Måltidsersättning för att enkelheten och viktkontroll

Måltidsersättning är vanligtvis något som du dricker i stället för att äta en av dina huvudmåltider (frukost, lunch eller middag). Dessa shakes används ofta för att öka eller minska kaloriintaget, få tillräckligt med vitaminer och mineraler på ett bekvämt sätt, påskynda ätandet när du är på språng och därför inte har tid att laga mat eller sitta ner. De används även ibland till de som saknar aptiten att äta tillräckligt.

Att ta steget till livsförändring är alltid något stort, oavsett vad man har för anledning till att man vill göra det. Man bör alltid se till att man är beredd att förändra sitt liv i långa loppet och inte bara tillfälligt. Det är nämligen det som man kommer att vinna mest på i längden. Om man ställer in sig på en kortsiktig diet kan det nämligen vara så att man går upp allt igen efter att dieten är slut och det är sällan detta som man vill när man har bestämt sig för att gå ned i vikt, även om man tar till en snabb lösning på problemet krävs det att du förändrar dina vanor för att du ska kunna gå ned i vikt och hålla vikten.

När du har bestämt dig för att tappa några kilon och även att använda dig av måltidsersättning för att göra detta bör du mest betrakta det som en kickstart. Ibland behöver man helt enkelt något rejält för att man ska komma igång och tappa vikt. Detta gäller de allra flesta som försöker att gå ned i vikt. Man behöver helt enkelt en morot som ser till att man håller sig motiverad och att man kommer igång ordentligt, när man redan har börjat att tappa vikt är det därefter lättare att fortsätta med detta. Måltidsersättningar är tänkta att ersätta en hel måltid och på så sätt innehåller de allt det som du behöver samtidigt som du får i dig minimalt med kalorier. Det blir på så sätt mycket enklare att gå ned i vikt.

När man äter måltidsersättningar är det viktigt att man ser till att fortfarande äta varierad kost i övrigt, en del väljer att kickstarta genom att endast äta måltidsersättningar. Detta är dock någonting som du max bör göra under tre veckor annars kan din kropp gå in i svält. Du kan tappa upp till 10 kilo under dina 3 första veckor beroende på hur mycket du har att ta av. Om du endast vill komma igång igen efter att ha stått stilla i vikt ett tag kommer du sannolikt att tappa mindre, det kan dock vara precis det du behöver för att komma igång igen. När man är motiverad att tappa vikt är det viktigt att man ser till att kroppen får i sig allt det den behöver samtidigt som man även ser till att man får ett underskott på kalorier. Det är dock viktigt att underskottet inte är för stort, om så är fallet kommer din kropp att spara energi och du kommer istället att gå upp i vikt.

Olika typer av måltidsersättning


MaltidsersaettningDet finns många olika typer av måltidsersättningar och det är viktigt att du hittar måltidsersättningar som för det första är näringsriktiga och ser till att du får i dig det du behöver, därefter är det även viktigt att du tycker om smaken på dem. Det värsta man kan göra när man bantar är att äta mat man inte tycker om, det kommer att göra det mer ohållbart och det är även viktigt att du inte är hungrig. Måltidsersättningar innehåller ungefär 100 kalorier per portion. Det innebär att du i regel kan äta 20 stycken per dag och fortfarande ha ett kaloriunderskott beroende på din längd och din vikt; det rekommenderas dock att man äter 5 stycken för att få i sig allt det man behöver. Ha detta i åtanke och ät därför hellre en måltidsersättning för mycket istället för att gå hungrig. Om du går hungrig ett längre tag riskerar du att få lågt blodsocker vilket kan leda till att du stoppar i dig allt möjligt som du inte behöver. Detta vill du undvika.

Det handlar alltså om att man ska skapa en balans i vardagen och det krävs att man känner sig själv för att veta hur man tar sig dit, det som de allra flesta bör vara medvetna om är dock att den bästa metoden är att skapa en livsstil som man kan se till att hålla. Det handlar inte om att man tar bort allt det man tycker om. Om du förbjuder dig själv att äta och dricka allt som du anser vara livets njutning kommer det inte att fungera för dig i längden och förr eller senare kommer du finna dig där sittandes och mumsa i dig allt det som gjort att du har gått upp i vikt från början. Det handlar helt enkelt om att unna sig det man vill ha samtidigt som man lever en hälsosam livsstil.

Om man lyckas med detta kommer man även att lyckas att gå ned i vikt och hålla den. Du ser säkert annonser jämt online med information om hur du snabbt tappar 10 kilo, det kan vara till exempel "tappa kilo per vecka" eller "14 kilo på 14 dagar" även om detta kan låta otroligt lockande så kommer det inte att hända om du inte har en extrem övervikt, dock bör du ha i åtanke att det inte är snabba resultat du vill ha då detta kommer att förstöra din kropp. Om du har en stor övervikt och går ned i vikt för fort kommer inte din hud att hänga med i svängarna och du kommer att få hängande överskottshud som du kommer vara tvungen att operera bort, det är därför viktigt att du ser till att gå ned i en takt som din kropp klarar av.

Kom ihåg att Rom inte byggdes över en natt och det måste få ta tid att göra livsförändringar. Måltidsersättningar är en fantastisk hjälp på vägen och du kan som sagt använda dig av dem som en kickstart, men det är även viktigt att komma ihåg att du måste se till att förändra ditt liv. Du kan som exempel endast äta måltidsersättningar de första 3 veckorna för att därefter börja äta vanlig middag igen men samtidigt äta måltidsersättningar fram till middagen, det är ett bra sätt att kontrollera ditt kaloriintag på. Om du väljer en diet som endast består av måltidsersättningar i ett par veckor är det viktigt att du ser till att lyssna på din kropp, detta är nämligen en väldigt extrem metod och även om du får i dig allt det du behöver får du inte övergå tiden.

Kan vara smart att konsulta med läkare


Det är också bra om du tar kontakt med en läkare innan dess att du bestämmer dig för att endast äta måltidsersättningar i 3 veckor. Man måste nämligen kolla så att ditt fysiska tillstånd är i bra skick och att det inte innebär någon fara för dig. Alla dieter bör alltid ske i samråden med en läkare och en läkare kan dessutom ge dig tips och en plan för vad du ska äta för att gå ned i vikt och hålla den. Han eller hon kan ge dig tips angående vilken typ av motion som du behöver och hänvisa dig vidare. Det kan till exempel vara så att du kan bli dirigerad till en personlig tränare om det verkligen finns behov av det, eller en dietist.

Det krävs alltid att du är motiverad och har bestämt dig när det är dags för dig att gå ned i vikt, oavsett vilken metod som du har bestämt dig för att använda dig av. Du ska vara beredd på att det kommer att vara mycket jobb med att förändra dina vanor och att det stundvis kommer att vara jobbigt, oftast tycker de allra flesta att belöningen är värt det och belöningen är givetvis att man går ned i vikt och att man ser resultaten i spegeln och även på kläder. Samtidigt brukar det leda till att man mår bättre och får en bättre kondition, du kommer att känna dig piggare och dessutom lättare i kroppen. Du kommer att orka mer och det kommer att leda till att du blir gladare.

Egentligen är det bara fördelar för den som har bestämt sig för att förändra sin hälsa till det bättre, du kommer att minska riskerna för diabetes, stroke och hjärtattack genom att gå ned överflödig vikt och du kommer även att känna dig snyggare, man mår helt enkelt bra av att göra någonting för sig själv. Börja med att föra matdagbok ett par dagar när du har bestämt dig för att gå ned i vikt, se till att skriva ned allt det som du stoppar i dig så att du får en tydlig överblick över vad som är fel i din kost, om det behövs och inte är tydligt bör du även räkna ut näringsinnehållet, får du i dig allt protein, allt fett och alla kolhydrater som du behöver? Utöver detta är det också viktigt att få i sig alla mineraler och vitaminer som kroppen behöver för att fungera. Man måste se till att man inte har näringsbrist när man vill gå ned i vikt. Du behöver även se till att du inte får näringsbrist när du försöker att gå ned i vikt.

Det är just därför måltidsersättningar är så bra, oavsett hur du använder dig av dem, om du äter fem stycken om dagen, fler eller färre beroende på vilket märke som du använder dig av kommer du att få i dig alla näringsämnen som du behöver för att må bra. Det är viktigt att du läser på förpackningen för att ta reda på hur många du behöver äta, därefter är det även viktigt att du följer med i övriga instruktioner. Till exempel om det står att du endast får äta dem under en begränsad tid är det viktigt att du lyssnar på detta. Det är nämligen farligt att gå på en extrem diet allt för länge och detta gäller främst när du endast äter måltidsersättning. När du väl har nått den vikt du vill ha är det viktigt att du kan hålla vikten. Många använder sig av måltidsersättningar även för att hålla vikten när de har nått sina tidigare uppsatta mål.

Detta är ofta ett problem för många, man väljer att följa fel diet vilket leder till att man faktiskt inte har skapat någon förändring utan när man väl går tillbaka till dieten så kommer man istället att fortsätta med de gamla vanliga vanorna, detta leder till att man snabbt går upp i vikt igen och dessutom har utsatt sin kropp för jojo-bantning, vilket är farligt och påfrestande för både kropp, leder och hjärta och därför är detta något du bör undvika. Jojo-bantning handlar alltså om att snabbt gå upp och ned i vikt, det är bättre att vara något överviktig istället för att jojo-banta, det man inte får glömma är att många av dem som faktiskt är överviktiga har näringsbrist, man kanske inte tycker att man äter så mycket, men då man äter fel behöver kroppen lagra det den får då man inte får i sig allt det man behöver.

Ett utmärkt hjälpmedel vid viktnedgång


Den som är grovt överviktig lider ofta av kraftig undernäring, även om det kan vara svårt att tänka sig detta. Personen äter ofta alldeles för mycket, men samtidigt äter man fel vilket leder till att kroppen inte får i sig det den behöver alls och har brist på näringsämnen. Om man istället skulle lägga om kosten och se till att man får i sig allt det man behöver kan det leda till att man går ned i vikt utan att man äter mindre, det är därför otroligt viktigt att du ser till att du inte har någon brist i kroppen och att du får i dig allt det du behöver. Måltidsersättningar är bra på så sätt att de innehåller alla näringsämnen och man får i sig allt det man behöver i form av näring (dock inte alltid i energi) vilket leder till att man snabbare går ned i vikt.

När man vill gå ned i vikt är en varierad kost det bästa, du får en kickstart med hjälp av måltidsersättningar och därefter kan du använda dig av dem för att hålla vikten samtidigt som du ser till att du får i dig en allsidig kost som du mår bra av. Beställ ett gäng måltidsersättningar av en smak, eller flera, som du tycker mycket om redan idag, och kom igång med din livsförändring.