Selentabletter hjälper kroppen att hålla sig frisk

Selen är ett extremt viktigt mineral för människokroppen eftersom det ökar immunförsvaret, ökar antioxidantaktiviteten som hjälper till med att minska inflammation och fria radikaler, samt spelar en nyckelroll för att upprätthålla en hälsosam ämnesomsättning. Selen är viktigt för framgångsrik fertilitet och reproduktion hos både män och kvinnor och minskar även risken för cancer och sköldkörtelsjukdomar. Det är dock inte allt selen hjälper med. Har man svårt att få i sig tillräckligt med selen genom kosten kan man alltid beställa selentabletter. Dessa finns i flera olika butiker och vi har testat några av de bästa produkterna nedan och rankat dem efter prisvärde, kvalitet och upptagningsförmåga.

Mängder av fördelar

Selen är en viktig antioxidant som främjar hårtillväxten, huden och samtidigt skyddar kroppen från fria radikaler. Selen som ibland kan vara svårt att få i sig tillräckligt via den vanliga kosten kan därför gärna kan tas som ett kosttillskott. Förutom att vara en skönhetshjälp för folk som vill ha vackrare hy, snygga naglar och tjockt hår, har selen också den egenskapen att bidra till ett förbättrat immunförsvar. Men främst tas selen som ett skönhetsknep för oss som vill se lite finare ut. Selen behövs dock indirekt till alla processer som sker i kroppen och därför är det livsviktigt att vi får i oss den dagliga dosen.

 

Historia och upptäckten av selen

Selenet upptäcktes av den svenska kemisten Berzelius 1818 och ett tjugotal år senare upptäckte man vikten av selen för att påverka vävnaden positivt och även för att förebygga cancertumörer. Selen är mycket viktig för levande vävnad och under 60-talet kom man även underfund med att selen hade betydelse för hjärtat. De senare åren har man sett att intaget bör vara högre och sedan 2010 har man enligt Livsmedelsverket, ökat den rekommenderade dosen.

Men vad är det för något?

Selen liknar till stor del svavel, både i fysiska och kemiska egenskaper. Ämnet finns i alla celler men framförallt i organ som bukspottkörtel, lever och njurar. Ungefär hälften av all kroppens selenhalt finns i levern. Den totala halten av selen hos en vuxen människa är ca 1mg. Det existerar också i alla vävnader förutom i fettvävnaden. Kroppen kan vanligtvis ta upp selen mycket lätt och snabbt, men i Norden har vi ett extra stort behov av selen, eftersom vår jord är så pass selenfattig jämfört med många andra delar av världen.

Selen är främst en antioxidant och dess främsta uppgift är att skydda kroppen från oxideringsreaktioner och förhindra åldrande och för tidig förstörelse av celler. Selen bryter ned väteperoxid och fettsyraperoxider. Genom detta förhindrar selen uppkomsten av fria radikaler. Selen stärker kroppens vävnader genom att bidra till en förbättrad elasticitet samtidigt som det stimulerar antikroppsproduktionen i immunförsvaret. På senare år har man även gjort en ännu större upptäckt som involverar selenet. Nämligen att det skyddar mot kvicksilverförgiftningar och arsenikförgiftningar. Selen hjälper även till mot kadmiumförgiftning som kan orsaka högt blodtryck och det har också stor betydelse när det gäller att producera prostaglandiner, en hormonliknande substans som reglerar blodtrycket. I övrigt så är selen bra i kroppen på grund av flera faktorer. Läs om dem här nedan.

  • Selen stärker hjärtat och musklernas funktion. Det främjar även enzymers aktivitet.
  • Ämnet förstärker även effekten av E-vitamin och förnyar C-vitamin.
  • Det har en återskapande inverkan på levern som annars är mycket känslig för förgiftningar och farliga ämnen som ofta finns i medicin eller andra ämnen som man kan råka få i sig.
  • Selen motverkar kromosomproblem och andra mutationer.
  • Det förebygger många sjukdomar och åkommor så som stress, cancer, blodproppar, hjärtkärlsjukdomar samt ett tidigt åldrande.
  • Immunförsvaret har god nytta av selen som hjälper till att öka dess skyddande verkan till uppemot 20 gånger mer än vanligt.
  • Selen motverkar fosterskador och bidrar till en normal utveckling av fostret under graviditeten.
  • Reglerar funktionen på sköldkörteln och verkar också inflammatoriskt.

Selenbrist

I Norden har vi hälften så mycket selen i blodet som man exempelvis har i USA. Detta beror bland annat på vår selenfattiga jord som kan ge selenbrist, vilket gör att många köper selen i kosttillskott för att få i sig det dagliga rekommenderade intaget. Brister av selen kan ge ökad risk för cancer, tungmetallförgiftning, hjärtsjukdomar, starr, infertilitet, huvudvärk och dålig hy. Brist i unga år kan istället ge upphov till Downs syndrom och rökare, alkoholister, vegetarianer och schizofrena människor löper större risk att utveckla selenbrist samtidigt som selenbrist kan ge upphov till dessa sjukdomar på längre sikt. 

Selen till äldre

selentabletterJust till äldre människor, rekommenderar man att inta ett extra tillskott selen. Detta eftersom äldre personer har en tendens att både utveckla dålig hy men även för att de lättare kan drabbas av depressioner och dålig aptit. I en värld där gamla ibland glöms bort och inte får den vård eller uppmärksamhet de behöver, kan fel kost eller bristfälligt intag av vissa ämnen vara ännu mer förödande än för yngre människor. Gamla får ibland inte ens den näringsrika maten de behöver och för att kompensera detta krävs inte sällan kosttillskott. Just selen är bra att ge till äldre människor, dels för att motverka sjukdomar men även för att bibehålla en viss lyster i hy, hår och naglar samt andra vävnader som blir sämre med åren. Selen har också en tendens att stärka den mentala skärpan, vilket är mycket viktigt för äldre människor som ofta glömmer bort saker eller har förmågan att bli distraherade.

En annan orsak att ge äldre människor selen, är att man förr i tiden gärna förstörde tänderna med amalgam när man lagade hål, vilket kan orsaka förgiftning idag. Människor med mycket amalgam bör helt gå till tandläkaren och ta bort det men i den mån man inte har råd eller ork att göra det, kan man äta mycket selen för att motverka förgiftningar i kroppen.

Hur kan man få i sig tillräckligt?

Selen finns i födan som vi får i oss, men ibland kan de råvaror som selen finns mest i hamna i skymundan när man går och handlar. Du hittar selen i mat som njure, smör, paranötter, fullkornsvete, lever och grislever, mjölk, råris, fisk, ägg och till mångas glädje; i öl. Även kaviar på tub och andra skaldjur som räkor och musslor innehåller ganska höga halter av selen. Undvik att hårdsteka maten eller koka den för länge om råvarorna har selen i sig. Då försvinner selenet eller minskar markant. Detta gäller också många andra vitaminer och mineraler som försvinner i färdigmat, alltför hårt kokt mat eller när man steker den för länge. 

Mycket av selenmängden i maten har betydelse för hur mycket selen det finns i markerna och i den svenska jorden där spannmål och grödor odlas, finns det tyvärr mycket låga halter. Dock beror det också på hur maten eller råvarorna har bearbetats och raffinerats innan de säljs ute i handeln. Många livnär sig idag på snabbmat eller redan lagad mat som bara behöver värmas i mikron. Detta är inte ett bra alternativ om man vill få i sig alla dagliga doser av vitaminer, antioxidanter, mineraler och aminosyror som krävs för en god hälsa. En del har också tendens att vräka i sig kosttillskott för att sedan äta dålig och ensidig kost och behandlad mat. Detta är ingen bra idé, eftersom kosttillskott också vanligtvis är behandlat till större eller mindre del. Rådet är således att äta hemlagad mat till den mån det går och utöka behovet med bra och kvalitetsmässiga kosttillskott.

Selen i växtform är bättre och mer effektivt än selen vi får i oss via husmanskosten. Det tas också upp bättre av kroppen. Svenskodlade grönsaker som broccoli och kål innehåller inte så mycket selen på grund av jorden, så om du får tillfälle att köpa vegetabilier från andra länder, är det faktiskt en fördel då de oftast har betydligt mer selen i sig. Man kanske vill gynna de svenska bönderna och det är inget fel i sig, men just när det gäller selen från växtriket, ska man kanske tänka om och köpa europeiskt istället.

Symtom vid för mycket selen

dalig andedrakt

För mycket selen kan leda till dålig andedräkt

Denna antioxidant är mycket viktig för vårt välbefinnande och för att klara kroppens funktioner, men det tillhör också en av de antioxidanter som kan ge mest skador om man får i sig för höga doser. Om man har fått i sig för mycket selen kan man ofta känna det på andedräkten. Inte sällan avger det en vitlöksdoftande lukt, metallsmak i munnen samt en motsatt effekt på naglar och hår. man får istället mycket sköra naglar och ett skört hår samt vissa hudutslag. Den rekommenderade dosen av det dagliga selenintaget, beräknas uppgå till 79 milligram och selenförgiftning kan man drabbas av om man äter mer än 500 milligram per dag. Lite olika doser föreskrivs beroende på om man är kvinna eller man, om man  är gravid, ammar eller sjuk. 

Vid selenförgiftning måste man ha haft ett alltför högt dagligt intag i flera veckor om man ska känna av det. Det finns också folk som är överkänsliga mot selen, men i vanliga fall kan även de vänja sig genom att sakta trappa upp doseringen; gärna i omgångar med små pauser emellanåt. 

Ett överskott av selen hämmar också aktiviteten av vissa enzymer och stör också omsättningen av svavel. Man har även testat ett överskott av selen på vissa djurarter och har konstaterat att de kan uppvisa störningar i fertiliteten och födslostörningar. De råkade även ut för blindhet, buksmärtor, anemi samt benskörhet m.m. Barn som har selenbrist kan också utveckla svår karies och tandlossning.

Selen och interaktioner

Dessa båda antioxidanter är mycket synergiska och fungerar mycket bra ihop. De bidrar och förstärker den andra antioxidantens effekt och bör gärna intas tillsammans. Selen med jod fungerar också utmärkt men man bör vara lite extra försiktig med att inta C-vitamin i samband med selen. Detta gäller med den oorganiska biten av selen och inte den organiska som istället främjar effekten. Vi ska beskriva skillnaden nedan.

Organiskt och oorganiskt selen

Det finns två sorters selen; det organiska och det oorganiska. Dessa två former har olika egenskaper och fördelar och man anser att den organiska formen snabbare lyckas höja blodselenet än vad de oorganiska klarar av. Det organiska selenet gifter sig också lättare med andra näringsämnen. Däremot ökar den antioxidanta effekten i kroppen mer av det oorganiska selenet som också lättare utsöndras ur kroppen och tas upp lättare, generellt sett. Det oorganiska selenet kallas för natriumselenat eller natriumselenit och tar man C-vitamin i samband med dessa ska man veta att vitamin C neutraliserar dessa två ämnen. Var därför försiktig med intag av vitamin C när du äter dessa typer av kosttillskott av selen. Dock handlar det om stora doser C-vitamin för att selenet inte ska ha någon verkan. Båda formerna av selen höjer dock halten i blodet på samma positiva sätt. Det oorganiska selenet kommer främst från växtriket medans det övriga finns i födan.

Om man har tendens till tumörer eller har haft cancer, ska man främst välja det organiska selenet som finns i broccoli, vitlök och brysselkål.

Några ord om selen som kosttillskott

Man kan köpa båda formerna av selen; organiskt och oorganiskt. Båda två har sina egna fördelar och egenskaper och främjar eller motverkar olika saker. Selenmetionin är ett organiskt selen som återfinns i tablettform och är en form av selenjäst som ombildas till selencystein i kroppen och bryts sedan ned. Metylselenocystein är en annan organisk form av selen som lämpar sig mycket bra till cancersjuka patienter eller folk som vill förhindra uppkomsten av cancer. Samma ämnen finns också i bland annat vitlök och broccoli och förutom att motverka cancer, är denna typ av selen mycket bra för vävnaden som ligger omkring cancercellerna.

Om du vill ha i dig oorganiskt selen för att motverka tungmetallförgiftningar och samtidigt förhindra cancer, kan natriumselenat och natriumselenit vara bra att köpa. De upptas snabbt av kroppen men utsöndras och försvinner också snabbare. När man är cancerpatient tål man generellt högre doser av selen, oavsett om man talar om organiskt eller oorganiskt. Man kan därför överskrida dagsintaget om man vill, till viss del förstås.

Selen finns att köpa i hälsokostbutiker, på nätet i hälsokostbutikernas e-handel eller ibland på stormarknader där det säljs livsmedel. Det går att hitta många olika prisklasser för kosttillskott av selen; det allra billigaste för endast 19 kronor medans de dyrare kan stiga mot 250-300 kr. Man ska dock vara försiktig med de mycket billiga varianterna av alla kosttillskott, då tillverkarna ofta bearbetar ämnet och kapslarna så att det inte gör någon som helst nytta i kroppen. En del kosttillskott kommer också ofta i form av multivitamin eller en blandning av flera ingredienser, en s.k. cocktail. Detta är ibland helt ok, men precis som aminosyror kan det vara som mest lämpligt att inta en dos selen i tablettform som faktiskt inte innehåller något annat än selen, förutom möjligtvis E-vitamin som är en förträfflig partner till selenet. Man har nämligen konstaterat att för många ämnen samtidigt bara ger en salig röra i kroppen och det ena ämnet sker på bekostnad av det andra. Därför rekommenderar man att äta de flesta kosttillskott enskilt, såvida inget annat har angivits.  

Kosttillskottguiden och våra partners kan få en del av vinsten om du köper något via länkarna här ovan. Varför?