Linfröolja för att boosta ditt intag av omega-3

Linfröolja är gjord av linblommans frön. Oljan innehåller ämnen som främjar god hälsa. Linfrö och linolja är rikt på alfa-linolensyra (ALA), en essentiell fettsyra som verkar fördelaktigt för hjärtsjukdom. ALA hör till en grupp av ämnen som kallas omega-3-fettsyra. Vegetarianer och veganer som inte äter fisk kan istället konsumera linfröolja för att få i sig omega 3. 

Linfrön kallas ofta för "superfrön" och är populärt att använda både i matlagning och bakning. Från linfrön utvinns även en olja, linfröolja eller linolja som den också kallas. Linolja är effektivt att använda bland annat som kosttillskott, medicin och hudvård. Tack vare det höga innehållet av omega-3-fettsyror är linfröolja ett bra tillskott för alla som vill ta hand om sin kropp lite extra.

Linfröoljans ursprung


Linfröolja tillverkas vanligtvis i Kanada och Sydamerika, men är en populär produkt att använda i hela världen. Tack var dess nyttiga innehåll som till stora delar består av Omega-3, Omega-6 och Omega-9-fettsyror, har den blivit en riktig hälsoboost. Framställningen av linfröolja sker genom att pressa frökapslarna från linblommor. Lin växer även i Sverige men oljan tillverkas väldigt sällan här. I Sverige är det vanligare att använda lin till att ta fram linfiber, vilket används för att spinna fram lingarn. Ett mycket populärt naturmaterial som används till såväl kläder som andra textilier.

För att linfröoljan ska vara så nyttig som möjligt är det viktigt att den kallpressas. All linolja som går att köpa i dagligvaruhandeln och på apoteken är i regel kallpressad. Oljan kallpressas för att den ska vara så ren som möjligt, vilket går att se på den ljusa och klara färgen. Ju renare oljan är desto bättre verkar den både på insidan och utsidan av kroppen.

Särskilt viktigt för veganer


Omega-3-fettsyror finns förutom i linfröolja nästan bara i fisk. Lax, makrill och sill är bra källor till omega-3, men det är svårt att äta tillräckligt mycket av det för att få i sig det dagliga behovet. Veganer, vegetarianer och andra som valt bort fisk från sin kost får nästan inte i sig några Omega-3-syror alls. Därför är linfröolja ett mycket viktigt tillskott och bör intas dagligen för att göra kroppen glad.

För vegetarianer och veganer är kosttillskott en viktig del av vardagen då det är svårt att få i sig alla viktiga näringsämnen utan att äta animaliska produkter. Utöver Omega-3 så är även brist på järn och protein vanligt hos veganer. Detta går att få i sig även genom plantbaserad kost, men det är svårt att komma upp i tillräckliga mängder varje dag. Därför är det bra att regelbundet äta tillskott för att säkerställa att kroppen mår bra och fortsätter fungera som den ska.

Viktigt tillskott för både hjärta och hjärna


linfroeDet sägs att fisk gör en smart, ett påstående som grundar sig i att fisk innehåller höga halter Omega-3-syror. Detta stämmer faktiskt väldigt bra. Omega-3-syrorna som finns i både fisk och linfröolja är viktiga inte minst för hjärnans funktion. Ett av de viktigaste näringsämnena i linfröoljan är den essentiella fettsyran alfalinolensyra (ALA). En essentiell fettsyra är något som kroppen inte själv kan tillverka, utan måste få i sig genom tillskott. Därför är det viktigt att få i sig en lagom mängd ALA varje dag, och det enklaste sättet är genom att äta linfröolja.

Fettsyran ALA omvandlas i kroppen till DHA. Dokosahexaensyra (DHA) är en huvudkomponent i hjärnan och är en viktig del i att sändningen av nervsignaler fungerar korrekt. Alfalinolensyran omvandlas inte bara till DHA, utan även till EPA (eikosapentaensyra) vilket är bra för hjärtat och blodkärlen. EPA sänker kolesterol- och triglyceridnivåerna samt kontrollerar blodkoaguleringen vilket minskar risken för blodpropp och hjärtattack. Ett dagligt intag av linfröolja som har en hög halt ALA kan alltså rädda livet på dig!

Cancerforskaren Johanna Budwig


Det finns mycket forskning kring linfröoljan och dess vitala funktioner. En av de som fått fram väldigt goda resultat av sin forskning är tyska Johanna Budwig. Under 1950-talet utforskade hon möjligheten att bota cancer med hjälp av linfröolja. I sin forskning upptäckte hon att personer med kroniska sjukdomar, bland annat cancer och diabetes, har brist på lipoprotein som är en fettsyrabärande albumin. Hon började då testa att ge svårt sjuka cancerpatienter en sked linfröolja varje dag i förhoppning om att de skulle bli bättre. I Johanna Budwigs forskning finns över 1000 dokumenterade fall där cancerpatienter blivit bättre av behandlingen med linfröolja. Behandlingen botar inte cancer, men genom att ge patienterna ett par matskedar linolja 2-3 ggr/dag ökade hon livslängden för många. Nya tumörer slutade dyka upp och metastasbildningen förhindrades.

Metoden används inte idag inom traditionell sjukvård, men rekommenderas fortfarande av många forskare. Bland de som sysslar med alternativmedicin är linfröolja känd som en riktig superolja med många helande krafter.

Förutom att hjälpa cancersjuka kan den också vara till stor nytta för de som har diabetes. Även detta var Budwig en av de första att dokumentera. Hon upptäckte att Omega-3-fetterna som finns i linfröolja är bra för diabetiker och minskar deras behov av insulin. Idag är det väl känt att linfröolja är bra för diabetessjuka och används som tillskott av nästan alla diabetiker.

För torr och irriterad hud


Linfröolja är inte bara bra för kroppens insida, även utsidan mår bra av oljan. Den som lider av torr och irriterad hud bör testa att smörja in sig med linfröolja både morgon och kväll. På endast ett par dagar kommer du märka stor skillnad. Linfröolja rekommenderas också till de som lider av psoriasis eller eksem, vilka också hjälps mycket av linfröolja. Vid långvariga problem räcker det med att smörja in sig en gång om dagen, och endast över problemområden. Linfröolja gör snabbt hud mjuk och fin, och kan även ge en helt ny lyster till ansiktet.

Mirakelkur för håret


Linfröolja är verkligen en mirakelolja som kan användas till nästan allt. Omega-3-fettsyrorna är bra till väldigt många saker och hjälper kroppen att fungera på alla tänkbara sätt. Bland annat så blir hjärnan mer snabbtänkt och hjärtat fungerar bättre. Omega-3-fettsyrorna är viktiga både för att undvika hjärtskador och blodproppar, och för att hålla sig pigg och vaken under dagarna. Men det finns också många yttre faktorer som oljan förbättrar.

På senare år har det blivit allt mer populärt att använda linfröoljan i håret. Vanligtvis byts balsam och/eller hårinpackning ut mot ren linfröolja. Det är bara att tvätta håret som vanligt med schampo och sedan försiktigt massera in oljan, ungefär lika mycket som man i vanliga fall använder av balsam eller hårinpackning. Linfröoljan kan sedan verka i håret allt från några minuter till flera timmar. Är håret väldigt sprött, torrt och livlöst kan man linda lite plast eller ett tygstycke runt håret efter att oljan lagts i, och sedan sova med oljan i håret under natten. När den sedan sköljs ur på morgonen är håret som nytt! Linfröolja kan även användas på torra och kluvna hårtoppar för att ge dem nytt liv. Tvätta och föna håret och ha sedan i några droppar linolja i topparna och de kommer genast att kännas mycket friskare.

Motverkar celluliter och föryngrar huden


Att linfröoljan är bra mot eksem och andra hudskador är känt sedan länge. Men det är inte lika många som vet att den är minst lika bra för att göra frisk hud ännu vackrare. Celluliter, bristningar och andra skönhetsskavanker har bevisats bli färre när man regelbundet smörjer in huden med linfröolja. Den är även bra till att motverka rynkor i ansiktet. Tänk på att endast använda en eller ett par droppar i taget. För mycket olja i ansiktet är inte bra oavsett vilken olja det är. Huden i ansiktet är känslig och behöver lagom mycket fukt. För mycket olja i ansiktet kan till och med leda till en torrare och mer förstörd hy, eftersom huden själv slutar producera fett när det tillsätts för mycket utifrån. När det gäller linfröolja är en eller ett par droppar om dagen perfekt. Om huden ändå börjar kännas torr så testa att gå ner till varannan eller var tredje dag under en period. Linfröoljan hindrar nya rynkor från att uppkomma lika snabbt som annars, och slätar ut ojämnheter i huden.

Terapeutisk användning av linfröolja


Väldigt många människor har blivit hjälpta med alla möjliga problem med hjälp av linfröolja. Den höga halten av Omega-3 och andra fettsyror har stor påverkan på kroppen i positiv mening. Bland annat kan ett regelbundet intag av linfröolja (2-3 msk/dag) behandla följande:

  • Diabetes
  • Cancertumörer
  • Hyperaktivitet
  • PMS-besvär så som humörsvängningar, nedstämdhet och hudproblem
  • Magbesvär, så som smärta och förstoppning
  • Övervikt
  • Allergier och astma
  • Depression, ångest och vanföreställningar

Linfröolja låter som och är enligt många något av en mirakelmedicin. Konstaterat är att det inte finns några nackdelar med att använda linfröolja så länge den är korrekt tillverkad. En ordentlig överkonsumtion kan orsaka diarré, magont och illamående men är inte på något sätt farligt eller livshotande. Märker du av några av dessa symptom så sluta använda oljan under en kortare period och börja sedan igen i mindre doser.

Vid behandling av allvarligare problem så som tumörer, diabetes och svår depression bör läkare informeras om intaget av linfröolja. Avstå heller aldrig andra behandlingar för att du börjat med linoljan. Oljan ska användas som ett tillskott och kompletterar övriga behandlingar. Det finns många kända forskningsrapporter som bevisar att linfröoljan verkligen har förmildrande effekter både när det gäller cancer och diabetes. Bland annat den tyska forskaren Johanna Budwig har över 1000 lyckade resultat i sina rapporter.

Välj rätt linfröolja


I Sverige går det att köpa linfröolja från en rad olika märken. Vilken som är bäst är svårt att säga, det bästa tipset är att välja en från ett märke man annars tycker är trovärdigt. De flesta ekologiska märken tillverkar linfröolja. Där bland Änglamark, Urtekram, Kung Markatta och Biofood. Linfröolja tillverkas av 100% linfrö och är därför vegansk. Att välja en ekologisk och fairtrade-märkt vara är alltid det bästa valet för miljö och naturen, och det finns många att välja mellan. De flesta ligger i en prisklass runt 30-70 kronor för 250 ml. Oljan är alltså ganska så prisvärd eftersom den är väldigt dryg. En flaska räcker länge även vid dagligt intag eller yttre användning.

Linfröolja är något av en färskvara och bör inte stå för länge, framförallt inte i butiksljus. Köper du oljan i butik bör du fundera på att välja en av de populäraste sorterna för att garantera att den är nytillverkad och inte stått och blivit dålig. Hemma bör den förvaras mörkt och svalt, till exempel i skafferiet. Linoljan håller sig bra i ca 3-6 månader efter att flaskan har öppnats.

Recept med linfröolja


Att hälla linfröolja på en matsked och äta den som den är fungerar helt utmärkt. Men den kan vara lite besk i smaken och bli tråkig i längden. Istället finns det många roligare sätt att få i sig oljan på, som passar både barn och vuxna. Linfröolja ska inte hettas upp men passar utmärkt i bland annat smoothies och sallader.

Exempel på bra saker att ha i en smoothie med linfröolja:

  • Nyponpulver, havtorn, kvarg och linfröolja. En nyttig och mättande smoothie som man står sig på i många timmar.
  • Blåbär, hallon, mjölk och linfröolja. En perfekt efterrätts-smoothie eller ett bra mellanmål för barnen.
  • Spenat, grönkål, banan, baobapulver och linfröolja. En riktigt grön powerboost! En stor frukostfavorit med allt man behöver för att orka hålla energin uppe under dagen.

Att ringla någon matsked över salladen är också ett roligare sätt att få i sig oljan. Blanda den med dressing först eller ringla som den är. Den passar speciellt bra till sallader med mycket smak då linfröoljan i sig har en ganska speciell smak. Att blanda i den i en mild sallad kan därför göra att den tar över mycket. I sallader med starkt kryddad halloumi eller kyckling gör den sig däremot perfekt. Smaken kan till och med höja salladen och ge den det där lilla extra.

Funderar du över att lägga linfröolja i maten så finns det några regler att förhålla sig till. Linfröoljan får aldrig hettas upp och kan därför inte användas till att steka eller fritera i. Den bör av samma anledning heller inte användas i bakning. När oljan hettas upp förstörs den och kan rent av bli farlig att få i sig. Undvik också att sprida ut oljan för mycket. Måtta upp rätt mängd per portion och häll över den precis innan det är dags att dricka/äta. På så sätt går inget av oljan till spillo och intaget sker snabbt och smidigt. Med dessa nya kunskaper är det fritt fram att börja experimentera. 2-3 matskedar om dagen är bra för nästan alla, och skillnaden kommer att märkas väldigt snabbt.