Omega 6 - Vad är det och behöver man köpa tillskott?

Det finns en essentiell fettsyra som är nödvändig för optimal hälsa men som inte kan  produceras på egen hand av kroppen. Jag pratar såklart om omega-6. Omega-6-fettsyror, precis som omega-3, är en essentiell fettsyra som bara kan ges till oss genom mat och kosttillskott. Till skillnad från omega-9 produceras inte omega-6 i kroppen alls, men omega-6-fettsyror är mycket viktiga för hjärnan för att hjälpa till att stärka sin välbehövliga funktion genom hälsosam tillväxt och utveckling.

Alla människor har någon gång i livet fått höra om hur olika fetter och oljor har olika inverkan på hälsan; medan vissa anses vara onyttiga eller direkt skadliga uppmuntras vi att konsumera andra som betraktas som nyttiga och välgörande för kroppen. Dietister, läkare och tränare hutar med fingret när vi närmar oss kakorna och applåderar när vi i stället äter nötter och fisk, men vad många inte inser är att det handlar om vad dessa olika födor innehåller snarare än kaloriantal och fetthalt. Det kan till och med vara så att en näve valnötter innehåller fler kalorier än en näve smågodis men för att vi skall må bra och ha hälsan i behåll är nötterna att föredra då de innehåller massor med nyttoämnen medan smågodiset bara består av socker och tillsatsämnen. Det handlar alltså inte alltid om att banta och att vara smal utan om att vara stark, frisk och ha ett bra immunförsvar.

Oljor och deras olika för- och nackdelar är en hel vetenskap i sig och här skall vi koncentrera oss på en sådan som kallas Omega 6. Vad är detta för en slags olja? Var hittar vi den? Hur mycket av den behöver man? Vad har den för inverkan på vår kropp? Frågorna är många och det kan vara bra att först och främst undersöka vad detta är för olja.

Vad är Omega 6?

Rent vetenskapligt så är Omega 6 ett fleromättat fett. Detta gör att den har två dubbelbindningar i den så kallade kolkedjan som är själva stommen, eller grundskelettet, för dess uppbyggnad. Inom kemi brukar man använda grekiska bokstäver för att beteckna dem, eftersom de gamla grekerna använde bokstäver i stället för siffror när de räknade. Omega är den sista bokstaven i det grekiska alfabetet och det finns ett antal oljor i denna kategori. Den efterföljande siffran betecknar hur många snäpp ifrån kärnan som dubbelbindningarna är belägna på. Inom kemin brukar man avbilda dessa som en vågformad linje med raka vinklar, och genom att räkna dubbelbindningens läge från dess kärna ger man namnet på oljan. Omega 3 ligger därmed tre ”vågor” ifrån medan Omega 6 och Omega 9, till exempel, ligger sex respektive nio därifrån.

Fleromättat fett är något som vi hittar i ett flertal varor som till exempel nötkreatur, avokado och vissa feta fiskar som lax, sardiner och makrill, liksom i jordnötssmör och oljor gjorda på solrosor och sojabönor. Skillnaden mellan Omega 3 och Omega 6 är att man hittar den förstnämnda oljan i framförallt feta fiskar, kalkon och mjölk medan den sistnämnda återfinns i ägg, sojabönor, nästan alla vegetabiliska oljor, kyckling och fullkornsbröd. Allt det här låter relativt nyttigt, och det är det förvisso, med tyvärr så gömmer sig Omega 6 i ett stort antal andra livsmedel som man kanske inte tänker på i första hand. Det spelar också en enormt stor roll hur mycket man äter av varje typ av olja i förhållande till varandra, och denna relation är viktigt att bena ut så att man tar så mycket nytta som möjligt av det man konsumerar.

Mättade fetter är å andra sidan de fetter som traditionellt sett betraktas som rent onyttiga som till exempel smör, feta ostar, kött med höga halter av fett och ister. Dessa fetter har sedan länge varit högt uppskattade av nordbor då de generellt sett smakar gott och klarar sig bra i nordliga klimat. Detta är fetter som smälter vid högre temperaturer än de fleromättade och de brukar komma i mer fast form snarare än oljor.

Varför är det bra för oss?

Omega 6 kosttillskottSka man förenkla kostläran rejält så är fleromättade fetter bättre än mättade av många olika anledningar. Konsumerar vi Omega 6 och Omega 3 så hjälper vi bland annat kroppen att reglera blodtrycket, att reparera och bygga celler, att immunförsvaret fungerar och att barn har en bra tillväxt. Man har också konstaterat att hjärtats och hela blodsystemets hälsa beror på att man konsumerar mer av dessa fetter än de ovan nämnda mättade fetterna, som i motsats ofta är bovarna bakom hjärtinfarkter och blodproppar. Det finns också ytliga resultat av Omega 6 som att hår och naglar glänser och blir starka, liksom att skelettets alla ben lika så är tåliga och motståndskraftiga. Kroppen behöver fett och kan av sig själv tillverka stora mängder men Omega 6 kan den inte göra själv utan måste få i sig utifrån.

Vidare fördelar som konsumtion av Omega 6-fetter för med sig är att de stimulerar hjärnan att växa bra hos barn liksom att bibehållas i gott skick för vuxna. Studier har visat att det finns en relation mellan just fleromättade fetter och hjärnans olika funktioner, bland annat hela nervsystemets olika komponenter och i skrivande stund experimenterar man med patienter med diabetes och deras intagande av bland annat Omega 6. Diabetiker kan lätt få problem både med metabolismen och blodcirkulationen och genom att man stärker och stimulerar nerverna genom rätt kost kan komplikationer av sjukdomen undvikas. I Sverige håller man dessutom på med studier för att se om personer med ADHD kan dra nytta av fleromättade fetter men än så länge är dessa underökningar bara på ett experimentellt stadium. Avslutningsvis så tror man att människor som lider av olika typer av artros eventuellt kan få hjälp av Omega 6-fetter, vilket är goda nyheter för de miljontals som lider av detta runt om i världen.

Har det några negativa effekter?

Förvisso så gäller den gamla gyllene regeln ”allt med måtta” även de olika typerna av fetter men när det kommer till Omega 6 så finns det specifika hälsoproblem som det kan orsaka. Hudproblem som eksem eller psoriasis kan eventuellt förvärras om man får i sig för mycket av detta fett och för stor konsumtion kan dessutom leda till inflammationer av olika art. 

Det största problemet när det kommer till Omega 6 är att människor idag inte äter tillräckligt balanserat och därför får i sig mycket högre mängder av detta fett än syskonet Omega 3. Som redan nämnts så är dessa två fettsyror relaterade men de verkliga fördelarna från dem erhålles endast om man konsumerar dem i rätt proportion till varandra. Till exempel så kan enbart Omega 6 orsaka inflammationer i kroppen men om man samtidigt fått i sig tillräckligt mycket Omega 3 är effekten motsatt och kan till och med användas i behandlingssyfte. Balansgången är mycket fin!

Vikten av balans

Det är här som vi kommer till det mest kritiska momentet vad gäller Omega 6. I Sverige och i många delar av västvärlden har människor i stor utsträckning hamnat i en svår obalans som leder till alla möjliga, hälsovådliga problem. Eftersom vi under de senaste årtiondena fått itutat i oss att man bör äta så mycket vegetabiliska oljor som möjligt istället för mättade fetter som smör och margarin har det blivit allt vanligare att man helt enkelt får en överdos. Samtidigt som vi lever i en hälsokultur så ökar konsumtionen av snabbmat, vilket ytterligare leder till att halterna av Omega 6 är oproportionerligt höga, vilket kan få svåra konsekvenser för hälsan.

Bland de bäst dokumenterade hälsoproblem som uppstått bland framförallt nordeuropeiska och amerikanska invånare är det oroande ökade antalet cancerpatienter och människor med hjärt- och kärl problem. Andra svåra sjukdomar där kroppen attackerar sig själv genom att det centrala nervsystemet inflammerats, som Parkinsons , ALS och MS har också ökat drastiskt i västvärlden och många forskare anser att obalansen mellan fetterna har blivit så extrem idag att den påverkat folkhälsan på många olika sätt.

Som om det inte vore nog med eländet så har forskare sett ett samband mellan denna obalans och ett stort antal psykologiska och psykiatriska problem som depression, ångest, övervikt liksom inlärningssvårigheter och dyslexi. Att barn idag tenderar att vara hyperaktiva har konstaterats om och om igen och det har länge funnits misstankar om att kosten kan ha med detta att göra. Medan vissa forskare anser att de förhöjda mängderna socker i vår kost kan ha allvarliga konsekvenser hos barn och ungdomar så anses det mer och mer finnas andra bovar i dramat, och då främst denna obalans mellan Omega 3- och Omega 6-fetter.

Vad beror obalansen på?

För att en människas celler skall byggas och bevaras på ett friskt och fördelaktigt sätt behövs både omega 3 och omega 6. Båda fettsyrorna är extremt viktiga men om det blir för mycket av den ena eller den andra uppstår obalans. Man kan jämföra processen med att skapa färger. För att framställa en specifik färg måste man blanda två andra i rätt proportion, annars blir resultatet inte det önskade. 

Det största problemet när det kommer till obalansen mellan de två fleromättade fetterna är att människor inte alltid inser hur mycket omega 6 de i själva verket får i sig. Hur skall man kunna tro, till exempel, att det finns höga halter i rostad lök? Man tror att man är nyttig genom att sätta i sig en vegetarisk soppa med få kalorier men får i själva verket i sig en rejäl dos Omega 6 som man inte behöver. Samma gäller för alla möjliga vegetabiliska produkter som man kanske inte inser innehållet i som buljongtärningar, chips och majonnäs. För att inte tala om alla härliga kakor!

Med andra ord så gömmer sig Omega 6 både i vad man tror är nyttiga och onyttiga varor, så bara för att du väljer bort remouladsåsen till en bakad potatis med rostad lök så har du alltså inte lyckats undvika problemet. Som sagt, näringslära är en hel vetenskap.

Att uppnå en hälsosam balans

Alla forskare är inte överens om vilken som är den rätta proportionen mellan Omega 3 och Omega 6 men de flesta håller med om att västvärlden har hamnat i en extrem obalans mellan de två. Genomsnittssvensken äter ungefär en del omega 3 mot nio Omega 6! Alltså tio procent av det ena fettet och 90 av det andra! Att detta är en extrem obalans råder det ingen tvekan om och alla är överens om att intaget av Omega 6 måste minskas drastiskt för att människor skall må bra.

En teori är till och med att vi bör äta fetterna i relationen 1:1, alltså precis lika mycket av båda två. Detta har man baserat på arkeologiska fynd från stenåldersbosättningar där allt tyder på att våra förfäder åt i en perfekt, jämt fördelad proportion. Nu kan man naturligtvis inte veta om detta var det optimala då stenåldersmänniskan av olika anledningar inte hade en speciellt imponerande levnadslängd, men eftersom homo sapiens följde denna typ av diet mycket länge har detta blivit en del av vår arvsmassa. Detta kan man jämföra med moderna kulturer där man till exempel på Kreta fortfarande åt en så bra balanserad kost ända in på 1900-talets andra hälft att detta påverkade både invånarnas allmänna hälsa och levnadslängd.

Faktum är att det inte är nyttigt för en organism som i hundratusentals år haft ett visst slags näringsintag plötsligt får ett annat. Det har kommit som en chock för våra kroppar och resulterat i ovan nämnda hälsoproblem som ökat så drastiskt under de senaste årtiondena. Detta i kombination med andra dåliga vanor som alkoholintag och rökning, ökad konsumtion av socker och mättade fetter, för att inte tala om alla tillsatsämnen och miljöförgiftning.

Det finns hopp

Det som är positivt i allt detta är att forskare idag har möjlighet att undersöka dessa faktorer och att vi därmed kan förändra våra kostvanor för att minska riskerna för alla dessa hälsoproblem. Tack vare vetenskapen vet vi idag om vilka livsmedel som innehåller vad, och därför är det upp till oss att ändra loppet på denna snabbt nedåtvridna spiral.

Två relativt enkla förändringar krävs för att balans skall uppnås igen: ökat Omega 3- och minskat Omega 6-intag! Detta uppnår vi genom att analysera vårt dagliga kostintag och till exempel äta mer vild fisk, snarare än odlad, och mindre margarin och chips. Man kan se till att äta mer kött från djur som lever på gräs i stället för de som hålls inne och föds upp på specialpreparerade foder som är fulla av Omega 6.

Det finns också mycket bra kosttillskott där man kan uppnå en bättre balans. Om man ser till att få i sig Omega 3 via kosttillskott och sedan minskar på sitt naturliga intag av Omega 6 har man kommit mycket närmare bra proportioner, och med det kan man se fram emot ett långt och hälsosamt liv med både yttre och inre balans.