vassle proteinshakeGå ner i vikt med vassleprotein!

När det kommer till proteintillskott är vassleprotein ett bra val som lätt absorberas och är rik på alla essentiella aminosyror. Kosttillskottet kan vara ett hälsosamt tillägg när du funderar på att satsa på en viktnedgång och anses av många vara det bästa proteinpulvret. Tänk dock på att vassleproteinet för sig själv inte är något magiskt ämne som tar bort dina oönskade kilon. Att däremot dra nytta av en kost som innehåller proteinshakes samtidigt som du kontrollerar dina totala kaloriintag och styrketränar regelbundet ger dig helt klart en fördel

Bästa vassleproteinet

Vassleshakes och viktminskning

Vassleproteintillskott kommer inte vara din favorit vad gäller tillskott för viktminskning. Däremot hjälper det dig att bränna fett istället för muskler, enligt en studie från 2008 publicerades i Nutrition Journal. Denna studie visade att en vassleshake som måltidsersättning hjälpte en grupp överviktiga individer att förlora mer kroppsfett än muskler vid dagligt kaloriunderskott.

Varför är det viktigt att behålla muskelvävnad? Eftersom muskler bränner mer kalorier än fettvävnad - 6 kalorier per 0,45kg kontra 2 kalorier per 0,45kg, enligt forskning som publiceras i American Journal of Human Biology 2011. När du gå ner i vikt, förlorar du normalt både muskler och fett, som orsakar att din ämnesomsättning sjunker vilket kan göra det svårare för dig att banta. Genom att dricka en vassleproteinshake kan det hjälpa till att förebygga viss muskelnedbrytning, vilket kan göra det lite lättare för dig att fortsätta att förlora fett.

Vassleprotein kan också hjälpa dig att kontrollera hunger, enligt en 2014 studie publicerad i European Journal of Clinical Nutrition, vilket kan göra det lättare för dig att hålla fast vid din kost. Denna 12 veckor långa studie jämförde hungernivåeffekten av vassleprotein mot kasein, även det ett mjölkprotein, och ett kolhydratstillskott hos en grupp överviktiga deltagare och fann att vassleprotein fungerade bättre än de två andra kosttillskott med att hålla bort lusten till att äta.

Kontrollera dina kalorier

Medan vassleproteinshakes kan hjälpa dig att nå ditt bantningsmål, kommer detta inte att fungera om de innehåller mycket kalorier. Viktminskning kräver en negativ kaloribalans, vilket innebär att äta färre kalorier än din kropp förbränner. Om ett kilo fett innehåller 7000 kalorier, kan du förlora ett kilo per vecka genom att subtrahera 500 kalorier per dag från vad du behöver för att behålla din nuvarande vikt.

Det finns flera typer av vassleprotein, så var uppmärksam på den totala mängd kalorier per portion. Kalorier och protein i vassleproteintillskott, finns främst i pulverform och varierar mellan olika märken - några populära vassleprodukter sträcker sig från 110 till 170 kalorier och 24 till 28 gram protein per skopa.

Vassleprotein och muskeluppbyggnad

Förutom att hjälpa till att bevara muskler medan du gå ner i vikt och kombinerar ett vassleprotein med styrketräning kan det även hjälpa dig att bygga muskler. Vassleprotein innehåller rätt balans av aminosyror som behövs för att stödja muskeltillväxt och är en bra källa till leucin, som är kritisk för muskeluppbyggnad. När du ökar muskelmassan genom styrketräning så hjälper det även kroppen att bränna kalorier. 

Övriga funderingar och avslutande ord

De flesta vassleproteinpulver är smaksatta även om du kan få dem naturella och är även ett billigt proteinpulver. Blandning med vatten sparar kalorier men kan vara tråkigt och smaklöst. Blanda istället med lättmjölk för smak, extra kalorier och kolhydrater, om det behövs. Detta är särskilt viktigt om du dricker ditt vassleprotein efter styrketräning. 30 minuter efter ett träningspass är din kropp på topp för muskeluppbyggnad och det rekommenderas att du förbrukar ett mellanmål som innehåller både protein och kolhydrater inom denna tidsram. De flesta vassleproteinpulver är inte rikt på kolhydrater, med endast upp till 6 gram kolhydrater per skopa. Genom att blanda en kopp fettfri mjölk med vassleprotein lägger du till 12 gram kolhydrater och 80 kalorier till din shake.

Om du är laktosintolerant så bör du undvika vassleproteinkoncentrat och istället använda skakar som innehåller vassleproteinisolat eller hydrolysat. Dessutom, om du har ett medicinskt tillstånd som njur- eller leversjukdomar, kontakta din läkare innan du lägger proteinshakes till din dagliga rutin.