Tre kosttillskott för att påskynda återhämtningen

traning aterhamtning

Hård träning på gymmet leder till större, starkare muskler men kan också få dig att känna dig utmattad. Med de rätta kosttillskotten kan du minimera ömheten i musklerna och snabbt kunna ge dig på nästa träningspass – och kanske även bränna lite extra fett.

Vi känner alla till smärtan som kommer efter den första bendagen på ett par veckor, eller som följer efter en hård intensiv intervallträning. Korrekt näring, sömn, vila och ett väl designat träningsschema kan hjälpa dig hantera smärtan och snabbare kunna komma tillbaka till träningen

Nedan följer tre kosttillskott som kan hjälpa till med just detta

Grenade aminosyror – BCAA

Det finns en anledning till att grenade aminosyror (BCAA) finns i i stort sett alla post-workout produkter – de fungerar! Aminosyrorna leucin, isoleucin och valin är viktiga för att bygga muskler men även för att minska nedbrytningen av musklerna

Syftet till hårda träningssessioner är att bryta ner dina muskelfibrer så de kan byggas upp igen, men större och starkare. Denna process kan förstöra proteinera som bygger upp dina muskler och göra de allra enklaste aktiviteterna, som att ta sig upp ur sängen, till en mardröm.

BCAA fungerar som en effektiv återhämtare och hjälper till att lindra muskelsmärtan efter träningen och återhämtningstiden som behövs mellan träningspassen. 5 gram BCAA är en ganska universal dos av BCAA, och kan tas innan, under eller efter träningen – eller egentligen när som helst under dagen

 

Fiskolja

Fiskolja är ett av de mest mångsidiga kosttillskotten på marknaden. Från att stärka ditt hjärta till att hjälpa dig att gå ner i vikt, är fiskolja ett smart sett att förbättra din allmänna hälsa. Och när det kommer till att återhämta sig efter träningen kommer detta kosttillskott knappast att göra dig besviken.

EPA och DHA, de två viktiga fettsyrorna som finns i fiskolja, har antiinflammatoriska egenskaper som hjälper till att minska muskelsmärtan efter träning. I studier som testat kosttillskott med fiskolja så har folk rapporterat om mindre smärta, mindre svullnad i musklerna och förbättrad rörlighet. Dessa förbättringar beror troligtvis på fiskoljans förmåga att stärka cellmembranen och samtidigt minska stress som beror på intensiv träning.

 

L-Karnitin

Mer allmänt känt som ett fettförbränningsmedel börjar L-karnitin växa fram som ett viktigt kosttillskott för återhämtning efter träning. Genom att minska ackumuleringen av ammoniak och öka blodflödet under och efter träning så kan L-Karnitin optimera återhämtningen.

I en studie där man testade motståndskraftiga män som fick 2 grams L-karnitin varje dag i tre veckor kunde man se betydligt mindre ackumulatorer av stress efter träningen, mindre skador i muskelvävnaden och mindre muskelsmärta efter en medelhård träningsdag av squatsövningar.