6 hälsofördelar med styrketräning

Att röra på sig dagligen kan göra under för hälsan och ditt välmående. Det behövs sällan mer än en rask promenad eller en kortare cykeltur för att de mentala fördelarna ska ge sig till känna men om du vill öka vinningarna ännu mer så måste du träna lite hårdare. Självklart finns det massvis av olika sätt för dig att stärka din kropp men få träningstyper är så resultatrika och har sådana långvariga effekter som styrketräning. Med styrketräning blir du förstås starkare men denna typ av träning för även med sig fler fördelar. Här listar vi sex anledningar till att styrketräning är toppen för hälsan.

1. Du blir starkare & får bättre hållning

Det säger sig kanske självt att du blir starkare av styrketräning men det är faktiskt så att få andra träningsformer ger resultat så snabbt som styrketräning. Genom att styrketräna fokuserat, flera gånger i veckan, kan du snabbt bygga muskler och bli starkare för varje vecka som går. Det här förutsätter förstås att du äter bra mat som hjälper kroppen att bygga musklerna men så länge som du ser till att detta krav är uppfyllt är styrketräning både rolig och effektiv. Det är roligt att se snabba resultat!

Självfallet finns det olika sätt att styrketräna där du kan välja övningar som tränar hela kroppen på en gång eller övningar som är fokuserade på olika kroppsdelar. Du kan också välja att kombinera dessa två men du bör alltid se till att du styrketränar hela kroppen så att du inte bara fokuserar på en eller ett par kroppsdelar. Tack vare att magen och ryggen är involverade i de allra flesta styrkeövningarna så blir dessa också starkare, vilket betyder att du får en bättre hållning och därmed blir snyggare.

2. Du kan anpassa träningen efter dina förutsättningar

styrketraening

 

Det finns mer än ett sätt att styrketräna på och därmed kan du anpassa träningen helt efter dina egna villkor och förutsättningar. Du behöver verkligen inte känna det som att du måste följa ett träningsprogram slaviskt eller att du måste träna som populära bloggare gör. Om du är helt otränad är det oftast bäst om du börjar din styrketräning med helkroppsövningar och utan att lyfta några vikter medan du som är vältränad, och kan utföra övningarna på ett korrekt vis, kan lasta på så mycket vikt som du orkar och kanske väljer att fokusera mer på enskilda muskler.

Styrketräning är också fantastiskt om du har skador eftersom du kan anpassa träningen efter det. Att göra övningar som tränar hela kroppen om du är skadad är kanske inte att rekommendera men istället kan du välja att fokusera på de kroppsdelar som inte är skadade. Ett annat alternativ är att du kör tunga vikter på kroppsdelar som kan hantera detta och sedan lyfter betydligt lättare vikter när du tränar de skadade delarna.

3. Styrketräning ökar din rörlighet

Få förknippar styrketräning med flexibilitet men det är faktiskt så att styrketräning ökar din rörlighet. Det här beror förstås mycket på hur du tränar. Om du främst fokuserar på att bygga enskilda muskler och om du försöker att få dem så stora som möjligt, så är det risk för att du kan få lite svårare att röra dig i takt med att musklernas storlek börjar att begränsa dig. Majoriteten av folk som styrketränar har dock inte detta fokus och därmed är minskad rörlighet inte något problem.

Faktum är att i de allra flesta fall innebär styrketräning lika mycket stretchning av dina muskler som hopdragning av musklerna och denna stretchning för med sig en ökad rörlighet. Om du verkligen vill ha en ökad rörlighet som mål och fokus så kan du se till att utföra många styrkeövningar där du sträcker ut kroppen ordentligt samt se till så att du håller den utsträcka positionen en liten stund längre än vad övningen normalt sett innefattar.

4. Styrketräning ökar din förbränning

Det här med att styrketräning skulle öka förbränningen är något som såväl media som nyfrälsta styrketränare gillar att raljera om men det är faktiskt inte en hörsägen som saknar grund. Att styrketräning ökar förbränningen stämmer alltså i högsta grad. Det hela hänger ihop med att tung träning får muskler att växa och som bekant växer ju muskler även under vila.

Om du tränar styrketräning så bränner du energi medan du tränar eftersom du använder musklerna och sliter på dem. Sedan fortsätter du att använda mer energi efteråt eftersom en stor del av styrketräning handlar om att kroppen ska ges tillfälle att reparera musklerna så att de på så vis blir större. Det här betyder att din kropps förbränning kan ligga högt i flera dagar efter ett styrketräningspass och att din kropp således behöver mer energi. Om du önskar att minska i fettvikt och undviker att stoppa i dig onyttigheter så ger du dessutom kroppen möjligheten att använda ditt kroppsfett som energi. I takt med att dina muskler fortsätter att växa så fortsätter förbränningen att öka eller åtminstone ligga högre än den gjorde från första början, vilket helt enkelt beror på att du nu har fler muskelceller som behöver energi än vad du hade innan du började styrketräna.

5. Du kan träna var som helst

Styrketräning är en sådan där frigörande träning som kan utföras var som helst och när som helst. Du behöver alltså inte vara bunden till ett gym utan det går precis lika bra att träna hemma i vardagsrummet, i trädgården, på hotellrummet, i parken eller var helst annars du tycker kan vara lämpligt. Att investera i ett par träningsredskap eller kanske i ett helt hemmagym kan vara lockande om du väljer att inte träna på gym men inte heller detta är någon nödvändighet.

Du kan antingen välja att bara träna med din egen kropp som tyngd och här är till exempel armhävningar, benböj och chins ultimata övningar. Om du vill variera övningarna och även lägga till övningar med vikter så kan du använda dig av det som finns i din närhet; vattenflaskor, stenar, böcker och så vidare. Fördelen med styrketräningen är också att du kan träna på det klockslag som passar dig bäst. Eftersom du kan utforma styrketräningen precis som du vill och inte behöver arrangera ditt liv utefter gymmets öppettider så är du fri att välja den tidpunkt som fungerar bäst i ditt liv.

6. Styrketräning får dig att må bra

De allra flesta träningsformer får dig att må bra men eftersom du snart kan se sådana stora förändringar i din egen kropp så får styrketräning dig att må lite extra bra. Att träna tungt reducerar stress och får dig att klara av att möta livets tunga stunder lite lättare. Du blir helt enkelt en gladare person, inifrån och ut. Därtill ökar styrketräning dina energinivåer och din produktivitet så att du orkar med alla dina åtagande och så att du kanske till och med känner lust att påbörja nya projekt. Ibland är en bra träningsrutin allt som behövs för att drömmar ska bli verklighet, även om de inte har något med själva träningen att göra.

En starkare och snyggare kropp som är frisk och fungerar som den ska ger dig också ett ökat självförtroende. Självförtroendet och självkänslan blir dessutom starkare när du har viljan att testa nya saker och när du vågar dig ut på nya vägar.