protein shakeFördelarna med proteinshakes

Nuförtiden verkar det som att det bara blir fler och fler styrketränare som tar proteintillskott i en eller annan form. Bara man går ner till snabbköpet och handlar så ser man proteinberikade spannmålsprodukter och till och med havregryn med hög proteinhalt. Och oavsett om vilken typ av protein det är, soja, vassle, kasein, så är det proteinet som är det viktiga.

Naturligtvis kan man få i sig alla de proteiner som ens diet kräver via den vanliga maten, men för de som tränar mycket eller kanske har ett jobb som kräver mycket tid och inte alltid ger utrymme för att äta rätt kan det bli lite knepigt. Det är därför det finns proteinshakes. Allt du behöver är ett proteinpulver, en shaker och vatten. Sen kommer du aldrig mer ha brist på protein.

 

Vilka är då fördelarna med proteinpulver?

Så varför tar då så många kroppsbyggare proteinshakes? Jo, för att protein är det grundläggande som behövs för att bygga muskler. Protein används också för att tillverka hormoner, enzymer, nukleinsyror och det förbättrar även immunförsvaret. Utan protein klarar kroppen inte av att sätta ihop de strukturer som utgör varje cell, vävnad, organ och kan heller inte generera de ämnen som behövs för kardiovaskulär funktion, muskelsammandragning, tillväxt och återhämtning. Utan tillräckligt med protein kan musklerna inte reparera sig så snabbt vilket lätt leder till överträning och skador.

 

fordelar med proteinpulverVilket protein är bäst?

Det i särklass mest populära proteintillskottet bland såväl kroppsbyggare som de som bara vill förbättra sin hälsa är vassleprotein. Men för att säga vilket protein som är bäst så måste man ta många olika aspekter i beaktning, som vilken kroppstyp, vilket syftet är med att ta proteinet och sedan ha någon typ av mätare för att se vilket som är mest effektivt.  Det vanligaste man gör för att testa olika protein är att mäta kvaliteten på ett protein genom dess biologiska värde, vilket motsvarar den mängd kväve (kroppsprotein/g) som kan ersättas av 100g protein i dieten.

Proteiner med det högsta biologiska värdet anses av många vara det bästa för att främja muskeltillväxt och de flesta som forskar om protein är överens om att ju högre biologiskt värde ett protein har desto bättre främjar det muskeltillväxten. Det här ämnet är dock väldigt komplicerat och det finns inget säkert svar då det skiljer sig från person till person.

Sammanfattningsvis är vassle ett väldigt komplett protein med ett mycket högt biologiskt värde (104). Därefter kommer ägg med ett värde på 100. Några andra vanliga proteinprodukter är kasein som har ett värde på 77, nötkött med 80, soja med 74, vete med 54 och bönor med ett värde på 49. 

 

Mer information: Allt du behöver veta om proteinpulver

'