kosttillskott for hjartatSex kosttillskott för att stärka ditt hjärta

Hjärt- och kärlsjukdomar fortsätter att vara den främsta orsaken till sjukdomsrelaterade dödsfall i världen. Läkare brukar rutinmässigt uppmuntra patienter att äta bra och få massor av motion. De föreskriver ofta hjärtmediciner som kan vara både dyra och förknippade med oönskade biverkningar.

Kosttillskott kan ofta vara ett effektivt och mer prisvärt alternativ i kriget mot hjärt- och kärlsjukdomar. Jag kommer här nedan gå igenom de sex av de mest effektiva kosttillskotten för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Tiamin (Vitamin B1)

Tiamin kallas ofta för antistressvitaminen och spelar därmed en viktig roll i att förstärka kroppens immunsystem och förbättra kroppens förmåga att hantera stress. Tiamin hjälper även hjärtmusklerna att bli elastiska och jobba smidigare så hjärtat kan arbeta så effektivt som möjligt. En studie från 2012 visar på att att att tiamin förbättra kardiovaskulära funktionen på så kort tid som fyra veckor. Om din diet innehåller lite kött och mjölk så har ett tiamintillskott extra stor effekt.

 

Magnesium

De högsta halterna av magnesium i kroppen hittar man i hjärtat så det borde inte komma som någon överraskning att magnesium kommer högt upp på den här listan. I en studie med data från över 500 personer så visade sig att personer som åt mer magnesium löpte en avsevärt lägre risk att drabbas av åderförkalkning, förhöjt blodtryck och hjärtsjukdomar. Magnesiumtillskott finns i flera olika former, ofta blandade med andra vitaminer och mineraler, men det vanligaste är ändå magnesiumtabletter.

 

Koenzym (CoQ10)

Koenzym finns i i stort sett varenda cell i kroppen och hjälper till att omvandla mat till användbar energi. Det fungerar även som en kraftfull antioxidant och fungerar som ett skydd för hjärtat vid perioder av hög stress. Kroppen producerar naturligt små mängder av CoQ10, men den förmågan försämras ju äldre man blir, så att ta ett kosttillskott med koenzym Q10 kan skydda dig från hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Grönt te

De potenta antioxidantiska egenskaperna i polyfenoler (ett finare namn för innehållet i grönt te) hjälper till att reducera friradikal skada till cellerna. Polyfenolerna hjälper dig även att förhindra utvecklingen av plack på väggarna i artärerna och därmed potentiellt minska riskerna för hjärtinfarkt och stroke.

 

Omega 3

Du har förmodligen hört talas om de två omega-3 fettsyrorna, EPA och DHA, och att de är bra för hin hälsa – speciellt för ditt hjärta. Detta beror på dessa syrors förmåga att minska risken för att bygga upp plack på artärernas väggar och hjälper dig även att bibehålla ett hälsosamt blodtryck. Omega-3 är vanligt förekommande i fet fisk, och om du inte äter fet fisk åtminstone två gånger i veckan så kommer du dra nytta av ett omega-3 tillskott, som till exempel fiskleverolja.

 

Rödbeta

Rödbetsjuice är en av de mest näringsrika källor av nitrater och visat sig i flera olika studier att sänka blodtrycket hos friska vuxna människor. Att göra rödbetor och andra högnitratlivsmedel till en del av din kost kan vara tillräckligt för att minska risken för högt blodtryck, hjärtsjukdomar och stroke. Men för att vara säker kan det vara bra att komplettera ed 100 milligram rödbetsextrakt per dag. Betor och ingefärsväxter, som till exempel gurkmeja, är nästan alla väldigt nyttiga och används ofta som kosttillskott.