Skillnaden mellan kreatin och Kre-alkalyn

Människor som tränar styrketräning hårt och ambitiöst är också noga med att få i sig rätt näring för att kunna bygga upp sig så väl som möjligt. Som kroppsbyggare håller man hela tiden på med att bryta ner muskelfibrerna under själva träningspasset för att sedan låta dem återhämta och reparera sig, med resultat att muskelmassan ökar. För att processen skall handla om uppbyggnad gäller det att förse sin kropp med stora mängder mat, rik på proteiner, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler och då det kan vara svårt att gör det med enbart vanlig mat så tar bodybuilders ofta kosttillskott med allt som behövs.

Ett av de absolut främsta kosttillskotten för kroppsbyggare och personer som sysslar med explosiva träningsformer som crossfit och intervaller är kreatin, vars namn kommer ifrån grekiskans ord för kött, kreas. Dess uppgift är att ge cellerna i framför allt musklerna och hjärnan energi liksom att göra kroppen så uthållig att den klarar av allt tyngre pass. Kreatin är för bodybuilders vad honung är för björnar, och det finns många olika varianter av detta ämne. Även om kroppen själv kan bilda det så behövs det tillskott om man tränar hårt, särskilt eftersom det är hjärn- och muskelcellerna som framförallt närs. Och det är här andra former som Kre-alkalyn kommer in i bilden och enligt många är överlägsna! Men först ska vi ta en titt på kreatin.

 

Vad är kreatin?

trana pa gym

Kreatin och kre-alkalyn kan öka prestationsförmågan på gymmet

Kreatin är en slags energigivande syra som är ett av de absolut populäraste kosttillskotten inom bodybuilding-världen. Det har studerats i många olika sammanhang och dess effekter är väldokumenterade, både på sjukhus och i gymlokaler. Människor som tränar hårt, antingen genom att lyfta tungt eller intensiv intervallträning, och personer som av olika anledningar lider av muskeldystrofi kan få en enorm hjälp i bildandet av muskelmassa tack vare kreatin, och det är inte för inte som ämnet lovordats i när och fjärran.

När man tar kreatin är det som att ge bränsle åt sina muskler och det får personen som tränar att orka lite extra, utan att för den delen dopa sig på något vis. Många beskriver känslan som att det sjuder och pumpar i musklerna, och det går att göra det där extra under passet. Som träningsfantast vill man ju alltid prestera så mycket som möjligt för att få bra resultat, och den fysiska utvecklingen är viktig för många både när det kommer till prestation och utseende.
Ytterligare ett område som mår särskilt bra av kreatin är hjärnan, och det pågår studier för att se om man skulle kunna hjälpa patienter med neurologiska sjukdomar som till exempel Parkinsons med kreatin-behandlingar. Än så länge har forskare inte kunnat dra några slutsatser, men att kreatin ökar prestationen, styrkan och volymen hos atleter och personer som tränar är ett faktum.

När man tar kreatin så bildas det däremot en slags gas som kallas kreatinin och som kan orsaka besvär med magen som till exempel kramp och diarré. Det här upplevs som obehagligt av många, men då kreatinets fördelaktiga effekter är så många väljer de flesta att helt enkelt bita ihop och köra på. En annan vanlig biverkning är att man kan gå upp i vikt då ämnet binder vätska till kroppen och många tycker att det är lite besvärligt att det krävs en viss uppladdningsfas innan kreatinet bildar maxenergi.

Hur tar man kreatin?

Den vanligaste formen av kreatin-kosttillskott är pulver som man kan lösa upp i vatten och sedan dricka. Anledningen till att just pulver är populärt är att det ger konsumenten möjlighet att dosera mycket exakt, liksom att många tycker att det är lite jobbigt att svälja tabletter.

Det främsta problemet med kreatin är att det kan ge kramp i magen liksom gaser och diarré och för att lindra besvären rekommenderas det alltid att man tar tillskottet i samband med en måltid i stället för på tom mage. För att få optimal effekt av kreatinet ska man helst ta det högst en timme innan träningen. Tyvärr är detta inte helt oproblematiskt för många atleter då de inte gärna äter i samband med sin träning, men genom att blanda ner pulvret i lättare produkter som yoghurt eller en milkshake går det ofta bra. Eftersom vanligt kreatin också kräver en viss uppladdning så rekommenderas det att man tar kosttillskottet flera gånger om dagen, vilket i sin tur innebär att mycket tid måste spenderas på det. Inte hela världen för många, men lite besvärligt för andra.

Vad är Kre-alkalyn?

Kre-alkalyn är en typ av kreatin men är samtidigt en kvalitativt bättre variant som kosttillskott av ett flertal anledningar. Den främsta har med magen att göra, då många som tar kreatin upplever problem som diarré, kramper och svullenhet. Det här sker inte med Kre-alkalyn, då biprodukten kreatinin inte bildas nämnvärt när man tar ämnet, vilket gör att biverkningar är mycket sällsyntare. Enkelt förklarat skulle man kunna säga att Kre-alkalyn är en mer förädlad form av kreatin som tas upp snabbare och mer effektivt av musklerna, samtidigt som den eftertraktade energin håller sig på topp. Ytterligare en fördel med den här formen av kreatin är att den ökar kroppens förmåga att ta upp stora mängder syre när man tränar hårt och ligger på pulsens maxnivå, den så kallade VO2MAX.

Det finns även andra fördelar men Kre-alkalyn som till exempel att det inte binder vätska och att det inte krävs någon som helst uppladdningstid, vilket är fallet med ”vanligt” kreatin. Man tar oftast kosttillskottet i form av kapslar och om man vill ha optimal effekt så rekommenderas det att man tar en lägre dos även på de dagar då man vilar upp sig. Då den här produkten är mer buffrad och koncentrerad behöver man inte heller ta lika mycket av den.

För dem som länge använt kreatin och sedan gått över till Kre-alkalyn så går det ofta inte att vända tillbaka. Själva känslan, det så kallade ”pumpet” är lika stort och precis som vid kreatin känns den där välkomna energin som ger viljan och kraften att göra ytterligare ett lyft, samtidigt som man slipper viktuppgång och magproblem. Har man hållit på i många år och ständigt känt av det i magen och plötsligt mår helt bra så är det enormt befriande och positivt. Rent utseendemässigt gör Kre-Alkalyn att man ser mindre uppblåst ut och mer definierat muskulär, och det beror på att ämnet inte binder vätska och ger viktuppgång.

Dr. Jeff Golini går igenom när och hur man ska ta kre-alkalyn

Summering

Så vilket kosttillskott ska man föredra om man måste välja mellan kreatin och Kre-alkalyn? Det låter ju som att det bara finns fördelar med den senare produkten! För att snabbt dra igenom de nämnda skillnaderna så kan de summeras så här:

Båda produkterna ger muskler och hjärna en rejäl energikick, vilket är fantastiskt bra för personer som tränar hårt och explosivt och vill få en starkare och tåligare muskelmassa. Kreatin bör tas oftare och i högre dos än Kre-alkalyn då det krävs en viss uppladdning, och tas oftast i pulverform medan de vanligaste Kre-alkalyntillskotten kommer i kapselform och tas i mindre dos. Kreatin ger högre halter av biprodukten Kreatinin som framförallt kan ge problem med magen medan Kre-alkalyn inte ger kramper och diarré, och binder inte heller vätska vilket är fallet med kreatin.

Å andra sidan är kreatin en mycket väldokumenterad produkt som har används länge och i stor utsträckning, medan Kre-alkalyn inte varit tillgängligt lika länge och därmed inte studerats i samma grad. För närvarande ser det ut som det är en överlägsen produkt, men tiden får utvisa om det verkligen är så.