3 kosttillskott för att maximera effekten av protein

proteinProteinpulver bör vara grunden bland dina kosttillskott. Men om du är redo att ta nästa steg och vidga dina vyer så följ våra rekommendationer nedan för att komma ett steg närmare dina mål.

Ett bra proteinpulver är ett av de mest kraftfulla verktygen för varje idrottare. Det tillgodoser dig med en snabbt nedbrytbar källa av aminosyror som kan hjälpa till att reparera och påskynda återhämtningen i musklerna. Det stimulerar även proteinsyntesen vilket gör att musklerna växer större och blir starkare.

Lägg till ett eller ett par andra kosttillskott vid sidan av ditt protein för att bidra till ännu större muskeltillväxt - men vilka andra kosttillskott ska man då ta?

 

Kreatin

Personer som tränar seriöst vet att om de vill ta träningen till nästa nivå så är kreatin nästan ett måste. Denna muskelbyggande energibomb har mängder med forskning som bevisat att kreatin verkligen ger resultat, är säkert och effektivt.

Kreatin ansvarar för att möta blixtsnabba ökningar i efterfrågan på energi, som vid högintensiv träning eller tyngdlyftning. Med ett kosttillskott som innehåller kreatin kan du utföra flera reps och även återhämta dig snabbare mellan övningarna.

 

Beta-alanin

Under högintensiva träningsperioder samlar kroppen på sig stora mängder vätejoner vilket sänker kroppens pH-värde som i sin tur leder till att man känner sig trött och hängig. Beta-alanin hjälper till att höja nivåerna på ens intramuskulära karnosin som fungerar som en pH-buffert. Denna buffert neutraliserar då den negativa effekten av vätejonerna.

Kroppsbyggare, löpare, eller egentligen vem som helst som tränar väldigt mycket kan dra nytta från ett beta-alanintillskott. Beta-alanin kan hjälpa till att hålla bort de trötta, ömmande och värkande känslor som man kan få vid de sista repetitionerna i ett set. Kombinera med protein för att minimera återhämtningstiden och du kan vara tillbaka på nolltid.

 

Grenade aminosyror – BCAA

Grenade aminosyror, framförallt leucin, är i högsta grad involverade i proteinsyntesen – den process som såväl bygger upp musklernas volym och styrka som ansvarar för reparation och återhämtning av dem samma.  Att ta ett BCAA-tillskott innan träningen har visat sig minimera muskeltröttheten och skadan på musklerna. Ett tillskott med BCAA har även visat sig ha effekt på aktiviteter som pågår under lång tid, som ett maraton, genom att höja motivationen. Mer energi, snabbare återhämtning och förhöjd proteinsyntes – behövs det fler anledningar till att ta BCAA?