Övrigt Kosttillskott

Utöver proteiner och kolhydrater så finns det även ett flertal olika andra typer av kosttillskott som kroppsbyggare använder sig av. Nedan tänker jag kort nämna dessa samt ge en kort sammanfattning av varje typ för sig.

Koffein

Koffein är nog nästa samtliga svenskar medvetna om vad det är för något och hur man kan konsumera det. Koffein är ett uppiggande ämne som i träningssammanhang används inför träningspass för att kunna orka mer och prestera bättre. Det finns koffein i både tablettform och i olika sorters drycker. Viktigt att tänka på när man dricker exempelvis energidryck är att dessa innehåller många andra ämnen utöver koffeinet i fråga. Det är med andra ord värt att kolla igenom innehållsförteckningen innan man utför ett sådant köp för att inte få i sig övriga ämnen som man inte vill åt.

Vitaminer och Mineraler

Vitaminer och mineraler som hjälper till att bibehålla kroppens normala funktioner finns att köpa nästan var som helst. Det finns massvis av olika vitaminer och mineraler som samtliga fungerar på olika sätt och bidrar på olika vis. C-vitamin brukar sägas vara uppiggande och bidra till att slå ut bakterier medans kalcium hjälper till att bygga och stärka skelettet. Det brukar diskutteras flitigt om hur viktigt det är att få i sig mer vitaminer och mineraler än vad man får genom en variationsrik och hälsosam kost med mycket grönt. Flera studier har visat på att det oftast inte behövs tillskott utan att de flesta klarar sig bra utan.