styrketräningStyrketräning och Cardio – Bra eller dåligt?

Det talas väldigt ofta om hur illa det är med att kombinera styrka och löpning eftersom att de ”tar ut varandra”. Sanningen är att kombinationen inte kommer påverka det allt för negativt och kan vara till nytta för styrka och storlek på lång sikt.

Styrke- och fitnessvärldar har tyvärr fallit offer för ”Cardiorädslan” och jag tror att det är till deras nackdel. Vid det här laget bör det vara obestridligt att aerob träning kan förbättra det mesta för hälsan men jag tror även att det faktiskt kan förbättra din styrka och storlek med (eller åtminstone inte skada dem).

 Läs mer om kosttillskott vid styrketräning

Att kombinera cardio och styrka

På kort sikt är långdistanslöpning som körs i flera timmar i sträck flera gånger i veckan kanske inte den bästa idén, men en rimlig volym av låg påverkan (att du inte tar ut dig max) är bra. Men hur ser de långsiktiga effekterna ut? Det är där de potentiella fördelarna kommer in. Denna del är lite mer teoretisk, men också en hel del mer spännande.

Till att börja med finns det preliminära bevis för att aerob träning ökar intramuskulär DHT-omvandling. För er som läst på om studien (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21502890) märker att det är i gnagare studien genomförts, så jag inser att vi inte kan lägga allt för mycket tillförlitlighet i det. Men de potentiella konsekvenserna är enorma, särskilt för drogfria idrottare. För att inte tala om träningsprotokollet som inte behöver vara något galet: 30 minuter, 5x per vecka.

DHT är ett derivat av testosteron som lättare binder till androgenreceptorer och förblir bundna längre och således gör det möjligt att utöva sina anabola effekter under en längre tidsperiod. Den länkade Studien fann att aerob träning kan öka aktiviteten hos det enzym som omvandlar testosteron till det mer potenta andogen utan att ändra nivåerna av könshormoner i blodet. I huvudsak, om denna upptäckt gäller i människor, betyder det att du kan få mycket mer ”valuta för pengarna” från testosteron du producerar naturligt. Lyckligtvis har forskare har börjat studier som undersökt effekterna av träning på DHT hos friska människor. Även om det inte finns en ton av forskning ännu, tidiga studier är att hitta att motion (i detta fall, spurter) påverkar DHT i friska unga människor också, och aerob träning kan öka DHT utan att påverka testosteron hos medelålders män. Så cardio är kanske lite ”manligare” än du tidigare har trott!

Slutligen behöver jag även nämna att ett par lugna joggingturer ute i naturen ger så fruktansvärt mycket för välbefinnandet vilket bara det borde vara en tillräckligt stor anledning för att se till att gå ut. Så, om du nu beslutar dig för att röra på dig lite oftare, se till att du byter ut löpbandet mot något schysst vandrings- eller skogsled istället.

 

'