ris eller nudlarRis eller nudlar – Vilket bör man prioritera?

Båda två är källor till kolhydrater och ibland konsumerar människor dem samtidigt. Det är troligtvis många som ersätter vitt ris med nudlar med antagandet att kaloriintaget inte är så högt som när man konsumerar ris med sidorätter.

Frågan är dock - vilka fördelar och nackdelar finns det med att äta dessa och finns det något som man främst bör välja?

 

Kolhydrater som kolhydrater?

Så vilket av dessa kolhydratsrätter är mest hälsosamt egentligen? Är det ris eller nudlar? I grund och botten är de båda två källor till kolhydrater. Som en jämförelse innehåller 100 gram vitt ris 175 kalorier. Samma mängd kalorier finns i 50 gram nudlar (torr, okokt). Så för samma mängd (t.ex. 100 gram) kommer nudlar att bidra med högre kalorier. Men när du frågar vilket som är mest hälsosamt så är nudlarna eller riset som du brukar konsumera mer eller mindre detsamma. Återigen är typen av kolhydrat viktigare än intagsmängden.

Nudlar som vi brukar konsumera är produkten av bearbetat mjöl. Om nudlarna inte produceras från hela korn, så är de en produkt av raffinerat korn. Även vitt ris är ett raffinerat sädesslag. Av de typerna kan vi därför dra slutsatsen att både ris och nudlar är produkter av raffinerade korn. Överkonsumtion av raffinerade korn kan öka risken för metaboliskt syndrom. Raffinerade korn kan också utlösa inflammation i kroppen som kan leda till degenerativa sjukdomar som hjärtsjukdom, stroke och diabetes.

Glykemiskt index är en mätare som används för att mäta hur mat kan påverka blodsockernivån. Ju högre det glykemiska indexet är desto högre är matens förmåga att öka blodsockernivån. Glykemiskt index anses vara högt om det är över 70, måttligt om cirka 56-69 och lågt om det är under 55. Vitt ris har ett glykemiskt indexvärde på 73, medan livsmedel som nudlar och pasta vanligtvis faller till ett måttligt värde på glykemiska index.

 

Slutsats

Hur du konsumerar dessa livsmedel bestämmer också hur hälsosam en måltid är. Om du konsumerar snabbnudlar istället för ris tillsammans med sidorätter för att hoppas på att du kan minska ditt kaloriintag kan du behöva ompröva dina val. Ett paket med snabbnudlar kan nå upp till 400 kalorier. För att inte nämna den höga halt av mättad fett och natrium. Om du konsumerar 100 gram ris med en medelstor del av kött med låg fetthalt kan kaloriintaget ligga under 300 kalorier. Lägg till frukter och grönsaker, som tenderar att ha lågt antal kalorier och du har en komplett näringsrik måltid med samma antal kalorier som i ett paket med nudlar.

Så om du står inför ett val av ris eller nudlar, kan du tänka på några saker som du kanske vill tänka på:

  • Typ av kolhydrat: Hela nudlar är bättre jämfört med vitt ris (som är ett raffinerat korn som standard). Undantag för brunt och svart ris.
  • Serveringsmetod: Stekt ris kan innehålla högre kalorier jämfört med nudlar. Tvärtom kan snabbnudlar innehålla högre kalorier än en risrätt.