Kaseinprotein vs Vassleprotein

När man tränar är det viktigt att man får i sig allt det man behöver för att kroppen ska må bra. Det är speciellt viktigt när man vill göra framsteg i träningen och som de flesta känner till är proteiner kroppens byggstenar och för att man ska kunna bygga muskler är det viktigt att man ser till att kroppen får i sig tillräckligt av det. Det är en förutsättning för att man ska må bra och uppnå den utveckling man vill ha. Många som tränar på en högre nivå ser till att förse kroppen med extra proteiner, detta är ett bra sätt att få i sig det protein som man behöver samtidigt som man håller nere kaloriintaget.

Som nybörjare på hälsokost kan det kännas klurigt att hitta rätt i djungeln av kosttillskott. Faktum är att det finns otroligt många att välja mellan och det kan därför vara väldigt svårt att välja rätt. Man bör alltid sätta hälsan först och se till att man får i sig det som man behöver och beroende på hur du tränar kan detta se lite olika ut. En som tränar mer kan behöva ett tyngre protein medan en som endast löptränar kan nöja sig med något lättare men fortfarande behöva protein i form av kosttillskott. Det är alltid viktigt att man fortsätter att äta varierat och ser till att man får i sig det mesta av det man behöver via kosten. Kosttillskott är nämligen just ett tillskott och bör aldrig ersätta en varierad kost.

Kaseinprotein

Kaseinprotein är ett protein som man hämtar ifrån mjölkprotein. Det är ett mycket lämpligt protein att äta för den som inte är allergisk mot laktos och det ser snabbt och enkelt till att du får i dig allt det protein som du behöver. 

Oavsett vilket protein man väljer att äta kommer människor som är intresserade av träning att anse att det är både bra och dåligt och det går helt enkelt inte att komma ifrån dessa åsikter, därför är det viktigt att man skapar en egen åsikt och läser på om det protein som man har tänkt sig att äta.

En fördel med att äta kaseinprotein är att kroppen tar upp det långsamt vilket bland annat kommer att leda till att du kommer att känna dig mätt längre. Samtidigt har din kropp ständigt protein att arbeta med vilk

kaseinprotein vs vassleprotein

et gör att du kommer att ha mer energi och orka mer längre. Denna typ av protein ser till att din kropp hela tiden har aminosyror som den kan använda sig av och därför är detta ett mycket bra alternativ när man vill äta protein medan man tränar. Dessutom håller sig kaseinprotein i rumstemperatur i hela två år efter att du har öppnat burken. Det är därmed lätt att förvara och det blir inte dåligt. Därför är detta en väl värd investering för dig som tycker om att träna. Du kommer garanterat att känna dig piggare och ha mer energi när du äter kaseinprotein.

När man vill bygga muskler och bli större är det viktigt att man ser till att muskeltillväxten är större än den så kallade muskelnedbrytningen. Detta är en process som ständigt sker i din kropp och det är först när muskeltillväxten i din kropp är större än nedbrytningen av protein som du kommer att öka i kroppsmassa och bli större, det vill säga: få mer muskler. 

Kasein minskar muskelnedbrytningen och detta är som du säkert förstår positivt för din muskeltillväxt. Även om du till exempel går på en diet är det viktigt att du ser till att få i dig det protein som du behöver. Du vill nämligen inte hamna på ett kaloriunderskott där din kropp blir inställt på svält och istället för att gå ned i vikt tappar du muskler och lagrar fett. Man går sällan på en diet för att man ska bli mer ohälsosam och därför är det viktigt att du har det i åtanke att äta tillräckligt med protein så att din kropp inte ställer in sig på svält och du blir mer ohälsosam istället för mer hälsosam vilket sannolikt är målet.

En fantastisk fördel med att äta kaseinprotein är just att du får en stark känsla av mättnad som håller sig under många timmar, därför minimerar du risken att du vill stoppa i dig massa godis och andra onyttigheter. Din balans i kroppen kommer att vara på en jämn nivå och det blir på så sätt även lättare att nå de mål som man har, oavsett om man vill bygga muskler eller om man vill gå ned i vikt. Proteinet är en av kroppens viktigaste byggstenar och även om detta kan kännas uttjatat så ligger det en hel del sanning i det. Du måste se till att du får i dig det du behöver för att du ska må bra. Genom att äta kaseinprotein kommer du att öka din styrka vilket kommer att leda till att du snabbare får de resultat som du vill ha, du kommer att orka lyfta tyngre och orka längre under dina träningspass. Därför är detta ett protein som du bör överväga när det är dags för dig att gå på en diet eller öka i muskelmassa.

Läs mer: Långsamt proteinupptag med kasein

 

Vassleprotein

Detta är ett mycket populärt och omtyckt protein, återigen är detta ett mjölkprotein som utvinns ur mjölk och därför bör man inte äta detta protein om man är laktosintolerant då du kommer att vara allergisk mot vassleprotein. Om man inte är laktosintolerant är detta dock ett mycket bra protein när man vill öka i muskelmassa och se till att man når de resultat som man vill ha. Om du har stått stilla ett längre tag kan det vara en bra idé att tillföra extra protein i kosten för att se till att man ska komma igång igen med att nå de resultat man vill ha. Återigen är det ett välkänt faktum att du måste få i dig mer protein än du gör dig av med när du vill bygga muskler. Kroppens proteinnedbrytning är ständig och det är först när du äter mer protein än du förlorar som du kan bygga muskler och på så sätt bli större och starkare.

Fördelen med att äta vassleprotein är att detta är ett naturligt protein som inte innehåller kemikalier, det är alltså inte tillverkat i ett laboratorium, utan vassleprotein är helt enkelt ett mjölkprotein som kommer ifrån komjölk. När man vill bygga muskler är det viktigt att äta ungefär 2 gram protein per kilo kroppsvikt per dag. Detta gäller när man vill öka i vikt och om man inte är intresserad av det klarar man sig med mindre protein. Fördelen med att äta proteinpulver i form av vassleprotein är att du får i dig allt det protein du behöver på ett billigt och enkelt sätt samtidigt som du inte behöver få i dig extra kolhydrater och fett som din kropp inte är i behov av. Det är nämligen just proteinet som din kropp är i behov av. Du ska alltid komma ihåg att detta inte på något sätt ska ersätta en varierad kost utan det är fortfarande viktigt att du får i dig kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler samt protein via din vanliga kost.

Kosttillskott är just ett tillskott och det innebär att man kan äta detta utöver det du normalt äter för att se till att du får ett extra tillskott av protein. Du bör därför inte dra ned på din vanliga mat när du äter vassleprotein då detta kan leda till att du får näringsbrist på andra typer av ämnen istället för just protein.

Läs mer om vassleproteinpulver