Whey 100 eller Whey 80 - Vad ska man välja?

När du vill bygga muskler och bli riktigt fit finns det många fördelar med att använda sig av proteinpulver. Naturligtvis är det inget tvång att dricka dessa proteinshakes, men det underlättar betydligt. 

Dessutom kan du räkna med att det fungerar som ett kosttillskott. Whey-80 eller Whey-100 är två pulver som är riktigt bra. Whey betyder vassle på engelska och är alltså en av ingredienserna i tidigare nämnda proteinpulver.

Vassleprotein kommer från mjölk. Genom avancerade metoder utvinns proteinerna från vasslen och separerar dessa från övriga ämnen i vätskan. De andra ämnena är: fett, mineraler, vätska och kolhydrater (laktos). 

Denna process sker i ett flertal steg. För varje steg så ökas koncentrationen av protein och slutligen som ett koncentrat med en 30 till 80 procentig koncentration av protein. En koncentration som innehåller 90 procent av protein kallas för ett isolat.

Läs mer om vassleprotein

 

Whey-100

Whey-100 är ett isolat av vassle och har inte bara en högre koncentration av protein, utan har dessutom en lägre mängd av fett och laktos, vilka har filtrerats bort under reningsprocessen. Det innebär att när produkten är färdig och har genomgått alla stegen, har den i princip inga kalorier eller någon halt av laktos kvar.

Detta gör att Whey-100 är ett mycket bra alternativ för de som är intoleranta mot laktos eller för de personer som vill ha en så stor mängd av proteiner som möjligt per 100 gram. Dessutom är pulvret perfekt för de som har en mycket kontrollerad och reglerad matordning där varje kalori räknas.

 

Whey-80

Whey-80 är också det ett koncentrat av vassle och har alltjämt en låg mängd av fett och kolhydrater, men med en mindre mängd av proteiner än Whey-100. Samtidigt som pulvret har en högre halt av kalorier.

 

Jämförelsevis

Efter att ha jämfört Whey-80 och Whey-100 kan man bara konstatera att båda proteinpulvren innehåller lite kalorier, samtidigt som de har en hög halt av proteiner. Det som skiljer produkterna åt är mängden på proteiner per 100 gram och halten av laktos. 

Whey-100 är optimalt för personer som är laktosintoleranta och/eller håller en diet. Däremot är Whey-80 ett mycket prisvärt och bra proteinpulver som kan användas av de flesta. 

 

Proteinpulver

Vad är ett proteinpulver egentligen? Som jag redan har nämnt så är det ett kosttillskott och man kan egentligen säga att det är mat, fast i form av pulver. I de flesta fall är pulvret gjort av vassle och vassleprotein (en femtedel) som finns i mjölk ihop med proteinet kasein (fyra femtedelar).

Det utvinns vassle när man tillverkar ost och det är egentligen att betrakta som en restprodukt. Vasslen filtreras och torkas sedan. När det har torkats har vasslen olika halter av protein som används till bland annat proteinpulver. Det finns andra råvaror som används till proteinpulver, till exempel finns det pulver som görs på soja istället.

Proteinpulvret gör sedan att proteinsyntesen skapar mer muskelmassa (muskelprotein). Men bara till en viss del, eftersom kroppen bara kan dra nytta av ett visst intag av protein och bilda muskler. 

Dricker du proteinpulver innan eller efter träning så ökas proteinsyntesen samtidigt som muskelnedbrytningen minskas under samma period. Vassleproteinet tas snabbt upp av kroppen vilket i slutändan gör att det bildas muskler.

Läs mer: Skillnad mellan olika proteinpulver

 

Billigt och praktiskt

Att dricka proteinpulver är inte bara billigt utan också väldigt praktiskt. Visst kan du äta mat som innehåller lika mycket protein som det finns i pulver, men det är både dyrare och kräver mer tid. Ett bra exempel är att en dos Whey-80 på 30 gram inte kostar mer än fem kronor.

Fördelen är dessutom att det är väldigt smidigt och bekvämt att ta med sig sitt proteinpulver till gymmet. Då du blandar pulvret med vatten när det är dags att börja träna, vilket innebär att du kan ha med dig den hela tiden i träningsväskan. 

Skulle du haft med dig mackor och mjölk, eller andra produkter som är temperaturkänsliga, hade du behövt hålla dem kylda. Detta kan vara mycket värt om du ska träna efter jobbet eller skolan, men går du direkt till gymmet hemifrån är det naturligtvis inga problem. 

 

Hur mycket pulver?

För att du ska få ut det maximala från din träning på gymmet och öka stimulationen av proteinsyntesen behöver du cirka 10 gram nödvändiga aminosyror. Dessa 10 gram av aminosyror finns i cirka 20 gram protein. 

Hos de flesta proteinpulver som är tillverkade av vassle så räcker det att ta ungefär 30 gram proteinpulver för att få i sig drygt 20 gram rent protein. Använder du dig av Whey -80 så blandar du cirka 1-1,75 dl pulver med 3 dl mjölk eller vatten. Att blanda med mjölk gör att det blir godare. Men rent praktiskt är det lättare att blanda ut pulvret med vatten, när det väl är dags för ett gympass.

 

Proteinpulver som mellanmål eller för att öka proteinintaget varje dag

För dig som tränar så är det mycket viktigt att ha koll på hur mycket protein du får i dig varje dag. Den som är van att träna har oftast lätt för att hålla koll på hur mycket protein den får i sig, men om du är nybörjare kan det vara bra att läsa på lite extra för att få grundläggande kunskaper.

Det är ju så att när du tränar styrka så ökas behovet av att få i dig protein och då av fler olika skäl:

  • Muskelmassan ökas som följd av styrketräningen.
  • Nedbrytningen av muskelproteinerna ökas vid träning.
  • Omvandlingen av muskelproteiner ökas och bildar glukos, om du inte får tillräckligt med intag av energi.
  • För att ställa till rätta de skador som uppkommer vid styrketräning.

Mängden protein som rekommenderas för de idrottare som håller på med kraftsporter ligger på 1,7-2 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag. Detta är för att kunna uppfylla ditt energibehov. Skulle det vara så att du behöver tänka på antalet kalorier som du får i dig, som exempelvis när du deffar, stiger samtidigt ditt behov av proteiner.

Därför är det ett smart sätt att ta sig en proteinshake för att vara säker på att du får tillräckligt med protein i dig, samtidigt som du bygger muskler och får bättre resultat av din träning. Även för de som inte styrketränar, ger ett tillskott av protein, en ökad muskelmassa.

 

Biverkningar

De proteinpulver som är tillverkade av vassle innehåller några procent laktos. Vilket kan ge bekymmer för den som är laktosintolerant. Den som har mjölkallergi ska därför inte använda sig av proteinpulver från vassle eller andra pulver som kommer från mjölk.

För dig som har dessa problem finns det proteinpulver som är tillverkat av sojaprodukter, alternativt kan man ta BCAA (Branched Chain Amino Acids) efter träningspasset istället. Annars har Whey-100 väldigt låg laktoshalt, men är något dyrare än Whey-80. 

I övrigt så finns det inte så mycket biverkningar men du vill vara riktigt säker kan du köpa produkter från svenska företag. Eftersom dessa genomför ständiga tester för biverkningar och otillåtna medel, samt har hög kvalitet på sina produkter.

 

Sammanfattningsvis

Vilket som är bäst att dricka Whey -80 eller Whey -100? Det beror helt och hållet på vad du är ute efter med din styrketräning. Men att använda sig att ett proteinpulver är ett mycket bra komplement om du vill uppnå att få muskler, samtidigt som det är väldigt billigt och praktiskt.

Det som gäller att vaken på är om du är laktosintolerant, då bör du inte dricka ett proteinpulver som har vassle som basprodukt. Men det finns andra produkter i så fall som du kan använda dig av. Dessutom kan proteinpulver vara löningen för dig som vill har lite större muskler fast du inte tränar.