ananasÄr ananas en bra frukt att äta före ett träningspass?

Saftiga och söta, färska skivor av ananas kan vara precis vad du längtar efter före eller efter en ansträngande träning, och ananas har egenskaper som gör den till en perfekt tränings mellanmål. Dess kolhydratinnehåll bränsle din verksamhet, medan en förening som kallas bromelain kan hjälpa återhämtningen.

 

Kolhydrater för energiboosten

Kroppens huvudsakliga energikälla för träning är kolhydrater. Utan tillräckligt med kolhydrater kan du uppleva trötthet om du tränar ett längre pass. En snabb påfyllning av kolhydrater i kroppen innan ett träningspass skyddar också din muskelmassa från att brytas ner och användas för energiproduktion. En kopp ananasbitar ger nästan 22 gram kolhydrater, främst i form av enkla sockerarter. Dessa kan din kropp metabolisera blixtsnabbt och ger dig mer eller mindre omedelbar energi innan ett träningspass. 

Läs mer om kreatin och andra pre-workout tillskott

 

Potentiella anti-inflammatoriska egenskaper

Ananas har länge använts för att behandla inflammationer, eftersom de innehåller en förening som kallas bromelain, som har anti-inflammatoriska egenskaper. Enligt University of Maryland Medical Center, har den tyska kommissionen E godkänt bromelain för användning vid behandling av svullnad efter kirurgiska ingrepp. Bromelain hjälper till att bryta ner inflammerad vävnad och kan bidra till att förhindra muskelskador efter träning.

 

Konsumera tillsammans med protein

Även om kolhydrater är viktigt innan träningen så vill du också ha i dig protein. Två till fyra timmar innan träningspasset bör du därför ät en balanserad måltid med omkring 0,2 till 0,25 gram kolhydrater och protein per kg kroppsvikt av ditt intagsmål. Detta kan vara ett kycklingbröst med en grönsallad och ananasbitar, eller en bit lax med brunt ris och ananasskivor.

 

Ananas efter träningen

Ananas fungerar också bra som mellanmål efter träningen. Dess enkla sockerinnehåll kan snabbt metaboliseras och ersätta dina utarmade muskelglykogenlager - den lagrade energin i musklerna - som hjälper återhämtning och förbereder dig för ditt nästa träningspass. Det är också en rik källa av mineralet kalium, vilket underlättar korrekt muskelfunktion och det är 86 procent vatten, så det kommer att hjälpa dig rehydrera efter träningen. Protein är en viktig del av detta mellanmål eftersom det underlättar muskelåterhämtning. 30 till 60 minuter efter träningen bör du konsumera 0,2-0,25 gram kolhydrater och protein per kilo kroppsvikt av ditt intagsmål. Blanda ananas bitar och grekisk yoghurt i en smoothie, eller toppa grekisk yoghurt med tärnad ananas.