsystemet där det fungerar som en signalsubstans, genom att interagera med det glycinerga systemet, där även glutamat och GABA ingår. Glutamat eller glutaminsyra ingår naturligt som en del i kostens proteiner. Det är en naturligt förekommande aminosyra som används som smakförstärkare. Glutamat i de mängder som används i mat innebär ingen risk för hälsan.

GABA är den engelska förkortningen för  gammaaminosmörsyra. GABA är en av de signalsubstanser som förflyttar korttidsminnets information till långtidsminnet. Intag av alkohol kan förändra ämnets balans till de andra signalsubstanserna till exempel taurin och glutamat, vilket gör att överflyttning mellan korttids- och långtidsminnet mer eller mindre tillfälligt kan sluta fungera.  

Det är ännu inte helt vetenskapligt bevisat, men taurin verkar även ha en positiv effekt på regleringen av hjärnvolymen, samt utgöra ett skydd mot glutamatinducerad excitotoxicitet, det vill säga död av nervceller. Taurin verkar även ha en positiv effekt på kroppens vätske- och elektronbalans, den så kallade osmoregleringen, men inte heller här finns några säkra vetenskapliga studier att tillgå. Vidare deltar taurin i i kalciumomsättningen, som stärker benstommen  och  minskar risken för hypokalcemi, det vill säga låg kalciumhalt, hyperkalcemi, ökad kaciumnivå i blodet och rakit. Rakit kallas även engelska sjukan som är en sjukdom beroende av brist på D-vitamin och främst drabbar barn. Sjukdomen leder till ett mjukt och missformat skelett. Även här är det alltså främst taurinets positiva egenskaper på kroppens kalciumuppbyggnad som spelar in. 

 

Taurin har ett förvånansvärt brett användningsområde i kroppen. Till exempel anses det påverka både syn och hörsel positivt inom flera populationer.

I en studie på människor blev 12 % av deltagarna helt av med de öronringningar som sätts i samband med hörselnedsättning.

Taurin finns också i stora mängder i ögonen. Forskning har visat att ögonproblem kan uppstå när dessa nivåer börjar minska. Ökade koncentrationer antas förbättra ögats syn och hälsa.

Eftersom taurin har effekt på musklernas sammandragningsförmåga har djurtester gjorts som visar på minskning av kramper och att taurin kan hjälpa vid sjukdomstillstånd som epilepsi.

Slutligen verkar taurin kunna skydda leverceller från fria radikaler och toxin. En studie visade att 2 gram taurin 3 gånger per dag reducerade markörer för leverskador och minskade oxidationsstress.  Dock krävs fortsatta tester.

 

Taurin som prestationsförbättrare

Forskningsresultat pekar på följande.

  • Djurförsök har visat att musklerna kan arbeta hårdare och längre.
  • Ökar musklernas möjlighet till sammandragning och producera styrka hos djur.
  • Bortledande av restprodukter som annars leder till trötthet och muskelkramp hos människor.
  • Skydda musklerna från cellskador och oxidativ stress hos människor.
  • Öka fettförbränningen under aktivitet hos människor.

 

Hos möss minskade trötthet och muskelskador under träning.

Vid en studie på aktiva idrottsutövare som fick tillskott av taurin upplevdes ökad aktiv förmåga. Löpare och cyklister upplevde sig orka längre innan de blev trötta. I en annan studie tittade man på dess förmåga att reducera muskelskador. Deltagarna placerades i en muskelskadande viktlyftningsmaskin. Resultatet visade att de markörer för skador och muskelutmattning som användes minskade. Dessutom har taurinets effekt av förbränning av fett för viktminskning visats i ett test på cyklister. Deltagarna som fick en dos med 1,66 gram taurin, ökade sin fettförbränning med 16 %.

 

Taurin bieffekter, säkerhetsrisker och doping

Enligt de bästa tillgängliga källorna har taurin inga kända sidoeffekter när det tas i föreskriven mängd. Även om det inte finns någon direkt koppling till taurin, skall det dock nämnas att det inträffat ett par dödsfall bland idrottsutövare i Europa som sammanbundits med intagande av energidrycker som innehåller taurin och koffein, vilket fått en del länder att begränsa eller helt förbjuda försäljning av taurin.

Orsaken till dödsfallen är inte helt klarlagda, de kan även ha berott på intag av mycket höga doser av koffein eller på intag av någon annan substans.  

Precis som gäller för alla aminosyrabaserade kosttillskott kan den som har njurproblem råka ut för större konsekvenser.

Taurin finns inte med på WADA:s dopinglista för 2017.

 

Taurin Dosering

Den vanligaste doseringen är 500 - 2000 mg per dag. Gränsen för toxicitet ligger betydligt högre. Forskning har visat att doser på upp till 3000 mg per dag under en hel livstid fortfarande är säker.

Ytterst få kosttillskott kan ge så många hälso- och prestationseffekter till ett så lågt pris - men så kallas taurin till och med av forskare för supermolekylen.