Effekter av alkohol och träning

alkohol traningDet är garanterat inte den främsta anledningen till varför majoriteten av oss människor dricker. Inte eller kommer det på andraplatsen. Det är dock bevisat att en av de sällan talade egenskaperna hos alkohol är dess roll i att deprimera och hämma kroppens naturliga utsöndring av testosteron. Med största delen av testosteronet som utsöndras i testiklarna (hos äggstockar hos kvinnor) är testosteronhormonet övervägande ansvarigt för ökad styrka, muskelmassa och minskande övergripande kroppsfett bland många andra saker. Minskade serumtestosteronnivåer kan ha skadliga effekter som infertilitet, ökad risk för osteoporos, anemi och immundysfunktion. Och många studier bekräftar att alkohol är en direkt testikeltoxin hos både människor och djur. Konsumtion av alkohol leder till en markant och långvarig minskning av testosteron som kan bestå i flera timmar beroende på hur mycket som konsumeras. En studie av 13 manliga alkoholanvändare rapporterade en minskning av serumtestosteron på 19-22% som varade så länge som upp till 10 timmar efter att långsamt (över 3 timmarsperiod) ha druckit 1,5 gram alkohol per kilo av sin kroppsvikt. Så alarmerande som denna droppe i testosteron kan tyckas, var det mer chockerande att när samma mängd alkohol konsumeras efter en utmaning av ansträngande övning/träning så fortsatte nedjusteringen i testosteron så länge som 22 timmar efter konsumtion. Faktum är att experimentet visade att i varje scenario - om det tränades efter att ha druckit, tränade med en baksmälla eller tränat medan de var berusade, visade på en signifikant effekt vid förlängning av depressiva effekten på testosteron jämfört med icke-utövande kontroller. Således är det viktigt att notera att alkoholkonsumtionen efter träning kan störa återhämtningen efter träningsåterhämtning som är viktig om du vill ha några fördelar alls från din träning. Om du dricker innan, under eller strax efter träning bör du kanske tänka om. Prioriteringsfrågan är även den viktig och jag är tämligen övertygad om att du mår bättra av ett ordentligt träningspass, kardio eller gym, istället för att ta en kväll på krogen.

 

 

'