Hälsofördelar med konditionsträning

I grund och botten så vill vi alla känna sig pigga och framför allt hålla sig friska. Genom alla tider så har människor rört på sig för att må bra och få bättre hälsa. Människokroppen är nämligen designad för att leva ett liv i rörelse och därför behöver kroppen arbeta fysiskt för att fungera optimalt. Det har forskarna kommit fram till och om du vill förbättra din hälsa och kondition, så är det konditionsträning du ska ägna dig åt.

Konditionsträning

Men vad är konditionsträning för något egentligen? Att träna din kondition innebär att du utför en aktivitet som kräver att du använder stora muskelgrupper i din kropp. Detta ska du göra regelbundet och på ett oavbrutet sätt. Detta för att höja dina hjärtslags frekvens, så att de ligger mellan 60 till 85 procent snabbare jämfört med antal hjärtslag som du brukar ha. Bland de vanligaste sätten att få en bättre kondition på är att bland annat gå raska promenader, cykla, jogga, löpa, aerobics, tae bo och rodd. Träning av de här slagen är de bästa sätten att konditionsträna på.

Hjärtat

Att träna din kondition kan du egentligen se som att du styrketränar din absolut mest betydelsefulla muskel, nämligen ditt hjärta. För att du ska må bra och få bättre hälsa gäller det att ditt hjärta får jobba. Det säger sig självtkonditionstraening utomhus egentligen, eftersom hjärtat är en muskel och muskler behöver arbeta för att må bra.Ditt hjärta kommer att bli bättre på att pumpa runt blodet och då på färre slag, fast med samma mängd blod som i vanliga fall. För att uttrycka det enkelt så: ju bättre kondition du får, desto effektivare blir ditt hjärta. Rent medicinskt kan man säga att kondition är ett sätt för kroppen att mäta kroppens färdighet att transportera och ta upp syre i människokroppen.

Hälsofördelar

Fördelarna är många för din hälsa om du börjar eller håller på med konditionsträning. Det har genomförts många studier av forskare inom just detta område.

Några av fördelarna för hälsan som forskarna har kommit fram till är:

  • Energi till din kropp. Genom att regelbundet träna din kondition får du mer energi till din kropp, samtidigt som du dessutom blir mer uthållig och orkar mer. Detta speciellt i samband med fysisk aktivitet. Du får inte bara mer energi till kroppen utan du får dessutom bättre sömn och på så vis minskar du din trötthet samtidigt.
  • Förhindrar vissa sjukdomar. Genom att konditionsträna kan du avvärja hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom finns det stora chanser att även stoppa sjukdomar som diabetes, cancer, hög kolesterolhalt och sjuklig fetma. Detta eftersom den här typen av träning stärker både ditt hjärta och dina lungor. Det räcker med att till exempel gå en promenad i rask takt eller jogga regelbundet. Samtidigt som kroppens immunförsvar förbättras.
  • Hålla koll på vikten är a och o för att du ska få en bättre hälsa. I och med att du tränar din kondition kan du förbränna ett stort antal kalorier vid varje träningstillfälle. Vilket gör att du förbränner kalorier och på så vis kan gå ner i vikt. När du väl har gått ner till din trivselvikt, gör din konditionsträning att du kan bibehålla vikten lättare.
  • Fysisk aktivitet så som konditionsträning motverkar depression och ser till att de positiva effekterna håller sig kvar en längre tid. Genom att träna blir du av med tristessen i livet helt enkelt. Dessutom minskar din stressnivå, vilket gör att du känner dig lugnare och kan ta till dig av vad livet erbjuder på ett helt annat och öppnare sätt.
  • Att man får ett bättre minne är en av fördelarna med att träna sin kondition och är perfekt för äldre personer att genomföra. Detta eftersom volymförlusten av hippocampus ökar med åldern. Hippocampus som är en del av limbiska systemet i hjärnan och gör att man kan lokalisera sig vart man är och ta emot impulser från våra sinnes- och känselorgan, samt jobbar som en kopplingsstation som förbinder associationsbanor mellan olika delar i våra hjärnor.
  • Skelettet blir starkare av konditionsträning och gör att risken för att man ska drabbas av benskörhet minskar. Samtidigt som dina muskler blir starkare och blodtrycket sänks så förebyggs också risken att få inflammationer av olika slag. Plus att näringstillförseln till cellerna i kroppen blir bättre, tack vare att blodcirkulationen ökar.

Läs mer:

 

Börja konditionsträna

Det är viktigt att konditionsträna om du vill förbättra din hälsa. Men det gäller att börja träna i en lugn takt, genom att röra dig cirka 30-45 minuter tre till fem dagar i veckan. Vill du däremot försöka gå ner i vikt bör du konditionsträna fem dagar i veckan. Eftersom ju mer du rör dig, blir det större chans att du går ner i vikt. 

Men det gäller att undvika att anstränga sig för mycket i början av sin konditionsträning och max upp till 45 minuter per tillfälle. Detta för att undvika att överanstränga sig och framför allt för att det inte ska bli tråkigt. Blir det tråkigt är det lätt att du tappar lusten till att röra på dig.

Det räcker med att börja ta en cykeltur runt kvarteret och sätta upp mål med små delmål, som gör det lättare att klara av det stora målet på sikt. Vilket gör att du blir peppad och framför allt känner att du kan lyckas med något. En stor fördel att tänka på, i och med du börjar med att träna din kondition, är att även börja tänka på vad du äter och ändra dina matvanor.

När din kondition har börjat bli bättre så är det dags för nästa steg. Detta gör du genom att göra vissa bitar i din träning mer intensiva. Om du joggar till exempel, kan du springa lite fortare en till två minuter, pausa och upprepa var femte minut. Detta för att öka pulsen och ge dig mer energi, samt göra att musklerna får arbeta ordentligt.

 

Variation är viktigt

Under tiden som du konditionstränar är det viktigt att ha variation i sina fysiska aktiviteter. För det är nämligen så att kroppen vänjer sig så småningom vid de rörelsemönster, intensitet och belastning som den blir utsatt för. Därför är det viktigt att kroppen får nya utmaningar och genom omväxling i dina övningar. På så sätt kan du få så bra resultat av din träning som möjligt.

Det är nämligen så att din kropp blir bekväm så fort den upptäcker och märker av ett mönster i din träning och på så vis stannar alla resultat upp, för att hållas på sparlåga. Ett bra exempel på om du kör din träning i samma mönster är om du joggar samma runda, i samma fart och varannan dag. Detta gör att det inte händer så mycket med din kondition.

Men när man tänker efter är det egentligen inte så konstigt eftersom människokroppen behöver utmaningar och olika belastningar för att må bra. Därför är det viktigt att du har variation i din konditionsträning för att främja din hälsa i det långa loppet och är nyckeln för att komma i form.

Genom att börja att ha alla dessa saker och faktorer i åtanken och börja med träna din kondition, gör att du sakta men säkert kommer förbättra din kondition. Samtidigt som att din hälsa dessutom blir bättre. Vilket gör att du kommer få en bättre livskvalitet och kanske rent av leva längre!