11 Supergoda proteinrika snacks till helgslappandet

Det nya året har kommit igång på riktigt och förhoppningsvis håller era nyårslöften fortfarande. Att hålla igång med dieter och träning är dock tufft, särskilt om man inte får tillfälle att belöna sig själv då och då. Det finns de som är väldigt duktiga på att behålla disciplinen i vått och torrt, som klarar av att hålla sig på den smala vägen: träna och äta rätt oavsett vilken veckodag det är. Men de flesta av oss är vanliga människor, och det är inget fel med det.

Att efter en tuff vecka bestående av både jobb och träning inte kunna unna sig någonting extra gott under helgen kan kännas både tråkigt och otillfredsställande. Det finns mycket riktigt också gott om forskning som visar att det enklaste sättet att bibehålla sina goda vanor är att hitta en balans i livet som också innefattar belöningar i form av sötsaker och onyttig mat någon gång då och då.

Sedan finns det faktiskt exempel på snacks där det ena inte utesluter det andra. Snacks som både är nyttiga och goda, som kommer att få hjärnans belöningscentrum att spinna på högvarv. Vi har här tagit fram en lista på totalt 11 supergoda snacks som är både nyttiga, proteinrika och tillfredsställande - varav många är sådana som du kan tillaga själv med ingredienser som du ofta redan har hemma i skafferiet. Ett högt proteininnehåll är extra bra för dig som tränar och kommer att hjälpa dig både med återhämtning och med att bygga muskler (om det är den typen av träning du ägnar dig åt).

Här följer därför en bra lista med tips på träningsvänliga snacks som passar alldeles utmärkt för tv-myset eller helgslappandet, alla med högt proteininnehåll.

Proteinchips

Chips är snacksens snack, om man så vill. Flaggskeppet bland fredagsmysens obligatoriska ingredienser. Chips hör till den typ av snacks som det är omöjligt att värja sig mot, det är i princip omöjligt att ta ett chips och stanna där. Som de flesta känner till hör de verkligen inte till det nyttigaste man kan stoppa i sig - de innehåller höga halter av både fett och kolhydrater. Ett bättre alternativ till de vanliga chipsen är att köpa så kallade proteinchips som finns i välsorterade tränings-, hälsokost- och livsmedelsbutiker. De innehåller upp till 45 procent protein och 18 procent fiber, kalorisnåla är de också.

Nötmix

Den klassiska nötmixen är ett av de absolut bästa hälsomässigt bra alternativen för fredagsmyset som på en gång är nyttigt och tillfredsställande. Det fungerar helt okej att köpa en av de färdiga blandningar som finns i vanliga livsmedelsbutiker, men det absolut bästa är förstås att köpa naturella nötter och blanda och rosta själv. För den som tränar finns det i princip inga nötter som är dåliga - de är i regel alltid rika på både proteiner och bra fetter.

Hummusdipp

Att dippa grönsaker är närmast en klassiker i kategorin hälsosamma snacks. Gurka, morötter, blomkål - vad du än föredrar funkar. Grönsakerna har inte särskilt hög proteinhalt, men det har hummusdippen, kikärtor ger dig 19 gram proteiner per 100 gram. Använd en stavmixer för att mixa ihop en burk kikärtor med 0,5 dl olivolja, 0,5 dl vatten, en tsk tahini, några skvättar citronsaft och en vitlöksklyfta. För kryddningen använder du spiskummin, cayennepeppar och salt efter behag.

Pumpafrön

pumpafroeIngår med fördel i en nötmix men fungerar också alldeles utmärkt på egen hand. Rosta dem i ugnen med salt och curry på 300 grader i ungefär 20 minuter. 100 gram pumpafrön innehåller hela 19 gram proteiner. Krispiga och med en härligt rund och nötig smak, de är svåra att sluta äta när man väl börjat.

Proteinbitar

Små kakor som inte behöver bakas? Jajamen, rör ihop valfritt nötsmör, havregryn, honung och en aning mörka chokladflarn och du har ett jättegott snack som samtidigt innehåller mycket protein. Honung består visserligen till största delen av kolhydrater, men i och med att den inte värms upp så bibehålls dess läkande och antiinflammatoriska egenskaper. Idealiskt för muskler som behöver vila och återhämta sig inför nästa veckas träningspass.

Rostade kikärtor

Kikärtor dyker efter hummusen upp igen på den här listan. Många tycker om hummus, men det går inte att klandra den som kanske känner att det inte riktigt lever upp till känslan av att vara ett snack. Ibland är man sugen på någonting som är rostat och salt, precis som traditionella snacks oftast är. För att komma åt den känslan går det att rosta kikärtor. Värm upp ugnen till 225 grader och rosta kikärtorna tillsammans med olivolja, cayennepeppar och salt i ungefär 20-30 minuter.

Protein bars

Protein bars hör till en lite hälsosammare kategori av godis som blivit relativt populärt under senare år. De finns i många olika varianter med många olika smaker och är det närmsta man kan komma att äta en chokladkaka med bibehållet gott samvete efteråt.

Quinoakex

Kex med quinoa är en ypperlig källa till protein. För fredagsmyset gör man såklart helt rätt i att kombinera dem med en ostbricka, ost innehåller visserligen mycket fett, men också mycket protein, ost ger dig i genomsnitt 45 gram protein per 100 gram. Så du kan lämna det dåliga samvetet därhän för en kväll.

Karamelliserade mandlar

För ett snack som på en gång lyckas kännas både onyttiga och goda utan att överhuvudtaget vara det behöver man inte titta längre än till karamelliserade mandlar. Den som inte tycker om karamelliserade mandlar är snudd på tokig. Proteinhalten är det inte något fel på heller, mandlar ger dig 21 gram protein per 100 gram.

Chocolate Chip Cookies med cashewsmör

Okej, det här förslaget innehåller en del socker, men det balanseras upp av cashewsmörets höga proteininnehåll. De här kakorna kommer verkligen stilla ett kaksug samtidigt som de är en ypperlig proteinkälla. De är väldigt enkla att baka. För att göra ett knappt dussin behöver du 1 ägg, 1 dl socker, en tsk bakpulver, 2,5 dl cashewsmör och ungefär 2,5 dl chokladflarn (gärna mörk choklad). Värm upp ugnen till 180 grader. Blanda därefter ihop ägg och socker ordentligt, rör sedan ner bakpulvret och cashewsmöret. Rör ihop till en jämn smet och rör därefter försiktigt ner chokladflarnen. Grädda i ugnen i knappt 15 minuter. Låt kallna och njut.

Kex med keso

Kanske låter trist men det är dels så att keso har ett väldigt högt proteininnehåll och dels så att det faktiskt går att smaksätta naturell keso på mängder av olika sätt. Här finns möjligheter inte bara till att smaksätta med traditionella smaker som vitlök, salt, peppar och olika örter utan också med smaker som vanligtvis förknippas med efterrätter. Det går också att kombinera med russin, choklad och andra sötsaker. Självklart i lagom dos.

Med andan av det sista tipset i åtanke så ska man inte vara rädd för att testa nya saker och experimentera. Så länge du bygger dina snacksidéer på ingredienser med högt proteininnehåll så kan man kombinera tämligen fritt. Balansera sockerinnehåll och onyttigheter utifrån hur hårt du tränar, kolhydrater är trots allt viktiga för att dina muskler ska kunna återhämta sig efter hård träning. Vägen till ett långsiktigt hälsosamt liv går genom de hälsosamma vanor du lyckas bygga upp och upprätthålla, och ett liv helt utan godsaker kan trots allt vara ganska trist. Så ha tålamod och tänk långsiktigt, börja med att testa olika nyttiga snacksalternativ från listan ovan - det är på det sättet du hittar nya favoriter som du kommer att vilja återvända till. Första gången du testar att tillaga ett nytt snack kommer det möjligtvis kännas som att du bara kompenserar den där chokladkakan som du njöt av förr, den känslan kommer dock inte vara längre än tills dess att du smakar.