proteinrik frukostEn frukost för styrketränaren

Att få i sig tillräckligt med protein är mer eller mindre ett krav för att bygga muskler. Kroppen bryter ner proteinet i mindre enheter, aminosyror, som används som byggstenar för framställning av muskler och andra bindvävnader. Tyngdlyftare är särskilt intresserade av att bygga muskelmassa, så de behöver extra protein för att tillgodose deras kroppsliga behov. I den här artikeln kommer vi kort gå igenom förslag på schyssta ingredienser till frukosten.

Muskelfibrer är gjorda av protein. För att öka storleken och styrkan i musklerna måste du träna och dra ut muskelfibrerna med styrketräning som stimulerar kroppen till att reparera dem. I processen av reparation växer muskelfibrerna, vilket ökar deras draghållfasthet och gör att de ser större och mer definierade ut. Det är ett gyllene tillfälle att bygga på med aminosyror en till två timmar efter träningen då kroppen är särskilt i behov av aminosyror för att reparera muskelfibrer. Utan tillgängliga aminosyror kan muskelfibrerna inte repareras lika effektivt. Det är dock viktigt att få i sig gott om proteiner innan träning med. Dessutom är det också mycket viktigt att få i sig snabb energi så att man orkar prestera mer på gymmet.

Energi inför träningen

Som bränsle träning och all annan verksamhet använder kroppen energi från kolhydrater, som metaboliseras till enkla molekyler som glukos. Dina celler bränner glukos för omedelbar energi. Kroppen kan även lagra energin som glykogen. Din kropp föredrar att få glukos från kolhydrater som spannmål och frukt men vid krissituationer kan kroppen även extrahera glukos från aminosyror och fettsyror. Följaktligen ger protein bara energi när det inte finns några kolhydrater tillgängliga och dina glykogenförråd är uttömda. Som ett resultat, bör din första måltid på dagen före träningen innehålla gott om kolhydrater som lite protein.

Frukostförslag

Frukost för tyngdlyftare bör innehålla några lättsmälta kolhydrat såsom vitt och mörkt bröd eller bagels. Fruktjuice är en annan snabb källa till glukos som gör det möjligt för dig att träna effektivt. När det gäller protein, är animaliska källor ”fullständiga”, vilket innebär att de innehåller alla de essentiella aminosyror kroppen inte kan syntetisera. Kalkon och kycklingbröst är bra exempel även om de inte vanligtvis betraktas som frukostmat. Nöt- och griskött tar också längre tid att smälta, ungefär tre timmar, vilket kanske inte är tillräckligt snabbt om du tränar direkt efter frukost. Ägg är troligen ett bättre val eftersom det inte bara är en komplett källa till protein, men de bryts ner snabbare, absorberas fullständigt och är dessutom mycket billigare. Mjölk är också en bra källa till protein och det innehåller mjölksocker, laktos, som snabbt omvandlas till glukos. Således är ägg på toast, en skål flingor med mjölk och ett glas juice ett utmärkt förslag på en frukost före träning.