Satsa på bra musik när du tränar


När du ska välja musik till dina träningspass finns det mängder att välja bland. Ställ några frågor till dig själv:
  • Hur långt är mitt träningspass?
  • Ska träningspasset vara i samma rytm hela tiden eller variera?
  • Ska avslappning ingå?
  • Ska jag skapa olika låtlistor till mina olika träningspass?
  • Hur ska jag lyssna på mina spellistor när jag tränar?

Träningspassets längd

När du skapar en spellista bör den vara minimum exakt så lång som ditt träningspass och gärna lite längre. Ska du träna i 45 minuter på gymmet är det bra om du har en låtlista som varar minst 45 minuter och gärna mer. Om du behöver knyta om skosnörena, vänta på att ett specifikt träningsredskap ska bli ledigt eller om du behöver ta en paus under träningen så är det bra om musiken håller dig igång och inte helt plötsligt tystnar i dina lurar. Så, se till att fixa en spellista som räcker gott och väl och ca 60 minuter med bra träningsmusik är att föredra när du kör ett träningspass på tre kvart.

Vilken rytm passar till min träning?

Att välja musik när man tränar är inte alltid det lättaste. Oftast har man en repertoar av musik som man gillar och härifrån får man plocka och gallra så att det blir en perfekt lista. Om du ska köra ett gympass och börjar med uppvärmning på löpbandet så är det till fördel om du väljer musik med lite fart i. Musik i snabb takt ger dig en skjuts på vägen att hålla tempot uppe när du springer och ibland kan den snabba musiken också göra så att du inte känner av din egen trötthet utan du dras med i din favoritmusik utan att märka att du börjar bli trött.Running Music2
För lugnare övningar som t.ex. ben- och armövningar kan det vara skönt med lite lugnare musik i öronen. Det kan vara skönt att välja en eller flera ballader efter varandra som ger ett lugnt sound i öronen när du växlar mellan de olika träningsredskapen. Om du planerar att avsluta ditt träningspass liggandes på ryggen i en eller flera avslappningsövningar kan lugn instrumental musik fungera utmärkt. Här får du tid till återhämtning samtidigt som du får ljuv musik i dina öron.
Om du hoppar över gymmet och ger dig ut på en joggingrunda så är det oftast snabb musik som gäller. Varje decennium har sin egen karakteristiska musikgenre och om du gillar 80-talsmusik är det bara att tanka ner en spellista fullproppad med härlig discomusik och dra på träningskläderna och köra en joggingrunda med Wham, Madonna, Aha, Europe, Kylie Minogue eller några andra av dina favoriter i lurarna. Vissa älskar 60-talsmusiken lika mycket som andra är frälsta i 00-talets stora stjärnor och oavsett vilken musikstil man gillar så ska man välja den man gillar bäst, för då blir träningen så mycket roligare.

Lugna låtar kan bli favoriter

När du kört en lång och intensiv joggingrunda så är det skönt med en rejäl avslappning. Om det inte fungerar att köra avslappning utomhus är det enkelt att göra några avslappningsövningar på vardagsrumsgolvet. Dra fram din yogamatta och njut av att sträcka ut musklerna och låt varje del av kroppen få slappna av till skön musik. Vid långsamma övningar och rörelser är det skönt att kunna matcha övningar med musik som passar ihop med avslappningsövningarna. Det finns ett stort antal spellistor online som du kan använda dig av. Vissa av dessa är instrumentala som t.ex. vågskvalp och pianomusik men även andra instrument som passar bra och som låter dig slappna av ihop med dina övningar.

Om du känner för att hoppa över din joggingrunda eller ditt träningspass på gymmet kan du istället välja att göra ett yogapass. Denna träningsform är väldigt skonsam mot kroppen där du får sträcka ut varje del av dig själv i lugna rörelser. Många gånger kan du göra ett helt yogapass på ca en timme utan att bli svettig men du har likväl ansträngt och tränat kroppen. Välj gärna lugna låtar till ditt yogapass för att komma i rätt stämning. Om du själv har några favoriter kan du tanka ner dessa från någon av alla de streamingtjänster som finns på nätet, t.ex. Spotify, eller så kan du använda dig av Youtube. Här finns det en uppsjö av förinspelade listor med lugn musik som passar utmärkt till ett lugnt yogapass.

Förbered dig med flera musiklistor

När du känner att du vill ta tag i din träning eller ta din träning till en ny nivå, ja då ska du göra det genomtänkt och med strategi. Kroppen mår bra av rörelse och av rörelser som är varierade. Om du gillar att jogga så är detta en kanonbra träningsform, men den kan behöva kompletteras med lite styrketräning, dans eller aerobics för att du ska ge kroppen en varierad träning. Alla dessa motionsformer skiljer sig åt och då är det bra att ligga i framkant med klara spellistor som är enkla att plocka fram när du ska iväg på ett träningspass. Låtar med högt tempo blandat med lite lugnare tongångar passar perfekt på gymmet. Ett aerobicspass är oftast full fart från början till slut och här hjälper det till att ha låtar med fart i. Lady Gaga, Beyonce eller någon av vår tids stora musikstjärnor är givna favoriter för många, exempelvis norska Marcus och Martinus och svenska stjärnduon Samir & Viktor, det finns med andra ord hur mycket musik som helst att välja mellan.

Lyssna med lurar eller inte?

När du valt ut dina låtar och fixat en spellista kommer nästa fråga; hur ska du lyssna på dina låtar? För många är smartphonen det bästa alternativet eftersom vi har ”allt” i vår telefon och då är det smidigt att ha vår favoritmusik i en app på mobilen. För att undvika att trassla in sig alltför mycket på gymmet och löprundan är trådlösa hörlurar att föredra. Det finns en uppsjö av hörlurar att välja mellan och det gäller att prova sig fram till vilka som är dina favoriter. Om du inte vill att något ljud ska komma igenom dina hörlurar, annat än musiken, då ska du satsa på hörlurar med kraftig brusreducering.

Om du har tillgång till en större lokal eller om du kör ett träningspass hemma i bostaden kan du med fördel sätta din telefon på högtalarläge så att rummet fylls med din favoritmusik. Du får såklart ännu bättre ljud om du väljer att koppla in högtalare till mobilen. Dessa finns både med sladd och med Bluetooth. Fördelen med att välja ett par högtalare med Bluetooth är att du kan enkelt flytta med dig dessa och ta med dem på semestern eller till sommarhuset. Att lyssna på musik när man tränar hjälper också till att skingra tankarna från alla vardagens många måsten och musiken kan även hjälpa dig att koncentrera dig på din träning med ett större fokus.
Välj bra musik när du tränar så gör du dig själv en tjänst. Du få all den motion du längtar efter och du får utföra den med din favoritmusik som du garanterat har många minnen till.
Satsa på bra och varierande spellistor till dina träningspass.

Glöm inte att göra nya spellistor mellan varven, kanske en gång var sjätte månad eller en gång varannan månad. Bestäm själv hur du vill utforma dina träningspass som du även kan variera efter de olika årstiderna. Under sommarmånaderna blir det oftast en del utomhusträning och på vintern är det mer fördelaktigt att träna inomhus eftersom vädret inte alltid är så gynnsamt. Fixa gärna spellistor som är avsedda för sommaren respektive vintern. Lycka till!