Proteinpulver

De flesta av oss har åtminstone en gång hamnat i en diskussion om vad för proteinpulver som bör användas efter träningspasset och vilken sort de använder sig av. Man pratar om vilket som är det bästa proteinpulvret, och om ett billigt proteinpulver nödvändigtvis är sämre än ett dyrt. Några menar att man inte bör begränsa sig till proteinprodukter endast under träningspassen utan det istället används både före, under och efter träningen. En sak är dock säker och det är att proteinpulver – som oftast görs till en shake – blir mer och mer populärt som kosttillskott.

Varför ska man ta proteinpulver? 

proteinpulver styrketraningOm du följer någon form av träningsprogram, oavsett om det är uppbyggt kring vikter, cardio, eller uthållighetsträning, så behöver du mer protein än de vanliga rekommendationerna som brukar ligga någonstans vid 55g per dag. Pulveriserat protein erbjuder ett snabbt och enkelt sätt att öka ditt dagliga intaget. Ett snabbnedbrytande protein såsom vassle är speciellt användbar efter träningen när du kanske inte känner för en ordentlig måltid. Kasein, ett långsamt frisättande protein, är ett bra alternativ innan sängen eftersom det förser musklerna med muskelbyggande aminosyror i blodet över natten för att bygga muskelvävnad när du sover.

Om du vill bygga muskler och bränna fett för att förvandla din kropp finns det ingen genväg att ta: du behöver äta mer protein. Så enkelt (eller kanske svårt) är det. Proteinet hjälper dig inte bara med att reparera och återuppbygga de skadade musklerna från träning. Det kommer också att hålla dig mätt längre, så att du enklare kan hålla dig borta från sötsakerna.

Men att äta en halv ko eller en hel dags äggproduktion av en kull av kycklingar för att få in all ditt protein är inte praktiskt – inte nog med att det är dyrt, det är också häpnadsväckande tråkigt att lägga all sin vakna tid på matlagning. Det är därför en proteinshake kan göra en stor skillnad och underlätta för dig att uppnå dina uppsatta mål för dagligt proteinintag. Dessutom får du det gjort på det mest tidseffektiva, kostnadseffektiva och välsmakande sätt. Men med fler alternativ nu tillgängliga än någonsin tidigare kan det både vara svårt och förvirrande att hitta rätt produkt för rätt situation. Här får du reda på vad du behöver för proteinpulver, vi listar billigt proteinpulver samt raddar även upp de bästa proteinpulvren. Vi går  även igenom allt du behöver veta om de alternativ som finns, så att du kan fatta rätt beslut för att få de resultat du vill med minsta tid, ansträngning och pengar.

Det är alltid viktigt att komma ihåg den ledtråd man får från namnet, "tillskott" - Proteinpulver är utformat för att fylla igen näringsluckorna i en komplett och varierad kost. Att få det mesta av ditt dagliga protein från rött och vitt kött, samt fisk, är det bästa sättet, eftersom du också konsumerar mer av de viktiga vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som är viktiga för hälsan från din ordinarie kost.

Proteinpulver går att köpa i stort sett alla träningsbutiker och även på många ställen på internet. Du kan även hitta färdigblandade proteindrycker och proteinbars i många butiker, där gainomax kanske är den mest kända. Men är proteinpulver bara till för kroppsbyggare eller kan det vara bra för vem som helst?

 

Vad är proteinpulver?

proteinpulver shakeProteinpulver finns i många olika former, där de tre vanligaste är vassle, soja och kasein. Vassleprotein (eller Whey som det kallas på engelska) är den absolut vanligaste då den är relativt billig, smakar gott och är vattenlöslig. Det har även fördelen att det är ett fullvärdigt protein (ett fullvärdigt protein innehåller alla nio olika aminosyror). Vissa personer föredrar andra proteinpulver än whey då det är ett mjölkprotein och på så sätt inte lika lämpligt för exempelvis veganer. Veganer brukar istället föredra sojaprotein, som dock har nackdelen att inte vara lika lättlösligt i vatten och inte smakar lika bra. 

Många proteinpulver innehåller ytterligare ingredienser som från styrketräningsvärlden är utformat för att stödja eller förbättra prestandan och återhämtningen. Här är några av de viktigaste föreningarna.

  • KreatinDenna organiska förening driver celler och har visat sig förbättra ansträngning under högintensiv träning som exempelvis att lyfta vikter.
  • L-karnitin - Ofta läggs detta till "diet"-vassleprodukter, då denna aminosyra mobiliserar fettsyror från fettceller så att det kan användas för att ge energi.
  • Enzymer - Enzymer eller probiotika hjälper din mage att bryta ned specifika föreningar för bättre matsmältning och ger ett förbättrat näringsupptag.

 proteinpulver gym

Vassleprotein

Vassleprotein, mer känt under det engelska namnet whey, är ett av de två proteinerna som finns i mjölk. Tillsätter man ett koaguleringsmedel till mjölk så delar mjölken upp sig i ostmassa och vassleprotein. Vassleprotein är den vattenlösliga delen av mjölk.

Vassleprotein är det absolut vanligaste proteinet som används i kosttillskott. Detta är dels på grund av att vassle tas upp snabbare än andra former av protein, dels på grund av att det är relativt billigt och dels för att det är lättlösligt i vatten. Det förbättrar även musklernas proteinsyntes.

Vassleprotein innehåller en stor mängd av aminosyran L-cystein som kan hjälpa till mot bland annat för tidigt åldrande och diabetes. Vassleprotein, likt alla andra proteiner, ökar även fettförbränningen i kroppen.

Det finns inga tecken på att vassleprotein skulle vara skadligt för lever och njurar, dock kan det tyvärr förvärra redan existerande skador. Personer som har problem med lever eller njurar bör därför avstå vassleprotein. Många anser att vassle är det bästa proteinpulvret tack vare den höga proteinhalten och dess snabba upptagningsförmåga.

Mer info: Vassleprotein och Vassleproteinpulver

Gott billigt proteinpulver

Kaseinprotein - Bästa proteinpulvret för långvarig effekt

Kasein är det andra proteinet som finns i mjölk. Kasein står för nästan 80 % av allt protein som finns i mjölk. Kasein är precis som vassle rikt på aminosyror och innehåller mycket essentiella aminosyror som är ansvariga för musklernas proteinsyntes.

Kasein tar till skillnad från vassle lång tid för kroppen att bryta ner och ger kroppen en lägre volym protein under en längre tid. Detta långsamma flöde av protein gör att kasein är optimalt att ta före sängdags för att få en stadig proteintillförsel under natten. 

Mer info: Köpa Kaseinprotein - Tankar och funderingar

 

 

Sojaprotein

Sojaprotein har använts sedan 50-talet och är vanlig i vegatariska livsmedel och köttersättningsprodukter.  Sojaprotein har blivit väldigt populärt på senare år då det är väldigt effektivt för emulgering och texturering, men även på grund av dess hälsofördelar. Till exempel så kan sojaprotein förebygga hjärtproblem. Sojaprotein är även mycket populärt bland vegetarianer och veganer då det inte bygger på animaliska produkter som många andra proteintillskott gör.

Mer info: Sojaprotein - En guide till rätt beslut! 

 

proteinpulver traning

Risprotein

Risprotein har många fördelar för hälsa och fitness - för alla dieter och livsstilar. Det ger en enkel och hälsosam proteinkälla för vegetarianer och andra som följer begränsade dieter. Att den även är allergivänlig gör det också till ett utmärkt val för individer med mejeri, soja och/eller glutenallergier. Liksom andra proteinkällor kan risprotein hjälpa till med viktminskning eller vikthantering med fördelen av att ha ett mycket lågt fett- och kaloriinnehåll. Preliminär forskning har bundit risprotein till fettförlust och sänkt kolesterol. Ny forskning har också angett att risprotein kan hjälpa till med återhämtning och ökning av muskler när det tas efter träning. I slutändan kanske inte risprotein är det bästa proteinpulvret men det är däremot ett ypperligt val om man är ute efter ett laktosfritt proteinpulver.

Hampaprotein

Precis som med soja och andra bönor eller baljväxter är hampaprotein en utmärkt proteinkälla eftersom den innehåller alla 21 kända aminosyror. Detta inkluderar de 9 essentiella aminosyrorna som kroppen inte kan producera på egen hand och måste ta från kostkällor. Men till skillnad från sojabönor har inte hampa varit föremål för någon genetisk modifiering. Hampbönder säger också att odlingen nästan inte kräver något bekämpningsmedel eller andra petrokemiska gödningsmedel. Det råkar vara en av de växter som gör det enkelt att odla ekologiskt med ekologiska jordbruksmetoder. Detta gör hampa till en säker växtkälla av protein.

Två matskedar av hampproteinpulver kan ge omkring 13-15 gram protein. Men det är inte bara den koncentrerade kvantiteten som är viktig här. Dessa två matskedar innehåller vad som kallas för grenade aminosyror (BCAA). Specifikt är det leucin, isoleucin och valin. Enligt livsmedels- och jordbruksorganisationen bör BCAA: er uppgå till 40% av det dagliga behovet av essentiella aminosyror. Detta blir ca 40 milligram leucin och 10-30 milligram isoleucin och valin per kg kroppsvikt.

 

Gainer

proteinpulver gainerOm du har konsekvent kämpat för att öka storleken på din muskelmassa, utan resultat, trots att du kört flera riktigt hårda träningsprogram med en proteinrik diet, kan du behöva överväga ett mer kaloririkt proteinpulver som även innehåller en betydande mängd kolhydrater. Känd som Gainer kan dessa produkter inkluderar olika former av protein samt snabba och långsamt frisättande kolhydrater för att dramatiskt öka din kaloriförbrukning och på så sätt hjälpa till att bulka och bygga mer muskelmassa.

Gainerprodukter används vanligtvis av kroppsbyggare under en bulkfas när de vill lägga till så mycket muskelmassa som möjligt, även om det innebär att de då lagrar lite extra fett. Det används även av seriösa idrottare som bränner en massa kalorier från träningen och som inte vill ligga på ett dagligt kaloriunderskott (dvs att de förbränner mer än de konsumerar). Om du är en person som alltid kämpat för att lägga till muskelmassa och äta rätt, men ändå bara uppnår mediokra resultat, kan du dra nytta av den extra energi dessa produkter ger för att kroppen alltid ska ligga i ett kaloriöverskott och så den då har bränslet den behöver för att kunna få musklerna att växa.

 

Test av proteinpulver - Vilket är det bästa proteinpulvret?

Prisbilden på olika proteinpulver varierar också mycket. För den mer alldagliga tränaren kanske ett billigt proteinpulver passar bäst, då skillnaderna mellan billiga och dyra proteinpulver sällan är allt för stora. Den största skillnaden är att ett billigt proteinpulver kan vara svårare att blanda, har en något lägre halt av protein och kanske inte finns i lika många eller goda smaker. Däremot för de som satsar stenhårt på sin träning och verkligen vill ha ut max effekt från sitt proteintillskott lämpar sig de bästa proteinpulvren bättre. Vi har längst upp på den här sidan jämfört de mest köpta proteinpulvren och rankat de efter smak, prisvärde och kvalitet. 

 

Vem behöver proteinpulver?

  • När man växer - Tonåringar som tränar och redan har ett stort proteinbehov kan ofta behöva ett tillskott av proteiner vid träning.
  • När man vill bygga muskler - Proteiner är musklernas byggstenar och vill man bygga upp sina muskler måste man få i sig mycket protein.
  • Veganer och vegetarianer - Protein förekommer naturligt i kött, kyckling, fisk, ägg och mjölk. Många veganer och vegatarianer får ofta ett underskott av proteiner och behöver ofta använda sig av kosttillskott i form av proteinpulver. Bra alternativ för veganer är sojaproteinpulver och hampaproteinpulver.

 

Är choklad det godaste proteinpulvret?

Vi är nog alla överens om att smaken på proteinpulvret i slutändan inte är det viktigaste. Det behöver dock inte innebära att vi inte värdesätter smaken. Som tur var behöver vi inte oroa oss. Leverantörerna och tillverkarna av proteintillskott är medvetna om att smaken är en del av köpet och har därför gett oss som konsumenter en mängd olika smakupplevelser att välja mellan.  Men vilket är egentligen det godaste proteinpulvret? Proteinpulver finns i mängder av smaker och en av de mest populära smakerna är chokladsmaken. Denna mycket sålda smak tycker mängder av människor är god. Detta har gett upphov till att vi nu även kan välja flera varianter av chokladsmaker med bland annat mintchoklad, bananchoklad eller varför inte den berömda mjölkchokladsmaken? Nu är vi dock människor och smaken är som baken – tudelad som man kan säga. Vissa tycker helt enkelt inte om choklad och föredrar istället något annat. Men inte ska denna skara behöva gråta för det. Ett gott proteinpulver skulle även kunna ha smak av vanilj eller varför inte jordgubbe?

 

Godaste Proteinpulvret 2017

  • Proteinpulver Kladdkaka
  • Proteinpulver Choklad
  • Proteinpulver Vanilj
  • Proteinpulver Cheesecake
  • Naturellt proteinpulver
  • Proteinpulver Kanelbulle
  • Proteinpulver Kola
  • Proteinpulver Mintchoklad
  • Priteinpulver Blueberry 
  • Proteinpulver Hallon

 

Hur mycket proteinpulver ska man ta och när?

I snitt behöver en vuxen ca 0.8g protein per kilo kroppsvikt per dag, medan muskelbyggare kan behöva så mycket som 2g per dag. Till exempel, en person som väger 75kg skulle behöva, som mest, 150g protein/dag. Proteinpulver med hög proteinhalt kan innehålla så mycket som 80g för en normal portion. Det spelar ingen roll om det är ett billigt proteinpulver eller om du istället försöker att hitta de bästa proteinpulvren. Det viktiga är att du kollar igenom innehållsförteckningen.

Efter ett träningspass är den kanske mest lämpliga tiden att konsumera proteinpulver eftersom det är då som musklerna behöver det som mest. Att exempelvis dricka en shake av vassleprotein blandat med kallt vatten eller mjölk inom 30 minuter efter ett avslutat träningspass kommer att initiera återhämtningen genom att översvämma blodet med aminosyror, som snabbt skickar vidare det till muskelcellerna för att bli ny muskelvävnad.

Proteinpulver kan också tas vid andra tidpunkter. Blanda en skopa av din favorit smak med ett ägg och en banan. Koka sedan i en kastrull för att göra en härlig frukost med hög proteinhalt i form av exempelvis proteinpannkakor som du steker upp.  Vidare är det också särskilt bra att ha proteinpulver till hands för att göra en shake när du är ute och inte har tid att äta en ordentlig måltid. Tänk på att alltid försöka förse din kropp och dina muskler med tillräckligt protein.