kaffeDricka kaffe innan träning – Bra eller dåligt?

Även om du kanske inte ser kaffe som en sportdryck kan dryckens försörjning av koffein ge idrottare energi på flera olika sätt. Koffein hjälper till att driva upp ämnesomsättningen, ökar uthålligheten, förbättrar ditt fokus och minskar smärta. Detta är särskilt tydligt när kaffet konsumeras strax före ett tufft och högintensivt träningspass. Undvika koffein om du istället skulle uppleva negativa biverkningar.

Köp koffeintabletter hos Gymgrossisten.com

Minskar smärtan

Den främsta anledningen till att kaffe ger idrottare en energikick är att koffein kan minska smärta under ansträngande motion. En studie från 2008 i "International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism” undersökte college-åldrade kvinnor som konsumerade koffein en timme före ett 30 minuters högintensivt cykelträningspass. De som hade konsumerat koffein rapporterade mindre smärta i benen under träningen än de som fick placebo.

Ökad uthållighet

En studie i "Journal of Strength Conditioning" från 2012 fann att konsumtion av koffein, innan ett träningspass, bidrar till att förbättra styrketräningen. I studien drack 13 män antingen en energidryck med koffein eller bara en placebodryck. Därefter gjordes flera olika övningar såsom bänkpress, marklyft och back-squat. De som drack koffein innan träningen kunde prestera längre och lyfta mer.

Mer fokuserad

Koffein blockerar signalsubstanser som inducerar sedering och därigenom ökar vakenheten. Detta kommer såklart väl till pass under ett träningspass. I en studie från "Journal of Strength Conditioning" noterades att män som lyfte vikter efter konsumtion av koffein inte bara kunde lyfta mer än de som fick placebo. Deras bedömning av upplevd nivå av ansträngning var också lägre. Med andra ord gav koffein en mental fördel gentemot dem som fick placebo.

Bränner fett

En av de kanske bästa nyheterna för kaffeälskare är att genom att dricka en kopp kaffe så påskyndas kroppens ämnesomsättning och fettförbränningens processer. En studie i "American Journal of Clinical Nutrition" upptäckte att ämnesomsättning hos både normalviktiga och feta individer ökade i så mycket som tre timmar efter att ha förtärt koffein.

Hälsoaspekten

Tänk på att även om kaffe kan ge energi under ett träningspass så är drycken inte till för alla. De som får biverkningar av koffein, exempelvis sömnproblem eller magbesvär, ska dricka kaffe med måtta (eller inte alls). Om du vet att du har problem med kaffe eller koffein över lag så rekommenderar vi att du pratar med en läkare innan du lägger till drycken i din kost.