Proteinpulver och proteintillskott

Proteinpulver som proteinshakeDe flesta av oss har åtminstone en gång hamnat i en diskussion om vad för proteinpulver som bör användas efter träningspasset och vilken sort de använder sig av. Man pratar om vilket som är det bästa proteinpulvret, och om ett billigt proteinpulver nödvändigtvis är sämre än ett dyrt. Några menar att man inte bör begränsa sig till proteinprodukter endast under träningspassen utan att det istället används både före, under och efter träningen. Även vilodagarna anser vissa personer vara bra dagar för extra intag av protein.  En sak är dock säker och det är att proteinpulver – som oftast görs till en shake – blir mer och mer populärt som kosttillskott. 

Proteinpulver går att köpa i stort sett alla träningsbutiker och även på många ställen på internet. Du kan även hitta färdigblandade proteindrycker och proteinbars i många butiker, där gainomax kanske är den mest kända. Men är proteinpulver bara till för kroppsbyggare eller kan det vara bra för vem som helst?

 

Vad är proteinpulver?

Proteinpulver finns i många olika former, där de tre vanligaste är vassle, soja och kasein. Vassleprotein (eller Whey som det kallas på engelska) är den absolut vanligaste då den är relativt billig, smakar gott och är vattenlöslig. Det har även fördelen att det är ett fullvärdigt protein (ett fullvärdigt protein innehåller alla nio olika aminosyror). Vissa personer föredrar andra proteinpulver än whey då det är ett mjölkprotein och på så sätt inte lika lämpligt för exempelvis veganer. Veganer brukar istället föredra sojaprotein, som dock har nackdelen att inte vara lika lättlösligt i vatten och inte smakar lika bra. 

 

Vassleprotein

Vassleprotein, mer känt under det engelska namnet whey, är ett av de två proteinerna som finns i mjölk. Tillsätter man ett koaguleringsmedel till mjölk så delar mjölken upp sig i ostmassa och vassleprotein. Vassleprotein är den vattenlösliga delen av mjölk.

Vassleprotein är det absolut vanligaste proteinet som används i kosttillskott. Detta är dels på grund av att vassle tas upp snabbare än andra former av protein, dels på grund av att det är relativt billigt och dels för att det är lättlösligt i vatten. Det förbättrar även musklernas proteinsyntes.

Vassleprotein innehåller en stor mängd av aminosyran L-cystein som kan hjälpa till mot bland annat för tidigt åldrande och diabetes. Vassleprotein, likt alla andra proteiner, ökar även fettförbränningen i kroppen.

Det finns inga tecken på att vassleprotein skulle vara skadligt för lever och njurar, dock kan det tyvärr förvärra redan existerande skador. Personer som har problem med lever eller njurar bör därför avstå vassleprotein.

Mer info: Allt du behöver veta vid köp av vassleprotein

billigt proteinpulverKaseinprotein

Kasein är det andra proteinet som finns i mjölk. Kasein står för nästan 80 % av allt protein som finns i mjölk. Kasein är precis som vassle rikt på aminosyror och innehåller mycket essentiella aminosyror som är ansvariga för musklernas proteinsyntes.

Kasein tar till skillnad från vassle lång tid för kroppen att bryta ner och ger kroppen en lägre volym protein under en längre tid. Detta långsamma flöde av protein gör att kasein är optimalt att ta före sängdags för att få en stadig proteintillförsel under natten. 

Mer info: Allt du behöver veta om kaseinprotein

Sojaprotein

Sojaprotein har använts sedan 50-talet och är vanlig i vegatariska livsmedel och köttersättningsprodukter.  Sojaprotein har blivit väldigt populärt på senare år då det är väldigt effektivt för emulgering och texturering, men även på grund av dess hälsofördelar. Till exempel så kan sojaprotein förebygga hjärtproblem. Sojaprotein är även mycket populärt bland vegetarianer och veganer då det inte bygger på animaliska produkter som många andra proteintillskott gör.

Mer info: Allt du behöver veta om sojaprotein

Köpa bästa proteinpulvret eller billigt proteinpulver

Prisbilden på olika proteinpulver varierar också mycket. För den mer alldagliga tränaren kanske ett billigt proteinpulver passar bäst, då skillnaderna mellan billiga och dyra proteinpulver sällan är allt för stora. Den största skillnaden är att ett billigt proteinpulver kan vara svårare att blanda, har en något lägre halt av protein och kanske inte finns i lika många eller goda smaker. Däremot för de som satsar stenhårt på sin träning och verkligen vill ha ut max effekt från sitt proteintillskott lämpar sig de bästa proteinpulvren bättre.

Billigt proteinpulver

Bästa proteinpulvret

 

Vem behöver proteinpulver?

  • När man växer - Tonåringar som tränar och redan har ett stort proteinbehov kan ofta behöva ett tillskott av proteiner vid träning.
  • När man vill bygga muskler - Proteiner är musklernas byggstenar och vill man bygga upp sina muskler måste man få i sig mycket protein.
  • Veganer och vegetarianer - Protein förekommer naturligt i kött, kyckling, fisk, ägg och mjölk. Många veganer och vegatarianer får ofta ett underskott av proteiner och behöver ofta använda sig av kosttillskott i form av proteinpulver

Hur mycket proteinpulver ska man ta?

I snitt behöver en vuxen ca 0.8g protein per kilo kroppsvikt per dag, medan muskelbyggare kan behöva så mycket som 2g per dag. Till exempel, en person som väger 75kg skulle behöva, som mest, 150g protein/dag. Proteinpulver med hög proteinhalt kan innehålla så mycket som 80g för en normal portion.