Vad är skillnaden mellan Betakaroten och Alfakaroten?

alfakarotenNär du hör Betakaroten kanske du direkt börjar tänka på A-vitamin, brun hy och en antioxidant. Men vad är egentligen Alfakaroten? Är de likvärdiga eller två totalt olika ämnen? Ger det likvärdiga effekter och vad används det till?

 

Karoten är ett allmänt namn för biokemiska föreningar som spelar en viktig roll vid fotosyntesen, och den har två välkända former: alfakaroten och betakaroten. Det kan bara syntetiseras av växter. De innehåller inte syre, och det gör dem hydrofoba, vilket innebär att de "ogillar" vatten. Därför är alla former av karoten olösliga i vatten, men fettlösliga. Tre karotener-alfa, beta och gamma-kallas också provitaminer, eftersom din kropp kan bearbeta och göra dem till vitamin A. För att göra det ännu mer tydligt kan alltså både alfakaroten och betakaroten omvandlas till vitamin A. Frågan är vilken av dem som gör detta bäst?

 

Hur mycket omvandlas till A-vitamin?

Som nämnts kan både alfakaroten och betakaroten omvandlas till vitamin A av kroppen. Vitamin A, även kallat retinol, är viktigt för underhåll av synskärpa. Enligt forskning är intaget av 1 mikrogram betakaroten upplöst i olja motsvarande 0,5 mikrogram retinol, 1 mikrogram betakaroten från kosten motsvarar 0,083 mikrogram retinol och 1 mikrogram alfakaroten från kosten motsvarar 0,042 mikrogram retinol. Alternativt kan dessa uttryckas i retinolaktivitetsekvivalent (RAE).

 

Om du konsumerar alfa- eller betakaroten i kosten måste du äta ca 24 mikrogram alfakaroten eller 12 mikrogram betakaroten för att få ett mikrogram RAE. Om du är en man, behöver du minst 900 mikrogram vitamin A dagligen, medan om du är en kvinna, behöver du minst 700 mikrogram. Om du gör en omvandling av dessa belopp skulle man behöva 10 800 mikrogram betakaroten eller 21 600 mikrogram alfakaroten. En kvinna skulle behöva 8 400 mikrogram beta-karoten eller 16 800 mikrogram alfakaroten för att tillfredsställa den rekommenderade dagliga kvoten för vitamin A.

 

Vad får man i sig alfakaroten ifrån?

Alfakaroten finns i olika grönsaker och frukter såsom morötter, spenat, broccoli, tomater, koriander, gröna bönor, äpplen och avokado. Betakaroten finns också i gröna växter, grönsaker och frukter som aprikoser och cantaloupmelon. Att konsumera mat rik på alfakaroten är bra för dig. Ett tips är att du äter dessa livsmedel tillsammans med fett eftersom de är fettlösliga och absorberas bättre med fett. Om du tar kolesterolsänkande läkemedel, som kolestyramin, kan din karotenabsorption bli nedsatt. Undvik därför att ta dessa läkemedel samtidigt som du äter karotenrika livsmedel.