Kom igång med träningen 2018

Såhär efter julhelgerna med mycket god mat och annat som förslappat oss lite grann är det många som känner för att komma igång att röra på sig. Det är också så att när vi närmar oss ett nytt år så kommer ofta de där nyårslöftena som handlar om något som vi vill förändra, bli bättre på eller lyckas särskilt bra med. Ett av de allra vanligaste nyårslöftena gäller träning i olika former; vi ger oss själva löftet att komma igång med träning för att dels få upp flåset (det vill säga få bättre kondition) och dels gå ner några kilo i vikt. För en del ter sig detta naturligt, kanske har man i någon form redan kommit igång med träning och vill utöka insatsen. Detta är dock inte fallet för alla. Många människor ägnar sig inte åt någon form av motion alls och då kan det kännas lite extra motigt att komma igång. Men, precis som med alla nya vanor - det gäller att bara göra det, köra igång och vara lite envis.

kom igang med traning3Många har redan en motionsform de föredrar. Kanske just för att man provat på denna variant av motion tidigare, eller för att man i liten skala redan kört igång. Det spelar ingen större roll vilken träningsform eller sport man ägnar sig åt, bara man känner att det ger den motion som kroppen så väl behöver. Är du redan aktiv i ett fotbollslag, hockeylag eller liknande behöver du inte nödvändigtvis komplettera med någon annan träning - om du inte själv skulle önska detta, förstås. Den form av sport som dock sällan är tillräcklig för att du ska få din dagliga motion är golf. Här går man förvisso omkring ganska långa sträckor, vilket kan jämföras med en promenad, med detta sker i ett ganska sävligt tempo som inte får kroppen att arbeta.

Men, hur kommer du då igång med träningen? Det är nytt år, du har bestämt dig för att köra igång för att tappa några kilon och bättra på din kondition. Steget till att verkligen börja kan dock vara ganska långt och blir ofta bara en idé som saknar koppling till verkligheten. Här nedan presenterar vi ett antal steg som tar dig närmare dina mål att börja träna!

1. Bestäm dig för vad du ska göra. Många gånger hamnar planerna i papperskorgen helt enkelt eftersom man inte har en egentlig plan för hur man ska komma igång - eller, som ett första steg, vad man ska komma igång med. De allra flesta sporter och aktiviteter ger tillräckligt med motion i rätt mängd (undantaget golf, som redan nämnts ovan). Tips: ägna dig endast åt aktiviteter som du verkligen vill göra, annars riskerar du att tröttna snabbt och planerna rinner ut i sanden.

2. Sätt realistiska mål. Du ska inte kräva underverk av dig och din kropp i början. Det kommer att kännas motigt att köra igång, men du kommer snabbt märka att det ger resultat snabbare än vad du tror. Dock ska du inte ta i för mycket i början; träna i din egen takt och försök inte hänga på någon annan person som kanske är mycket mer vältränad än dig själv. Var ödmjuk när du sätter upp dina träningsmål så når du målen mycket lättare och sporras att fortsätta din träning. På det här sättet kommer du alltid att känna dig duktig!

3. Gör rätt prioriteringar. Det är lätt att något "kommer emellan" när det handlar om att träna. Vi människor är som regel duktiga på att komma på ursäkter. Ibland känner vi oss lite sega, känner inte för att göra vissa saker och stannar hellre hemma än att vandra ned till gymmet eller tennishallen. Prioritera dock alltid träningen i den mån detta är möjligt! Är du sjuk ska du självklart inte träna, detta kan rent av vara farligt, men mår du bra ska du absolut ta dig själv i kragen och bege dig iväg till träningslokalen. Du kommer garanterat inte ångra dig efteråt, snarare känna tillfredsställelse att du faktiskt kom iväg trots att du inte kände för det först.

4. Resultatfokus. Tanken med träningen är inte att du ska stå kvar på samma ställe ett år senare, utan att du med jämna mellanrum ska växla upp så att du kommer framåt. Om du exempelvis börjar med att springa 1 km, försök då öka till 2 km efter ett par veckor. Var dock noga med att det känns bra; du ska ju inte fara illa av träningen. I takt med att du ser resultat av din träning så ökar också din motivation att inte bara fortsätta träna utan också att ständigt göra framsteg. Med andra ord triggar du dig själv.

5. Var ärlig mot dig själv. Det känns motigt för de flesta till och från att komma iväg på träningen - detta är naturligt. Men skulle det kännas lika motigt varje gång, till och med under pågående träning, kan det vara idé att börja fundera ut en alternativ aktivitet som kanske passar dig bättre. Det finns ingen anledning att fortsätt göra något som känns fel, detta gäller inte bara träning utan allt som har med livet att göra.

6. Var mångsidig. Även om du är ganska säker på att du hittat rätt träningsform för dig så ska du inte vara rädd att testa andra aktiviteter. Vem vet, du kanske hittar något som passar dig ännu bättre eller som ett bra komplement till den andra aktiviteten. Det är svårt att veta om man aldrig provar, så var nyfiken och ha ett öppet sinne - detta tjänar du på.

Sammanfattningsvis är det viktigt att lyssna på kroppen och vara reflexiv. Träningen måste kännas rätt för dig och den måste ta dig framåt. Står du bara och stampar har du sannolikt valt fel träningsform och behöver byta ut den mot något annat som är vettigare. Dock ska du alltid ge varje ny träningsform en chans; det kan ta tid innan du känner att du börjar komma in i det ordentligt. Framförallt ska träning vara roligt, inte ett nödvändigt ont - då blir det snabbt tråkigt.