magnesium tabletterMagnesiumtabletter och magnesiumtillskott - En guide om magnesium

Magnesium spelar en avgörande roll i den friska funktionen av människans benstomme, metabolism och hjärta. Magnesiumtillskott kan vara till nytta för människor som upplever symtom på halsbränna eller förstoppning. Många människor, som inte får i sig tillräckligt från mat, kompletterar med bland annat magnesiumtabletter för att motverka låga energinivåer från magnesiumbrist. Magnesium spelar en viktig roll i över 300 olika kemiska processer i kroppen som ger oss den grund på vilken vi kan upprätthålla vårt liv. Magnesium är ett lättillgängligt mineral som naturligt förekommer i våra kroppar. Det är ansvarigt för att bistå kroppens över 300 enzymsystem med att utföra en mångfald av biokemiska processer som upprätthåller saker såsom proteinsyntesen samt muskel- och nervfunktion. Våra celler använder magnesium för att slutföra överföringen av kalcium- och kaliumjoner över cellväggarna, främjar en sund funktion av muskelkontraktion och behålla ett hälsosamt hjärtslag.

Vad är magnesium bra för?

Magnesium används vanligen för att behandla högt blodtryck, låg glukostolerans, preeklampsi, eklampsi, hjärtinfarkt, premenstruellt syndrom och symptom på neural excitation. Genom att ständigt se till att ha rätt mängd magnesium i blodsystemet är också känt för att bekämpa depression och ADHD. Människor som lider av kroniska sjukdomar, såsom multipel skleros, fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom kompletterar ofta med magnesiumtillskott för att minska påverkan som bristen på magnesiumet skulle kunna ha på kroppens övergripande hälsa. Det finns en hel del forskning om magnesium som framkommit under de senaste åren. Magnesium är väl känt för sin laxerande och antacida egenskaper. Viss forskning tyder även på att magnesium skulle kunna öka träningseffektiviteten, förhindra hörselnedsättning, stoppa njursten, och minska symtomen av sömnrelaterade frågor. Magnesiumbrist brukar alltid resultera i märkbara hälsobiverkningar. Magnesium, från bland annat magnesiumtabletter, har visat sig hjälpa till med problem i samband med halsbränna och oregelbundna tarmrörelser. Det kan dock vara viktigt att känna till att den främsta anledningen till att man adderar magnesiumtillskott till sin dagliga mat- och kostvana är för att slippa ligga på ett magnesiumunderskott. Detta eftersom att bieffekterna kan vara mycket jobbiga i vissa fall.

Vilka fördelar kan magnesiumtillskott ge?

 

  • Forskning har visat att magnesium kan ge märkbara effekter i samband med att sänka blodtrycket.
  • Små minskningar i symtom på astma har rapporterats med magnesiumtillskott.
  • Ökningar i aerob träningskapacitet och intensitet har noterats.
  • Mycket märkbara effekter på muskelsyresättningsnivåer har noterats vid användning av magnesium.
  • Små minskningar av symptom relaterade till migrän har rapporterats med kompletterande användning av magnesium.
  • Ökningar i bentäthet har observerats med magnesiumtillskott.
  • Människor som har dåliga sömnvanor har noterat förbättringar i mängden och kvaliteten på sömnen efter ett extra magnesiumintag.

 

Vilka bieffekter kan magnesiumbrist leda till?

Bieffekter vid magnesiumbrist kan vara många och röra sig om allt från kramp i benen vid träning, pirr i benen/krypningar i benen till förstoppningar. Däremot kan en brist på magnesium vara mycket svårt att upptäcka. Vanligast eftersom att de symptom som hör till magnesiumbrist är inte exklusivt för det tillstånd själv utan kan härröra till en rad andra faktorer också. Detta kan göra att det blir väldigt svårt att räkna ut vad de potentiella orsakerna är. Människor som är i riskzonen för magnesiumbrist i allmänhet delar inte heller några gemensamma profiler. Detta gör problemet mycket mer utbredd än man skulle kunna tro. Människor som har sömnproblem, huvudvärk, bröstsmärtor, epilepsi, depression och kroniska trötthetssyndrom är bland de mest sannolikt att vara i riskzonen för en magnesiumbrist. Dåliga bantningsmetoder och brist på motion är också faktorer som kan utsätta dig för magnesiumbrist.

 

Om du ständigt utför handlingar eller springer ärenden stup i kvarten och samtidigt inte "äter adekvat” eller dricker tillräckligt med vatten så sätter du dig också i riskzonen för magnesiumbrist. Människor som lider av brist har ofta ingen tidigare sjukdomshistoria eller ett tillstånd som vanligtvis förlänger den tid som förflyter innan de kontrollerar saken närmre hos exempelvis en vårdcentral. Magnesiumbrist kan påverka dig på flera områden i ditt liv & hälsa som är avgörande för dina huvudsakliga vardagsfunktioner som exempelvis produktivitet och energinivåer. Om du är en idrottsman bör du särskilt överväga att kontrollera att du har rätt mängd magnesium i ditt system för att reglera kroppen på rätt sätt för de sporter och händelser som du deltar i.

Magnesium – Dosering & dagligt intag

Alla har vitt skilda behov och det finns egentligen bara ett sätt att ta reda på exakt vilken dos magnesium som är rätt för dig. Detta har bland annat att göra med att vi alla har olika kost som innehåller olika mängder magnesium. Vidare behöver en större människa mer än exempelvis ett nyfött barn. Dagsbehovet skiljer sig med andra ord markant. Det bästa sättet är att börja med att prova olika dosering och typer av magnesium för att på så sätt kunna ta reda på vad som fungerar bäst för just dig dig.

Det finns olika riktlinjer för rätt magnesium doseringen beroende på vem du pratar med. Så kommer vi att börja med några konservativa riktlinjer för att kunna avgöra vad din start magnesium dos bör vara. Den "rekommenderat dagligt intag", eller RDA för magnesium i USA är ungefär:

  • 400 mg per dag för män
  • 300 mg per dag för kvinnor

RDI-talet var utformat för att vara det lägsta belopp för att förhindra tydliga symptom på brist men inte nödvändigtvis "optimala" för dina individuella behov! Men forskare tror att dessa skulle vara alltför låg som startdos för tillskotten att korrigera större underskott. Det är då bättre att gå upp till runt 600 mg per dag. Även om du kommer att få en del av detta från kosten så behöver du ändå ta in mycket av denna dos vid tillskott i början. Eftersom du har ett hälsoproblem genom brist på magnesium så har du uppenbarligen inte fått i dig tillräckligt i din kost.

Slutligen kan nämnas att den rekommenderade dosen för magnesiumtillskott är 200-400mg om du inte känner några direkta biverkningar av brist men vill vara säker på att du får i dig tillräckligt. Detta kan vara för att du har börjat styrketräna med mera. Magnesium bör tas dagligen tillsammans med en måltid. Magnesiumtillskott kommer i många olika former som kan användas för kompletterande syften. Det vanligaste är magnesiumtabletter. Det går också att välja att komplettera med "magnesiumcitrat" för eventuella problem som kan ha drabbats till följd av en magnesiumbrist.

Köpa magnesiumtabletter och andra magnesiumtillskott

Det finns flera olika kosttillskottbutiker och andra hälsokostbutiker som säljer magnesiumtabletter och andra tillskott. Det bästa är att scrolla längst upp på den här sidan och kika på våra tre favoriter som vi själva använder oss utav. Dessa har valts ut baserat på bra värde för pengarna samt att både varumärken och produktkvalitén är hög. Priset varierar från tillskott till tillskott men brukar vara ganska så billigt i jämförelse mot andra kosttillskott. Det går även att köpa flytande magnesium. Dessa produkter finns vanligtvis i samma butiker som säljer andra magnesiumtillskott. Vi anser att det bästa magnesiumtillskottet inte möjligtvis behöver vara den dyraste produkten. Priset kan ibland enbart ha att göra med att ett visst varumärke är dyrare än ett annat. Detta behöver dock inte innebära att det dyra varumärkets produkter är bättre än det billigare alternativet. Det är därför viktigt att läsa på innehållsförteckningen på produkterna innan du genomför ditt köp.