Hur påverkas din träning av extra salt?

saltTror du som många andra att salt endst ökar ditt blodtryck? Dags att tänka om, salt kan nämligen förbättra din idrottsliga prestation på tre olika sätt.

I årtionden har folk blivit tillsagda att begränsa mängden salt i kosten. För högt natriumintag har kopplats till allt från högt blodtryck, stroke, hjärt- och kärlsjukdomar till benskörhet.

Men om din läkare aldrig har påpekat att du bör hålla koll på saltintaget och inte har högt blodtryck eller några andra sjukdomar samt tränar regelbundet kan det vara dags att lägga till lite mer salt till din diet. Överdriv inte, men tillsätt lite extra salt till maten eller ät någon salt godbit ibland.

Natrium ökar blodvolymen

Genom att göra natrium till en del av din pre-workout måltid eller pre-workout kosttillskott kan du hjälpa kroppen att bygga upp blodvolymen som du behöver för att orka med hela träningspasset.

Blodvolymen består av röda blodkroppar och blodplasma, som både bidrar till att flytta aminosyror, glukos, hormoner och andra näringsämnen i hela kroppen. Genom att öka din blodvolym hjälper således natrium till att skynda på leveransen av dessa näringsämnen till musklerna.

 

Natrium ökar näringstillförseln

Kroppen behöver glukos, fettsyror, aminosyror, vatten och elektrolyter för att maximera den idrottsliga presationen. Men för att dessa näringsämnen ska fungera måste de kunna ta sig till dina muskelceller. Här kommer natrium till undsättning igen genom att agera som en hjälptransport  kan det hjälpa näringsämnen att passera cellväggarna.

 

Natrium gör dig törstigare

Helt enkelt genom att göra dig törstig gör salt så att du får i dig mer vätska, vilket som de flesta vet ger dig en mängd olika motionsrelaterade fördelar. Först och främst genom att hålla vätskenivån hög i kroppen så hjälper du njurarna att upprätthålla elektrolytnivåerna. Det hjälper också till att upprätthålla blodvolymen när du tränar. Och det minskar även chanserna att du kommer förlora styrka, kraft, uthållighet eller att du drabbas av trötthet, huvudvärl, yrsel och muskelkramper som kan orsakas av uttorkning.