Magnesiumtillskott

Magnesium används till hundratals olika funktioner inom kroppen och är en viktig del för bland annat benhälsan, hjärtat, nervsystemet, hormonregleringen samt för avslappning och aktivering av muskelvävnad. Mängder av svenskar äter en diet som över lag innehåller på tok för lite magnesium. Den bästa lösningen för dessa människor är att ändra om sina kostvanor helt men, till en början, kan även magnesiumtillskott och tabletter hjälpa till för att bli av med underskottet. Tror du att du har brist på magnesium bör du läsa vidare här. Nedan får du information kring tecken på magnesiumbrist. Vi har även underlättat för dig att välja de bästa magnesiumtabletterna.

Vad är magnesium?

magnesiumtillskott

Magnesium är ett lättillgängligt mineral som naturligt förekommer i våra kroppar. Det är ansvarigt för att bistå kroppens över 300 enzymsystem med att utföra en mångfald av biokemiska processer som upprätthåller saker såsom proteinsyntes och muskel- och nervfunktion. Våra celler använder magnesium för att slutföra överföringen av joner från kalcium och kalium över cellväggarna, främjar en sund funktion av muskelkontraktion och behålla ett hälsosamt hjärtslag. Vi har här ovan listat de bästa magnesiumtillskotten baserat på magnesiumhalt, prisvärdhet och kvalitet.

Magnesium spelar en avgörande roll i den friska funktionen av människans benstomme, metabolism och hjärta. Magnesiumtillskott kan vara till nytta för människor som upplever symtom på halsbränna eller förstoppning. Många människor, som inte får i sig tillräckligt från maten, kompletterar med bland annat magnesiumtabletter för att motverka låga energinivåer från magnesiumbrist. Magnesium spelar en viktig roll i över 300 olika kemiska processer i kroppen som ger oss den grund på vilken vi kan upprätthålla vårt liv. 

Magnesium används vanligen för att behandla högt blodtryck, låg glukostolerans, preeklampsi, eklampsi, hjärtinfarkt, premenstruellt syndrom och symptom på neural excitation. Genom att ständigt se till att ha rätt mängd magnesium i blodsystemet kan man bekämpa depression och ADHD. Människor som lider av kroniska sjukdomar, såsom multipel skleros, fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom kompletterar ofta sin medicinering med magnesiumtillskott för att minska påverkan som magnesiumbrist kan ha på kroppens övergripande hälsa. Det finns en hel del forskning om magnesium som framkommit under de senaste åren. Magnesium är väl känt för sina laxerande och antacida egenskaper, men viss forskning tyder även på att magnesium skulle kunna öka träningseffektiviteten, förhindra hörselnedsättning, stoppa njursten, och minska symtomen av sömnrelaterade frågor. Magnesiumbrist brukar alltid resultera i märkbara hälsobiverkningar. Magnesiumtillskott har visat sig hjälpa till med problem i samband med halsbränna och oregelbundna tarmrörelser. Det kan dock vara viktigt att känna till att den främsta anledningen till att man adderar magnesiumtillskott till sin dagliga mat- och kostvana är för att slippa ligga på ett magnesiumunderskott. Detta eftersom att bieffekterna kan vara mycket jobbiga i vissa fall.

 

Vilka fördelar kan magnesiumtillskott ge?

  • Forskning har visat att magnesium kan ge märkbara effekter i samband med att sänka blodtrycket.
  • Små minskningar i symtom på astma har rapporterats med magnesiumtillskott.
  • Ökningar i aerob träningskapacitet och intensitet har noterats.
  • Mycket märkbara effekter på muskelsyresättningsnivåer har noterats vid användning av magnesium.
  • Små minskningar av symptom relaterade till migrän har rapporterats med kompletterande användning av magnesium.
  • Ökningar i bentäthet har observerats med magnesiumtillskott.
  • Människor som har dåliga sömnvanor har noterat förbättringar i mängden och kvaliteten på sömnen efter ett extra magnesiumintag.

 

Magnesiumbrist - När behöver man magnesiumtabletter?

Bieffekter vid magnesiumbrist kan vara många och röra sig om allt från kramp i benen vid träning, pirr i benen/krypningar i benen till förstoppningar. Däremot kan en brist på magnesium vara mycket svårt att upptäcka. Vanligast eftersom att de symptom som hör till magnesiumbrist är inte exklusivt för det tillstånd själv utan kan härröra till en rad andra faktorer också. Detta kan göra att det blir väldigt svårt att räkna ut vad de potentiella orsakerna är. Människor som är i riskzonen för magnesiumbrist i allmänhet delar inte heller några gemensamma profiler. Detta gör problemet mycket mer utbredd än man skulle kunna tro. Människor som har sömnproblem, huvudvärk, bröstsmärtor, epilepsi, depression och kroniska trötthetssyndrom är bland de mest sannolikt att vara i riskzonen för en magnesiumbrist. Dåliga bantningsmetoder och brist på motion är också faktorer som kan utsätta dig för magnesiumbrist.

Om du ständigt utför handlingar eller springer ärenden stup i kvarten och samtidigt inte äter korrekt eller dricker tillräckligt med vatten så sätter du dig också i riskzonen för magnesiumbrist. Människor som lider av brist har ofta ingen tidigare sjukdomshistoria eller ett tillstånd som vanligtvis förlänger den tid som förflyter innan de kontrollerar saken närmre hos exempelvis en vårdcentral. Magnesiumbrist kan påverka dig på flera områden i ditt liv & hälsa som är avgörande för dina huvudsakliga vardagsfunktioner som exempelvis produktivitet och energinivåer. Om du är en idrottsman bör du särskilt överväga att kontrollera att du har rätt mängd magnesium i ditt system för att reglera kroppen på rätt sätt för de sporter och händelser som du deltar i.

Benskörhet av  magnesiumbrist

En folksjukdom som kan kopplas till magnesiumbrist är benskörhet. Att det land som dricker mest mjölk i världen även har störst frekvens av benskörhet talar för sig själv om att mjölk inte är något som tillför kroppen kalciumet det behöver. Den nya svenska studien visar mjölkens påverkan på benskörhet och tidigarelagd dödlighet. Detta då laktosen som bryts ner omvandlas till den skadliga galaktosen.

Att en forskare bakom studien själv slutat helt med att dricka mjölk framgår även. I studien ”stjäl” mjölken det basiska kalciumet från skelettet; som verkar som en buffert för att hålla, i synnerhet blodet i kroppen, basiskt. Detta kan göra mjölk till en fiende för skelettet och inte vara så bra som vi tidigare trott.  Att det konstanta basiska pH-värdet bibehålls är livsnödvändigt då de biokemiska processerna såsom enzymers verkan, tarmens matspjälkning och blodplättarnas koagulering ska kunna fungera. Huden som är kroppens största organ har särskilt lätt för att ta upp magnesium, då i form av magnesiumolja.

Stress och magnesiumbrist

Vid magnesiumbrist belastas hjärtat och blodkärlen på grund av stress. Drygt hälften av magnesiumförrådet i kroppen kan försvinna när vi är stressade. Detta ökar ytterligare belastningen på kroppen. Använd gärna magnesiumolja i spray som en motståndskraftig deodorant. Kroppen kan snabbt transportera magnesiumet till hjärtat och drabbade kärl. En annan folksjukdom som kan kopplas till magnesiumbrist är benskörhet.

 

 

Magnesiumolja

Magnesiumolja har många fördelar framför andra sorters magnesiumtillskott. Det kan vara lättare för kroppen att tillgodogöra sig magnesiumet genom huden då de är svårare att ta upp magnesium under matspjälkningen; vardagligt kallad matsmältning. Magnesiumolja har påträffats kunna lindra smärtor och ömma muskler, men även minska inflammationer, hjälpa skalpen att bibehålla hårstrån längre samt hjälpa kroppen att "varva ner" för en bättre sömnkvalitet.

Magnesiumbrist kan vara orsaken till många olika fysiska krämpor såsom muskelvärk och krampande muskler. Det kan även orsaka psykiska problem pga. sömnsvårigheter, sänkt irritationströskel, stress och svårighet att slappna av. Detta till följd av att det lugnande parasympatiska nervsystemet inte kan aktiveras fullt ut med en magnesiumbrist. Att många i vårt samhälle, ca 80 %, kan ha magnesiumbrist är ett stort problem. Magnesiumbrist är ett faktum av en magnesiumfattig föda med mycket raffinerade livsmedel (vetemjöl, socker, halvfabrikat etc.). Samtidigt har våra matjordar utarmats på magnesium och andra livsnödvändiga mineraler till följd av konstgödsling och en allt för stor belastning med för många grödor om odlats på samma plats. Magnesiumolja är ett smidigt och effektivt sätt att få i sig tillräckligt med magnesium genom huden!

Magnesiumolja mot stress

Det som kan kallas vår vanligaste folksjukdom; stress, är en direkt följd av magnesiumbrist. Bristen på magnesium gör att kroppen inte kan lugna ner sig. Magnesiumolja är det perfekta hjälpmedlet vid stress, gärna tillsatt i ett varmt och avslappnande bad, eller användning som en välgörande massageolja.

Magnesiumolja mot kalciumbrist

Det är bisköldkörteln som reglerar upptaget av kalcium, D-vitamin och fosfor. Ett lågt värde i kroppen ökar upptagningsförmågan och vice versa i ett negativt feedback-system. Paradoxen är att en magnesiumbrist blockerar körteln helt från att utsöndra hormoner samtidigt som ett ökat intag av kalcium får kroppen att ytterligare minska upptaget av magnesium då det negativa feedbacksystemet går i baklås. Desto mer kalcium som tillsätts desto mindre kan kroppen använda vid magnesiumbrist!

Att kalciumbrist enbart kan behandlas med ett extra kalciumtillskott är därför helt missvisande. Här är istället magnesiumolja ett stort hjälpmedel.

 

Magnesium dosering - Hur mycket magnesiumtillskott ska man ta?

Alla har vitt skilda behov och det finns egentligen bara ett sätt att ta reda på exakt vilken dos magnesium som är rätt för dig. Detta har bland annat att göra med att vi alla har olika kost som innehåller olika mängder magnesium. Vidare behöver en större människa mer än exempelvis ett nyfött barn. Dagsbehovet skiljer sig med andra ord markant. Det bästa sättet är att börja med att prova olika dosering och typer av magnesium för att på så sätt kunna ta reda på vad som fungerar bäst för just dig dig.

Det finns olika riktlinjer för rätt magnesiumdosering beroende på vem du pratar med. Så kommer vi att börja med några konservativa riktlinjer för att kunna avgöra vad din dos av magnesium bör vara. Rekommenderat dagligt intag, eller RDI, för magnesium i Sverige är enligt Livsmedelsverket ungefär:

  • 400 mg per dag för män
  • 300 mg per dag för kvinnor

RDI-talet var utformat för att vara det lägsta belopp för att förhindra tydliga symptom på brist men inte nödvändigtvis det optimala för dina individuella behov. Vissa forskare tror att dessa skulle vara alltför låga som startdos för att korrigera ett större underskott. Det är då bättre att gå upp till runt 600 mg per dag. Även om du kommer att få en del av detta från kosten så behöver du ändå ta in mycket av denna dos från magnesiumtillskott i början. Eftersom du har ett hälsoproblem genom brist på magnesium så har du uppenbarligen inte fått i dig tillräckligt i din kost.

Slutligen kan nämnas att den rekommenderade dosen för magnesiumtillskott är 200-400mg om du inte känner några direkta biverkningar av brist men vill vara säker på att du får i dig tillräckligt. Detta kan vara för att du har börjat styrketräna med mera. Magnesium bör tas dagligen tillsammans med en måltid. Magnesiumtillskott kommer i många olika former som kan användas för kompletterande syften. Det vanligaste är magnesiumtabletter. Det går också att välja att komplettera med "magnesiumcitrat" för eventuella problem som kan ha drabbats till följd av en magnesiumbrist.

 

Magnesium bäst i test

Det finns flera olika kosttillskottbutiker och andra hälsokostbutiker som säljer magnesiumtabletter och andra tillskott. Det bästa är att scrolla längst upp på den här sidan och kika på våra favoriter som vi själva använder oss utav. Dessa har valts ut baserat på bra värde för pengarna samt att både varumärken och produktkvalitén är hög.

Priset varierar från tillskott till tillskott men brukar vara ganska så billigt i jämförelse mot andra kosttillskott. Det går även att köpa flytande magnesium. Dessa produkter finns vanligtvis i samma butiker som säljer andra magnesiumtillskott. Vi anser att det bästa magnesiumtillskottet inte möjligtvis behöver vara den dyraste produkten. Priset kan ibland enbart ha att göra med att ett visst varumärke är dyrare än ett annat. Detta behöver dock inte innebära att det dyra varumärkets produkter är bättre än det billigare alternativet. Det är därför viktigt att läsa på innehållsförteckningen på produkterna innan du genomför ditt köp.