3 positiva effekter med grenade aminosyror (BCAA)

Efter att man kommit igång med träningen är nästa steg att få kontroll på kosten. Om du ska lägga ner mycket tid på att träna så varför inte lägga ner lite extra tid på kosten och kosttillskott för att få ut max av träningen? Här är några av de positiva effekterna av grenade aminosyror (BCAA).

 

bcaa maxBCAA och immunförsvaret

Det första man märker av när man börjar använda sig av BCAA är det stärkta immunförsvaret. Varje gång man går till gymmet sätter man en enorm press på kroppen. Om kroppen inte klarar av detta tillstånd kommer du få problem med muskelåterhämtning och du löper en förhöjd risk för att råka ut för en sjukdom.

 

BCAA ger skydd mot aminosyrabrist

Den andra stora fördelen du kommer uppleva genom att komplettera din kost med BCAA är att du kan vara säker på att du inte kommer ha brist på någon aminosyra. Många personer som går på begränsade dieter, när man förbereder sig inför en tävling och även många veganer och vegetarianer riskerar att inte få i sig tillräckligt med essentiella aminosyror. Man måste alltid vara försiktig med vad man väljer att äta när man begränsar proteinrika livsmedel som kött, ägg och mejeriprodukter. Att inte göra detta kan få ödesdigra konsekvenser så se till att inte göra det misstaget.

 

Förebygg bortfall av muskelmassa

När kroppen är stressad eller när du måste ta en paus från träningen löper du en stor risk för att tappa en del av den muskelmassa du kämpat för att bygga upp. Detta är framförallt signifikant hos personer som genomgått en operation. Studier har gjorts på om något kan göras för att förhindra denna effekt och svaret lyder BCAA.

Många personer gör et bra jobb med att se till att de får i sig tillräcklig med kolhydrater och proteiner innan och efter träningen. Ofta tar man någon form av tillskott som ett proteinpulver eller kreatin. Men många förbiser effekterna av grenade aminosyror.