ZMA

Tanken på att kunna addera ett preparat eller flera för att kunna prestera bättre, sova bättre och motverka negativa tillstånd är något som lockar allt fler. Produkten får gärna också ha 100% naturligt ursprung. Idag kan vi se i såväl sociala medier som gammelmedia att det finns en trend i att ta hand om sig själv och sin kropp. Vissa ändrar sin livsstil väldigt drastiskt, andra i mindre steg. Oavsett tempo på livsstilsförändringen är det upplyftande att se att det sprids ett budskap om hur viktigt det är att ta vara på och ta hand om våra kroppar.

Trots gedigna matscheman och pushande personliga tränare är det inte alltid lätt att se till att man får i sig allt kroppen behöver för att må som bäst. Det finns en uppsjö av olika naturliga preparat med olika vitaminer, mineraler och dylikt som kan tillföra det din kropp saknar och bidra till en bättre hälsa.

ZMA​ är ett av dessa kosttillskott och har funnits på marknaden i många år och säljs under en lång rad olika varumärken. Namnet kommer från de aktiva beståndsdelarna - zink, magnesium och ​asparaginsyra.​ Vanligtvis innehåller det även vitamin B6. Preparatet används ofta av kroppsbyggare och extremidrottare för att hjälpa till att bygga muskler.

ZMA är ett kosttillskott som ska intas innan sänggående för att hjälpa kroppen bygga upp och bibehålla muskler under natten. För att bättre förstå hur ZMA fungerar och verkar i kroppen krävs en närmare förklaring av dess olika beståndsdelar. 

Zink

För kroppen är grundämnet zink absolut nödvändigt. Även om människans kropp endast innehåller tre till fyra gram totalt så är zink ett väsentligt näringsämne för över tusen olika funktioner. Ämnet används i allt från signalöverföring och uppbyggandet av alla de enzymer kroppen behöver. Eftersom zink spelar en sådan kritisk roll i många av kroppens funktioner så kan zinkbrist ge en lång rad symptom, som till exempel:

  • Försämrat luktsinne
  • Akne
  • Munsår
  • ​Minskad aptit
  • Nedstämdhet
core zink2

Zink finns även som separat kosttillskott

Studier har visat att endast runt 15% av människor får i sig den dagliga rekommenderade mängden zink i sin dagliga kost. Det är siffror som påvisar tydligt hur svårt det är att tillgodose sig Zink endast genom kosten. Rekommendationen är att äta mer baljväxter och att vid behov äta tillskott eller livsmedel som är förstärkta med zink under tillverkningen.

På grund av de många olika symptomen zinkbrist kan orsaka är det inte ovanligt att zinkbrist sällan upptäcks hos patienten som söker hjälp i primärvården. Den sökande patienten kan istället få diagnoser som enligt kriterierna har samma eller liknande symptom som zinkbrist. Det innebär att vissa människor inte får bukt med sin brist på zink utan istället får en annan typ av behandling eller läkemedel som förväntas ge positiva resultat för den diagnos patienten felaktigt fått på papper. 


Man kan få sitt dagsbehov uppfyllt genom att addera kosttillskott som innehåller zink istället för att grubbla över huruvida det man stoppar i sig räcker för att tillgodose kroppens behov. I kosttillskottet ZMA fyller zink framförallt funktionen att hjälpa till i bildandet av hormonet testosteron. Det är säkert redan bekant att testosteron är kritiskt för kroppen vid byggandet av muskler. Testosteronnivån påverkar inte bara män som många kan tro, utan även kvinnor. Det påverkar inte heller bara könsdriften utan även vår muskelfunktion och vårt skelett.

Magnesium

Grundämnet magnesium är även det ett livsnödvändigt ämne för kroppen även fast det inte används av kroppen i samma utsträckning som just zink. Dess främsta funktion är att hjälpa musklerna att slappna av, se till att hjärtat slår jämnt och bildandet av lång rad enzymer. Vissa undersökningar visar att så många som 15% av alla människor kan lida av magnesiumbrist trots att ämnet är relativt vanligt i livsmedel som kaffe, nötter och vissa grönsaker, fullkornsprodukter och kött, samt att kroppen har lätt att ta upp ämnet. Vi får även i oss magnesium genom vårt dricksvatten - mängden varierar dock beroende på vattnets hårdhet. Detta tros bero på att intag av alkohol och kalcium (från till exempel mjölk) hindrar kroppen från att ta upp magnesium.

Faktorer som stress och ett stort intag av vätskedrivande medel bidrar till att urlaka våra depåer av magnesium. Det är därför en bra idé att dagligen inta mer magnesium än vad kroppen behöver för att kompensera för den magnesiumhalt som inte tas upp av kroppen. Precis som zinkbrist har magnesiumbrist en lista av symtom. Vissa av dessa symptom är väldigt oroväckande och kan påverka personens hälsa otroligt negativt. Här är ett urval av listan av symptom:

  • Muskelkramper
  • Oregelbunden hjärtrytm
  • Migrän
  • Darrningar och hämmad tillväxt.

 

magnesiumtabletter

Många som gymmar tar magnesiumtabletter

Den största andelen av kroppens magnesium finns i skelettet, men magnesium finns även i muskler och nerver. Magnesiumets främsta uppgift i ZMA är att hjälpa musklerna slappna av vid sänggående. Detta kan bidra både till att få en god natts sömn, samt att musklerna slappnar av så att de kan repareras och byggas upp efter ett träningspass. Det är detta som gjort att många valt just

ZMA för att hjälpa till vid insomningsbesvär efter träning. När vi utsätter musklerna för hård fysisk ansträngning går det åt mer magnesium och detsamma gäller vid stark mental påfrestning. Tillskott ska dock inte regelbundet användas som ett sömnhjälpmedel och inte ersätta en varierad och god kost. ​

Asparaginsyra

Aminosyran asparagin används av kroppen för att, bland många andra uppgifter, bygga de proteiner som i sin tur bygger muskler. Denna funktion är det primära skälet till varför den är inkluderad i kosttillskottet ZMA.

Asparaginsyra är en av de 20 aminosyror som utgör proteinets byggstenar. Denna aminosyra är en av de icke-essentiella aminosyrorna vilket i motsats till de essentiella aminosyrorna betyder att kroppen själv kan tillverka dessa och att de inte behöver tillföras via kosten. Det betyder inte att kroppen klarar sig utan asparaginsyra, utan främst att kroppen kan tillverka aminosyran själv vid behov. Benämningen icke-essentiell aminosyra kan dock vara aningen missvisande då den kan antyda att ämnet inte vore viktig för kroppen, men tvärtom är asparaginsyra kritisk vid skapande av protein och vissa signalsubstanser. Utöver att kroppen kan tillverka ämnet själv så finns asparaginsyra även i kött och många typer av grönsaker, nötter och spannmål. Varför ska man då ta ett kosttillskott som innehåller ett vanligt förekommande ämne som kroppen dessutom kan tillverka själv? Svaret är att för kroppsbyggare och extremsportare så behövs detta ämne i sådana mängder att kroppen inte hinner med. Kroppen behöver helt enkelt hjälp med att fylla upp behovet för optimal muskeltillväxt.

Vitamin B6

Vitamin B6 har likt de andra ämnena i ZMA flera uppgifter i kroppen. En av funktionerna är, bland andra, förbränning av lipider (till exempel olika fettsyror) och glukos (socker). Tillsammans med ett par andra aminosyror tillverkar vitaminet ämnet niacin som även det är en del av kroppens sätt att bryta ner och förbränna fett. Det är liksom alla B-vitaminer väsentligt för kroppens normala funktioner. Vitamin B6 spelar en stor roll för kroppens proteinomsättning samt våra nervers funktion.

Brist på vitamin B6 kan ge upphov till besvärliga hudförändringar och i sällsynta fall även blodbrist. Vitamin B6 får vi bland annat i oss genom animaliska livsmedel, spannmål. Det är extra viktigt för den som utesluter mjölkprodukter ur sin kost att på annat sätt tillföra vitamin B6.

Effekt på kroppen av ZMA 

Ett flertal studier har gjorts kring effekterna av ZMA på elitidrottare. En av studierna utfördes på amerikanska elitidrottare på universitetsnivå år 2000. Även fast studien har ifrågasatts av andra forskare visade den att efter sju veckors användning så hade halten av testosteron och andra tillväxthormoner kraftigt ökat i de atleter som deltagit i studien, jämfört med en kontrollgrupp. Opartiskheten i den studien har ibland ifrågasatts, men även andra studier har visat på liknande resultat.

Oavsett om tillskott faktiskt har en avgörande effekt på byggandet av muskelmassa så innehåller de ämnen som kroppen faktiskt behöver och som en stor del av befolkningen av olika orsaker faktiskt lider av en brist på. En relativt ny amerikansk studie visar på att, även om en genomsnittlig person inte har dåliga zink- eller vitamin B6-värden så har de oroväckande dåliga värden av magnesium. Det är något som kan leda till hälsoproblem som migrän, hjärt- och muskelproblem. Orsaken till bristen på magnesium kan vara ett ökat alkoholintag, men även dagens höga konsumtion av mejeriprodukter leder till magnesiumbrist eftersom kalcium väldigt effektivt blockerar kroppens förmåga att ta upp magnesium.

Sammanfattning av fördelar och nackdelar med att att använda ZMA som ett kosttillskott:

Fördelar

  • Zink stärker immunförsvaret och musklerna. Studier visar att en del av befolkningen inte får i sig tillräckligt med zink i den dagliga kosten.
  • Magnesium hjälper till att reglera sömnen och är kritiskt för muskelhälsan. Det hjälper även till med matsmältningen. Många människor lider av magnesiumbrist utan att de ens är medvetna om det. Vid stor fysisk och mental ansträngning dräneras våra depåer snabbare vilket kan påverka människor som tränar hårt.
  • Vitamin B6 hjälper till att bryta ner fett i kroppen och har, enligt vissa studier, visat sig leda till ökad energi. Vitamin B6 har en betydande roll vid proteinomsättning och nervernas funktion.

Nackdelar

  • Att ta för mycket zink och magnesium kan leda till illamående och magproblem.
  • Kraftiga överdoseringar av vitamin B6 under lång tid kan ha en negativ inverkan på nervbanor.
  • Zink och magnesium kan blockera effekten av viss medicin. Vitamin B6 kan öka besvären av vissa mediciners bieffekter.

Precis som alla kosttillskott så ska man överväga om det är något kroppen faktiskt behöver eller om det finns andra sätt att få i sig de aktiva beståndsdelarna. Inga kosttillskott ska ersätta en välbalanserad kost. ZMA innehåller ämnen som kroppen behöver och i sådana koncentrationer att nackdelarna som tagits upp ovan inte ska vara ett bekymmer, men eftersom det finns så många olika tillverkare av tillskott så kan det vara klokt att titta på de individuella tillverkarnas komposition för att se hur många procent av det dagliga rekommenderade intaget som finns i. Trots att riskerna är små, innebär det dock biverkningar att inta en för hög dos av olika ämnen.

Det är därför av största vikt att att man som kund läser igenom varje produkts information tydligt och inte överskrider det rekommenderade intaget. Kosttillskott likt ZMA vänder sig främst till hårt tränande människor med god kroppskännedom, som vill nå bra resultat och som tränar hårdare och mer än gemene man, och det är en grupp människor som både behöver tänka mer på att upprätthålla en bra balans samt gör av med mer energi och kroppens andra olika depåer.

Bästa ZMA-tillskotten

 

  1. Core ZMA Detta kosttillskott går att köpa i förpackningar om 540, 360 och 180 kapslar. Core ZMA intas innan sänggående för en djup sömn där musklerna får chans att bibehållas och byggas upp. Det är ett populärt kosttillskott för bodybuilders och elitidrottare vars muskler utsätts för starka påfrestningar och på så sätt gör av med mer magnesium. Kosttillskottet innehåller aminosyrabundet zink, magnesium, vitamin B6. En välutvecklad blandning för maximal muskeltillväxt. Recensioner från kunder beskriver en bättre och djupare nattsömn.

  2. Muscle ZMA Detta kosttillskott går att köpa i förpackning om 120 kapslar. Även hos detta kosttillskott ligger fokus på återhämtning för de som tränar hårt. I produktbeskrivningen nämns zink som en viktig faktor för upprätthållandet av normala nivåer av testosteron som bekant är viktigt för muskeltillväxt. Recensioner från kunder vittnar bland annat om förbättrad förmåga att bygga muskler.

  3. ZMA tribulus Detta kosttillskott går att köpa i förpackning om 60 kapslar. Denna produkt kombinerar de traditionella komponenterna i ZMA, nämligen magnesium, zink och vitamin B6 med växten tribulus terrestris. Denna växt har använts i Asien i årtusenden. På svenska kallas den även för Triggarnöt och påverkar människans hormonnivåer och har då effekt på såväl sexlust och muskeltillväxt.

  4. Olimp Chela MZB Detta kosttillskott säljs i förpackningar med 60 kapslar Olimp Chela-MZB är en högupptaglig samt lättupptaglig källa till zink och magnesium i form av aminosyrachelater från Albion®. Hög biotillgänglighet ger återhämtning under natten.

  5. Puori Mineral M3 Detta kosttillskott säljs i förpackning med 120 kapslar. Detta ZMA innehåller den vanliga kombinationen av magnesium, zink och vitamin B6, och har sitt fokus på återhämtning. En god natts sömn är idrottarens bästa vän. Recensioner från kunder vittnar om bättre nattsömn.
Publicerad: 2019-08-16 12:38:56
Senast uppdaterad: 2019-08-16 15:19:55
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
0 röster, Genomsnitt: 0 / 5